symptomy_wiek_przedszkolny.pdf

(74 KB) Pobierz
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ 1
Wiek przedszkolny (3–5 lat)
l.p. Obszar
diagnozy
Objawy
1. sprawność
ruchowa
całego ciała
Dziecko słabo biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, jest
niezdarne w ruchach, nie lubi zabaw ruchowych, z trudem uczy się
jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze.
2. sprawność
ruchowa rąk
Trudności z samoobsługą: zapinaniem guzików, sznurowaniem butów,
zabawami manipulacyjnymi takimi jak nawlekanie korali; źle trzyma
ołówek (naciska go za mocno lub za słabo).
3. koordynacja
wzrokowo-
ruchowa
Budowanie z klocków sprawia dziecku trudność, rysuje niechętnie i
prymitywnie. Nie umie narysować: koła jako 3-latek, kwadratu i krzyża
– jako 4-latek, trójkąta – jako 5-latek.
4. rozwój
lateralizacji
Dziecko używa na zmianę raz jednej, raz drugiej ręki (np. podczas
rysowania).
5. rozwój
spostrzegania
wzrokowego
i pamięci
wzrokowej
Trudności przejawiają się w formie: nieporadności w rysowaniu
(rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie), trudności w
składaniu obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu
układanek.
6. rozwój mowy Nieprawidłowa artykulacja wielu głosek; trudności z wypowiadaniem
złożonych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, zapamiętywaniem
nazw; wydłużony okres posługiwania się neologizmami;
zniekształcanie nazw przez używanie niewłaściwych przedrostków.
Dziecko ma trudności z zapamiętaniem krótkich piosenek, wierszyków.
Nie radzi sobie z wydzielaniem wraz z klaskaniem sylab ze słów,
wskazywaniem rymujących się słów i tworzeniem rymowanek.
1 M. Bogdanowicz (2003) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie.
42311096.001.png 42311096.002.png 42311096.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin