System turystyczny (14.11.2009).doc

(50 KB) Pobierz
System turystyczny 14

System turystyczny                                                                                                                       14.11.09

 

Egzamin 40 pytań testowych wielokrotnego wyboru.

Do egzaminu wykłady + materiały ze strony internetowej uczelni.

e-mail: tabu@o2.pl

 

Ogólne tendencje rozwoju turystyki

 

Zmiany społeczne następują w sposób ciągły, a trendy gospodarcze, społeczne i związane ze stylem życia wpływają na turystykę gdyż stanowią ona nieodłączny element z życia społecznego.

 

Ważne jest aby sektor turystyczny zawczasu rozpoznawał te zmiany.

 

Obecne strategie związane z: produktem, usługami, marketingiem i inwestycjami wymagają korekt w przypadkach gdy zauważa się zmiany w preferencjach lub zachowaniach klientów.

 

Turystyka, rozrywka mają razem 40%

Rolnictwo i motoryzacja mają po 5 %

 

Turystyka potrzebuje kadry o różnym stopniu wiedzy.

Ekoturystyka ma 5 % ogółu turystyki.

Rozwija się teraz bardzo szybko turystyka archeologiczna.

Najpopularniejszy zawód wśród przewodników to geolog.

Sektor turystyczny będzie się rozwijał (...).

 

W przeszłości podaż zawsze dyktowała popyt.

 

Obecnie zauważa się:

- coraz większe nasycenie rynku

- bardziej pewnych siebie konsumentów z większymi dochodami do dyspozycji i z czasem wolnym

którzy kształtują dochodowość usługodawców w sektorze turystycznym

 

Pomimo iż niektóre trendy kreuje podaż, należy pamiętać o prognozowaniu trendów popycie, które zmuszają nas do dokonania korekt.

Struktura nowych trendów

I. Demografia

II. Zdrowie

III. Świadomość i edukacja

IV. Technologie informatyczne

V. Transport

VI. Zrównoważony rozwój

VII. Czas wypoczynku

VIII. Doświadczenia/ doznania/ przeżycia

IX. Style życia

 

I. Demografia

 

Liczba osób w starszych kategoriach wiekowych gwałtownie się zwiększy.

Seniorzy będą zdrowsi i będą dysponować wyższym dochodem do dyspozycji niż dotychczas

Wielu z nich skorzysta z wcześniejszych emerytur.

W związku z tym liczba bardziej doświadczonych turystów w starszym wieku będzie wzrastać szybciej niż ogólny popyt na produkty sektora turystycznego.

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego:

1.       Wzrost popytu na jakość, wygodę i bezpieczeństwo

2.       Wzrost popytu na łatwy transport

3.       Wzrost popytu na spokojniejsze obiekty rozrywkowe (pola golfowe)

4.       Wzrost popytu na produkty dla osób podróżujących pojedynczo

5.       Większy popyt w miesiącach przed i po sezonie

6.       W marketingu należy mniej podkreślać wiek, a bardziej komfort

 

Średnia liczba osób przypadających a jedno gospodarstw domowe będzie nadal malała co będzie skutkować

-  wyższym dochodem do dyspozycji

- większą siła nabywczą

 

1.       Zwiększenie popytu na luksus à małe przyjemności.

2.       Zwiększenie popytu na produkty specjalistyczne nabywane pod wpływem impulsu.

3.       Zwiększenie popytu na wyjazdy z miast i inne krótkie wyjazdy zagraniczne w okresach które wcześniej nie były preferowane.

4.       Wyższy poziom zainteresowania imprezami zimowymi à ‘zimowe wakacje w słońcu’.

 

II. Zdrowie

 

Będzie wzrastać świadomość zdrowotna i z całą pewnością będzie miała wpływ na:

- wybór celu podróży

- postępowanie klienta w czasie wyjazdu

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego

1.       Kierunki podróży postrzegane jako mniej zdrowe będą rzadziej wybierane niż dotychczas.

2.       Popyt na wakacje oferujące wyłączne kąpiele słoneczne będzie nadal malał.

3.       Coraz popularniejsze będą wakacje aktywne lub oferujące aktywny wypoczynek.

4.       Popyt na produkty związane z odnową biologiczną – sanatoria i ośrodki fitnessu -  będzie wzrastał.

 

III. Świadomość i edukacja

 

Średni poziom wykształcenia się podnosi.

Będzie to skutkowało wyborem imprez, w których istotną rolę odgrywają:

- sztuka

- kultura

- historia

Tzn. imprez o większych walorach edukacyjnych i związanych z rozwojem duchowości.

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego:

1.       Nowe produkty będą koncentrować się wokół potrzeb związanych ze zdrowiem, przeżyciem, przyrodą.

2.       Bardziej widoczne będzie włączenie elementów sztuki, kultury i historii do imprez zorganizowanych i indywidualnych.

3.       Wzrost popytu na produkty specjalistyczne.

4.       Potrzeba lepszego i bardziej kreatywnego przekazywania informacji.

 

IV. Technologie informatyczne

 

Nadal będzie wrastać:

- znaczenie przeszukiwania Internetu

- jego wykorzystania do zdobywania informacji

- nabywanie produktów i usług turystycznych

 

Rola Internetu w tym nowych środków prezentacji wizualnej, będzie coraz większa, a w przeszłości okaże się najważniejsza.

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego

1.       Dostępność informacji turystycznej będzie sprzyjać porównywaniu ofert - ‘szperanie’ w Internecie - i w ten sposób będzie intensywniej wpływać na konkurencję.

2.       Doświadczeni turyści coraz częściej będą komponować własne wakacje z dostępnych modułów dokonując jednocześnie bezpośrednich rezerwacji.

3.       Rola biur podróży będzie malała gdyż zakup imprez zorganizowanych coraz częściej odbywać się będzie przez Internet.

4.       Internet będzie coraz szybciej zmniejszać rolę krajowych organizacji turystycznych i izb turystyki.

Marketing miejsc turystycznych zyska na znaczeniu (np. lepsze kreowanie marki przy wsparciu publicznym), ponieważ to on będzie zachęcać do odwiedzania stron internetowych.

5.       O sukcesie stron internetowych będzie decydować dostępność do innych stron 

      internetowych, poprzez tzw. linki.

6.       Możliwość zakupów przez Internet będzie skutkować rezerwacjami dokonywanymi z 

      mniejszym wyprzedzeniem.

7.       W związku z rosnącym znaczeniem bezpieczeństwa bardziej krytyczni i wymagający 

      turyści będą mieli większą potrzebę dokonywania bezpiecznych rezerwacji on-line.

 

V. Transport

 

Rosnąca dostępność pociągów szybkobieżnych oraz tanich przewoźników będzie miała wpływ na ruch turystyczny.

Ruch drogowy będzie narażony na większe utrudnienia poprzez zatory drogowe

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego:

1.       Częściej będą wybierane łatwo dostępne i niedrogie miejscowości na krótkie pobyty.

2.       Dzięki bezpośrednim połączeniom kolejowym i lotniczym popyt na krótkie pobyty na terenach wiejskich zmaleje na rzecz miast i regionów miejskich.

3.       Przyjazdy szybkobieżną koleją na średnich odległościach zastąpią dużą część podróży obecnie odbywanych lotami rejsowymi.

4.       Znaczenie wycieczek autobusowych będzie malało.

5.       Bariery wynikające z niedostosowanych rozkładów podróży będą mieć silniejszy, negatywny wpływ na wybór miejscowości.

6.       Rejsy wycieczkowe, nie tylko te kosztowne lecz również tańsze, zyskają na popularności. W szczególności u turystów po 50tym roku życia.

 

VI. Zrównoważony rozwój

 

Świadomość związana z ochroną środowiska będzie nadal wzrastać.

Będzie to skutkować zwiększonym popytem na miejscach w których:

- rozwój jest zrównoważonych

- przyroda i lokalni mieszkańcy odgrywają sprzyjającą rolę

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego:

1.       Regionalny charakter miejscowości zyska na znaczeniu.

2.       Turyści będą bardziej preferować miejsca, w których miejscowa ludność chętnie przyjmuje rosnącą liczbę gości.

3.       W celu zmniejszania kosztów zrównoważonego rozwoju, jego koszty będą w coraz większym stopniu ponosić sami turyści.

4.       Ekoturystyki nie należy mylić z turystyką zrównoważonego rozwoju.

 

VII. Bezpieczeństwo

 

- działania terrorystyczne, regionalne, wojny zanieczyszczenie i inne kryzysy stały się niestety częścią naszej rzeczywistości i kreują naszą potrzebę bezpieczeństwa

- w turystyce przekłada się to na zwiększoną potrzebę bezpieczeństwa i powoduje że turyści unikają miejsc postrzeganych jako niebezpieczne

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego:

1.       Jakość wody (w jeziorach i basenach, lecz również wody pitej) będzie odgrywać coraz większą rolę przy wyborze miejscowości, dlatego też wymaga ona większej ochrony.

2.       Turyści będą coraz bardziej krytyczni i będą szybciej zgłaszać reklamację, jeżeli oferowany produkt nie spełnia oczekiwanych standardów.

3.       Koszty zagwarantowania bezpieczeństwa gwałtownie wzrosną.

4.       Branża turystyczna powinna być lepiej przygotowana na bardziej elastyczne zaspokajanie popytu w okresach kryzysowych.

 

VII. Czas wypoczynku

 

- współczesne społeczeństwo wywierają coraz większą presję na codzienne życie ludzi oraz coraz silniej pożądają większej ilości wolnego czasu i wypoczynku

- będzie to miało negatywny wpływ na wzrost wolnego dochodu do dyspozycji

- dlatego ta tendencja jest ze swej istoty niekorzystna - również dlatego, że nie następuje już wzrost liczby dni płatnego urlopu wypoczynkowego

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego:

1.       Rosnąca potrzeba dostarczenia tanich produktów.

2.       Potrzeba stałego oferowania wypoczynku.

3.       Skrócenie jednego dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych.

 

VIII. Doznania/ przeżycia/ doświadczenia

 

- będzie coraz więcej konsumentów o wyrafinowanych gustach, otwarcie wyrażając swoje potrzeby

- w turystyce przekłada się to na bardziej krytyczne nastawienie do jakości i stosunku jakości do ceny

 

IX. Style życia

 

- styl życia społeczeństwa stopniowo się zmienia

- w turystyce ma to wpływ a postrzeganie osobistych potrzeb i zachowanie turystów

 

Konsekwencje dla sektora turystycznego

1.       Mniejsze zainteresowanie usługą typu nocleg ze śniadaniem, która jest postrzegana generalnie za sługę o niskiej jakości.

2.       Ponieważ ‘status’ jest mniej ważny niż dawniej, zachowanie urlopowiczów staje się bardziej zindywidualizowane.

3.       Zmiana w percepcji życia i stylu życia skutkuje spadkiem popytu na w pełni zorganizowane wycieczki.

4.       Usługodawcy skorzystają więcej, jeżeli będą w stanie stworzyć zupełnie nowe produkty, nowe koncepcje usług, odróżniając się od innych dzięki wartości dodanej.

5.       Rosnąca specjalizacja wśród usługodawców nastawiona będzie na poszczególne zainteresowania i hobby stanie się coraz bardziej poszukiwane i skiśnięte.

6.       Coraz powszechniejsza będzie potrzeba posiadania ‘przystani’ stymulując pragnienie posiadania drugiego domu.

7.      Trend ‘powrót do podstaw’ zaskutkuje wyborem prostszych wakacji: z hotelu do bungalowu, z przyczepy turystycznej do namiotu.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin