Zestawienie form zaburzeń mowy:
1) Czemu mają służyć typologie zaburzeń mowy?
· Mają pomóc logopedzie w trafnym nazwaniu obserwowanych w mowie zjawisk patologicznych i w sformułowaniu rozpoznania logopedycznego oraz w prognozowaniu efektów postępowania i formułowania rokowań co do dalszego rozwoju dziecka
· Mają ukierunkować skuteczne działanie logopedy służące usprawnieniu umiejętności językowego porozumiewania się osób, które zgłaszają się do logopedy z powodu różnych trudności w tym zakresie
2) Cele te mogą być osiągnięte, gdy klasyfikacja form zaburzeń mowy spełnia następujące warunki: (znalazło zastosowanie jednocześnie kryterium objawów i kryterium przyczyn, dających się określić z mniejszą lub większą pewnością)
· Nazwy form zaburzeń uwzględniają rozległość nieprawidłowości w przyswojeniu mowy (zakres objawów patologicznych w mowie, czyli to, co logopeda rejestruje najpierw).
3) W tej klasyfikacji jest
· Graficzne przedstawienie zakresu objawów – zmieniająca się szerokość pól prezentujących objawy
· Ukazanie dyslalii w 2 znaczeniach tego pojęcia: dyslalia jako zakres objawów, która obecnie może być we wszystkich formach zaburzeń i dyslalia jako forma zaburzenia po określeniu jej przyczyny i zrozumieniu jej patomechanizmu
· W nazwach form zaburzeń mowy zawarta jest istota (przyczyna i patomechanizm) trudności w porozumiewaniu się
· Zrozumienie mechanizmów zjawisk patologicznych może się odbyć tylko w połączeniu z próbą ukazania znanych nam przyczyn zaburzeń moy
· Znajomość przyczyny i zrozumienie głównych patomechanizmów ukierunkowuje działania praktyczne logopedy, narzuca zróżnicowane sposoby pracy w różnych typach zaburzeń mowy
4) Dlaczego jest to ważne?
· Znajomość przyczyny zwiększ skuteczność w działaniu logopedy, gdy oddziaływać będziemy na przyczynę i patomechanizm nieprawidłowego stanu mowy (likwidować przyczynę bądź, co zdarza się w praktyce częściej, minimalizować jej wpływ na stan mowy), a nie tylko „pracować nad objawami
5) W Klasyfikacji Emiluty-Rozya nazwie większości form zawarta jest informacja o przyczynie lub patomechanizmie
· Podział na 3 grupy form zaburzeń mowy przedstawiony w postaci rozmieszczenia pochodzenia ich przyczyn: egzogennych po prawej, endogennych po lewej i egzo-endogennych na dole zestawienia
· W szerokiej części dolnej zestawienia (wyodrębnionej grubą linią) znajdują się formy zaburzeń mowy pochodzenia innego niż mózgowe (10,11,12)
6) Klasyfikacja pokazuje w miarę możliwości narastanie zjawisk patologicznych, objawiających się zróżnicowanym stanem przyswojenia struktur językowych o różnych stopniu złożoności – w zależności od przyczyny (obwodowej lub ośrodkowej)
7) W zestawieniu układ form zaburzeń mowy ukazuje zakresy zaburzeń mowy od zakresu najwęższego (zakłóceń dźwięków mowy, a więc 4 podtypów dyslalii wołanych przyczynami o charakterze obwodowym i środowiskowym) poprzez dyartrię (o szerszym polu objawó w zakresie czynności oddychania, fonacji, artykulacji i wtórnie prozodii) do zaburzeń pochodzenia ośrodkowego np. NMPK i afazja (o najszerszym polu objawów językowych)
8) Dla diagnozy różnicowej
· W klasyfikacji powinny zaznaczać się granice między poszczególnymi formami zaburzeń mowy, a także relacje między nimi
9) Jest to ważne, bo
· Mogą być te same zakresy zjawisk patologicznych(te same zakresy objawów), ale przyczyny i patomechanizmy są inne, np. w różnych typach niedokształcenia mowy albo w różnych rodzajach dyslalii – w nazwie formy (drugim członie) jest granica między nimi
· Ta sama przyczyna może wywoływać różne zakresy objawów czyli inny stan przyswojenia struktur językowych, np. dyslalia słuchowa i niedokształcenie mowy z powodu niedosłuchu, środowiskowe niedokształcenie mowy i dyslalia środowiskowa, dyzartria i dyslalia podkorowa
10) Przyjęte terminy specjalistyczne są konsekwentnie stosowane
11) W tej klasyfikacji
· Niedokształcenie mowy określa zawsze taki stan, kiedy dziecko prezentuje trudności o różnym nasileniu w zakresie rozumienia wypowiedzi słownych i/lub tworzenia wypowiedzi słonych, czyli realizacji wszystkich struktur systemu językowego
· Przyczyny tego stanu mogą być różne, ięc różne są rodzaje niedokształcenia mowy
· Różne rodzaje dyslalii ze względu na przyczynę
· Emiluta-Rozya wyłączyła z zestaienia opóźnienia rozwoju moy jako formy niebędące zaburzeniem mowy
· Zróżnicowanie środowiskowych zaburze©
· Zastosowanie pozostałych nazw form zaburzeń mowy zgodnie z tradycyjną terminologią logopedyczną
· Powstała kategorią niesklasyfikowane zaburzenia mowy
12) Zestawienie form zaburzeń mowy uwidacznia izolowane jednostki diagnostyczne, czyli ywołane przez jedną przyczynę i o jednoznacznym patomechanizmie
13) Przykłady praktycznego zastosowania zestawienia form zaburzeń mowy
· Niedokształcenie mowy tow. Niepełnosprawności intelektualnej (w stopniu np. lekkim)
· Niedokształcenie mowy powodu niedosłuchu
· Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego np. o typie ruchowym
· Niedokształcenie mowy w autyzmie
14) W praktyce logopedycznej często zdarzają się przypadki, których
· Stan mowy ywołany jest współdziałaniem kilku przyczynm zatem patomechanizm jest złożony – stuacje trudne diagnostycznie, wtedy
· W nazwie złożonej formy próbuje zawrzeć określenia zakresu objawów i ustalonych przez logopedę przyczyn oraz patomechanizmów
15) Przykłady form złożonych
· Dyslalia anatomiczno-funkcjonalna tow. Niepełnosprawności intelektualnej
· Dyzartria to. Niepełnosprawności intelektualnej. Nieznaczny wpływ niedosłuchu średniego stopnia na stan mowy (dziecko zaaparatowane od 2 r. ż)
· Niedokształcenie mowy z powodu znacznego niedosłuchu. Dodatkowy pływ czynnika anatomiczno-funkcjonalnego na stan artykulacji
kot_teofil