NKZ - W3 Reengineering.doc

(49 KB) Pobierz

21.10.2009 r.

Wykład 3

Reerigineering

Reengineering - to jedna z najnowocześniejszych metod usprawniania organizacji i zarządzania. Sformułowana przez Michaela Hammer'a i Damesa Champy w roku 1987. Reengineering nie ma polskiego odpowiednika. Czasem tłumaczony jest, jako: reinżynieria, właściwszy odpowiednik to reorganizacja procesów, jednak nie chodzi tu o jakąkolwiek reorganizację, ale o pewną filozofię postępowania

Jest to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej (przełomowej) poprawy osiąganych wyników (takich jak: koszty, jakość, serwis i szybkość).

fundamentalne przemyślenie - należy zastanowić się, co należy zmienić i to w sposób zasadniczy,

radykalne przeprojektowanie - oznacza całkowite oderwanie się od przeszłości. Chodzi o całkowite na nowo ukształtowane przedsiębiorstwo, o zupełnie nowy proces, a nie o ulepszenie, rozszerzenie czy modyfikacje procesów istniejących,

dramatyczna poprawa - oznacza, że ulepszenia na dużą skalę wymagają zniszczenia starego porządku,

procesy -proces jest wiązką aktywności, skierowaną na jedno lub więcej wejść, w wyniku której klient dostaje wyrób o pożądanej przez niego wartości.

Zdaniem Ireneusza Durłika

 

Reengineering, a ściślej Business Proces Reengineering (BPR) jest filozofią i strategią działania innowacyjnego, a także metodą radykalnego przeprojektowania i modernizacji procesów biznesowych przedsiębiorstw (instytucji) przy wykorzystaniu postępów technologii informatycznej w celu osiągnięcia istotnych efektów ekonomicznych oraz znacznej poprawy obsługi klientów.”

 

Istotą reengineeringu jest przejście do orientacji wokół realizowanych procesów a następnie skupienie się na procesach szczególnie związanych z klientami i dostawcami zewnętrznymi.

Przeprowadzenie reengineeringu pozwala na eliminacje bezużytecznej pracy i ograniczenie pracy nie tworzącej wartości z punktu widzenia klienta.

 

Zmiany w organizacji pod wpływem reengineeringu:

·         Tradycyjne komórki funkcjonalne są zastępowane przez zespoły odpowiedzialne za dany proces

·         Następuje zwiększenie autonomii stanowisk przy jednoczesnym zmniejszeniu kontroli

·         Wynagradzanie opiera się na efektywności a nie na aktywności

·         Tradycyjne szkolenia zastępowane są przez ciągłe uczenie i doskonalenie pracowników

·         Podstawą awansowania jest przydatność (zdolności), a nie osiągane wyniki

·         Zmiana myślenia: otwarcie na klienta

·         Przekształcenie kierowników nadzorców na animatorów liderów

·         Spłaszczenie struktur hierarchicznych

 

Ogólne zasady reengineeringu wg P. Grange:

·         Wychodzić do potrzeb klienta

·         Analizować procesy w przedsiębiorstwie

·         Uwzględniać istniejące ograniczenia

·         Myśleć inaczej

 

Zmiana nastawienia pracowników:

-        Tylko klienci dają wynagrodzenie

-        W przedsiębiorstwie ważne jest każde stanowisko, również konkretnego pracownika

-        Sama obecność w firmie to jeszcze nie praca

-        Pracownik powinien rozwiązywać problemy i brać za nie odpowiedzialność

-        Pracownik jest członkiem zespołu, wspólnie z grupą zyskuje i traci

-        Ciągłe uczenie się to jedno z zadań pracownika

 

Udane zastosowanie reengineeringu może pozwolić na:

-        skrócenie cyklów produkcji, o co najmniej 70%

-        redukcję kosztów o minimum 40%

-        poprawę jakości wyrobów i zadowolenia klientów ponad 40%

-        podniesienie rentowności o minimum 40%

-        rozszerzenie udziału w rynku, o co najmniej 25%

 

 

Przebieg procesu reengineeringu przedsiębiorstwa.

 

Ustalenie celu reengineeringu



 

Diagnoza i ocena procesów w przedsiębiorstwie



 

Identyfikacja procesów podlegających przebudowie

 



 

 

Opracowanie projektu nowych procesów i zmian



 

 

 

Wdrożenie proponowanych zmian

Warunki powodzenia reengineeringu:

1.      Pełne zaangażowanie dyrekcji przedsiębiorstwa

2.      Ukierunkowanie procesów na klienta

3.      Postawienie sobie ambitnych celów

4.      Tworzenie wielodyscyplinarnych zespołów składających się z ludzi najlepszych o największym potencjale twórczym

5.      Umożliwienie swobodnej kreatywności niczym nie skrępowanej

6.      Włączenie informatyków w pracę zespołu od samego początku

7.      Właściwy dobór pierwszych działań

 

 

Reengineering - strategia zmiany radykalnej

1.      Nie każde przedsiębiorstwo potrzebuje zmiany radykalnej

2.      Należy brać pod uwagę czynnik ludzki

 

Technologia informacyjna w reengineeringu

1.      Bank danych (korzystanie z informacji równocześnie w wielu miejscach)

2.      Analizy można dokonać szybciej dzięki komputerowym systemom eksperckim

3.      Sieć telekomunikacyjna pozwala na korzystanie z centralizacji i decentralizacji równocześnie

4.      Dzięki technologii informacyjnej pracownik może odbierać i nadawać informacje z dowolnego miejsca

5.      Komputery wielkiej mocy umożliwiają korektę planów na bieżąco

 

 

Zwolennicy uważają, że reengineering umożliwia:

§         Całościowe, ponadresortowe myślenie i działanie

§         Wzrost wydajności

§         Skrócenie czasu trwania procesów

 

Przeciwnicy podkreślają słabe strony, jak:

§         Autorytarny styl zarządzania podczas wdrażania koncepcji

§         Pomijanie pracowników w trakcie przygotowywania reorganizacji

§         Wysokie koszty wprowadzania w życie

§         Zaniedbywanie aspektów kulturowych, co stwarza niebezpieczeństwo powstania silnego oporu wobec zmian

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin