Wykład 3 à System turystyczny21.10.2008
VIII. Czas wolny-współczesne społeczeństwa wywierają coraz większą presję na codzienne życie ludzi oraz coraz silnie pożądają większej ilości wolnego czasu i wypoczynku-będzie to miało negatywny wpływ na wzrost wolnego dochodu do dyspozycji-dlatego ta tendencja jest ze swej istoty niekorzystna – również dlatego, że nie występuje wzrost liczby dni płatnego urlopu wypoczynkowegoKonsekwencje dla sektora turystycznego:1. Rosnąca potrzeba dostarczania tanich produktów2. Rosnąca potrzeba stałego oferowania wypoczynku3. Skrócenie jednego dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych
IX. Doznania, przeżycia-będzie coraz więcej konsumentów o wyrafinowanych gustach otwarcie wyrażając swoje potrzeby-w turystyce przekłada się to na bardziej krytyczne nastawienie do jakości i stosunku jakości do cenyKonsekwencje dla sektora turystycznego:1.Alternatywne sposoby wydawania pieniędzy i spędzanie czasu będą konkurować z wyjazdami wakacyjnymi, a w ramach wyjazdów wakacyjnych będą ze sobą konkurować miejscowości i standardy zakwaterowania2. Miejscowości, które nie spełniają akceptowalnych standardów ucierpią znacznie bardziej w dłuższej perspektywie3. Bardziej zróżnicowane zachowanie klientów:-w tym roku wakacje skromne, w przyszłym luksusowe-w tym roku dalekie w następnym bliskie4. Częstszy wybór imprez krótszych5. Bardziej doświadczeni turyści wpłyną na zmianę podejścia:-sztuczność ustąpi miejsca większej autentyczności-podaż sztucznych atrakcji, które nie odróżniają się od innych (np. parki tematyczne), straci na znaczeniu, jeżeli nie będą one spełniać wyższych standardów6. Doświadczenie skłoni turystów do ponownego odwiedzania przyjaznych miejsc z przeszłości („Powrót do podstaw”)7. Regiony oferujące pełną, zróżnicowaną i całkowicie zrównoważoną koncepcję będą coraz częściej popularne ale będzie to wymagać lepszego zarządzania
X. Styl życia-styl życia w społeczeństwie stopniowo się zmienia-w turystyce mato wpływ na postrzeganie osobistych potrzeb i zachowania turystówKonsekwencje dla sektora turystycznego:1. Mniejsze zainteresowanie usługami typu nocleg ze śniadaniem, które jest postrzegane generalnie za usługę o niskiej jakości2. Ponieważ „status” jest mniej ważny, niż dawniej zachowanie urlopowiczów staje się bardziej zindywidualizowane3. Zmiana w percepcji życia i stylu życia skutkuje spadkiem popytu na w pełni zorganizowane wycieczki4. Usługodawcy skorzystają więcej, jeżeli będą w stanie stworzyć zupełnie nowe produkty, nowe koncepcje usług odróżniając się od innych dzięki WARTOŚCI DODANEJ5. Rosnąca specjalizacja wśród usługodawców nastawiona będzie na poszczególne zainteresowania i hobby stanie się coraz bardziej poszukiwane6. Coraz powszechniejsza będzie potrzeba posiadania „przystani” stymulując pragnienie posiadania drugiego domu7. Trend „powrót do podstaw” zaskutkuje wyborem prostszych wakacji z hotelu do bungalowu, z przyczepy turystycznej do namiotu.
2 Justyna
shelby_lane