58_62.PDF

(182 KB) Pobierz
Autonomiczny Robot Mobilny
Projekty akademickie
O†zbudowaniu robota
na pewno marzy³o lub
nadal marzy wielu
naszych CzytelnikÛw.
Najtrudniejsze jest
z†pewnoúci¹ wykonanie
podwozia, ktÛre
umoøliwi mu sprawne
poruszanie siÍ. Nie
mniej istotny jest takøe
sterownik robota, ktÛry
spe³nia rolÍ jego
ìmÛzguî.
SzczegÛ³y konstrukcyjne
jednego z opracowaÒ
robota mobilnego
przedstawiamy
w†artykule. Niech ten
artyku³ zachÍci innych
konstruktorÛw do
opisania urz¹dzeÒ tego
rodzaju.
Autonomiczne Roboty Mobilne
(ARM) znalaz³y zastosowanie
w†pracach zwi¹zanych z†automaty-
zacj¹ pewnych powtarzalnych czyn-
noúci, ktÛre wymagaj¹ przemiesz-
czenia narzÍdzia, czujnika, platfor-
my transportowej po zaplanowanej
trajektorii (kontrola pomieszczeÒ,
transport wewn¹trzzak³adowy, sprz¹ta-
nie, koszenie, malowanie, szlifowa-
nie).
Inne zastosowania ARM s¹ zwi¹-
zane z†prac¹ w†úrodowisku niebez-
piecznym lub w†miejscu trudno
dostÍpnym dla cz³owieka (kontrola
i†nadzÛr elektrowni atomowych,
usuwanie toksycznych odpadÛw, in-
spekcje i†konserwacje ruroci¹gÛw,
rozbrajanie materia³Ûw wybucho-
wych). Roboty mobilne znalaz³y teø
zastosowanie w†pracach badaw-
czych (badania wulkanÛw, penetra-
cja dna morskiego, eksploracja kos-
mosu). Od dawna istniej¹ aplikacje
wojskowe (bezza³ogowe obiekty la-
taj¹ce, p³ywaj¹ce, jeødø¹ce) oraz
maszyny chroni¹ce ludzi przed bez-
poúrednim zagroøeniem (oczyszcza-
nie pÛl minowych, usuwanie ³adun-
kÛw wybuchowych). Rozwi¹zania
stosowane w†robotach mobilnych
zosta³y z†powodzeniem wykorzysta-
ne w†sprzÍcie rehabilitacyjnym dla
osÛb niepe³nosprawnych, znacznie
rozszerzaj¹cym moøliwoúci ich sa-
modzielnego poruszania siÍ (samo-
bieøne wÛzki, nawigator dla osÛb
niewidomych).
ARM s¹ takøe stosowane jako
roboty - zabawki lub w†aplikacjach
reklamowych.
Autonomiczny Robot
Mobilny
Prezentowany w†artykule Auto-
nomiczny Robot Mobilny zosta³
opracowany w†Instytucie Automaty-
ki Politechniki £Ûdzkiej. Projekt
podzielono na dwie czÍúci:
- Robot mobilny trÛjko³owy - dobÛr
czujnikÛw umoøliwiaj¹cych poru-
szanie w†nieznanym otoczeniu.
- Sterownik mobilnego robota ko³o-
wego.
Zaprojektowano konstrukcjÍ me-
chaniczn¹ wraz z†systemem senso-
rycznym oraz opracowano sterow-
nik i†oprogramowanie. Powsta³ sto-
sunkowo prosty robot mobilny, ktÛ-
ry ma zdolnoúÊ samodzielnego po-
ruszania siÍ. Moøna go udoskonalaÊ
i†wzbogacaÊ w†elementy zaleøne od
przewidywanych zastosowaÒ oraz
wykorzystaÊ w†pracy dydaktycznej
lub w†celach badawczych.
Rys. 1
58
Elektronika Praktyczna 11/2002
32283006.008.png 32283006.009.png 32283006.010.png
Projekty akademickie
Rys. 2
c) sensory mierz¹ce przebieg: prze-
tworniki obrotowo-impulsowe.
W†robocie uøyto osiem mikrowy-
³¹cznikÛw typu kontaktronowego
z†klawiatury numerycznej. Zdecy-
dowano siÍ na takie umiejscowienie
czujnikÛw, aby na kaødym boku
pojazdu by³y po dwa maksymalnie
oddalone od siebie i†po³¹czone alu-
miniowym zderzakiem. Poza tym,
poszczegÛlne zderzaki s¹ po³¹czone
gumow¹ taúm¹ gwarantuj¹c¹, øe
robot nie zahaczy s¹siaduj¹cym
(prostopad³ym) zderzakiem o†prze-
szkodÍ i†nie zaklinuje siÍ. Zderzak
tworzy wiÍc zamkniÍt¹ pÍtlÍ wokÛ³
p³yty noúnej robota. Takie roz-
mieszczenie czujnikÛw gwarantuje
wykrycie przez robota przeszkody
z†kaødej strony na ca³ym jego ob-
wodzie. OprÛcz tego sta³o siÍ moø-
liwe zidentyfikowanie miejsca kon-
taktu, tzn. okreúlenie, w†ktÛr¹ czÍúÊ
zderzaka uderzy³a przeszkoda: lewa
strona, úrodek, prawa strona (kaø-
dego z†bokÛw). Zilustrowano to na
rys. 3 .
W†robocie zamontowano takøe
jeden czujnik wykrywaj¹cy kra-
wÍdü pod³oøa. Jest to mikrowy³¹cz-
nik mechaniczny z†odpowiednio
przymocowanym i†wyprofilowanym
sprÍøystym drutem, ktÛrego zada-
niem jest wykrywanie wszelkiego
rodzaju uskokÛw, np.: krawÍdü sto-
³u, schodÛw lub wiÍkszych po-
przecznych rowÛw ( rys. 4 ). Czujnik
ten odpowiada za bezpieczeÒstwo
robota, chroni¹c go przed spad-
kiem i†uszkodzeniem. W†przypad-
ku wykrycia przez czujnik prze-
szkody, program robota wchodzi
w†tzw. pÍtlÍ awaryjn¹. Jej zada-
niem jest wycofanie pojazdu z†za-
groøonego rejonu, skrÍt w†prawo
o†k¹t 90 o i†w†ten sposÛb ominiÍcie
niewidocznej dla innych czujnikÛw
przeszkody.
Budowa ARM
Korpus g³Ûwny robota stano-
wi p³yta z†pleksiglasu o wymia-
rach 350x300x10 mm. Zastosowany
materia³ przy ma³ej wadze zapew-
nia dobr¹ wytrzyma³oúÊ mechanicz-
n¹ i†³atwoúÊ montaøu potrzebnego
wyposaøenia. Robot jest napÍdzany
przez dwa przednie, niezaleøne,
nieskrÍtne ko³a. Z†ty³u znajduje siÍ
trzecie, swobodne ko³o podporowe
( rys. 1 ). Przednie ko³a s¹ z†zewnÍt-
rznej strony ³oøyskowane za pomo-
c¹ ³oøysk kulkowych, a†od strony
wewnÍtrznej osie kÛ³ oparte s¹ na
³oøyskach przek³adni silnika. Do
napÍdu zastosowano dwa silniki
pr¹du sta³ego typu RHE158 firmy
Micro Motors (12 V/680 mA/0,5
Nm) wyposaøone przez producenta
w†przek³adnie mechaniczne 75:1
i†przetworniki obrotowo-impulsowe
wytwarzaj¹ce trzy impulsy na jeden
obrÛt silnika. Akumulator zasilaj¹cy
robota (12 V/1,5 Ah o†wadze 1,3
kg) zosta³ umieszczony nad osi¹
kÛ³. DziÍki temu ko³a s¹ doci¹øone
i†lepiej przylegaj¹ do pod³oøa. Na
akumulatorze zamontowano g³owicÍ
pomiarow¹ czujnika ultradüwiÍko-
wego obracan¹ za pomoc¹ modelar-
skiego serwomechanizmu HS300
(Hitech). DziÍki temu robot moøe
skanowaÊ swoje otoczenie w†poszu-
kiwaniu przeszkÛd (mierzyÊ odleg-
³oúÊ od nich).
wiany jest za pomoc¹ dwÛch bitÛw,
a†prÍdkoúÊ obrotow¹ reguluje siÍ
poprzez zmianÍ wspÛ³czynnika wy-
pe³nienia impulsÛw zasilaj¹cych
(sterowanie PWM). Istnieje moøli-
woúÊ szybkiego hamowania silnika
poprzez zwarcie uzwojenia wirnika.
Do sterowania robota mobilnego
zaadaptowano sterownik oparty na
procesorze 80C535, taktowanym syg-
na³em o†czÍstotliwoúci 12 MHz (ge-
nerator kwarcowy). Procesor ma
wbudowane uk³ady CCU wykorzys-
tywane do generacji przebiegÛw
impulsowych o†zmiennej szerokoúci
(PWM), ktÛre zasilaj¹ silnik. DziÍki
tym peryferiom procesor jest zajÍty
tylko podczas zmiany wspÛ³czynni-
ka wype³nienia fali PWM. Sterow-
nik ma 8 wejúÊ zabezpieczonych
transoptorami LTV829, 4 programo-
walne liczniki 24-bitowe LS7166,
programowany uk³ad we/wy (8255),
ktÛry umoøliwia rozszerzenie por-
tÛw procesora. Sterownik zawiera
rÛwnieø ³¹cze szeregowe RS232
i†wyjúcie na wyúwietlacz LCD. Uk³a-
dy elektroniczne zasilane s¹ z†im-
pulsowego zasilacza stabilizowane-
go, opartego na uk³adzie L4960
przekszta³caj¹cego napiÍcie 12V
z†akumulatora na 5V.
System czujnikÛw
W†uk³adzie jezdnym robota za-
stosowano czujniki, ktÛre moøna
pogrupowaÊ w†trzech grupach:
a) niskopoziomowe sensory zbliøe-
niowe: czujniki zderzakowe (8
szt.), czujnik wykrywaj¹cy kra-
wÍdü pod³oøa (1 szt.);
b) aktywny sensor wysokiego po-
ziomu (jednotorowy czujnik ul-
tradüwiÍkowy),
Uk³ad sterowania
StopieÒ mocy do sterowania sil-
nikÛw zosta³ zbudowany na uk³a-
dzie scalonym L298 firmy STMic-
roelectronics ( rys. 2 ). Uk³ad ten
umoøliwia sterowanie prac¹ dwÛch
silnikÛw. Kierunek obrotÛw usta-
Rys. 3
60
Elektronika Praktyczna 11/2002
32283006.011.png 32283006.001.png 32283006.002.png 32283006.003.png 32283006.004.png 32283006.005.png
 
Projekty akademickie
Fot. 5
Rys. 4
W†wykonanym modelu robota
zastosowano jeden jednotorowy
czujnik ultradüwiÍkowy, ktÛrego
g³owica pomiarowa zosta³a umiesz-
czona na ruchomej, obrotowej wie-
øyczce ( fot. 5 ). Rozwi¹zanie takie
ma wiele zalet, m.in.: pozwala
dokonywaÊ pomiarÛw pod rÛøny-
mi k¹tami ustawienia g³owicy
wzglÍdem przeszkody, bez zbÍd-
nych ruchÛw pojazdem. Pozwala
takøe wyznaczyÊ k¹t, pod jakim
znajduje siÍ ARM wzglÍdem prze-
szkody. Moøliwe jest skanowanie
otoczenia i poszukiwanie poten-
cjalnych przeszkÛd. Nie jest to
rozwi¹zanie drogie, gdyø zamiast
kilku czujnikÛw ultradüwiÍkowych
rozmieszczonych doko³a pojazdu
mamy jeden ruchomy. Sonar wy-
krywa przeszkody o†szerokoúci mi-
nimalnej ok. 5†cm w zasiÍgu
1†metra z†rozdzielczoúci¹ 1†centy-
metra. Ma trudnoúci z†wykryciem
np. w¹skiej nogi od krzes³a, ale
nogÍ od sto³u juø zauwaøa. Naleøy
pamiÍtaÊ, øe w†przypadku niewy-
krycia przeszkody, niezawodne s¹
sensory niskiego poziomu - zde-
rzakowe.
W†ARM zastosowano dwa prze-
tworniki obrotowo-impulsowe, ktÛ-
re wraz z†licznikami zliczaj¹cymi
impulsy i†systemem mikroproceso-
rowym (80C535) umoøliwiaj¹ ci¹g³¹
kontrolÍ prÍdkoúci kÛ³ (k¹tow¹ i†li-
niow¹), ich przyúpieszeÒ oraz obli-
czenie przebytej drogi. Pozwala to
miÍdzy innymi na: lokalizacjÍ ro-
bota na p³aszczyünie, jazdÍ po
zaplanowanej i†zaprogramowanej
trajektorii, utrzymywanie sta³ej
prÍdkoúci obu kÛ³ w†jeüdzie do
przodu, skrÍty o†dowolny k¹t, na-
wroty, jazdÍ po ³uku.
Program steruj¹cy prac¹ robo-
ta zosta³ napisany w jÍzyku C
i†w†asemblerze. Przygotowany pro-
gram realizuje bardzo prosty algo-
rytm: jedü prosto dopÛki nie na-
potkasz przeszkody, jeúli znajdziesz
przeszkodÍ, omiÒ j¹. Mimo tak
prostego algorytmu (poruszanie siÍ
robota ma charakter ìchaotycznyî
- bez okreúlonego celu koÒcowego),
robot zrÍcznie omija wszelkie prze-
szkody, sporadycznie wykorzystu-
j¹c czujniki zderzakowe. W†przy-
padku, gdy robot jest osaczony
z†trzech stron przez przeszkody,
najpierw mierzona jest odleg³oúÊ
do przeszkody na wprost, potem
z†prawej strony i†na koniec z†le-
wej. NastÍpnie robot kieruje siÍ
w†stronÍ, gdzie ma najdalej do
przeszkody.
Adam Pongowski
Krzysztof Stawski
Dodatkowe materia³y zwi¹zane
z†robotem (w tym filmy z†prezen-
tacj¹ moøliwoúci) moøna znaleüÊ na
stronie internetowej: http://www.re-
publika.pl/apongowski.
62
Elektronika Praktyczna 11/2002
32283006.006.png 32283006.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin