Chesky Kris - The Music Vibration Table (MTV) - Quantification of Mozart K.488 and Pearl Jam Music Vibration.doc

(72 KB) Pobierz
The Music Vibration Table (MVT™): Quantification of Mozart K

The Music Vibration Table (MVT™): Quantification of Mozart K. 488 and Pearl Jam Music Vibration

Kris S. Chesky

University of North Texas, Southern Methodist University, University of Texas at Arlington

George V. Kondraske, University of Texas at Arlington

 

Wprowadzenie.

 

Przez ostatnią dekadę interesowano się zaangażowaniem ludzkiego systemu somatosensorycznego  w przetwarzaniu muzyki i wykonawstwie, co zaowocowało  wieloma interesującymi artykułami i zastosowaniem akustycznie wytwarzanych wibracji. W 1992 wydano Music Perception, w której autorzy opisali otwarte i reaktywne procesy zaangażowane w stymulację vibrotactile (Verrillo, 1992), potencjalne wykorzystanie sygnału reakcji dostępnego dla muzyków przez ten zmysł (Askenfelt & Jansson, 1992), oraz możliwe implikacje kontroli fonacji  z  wibracji ściany klatki piersiowej, wytwarzanych podczas śpiewania (Sundberg, 1992). Sugerowano także, że ta wibracja z wewnętrznego zmysłu głosu dostarcza punktów orientacyjnych do kontrolowania emisji głosowej, które mogą być bardziej niezawodne niż  reakcja słuchowa (Scotto Di Carlo, 1994).

 

Zastosowanie wibracji pochodzących z muzyki  było też zagadnieniem badań  muzyki dla edukacji specjalnej, muzykoterapii i  medycyny muzycznej. Chesky i Michel (1991) przedstawili  model ( "Two Pronged") wykorzystania wibracji muzycznych  jako środka na redukcję bólu  i wprowadzili Music Vibration Table (MVT™) - muzyczny stół wibracyjny. Wykorzystując technologię MVT™  do mierzenia i kontrolowania wibracji pochodzących z muzyki podczas stymulowania pacjentów, donoszą że (Chesky, 1992; Chesky, Rubin, Cortez, & Pertusi, 1992) pokazał statystycznie znaczącą redukcję bólu u pacjentów z reumatoidalnym artretyzmem  przypisywaną muzyce oraz wibracjom pochodzącymz muzyki, w porównaniu do samej muzyki  lub placebo. Autorzy (Michel & Chesky, 1993; Michel & Chesky, 1994, czasopisma) podkreślali także znaczenie naukowych metodologii w badaniach i klinicznych zastosowaniach  wibracji pochodzących z muzyki. Dodatkowo przedstawiono kilka technicznych, inżynieryjnych i projektowych kwestii związanych z technologią wibracji muzycznych (Chesky, Michel & Kondrakse, 1994, czasopisma).

 

Graficzna i ilościowa analiza wibracji muzycznych wykorzystywana przez MVT™ .

 

System MVT™  składa się z trzech niezależnie kontrolowanych sub-modułów i pojedynczej jednostki kontroli głównej. System jest zaprojektowany do wprowadzania zamkniętej pętli przystosowanego schematu kontroli, która oddaje zarówno zmienność w częstotliwości źródłowego materiału muzycznego, jak i ładunku odmian na każdym sub-module niezależnie, wytwarzających pożądany profil stymulacji wibracyjnej w czasie leczenia lub sesji badawczej.

 

Celem tego artykułu jest opisanie profilów wibracji wytwarzanych z dwóch różnych  źródeł muzyki. Pokazuje on nie tylko rodzaje graficznej i ilościowej analizy, które MVT™  może wytwarzać, ale też szerokie różnice w zawartości wibracji  (np. treści nie muzycznych) dostarczanych z różnych wyborów muzycznych. Z tej perspektywy badacz jest zdolny określać ilość dostarczanego bodźca i dlatego może podejmować decyzje obserwując wpływy muzyki wykorzystanej do tworzenia wibracji, selekcjonować algorytmy programowane do mikroprocesora MVT™, jak i ciężar i wyporność membrany.

 

Poniższe składa się wykresów ukazujących profile wibracji podczas dziesięciominutowego czasu trwania dwóch wybranych rodzajów muzyki wykorzystanej  w ostatnim badaniu, poddającemu analizie skutki słuchania muzyki i  wibracji muzycznych na zdolność obróbki przestrzennej  (Flohr, Persillin, Flohr, & Chesky, 1995). Wykresy pokazują przebieg wibracji (w mikrometrach) w trzech różnych częstotliwościach (100Hz, 175Hz i 250Hz), najpierw razem, a następnie dla zespołów częstotliwości niezależnie, w tym średnie i standardowe odchylenie wskaźników. Sześć wykresów poniżej wskazuje procentowy przedział przebiegu dla każdego z trzech zespołów częstotliwości.

 

Dla tej analizy MVT™ został tak zaprogramowany, by uwzględnić złożoną wibrację w paśmie ciałka Pacianin'a (60-300Hz.) i określać ilość wibracji w trzech zespołach częstotliwości w granicach tego pasma (100Hz, 175Hz, i 250Hz)









 













 






* Ta muzyka to pierwsze dziesięć minut CD zatytułowanego "Singles" rozprowadzanego przez Epic Records i zawiera piosenki  Alice in Chains oraz Pearl Jam

 

References

 

Askenfelt, A., & Jannson, E. V. (1992). On vibration sensation and finger touch in stringed instrument playing. Music Perception, 9(3), 331-350.

 

Chesky, K. S. (1992). The effects of music and music vibration using the MVT™ on the relief of rheumatoid arthritis pain. Dissertation Abstracts International, 53(8), 2725B. (University Microfilms No. AAC 9300593).

 

Flohr, J., Persellin, D., Flohr, C. & Chesky, K. S. (in progress). Changes in spatial patterning ability following music listening and music vibration.

Chesky, K. S., & Michel, D. E. (1991). The Music Vibration Table (MVT™): Developing a technology and conceptual model for pain relief. Music Therapy Perspectives, 9, 32-38.

 

Chesky, K. S., Michel, D. E., & Kondraske, G.V. (1994, March). Developing methods and techniques for scientific and medical applications of music vibration. Paper presented at the meeting of the V International Music Medicine Symposium, San-Antonio, Texas.

 

Chesky, K. S., & Michel, D. E., & Kondraske, G. V. (in press). Developing methods and techniques for scientific and medical applications of music vibration. In R. Spintge and R. Droh (Eds), Music Medicine Vol. II. St. Louis: MMB

Chesky, K. S., Rubin, B, Cortez, C., & Pertusi, R. (1992). Vibrotactile cutaneous stimulation, music and rheumatoid arthritis pain. AHPA Poster presented at the 56th annual scientific meeting of the American College of Rheumatology, Atlanta, GA.

 

Chesky, K. S, & Russell, I. J. (in progress). Tenderpoint and pain threshold shifts in primary fibromyalgia: A double-blind placebo controlled study of music vibration.

 

Michel, D. E., & Chesky, K. S. (1993). Music therapy in medical settings: The challenge for more rigorous research - especially music and vibration areas. Paper presented at the VII World Congress of Music Therapy/ I Congress of the World Federation of Music Therapy, Vitoria, Spain.

 

Michel, D. E., & Chesky, K. S. (1994). Standards for music and music vibration for pain relief. Paper presented at the V International Symposium on Music Medicine, San Antonio, TX.

 

Michel, D. E., & Chesky, K. S. (in press). Standards for music and music vibration for pain relief. In R. Spintge and R. Droh (Eds.), Music Medicine Vol. II. St. Louis: MMB

 

Scotto Di Carlo, N. (1994). Internal voice sensitivities in opera singers. Folia Phoniatr Logop. 46(2), 79-85.

 

Sundberg, J. (1992). Ponatory vibrations in singers: A critical review. Music Perception, 9(3), 361-382.

 

Verrillo, R. (1992). Vibration sensations in humans. Music Perception, 9(3), 281-302.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin