Objawy dysleksji - dla rodziców.doc

(69 KB) Pobierz
Objawy dysleksji w młodszym wieku szkolnym

DYSLEKSJA

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania    i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.

 

Termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń:

*                dysleksja - trudności w czytaniu (zaburzenia tempa  i techniki czytania, oraz stopnia rozumienia treści)

*                dysortografia - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (dziecko popełnia błędy ortograficzne mimo dobrej znajomości zasad pisowni)

*                dysgrafia - niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, nierówne litery w wyrazach)

 

 

PRZYCZYNY  DYSLEKSJI

*                genetyczna - przyczyną zaburzeń i podłożem trudności w czytaniu i pisaniu są geny przekazywane z pokolenia na pokolenie,

*                opóźnionego dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego - zaburzenia dyslektyczne są związane ze spowolnieniem dojrzewania układu ośrodkowego układu nerwowego, spowodowane przez takie czynniki jak geny, hormony,

*                organiczna - przyczyną są mikrouszkodzenia tych okolic mózgu, które szczególnie uczestniczą w procesie czytania i pisania; związane jest to ze szkodliwymi czynnikami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi oddziałującymi na ośrodkowy układ nerwowy w okresie okołoporodowym,

*                hormonalna - niedokształcenie struktury niektórych okolic kory mózgowej i nieprawidłowy model rozwoju mózgu, tzn. zablokowanie rozwoju lewej półkuli mózgowej, czyli tej, która jest związana z mową,

*                psychogenna - zaburzenia emocjonalne spowodowane przez urazy psychiczne i stres.

OBJAWY „RYZYKA DYSLEKSJI”

WIEK PRZEDSZKOLNY ( 3 – 5 lat )

*                opóźniony rozwój mowy,

*                słabe umiejętności językowe,: trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, zapamiętywaniem nazw, budowaniem wypowiedzi,

*                opóźniony rozwój ruchowy,

*                mała sprawność ruchowa i koordynacja ruchów podczas czynności samoobsługowych, rysowania czy zabaw ruchowych.

 

KLASA „0” ( 6 – 7 lat )

*                wadliwa wymowa, błędy gramatyczne,

*                trudności z zapamiętaniem wiersza czy piosenki,

*                trudności z różnicowaniem podobnych głosek (zaburzenia słuchu fonemowego) oraz z wydzielaniem z wyrazów sylab i głosek i ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej),

*                niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków,

*                niechęć do układanek,

*                oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki, trudności z używaniem określeń: prawo – lewo,  nad - pod itp.,

*                trudności w nauce czytania

 

 

OBJAWY DYSLEKSJI

W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM

motoryka duża, czyli mała sprawność ruchowa całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:

*                ma trudności z opanowaniem jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach

*                niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, ponieważ ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, np. układów gimnastycznych

 

motoryka mała, czyli obniżona sprawność ruchowa rąk - zauważamy, że dziecko:

*                nie opanowało w pełni czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, myciem, jedzeniem (nożem i widelcem)

koordynacja wzrokowo - ruchowa - zaburzenia objawiają się:

*                trudnościami z rzucaniem do celu i chwytaniem

*                niechęcią do rysowania i pisania

*                poprzez sposób trzymania ołówka, długopisu - dziecko zbyt mocno
trzyma ołówek, długopis, przez co ręka szybko się męczy

*                trudnościami z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych

*                poprzez niski poziom graficzny rysunków i pisania - dziecko "brzydko"
rysuje i niestarannie pisze (nie mieści się w liniaturze, zagina "ośle uszy" na rogach kartek zeszytu, pisze wolno)

 

funkcje wzrokowe - objawy zaburzeń to:

*                trudności z wyróżnianiem elementów z całości i (lub) z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki

*                trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki

*                trudności z odróżnianiem kształtów podobnych liter, np. m-n, l-t-ł lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni, np. p-g-d-b

 

funkcje językowe -objawy zaburzeń to:

*                wadliwa wymowa

*                przekręcanie złożonych wyrazów - przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza

*                używanie sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym:
trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, sformułowań wyrażających stosunki przestrzenne: nad-pod, za-przed, wewnątrz, na zewnątrz

*                trudności z pamięcią fonoligiczną, sekwencyjną, czyli trudności dotyczące
zapamiętywania:

                                          - sekwencji nazw, np. nazw dni tygodnia, pór roku,

                                          - nazw kolejnych posiłków,

                                          - sekwencji czasowej: wczoraj-dziś-jutro

                                          - sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych,

                                          - wierszy, piosenek,

                                          - więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie

*                trudności z szybkim wymienianiem nazw, np. wszystkich znanych owoców,

*                szeregu słów

*                trudności z nazywaniem i zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr

*                trudności w nauce tabliczki mnożenia

 

lateralizacja - utrzymywanie się oburęczności

 

orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - przejawy zaburzeń to:

*                trudności z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określania ich terminami: prawe - lewe, np. odróżnianiem prawej i lewej ręki, strony ciała

*                trudności z określaniem położenia przedmiotów względem siebie, np. droga na prawo, zaś drzwi na lewo

*                pisanie liter i cyfr zwierciadlane

 

czytanie - nasilone trudności w czytaniu można dostrzec, jeżeli dziecko:

*                bardzo wolno czyta - prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), ale mało błędów

*                bardzo szybko czyta, lecz popełnia błędy - wynikają one z tego, że dziecko
domyśla się treści na podstawie kontekstu: (pomijanie wyrazów lub ich dodawanie, zniekształcanie i odczytywanie innych podobnych słów),

*                często gubi miejsce, w którym czyta,

*                ma trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i łączeniu zgłosek w wyrazy we właściwym porządku,

*                przestawia litery w wyrazie, co zmienia jego sens: np. on - no, od - do,

*                ma trudności w wyszukiwaniu najistotniejszych myśli w danym fragmencie tekstu,

*                niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst.

 

pisanie - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni objawiają się:

*                myleniem liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie, np. głoski: z-s, w-f, d-t, k-g ( np. rów-róf )

*                trudnościami w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących,

                            np.: bąk - pąk,

*                trudnościami z zapisywaniem zmiękczeń, myleniem głosek i-j, głosek
nosowych ą-om, ę-en,

*                opuszczaniem, dodawaniem, przestawianiem, podwajaniem liter i sylab,

*                nasilonymi trudnościami podczas pisania ze słuchu,

*                myleniem liter podczas pisania,

*                zapisywaniem wyrazów na różne sposoby, np.: szyja, szja, szyia,

*                słabym poziomem prac pisemnych w porównaniu z odpowiedziami ustnymi,

*                niskim poziomie graficznym i estetycznym prac pisemnych: (liczne przekreślenia, kilkakrotne próby zapisania wyrazu),

*                trudnościami w różnicowaniu liter: b - p, d - b, p - g, n - u,

*                niewłaściwym...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin