Folder_A4__Niektorzy_mowia_plod.pdf

(1934 KB) Pobierz
Folder A4 - Niektórzy mówią płód.pdf
a to przecie¿ dziecko
Niektórzy mówi¹ p³ód ,
MY MÓWIMY SZERZEJ: PRAWA CZ£OWIEKA
POSTAWA PRO-LIFE TO PO PROSTU OBRONA PRAW CZ£OWIEKA.
„SI A LA VIDA”, czyli
„TAK dla ¯YCIA” – obroñcy
¿ycia zaznaczyli kred¹
na asfalcie kszta³t
dziecka nienarodzonego
– na wzór policyjnych
dzia³añ, dokumentuj¹cych
po³o¿enie cia³a ofiary.
(Fot. AP/Eduardo Verdugo)
PRAWO DO ¯YCIA JEST
PIERWSZYM I NAJBARDZIEJ
PODSTAWOWYM PRAWEM
CZ£OWIEKA. JE¯ELI POZBA-
WI SIÊ CZ£OWIEKA PRAWA
DO ¯YCIA, TO WSZELKIE INNE
PRAWA CZ£OWIEKA TRAC¥
SENS. JAKIE PRAWA MA
MARTWY CZ£OWIEK?
Nie mo¿na siê godziæ na:
– demagogiê, która zas³ania siê obron¹ praw
kobiet, a jest kszta³towaniem sobie rynku
zbytu. Najwiêksza pro-aborcyjna organiza-
cja œwiata Planned Parenthood (PPFA), pro-
muj¹ca „prawa kobiet”, w roku podatkowym
VII 2006–VI 2007 roku osi¹gnê³a dochody
przekraczaj¹ce miliard dolarów. W 2006 ro-
ku dokona³a 289 650 zabiegów przerywania
ci¹¿y (Planned Parenthood, Annual Report
2006–2007, New York)
– ³amanie w imiê prawa przysiêgi Hipokratesa
(w oryginalnej wersji: „nie udzielê ¿adnej nie-
wieœcie œrodka poronnego”) i zmianê roli
medycyny – z leczenia pacjenta na jego eli-
minacjê
– obowi¹zywanie prawa, które zezwala matce
zabiæ swoje nienarodzone dziecko
– dyskryminacjê ze wzglêdu na wiek, stan zdrowia czy stadium rozwoju.
Cz³owiekiem jest siê od poczêcia i ka¿dy cz³owiek ma prawo do ¿ycia nie-
zale¿nie od p³ci, wyznania, koloru skóry czy stadium rozwoju
– negowanie cz³owieczeñstwa przed narodzeniem. Nauka, medycyna
i zdrowy rozs¹dek jednoznacznie udowodni³y, ¿e nie ma innego pocz¹t-
ku ¿ycia cz³owieka ni¿ poczêcie. Negowanie cz³owieczeñstwa p³odu
ludzkiego jest takim samym falszywym zabiegiem myœlowym, jakim by-
³o negowanie cz³owieczeñstwa niewolników czy nie-Aryjczyków. S³u¿y
czyjemuœ celowi
– mieszanie pojêæ i wartoœci, przedk³adanie czyjegoœ samopoczucia, zamo¿-
noœci, zdrowia nawet nad ¿ycie drugiego cz³owieka-dziecka poczêtego. S¹
to wartoœci nieporównywalne, a zestawianie ich przypomina dodawanie
u³amków o ró¿nych mianownikach
– promowanie postawy, która z góry zak³ada, ¿e czyjakolwiek œmieræ jest wyj-
œciem – nawet z najtrudniejszej sytuacji
NIEKTÓRZY MÓWI¥ PRAWA KOBIET ,
256368291.004.png
„KA¯DA OSOBA MA
BARDZO PRECYZYJNIE
OKREŒLONY POCZ¥TEK,
PRZY POCZÊCIU”.
JEROME LEJEUNE,
PROFESOR GENETYKI
NA UNIWERSYTECIE
KARTEZJUSZA
W PARY¯U ORAZ
ODKRYWCA WZORU
CHROMOSOMÓW
ZESPO£U DOWNA
Nó¿ki dziecka
ok. 11 tygodni od poczêcia.
(Fot. A. Zachwieja)
¯YCIE CZ£OWIEKA
W MOMENCIE
POCZÊCIA
„Zgodnie ze wszystkimi kryteriami wspó³czesnej biologii molekularnej, ¿ycie jest obecne od momentu poczêcia”.
prof. Hymie Gordon, Klinika Mayo
„Rozwój cz³owieka zaczyna siê od po³¹czenia dwu komórek – gamety ¿eñskiej, czyli komórki jajowej (oocy-
tu), i gamety mêskiej – plemnika, w akcie zap³odnienia”.
prof. dr hab. med. Micha³ Troszyñski, „Po³o¿nictwo. Æwiczenia”, Podrêcznik dla studentów medycyny, PZWL, Warszawa 2003, str. 69
„W œwietle obecnej wiedzy nie ulega w¹tpliwoœci, ¿e ¿ycie cz³owieka zostaje zapocz¹tkowane w nastêpstwie
po³¹czenia siê dwu komórek rozrodczych – gamet – ¿eñskiej i mêskiej w postaæ komórki macierzystej zwa-
nej zygot¹, która od tej chwili zaczyna ¿yæ w³asnym rytmem”.
prof. dr hab. med. Maria Rybakowa, Komitet Rozwoju Cz³owieka Wydzia³u Nauk Medycznych PAN Warszawa-Kraków
„Po zap³odnieniu, to jest zespoleniu siê j¹dra komórki jajowej
z j¹drem plemnika (co nastêpuje w jajowodzie, blisko jego ujœcia
od strony jajnika) powstaje ca³kowicie nowa, odbiegaj¹ca od ge-
notypów rodzicielskich, odrêbna jakoœæ genetyczna – nowa oso-
ba ludzka. Zestaw jej genów w komórkach somatycznych nie
ulegnie ju¿ zmianie do koñca ¿ycia”.
prof. dr hab. Boles³aw Suszka, biolog, pracownik naukowy PAN
„Po³¹czenie komórki jajowej i plemnika, czyli ga-
mety matczynej i ojcowskiej daje pocz¹tek od-
rêbnemu ¿yciu. W wyniku zap³odnienia powstaje
w pe³ni genetycznie uformowany nowy cz³owiek,
którego rozwój dokonuje siê w czasie ¿ycia ludz-
kiego. Tak wiêc embrion, p³ód, noworodek, nie-
mowlê, dziecko, doros³y, starzec to okreœlenia
poszczególnych biologicznych etapów rozwoju
zawsze tego samego cz³owieka”.
dr n. med. Antoni Marcinek,
dyrektor Szpitala Po³o¿niczo-Ginekologicznego
im. R. Czerwiakowskiego w Krakowie, specjalista regionalny
do spraw po³o¿nictwa i ginekologii województwa ma³opolskiego
„Szacunek dla nowego ¿ycia od samego poczêcia i uznanie
dziecka za partnera w dialogu s¹ bardzo wa¿ne. Ten dialog roz-
poczyna siê w momencie poczêcia”.
prof. dr hab. Peter G. Fedor-Freybergh
2
ZACZYNA SIÊ
256368291.005.png
Gissel Bravo, lat 4, ogl¹da
czterowymiarowe zdjêcia USG
nienarodzonego dziecka ocze-
kuj¹c na mamê w firmie Fetal
Fotos, Calif. Prawda o pocz¹t-
ku ¿ycia ludzkiego zamiesz-
czona jest w podrêcznikach
dla dzieci ze szkó³ podstawo-
wych – czytaj poni¿ej.
(Fot. Ric Francis/AP)
Wiedza na poziomie dziecka
„Nasze ¿ycie zaczê³o siê wtedy, gdy po³¹czy³y siê ze sob¹ dwie komórki rozrodcze. (....) Tak wygl¹da pocz¹tek ¿ycia cz³owieka”.
J. Angiel, J. K¹dzio³ka, R. Stawarz, Przyroda i cz³owiek. Podrêcznik do klasy czwartej szko³y podstawowej, WSiP SA, Warszawa 1999
Manifestacja obroñców ¿ycia.
(Fot. Dario Lopez-Mills/AP)
„¯ycie ka¿dego cz³owieka
zaczyna siê w chwili, gdy
komórka jajowa matki
i plemnik ojca ³¹cz¹ siê
w organizmie matki. Nazy-
wa siê to zap³odnieniem”.
(za: Williams B., Encyklope-
dia pytañ i odpowiedzi, Del-
ta, Warszawa, wyd. oryg.
Kingfisher, New York, 1997)
Z Konwencji Praw Dziecka ONZ (1989 r., z preambu³y):
„Dziecko, z uwagi na swoj¹ niedojrza³oœæ psychiczn¹ oraz umys³o-
w¹, wymaga szczególnej opieki i troski, w tym w³aœciwej ochrony
prawnej, zarówno przed, jak i po urodzeniu”.
Z Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka ONZ (1948 r.): Akt. III
Ka¿dy cz³owiek ma prawo do ¿ycia, wolnoœci i bezpieczeñstwa
swej osoby”.
Z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej: Art. 38.
„Rzeczpospolita Polska zapewnia ka¿demu cz³owiekowi prawn¹
ochronê ¿ycia”.
3
256368291.006.png 256368291.007.png 256368291.001.png
PE³NIA ¿YCIA
Dziecko
ok. 8 tygodni od poczêcia.
(Fot. A. Zachwieja)
Uczy siê
œwiata
W okresie prenatalnym
dziecko zdobywa pierw-
sze doœwiadczenia. Pa-
miêæ prenatalna kszta³-
tuje jego reakcje w póŸ-
niejszym ¿yciu. RozluŸ-
nia nas przyjêcie pozycji
p³odowej, przyciemnio-
ne œwiat³o (przypomina-
j¹ce pó³mrok i przytul-
noϾ macicy), odpoczy-
nek w wodzie (przywo-
³uj¹cy pamiêæ œrodowi-
ska wodnego), ko³ysa-
nie (podobne do rytmu
oddechu i ruchów mat-
ki) czy rytmiczne dŸwiê-
ki (przypominaj¹ce o bi-
ciu jej serca).
Czuje i reaguje Ju¿ w siódmym tygodniu podra¿nienie
skóry w okolicach warg powoduje reakcjê ca³ego cia³a. W 9. tygodniu
dziecko odczuwa ból ju¿ niemal ca³¹ powierzchni¹ cia³a. Poczête dziec-
ko reaguje na ból jak doros³y cz³owiek – odsuwa siê od Ÿród³a bólu, prze-
suwa w ty³, gwa³townie rusza rêkami i nogami, wykrzywia twarz.
Wszystkie zmys³y s¹ aktywne w okresie prenatalnym. S³uch: dziecko ru-
sza siê, gdy us³yszy donoœny dŸwiêk; smak: rozró¿nia smaki wód p³odo-
wych, wzrok: zmian¹ rytmu serca reaguje na nag³e oœwietlenie brzucha,
wêch: jest zdolne do rozró¿niania przyjemnych i nieprzyjemnych zapa-
chów.
Rusza siê Ju¿ w drugim miesi¹cu dziecko zaczyna siê ru-
szaæ: przeci¹ga siê, podskakuje, ziewa, dotyka rêkami g³owy, rusza
ustami, robi miny. Filmy rejestruj¹ce zachowanie 3-miesiêcznego dziec-
ka pokazuj¹, jak „tañczy” w macicy. W 4. miesi¹cu uda³o siê odnotowaæ
ok. 20 tysiêcy ró¿nych ruchów w ci¹gu dnia. Prawid³owo rozwijaj¹ce siê
dziecko rzadko trwa w bezruchu d³u¿ej ni¿ 10 minut.
4
256368291.002.png
Dziecko
ok. 5 miesiêcy od poczêcia.
(Fot. A. Zachwieja)
13. dnia po poczêciu kszta³tuje siê za-
wi¹zek uk³adu nerwowego;
20. dnia powstaje zawi¹zek mózgu i rdze-
nia krêgowego;
Od 21. dnia po poczêciu bije serce
dziecka;
W 6. tygodniu od poczêcia mo¿liwe jest
EKG serca – wykonuje ono ok. 160–170
uderzeñ na minutê;
W 3. miesi¹cu od poczêcia zaczynaj¹
rosn¹æ paznokcie, wytwarzaj¹ siê kubki
smakowe, koñczy siê budowa strun g³o-
sowych.
50 dzieci rocznie rodzi siê ¿ywych w wyniku Ÿle przeprowadzonej aborcji
w Wielkiej Brytanii przez National Health Service, tamtejszy odpowiednik
NFZ – wynika z brytyjski raportów rz¹dowych. Wytyczne The Royal College
of Obstetricians and Gynaecologists mówi¹, aby dzieci powy¿ej 22. tygo-
dnia po poczêciu by³y uœmiercane zastrzykiem chlorku potasu w serce
przed dokonaniem aborcji. Nie wszyscy lekarze stosuj¹ siê do tych wytycz-
nych i dzieci rodz¹ siê ¿ywe. Londyñski profesor Stuart Campbell stwierdza:
„One rodz¹ siê, oddychaj¹c i p³acz¹c w 19. tygodniu ci¹¿y. Nie jestem prze-
ciwnikiem aborcji, ale to, co siê dzieje jest poni¿ej standardów medycyny”.
W 2006 r. w tym kraju dokonano 7 432 póŸne aborcje (po 18. tygodniu od
poczêcia) (za: „Sunday Times”, Nov 27, 2005).
Dziecko
ok. 3,5 miesiêcy od poczêcia.
(Fot. A. Zachwieja)
W³adze Uniwersytetu w Auckland (Nowa Zelandia) potwierdzi³y doniesienia
prasowe, ¿e na tej uczelni w 2005 r. dokonywano eksperymentów medycz-
nych na szcz¹tkach abortowanych dzieci, sprowadzanych ze Stanów Zjedno-
czonych. Badania na szcz¹tkach dzieci abortowanych od 9. do 18. tygodnia
by³y przeprowadzane pod kierownictwem dr Keely Bumsted O'Brien. Nie pro-
wadzi siê monitoringu, czy i na ilu uniwersytetach œwiata tego typu badania
s¹ obecnie kontynuowane (za: New Zealand Herald, 18.10.2005).
W Chinach w ramach polityki jednego dziecka w rodzinie masowo prze-
prowadzane s¹ przymusowe aborcje (nawet w 9. miesi¹cu ci¹¿y) i steryli-
zacje kobiet. 23-letnia Li Juan z chiñskiej prowincji Linyi dwa dni przed po-
rodem zosta³a ofiar¹ przymusowej aborcji. Po przywi¹zaniu jej do szpital-
nego ³ó¿ka podano jej dziecku zastrzyk z trucizn¹. Li mówi, ¿e czu³a jak jej
dziecko siê rusza, a po chwili ruchy dziecka usta³y. Po 10 godzinach po
urodzeniu siê martwej córki „dla pewnoœci” trzymano dziecko w beczce
z wod¹ stoj¹c¹ ko³o szpitalnego ³ó¿ka. Li, matka urodzonego ju¿ wczeœniej
ch³opca, zamierza³a daæ córce na imiê Shuang, czyli œwiat³o (za: Time,
Sep. 12, 2005). W wyniku polityki przymusowej aborcji w Chinach na 100
dziewczynek przypada 117 ch³opców. W protestach przeciw tej polityce gi-
n¹ ludzie. Parlament Europejski co roku decyduje o wspólnotowych nak³a-
dach (np. w r. 2003 – 74 mln euro) na problemy „planowania rodziny”:
aborcjê, antykoncepcjê i edukacjê seksualn¹ w krajach rozwijaj¹cych siê.
Prezydent George W. Busha wycofa³ amerykañskie dotacje na ten cel wo-
bec uzasadnionych podejrzeñ, ¿e pieni¹dze te mog¹ byæ przeznaczane
m. in. na przymusowe aborcje i sterylizacje w Chinach.
(Fot. Greg Keller/AP)
5
256368291.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin