Dziecko_niewidome.pdf

(42 KB) Pobierz
Dziecko_niewidome
Autor: Jadwiga Jankowska, XI LO Kielce
Opis i analiza działa ı zwi Ģ zanych z nauczaniem dziecka niewidomego.
We wrze Ļ niu 2000 roku otrzymałam nauczanie indywidualne z uczniem niewidz Ģ cym.
Miałam realizowa ę program klasy trzeciej liceum. Zanim rozpocz ħ łam nauczanie chłopca,
zapoznałam si ħ z tre Ļ ci Ģ orzeczenia kwalifikacyjnego, które wystawiła Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna. Z tre Ļ ci orzeczenia wywnioskowałam, Ň e ucze ı jest obj ħ ty
nauczaniem indywidualnym od klasy drugiej szkoły podstawowej z powodu znacznego
niedowidzenia. Jest uczniem systematycznym, ambitnym, wytrwałym i zamierza podj Ģę
studia wy Ň sze po uko ı czeniu liceum. Podczas pierwszej lekcji okazało si ħ , Ň e musz ħ znale Ņę
inne metody pracy, poniewa Ň chłopiec w ogóle nie widzi. Rodzice czytaj Ģ lektury b Ģ d Ņ
wypo Ň yczaj Ģ z biblioteki Polskiego Zwi Ģ zku Niewidomych nagrania tekstu na ta Ļ mie
magnetofonowej. Z relacji mamy wynikało, ze utrata wzroku nast ħ powała powoli.
We wczesnym dzieci ı stwie chłopiec widział, zna litery, potrafi dokona ę zapisu. Biegle
opanował technik ħ pisania na komputerze przystosowanym dla chłopca, bo zaopatrzonym
w syntezator mowy. Od strony technicznej ucze ı był przygotowany do normalnej pracy.
Zastanawiałam si ħ , w jakiej formie powinnam poda ę materiał rzeczowy, szczególnie
dotycz Ģ cy młodopolskiej literatury, w której mamy do czynienia mi ħ dzy innymi
z obrazowaniem impresjonistycznym, ekspresjonistycznym, symbolicznym. Z Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej nie uzyskałam Ň adnej wskazówki ani pomocy odno Ļ nie metod
pracy z dzieckiem niewidomym. Metody pracy musiałam wypracowa ę sama. Przygotowałam
dla rodziców chłopca szczegółowy harmonogram pracy z lektur Ģ , aby mogli we wła Ļ ciwym
czasie wypo Ň yczy ę kaset ħ z nagraniem tekstu. Pod tym wzgl ħ dem rodzice spełnili moje
oczekiwania. Pierwsze lekcje po Ļ wi ħ ciłam na obserwacj ħ chłopca, szczególnie jego
mo Ň liwo Ļ ci intelektualnych. Chłopiec potrafił stre Ļ ci ę , scharakteryzowa ę postacie, trudno Ļę
natomiast sprawiało mu odniesieni si ħ do wła Ļ ciwego kontekstu, porównanie, b Ģ d Ņ
samodzielne ocenianie postaw i zachowa ı bohatera. Wyra Ņ nie nastawiony był na odtwarzanie
wiadomo Ļ ci, a niech ħ tny na dokonanie twórczego wysiłku, wyra Ň anie własnej opinii.
Wypowiedzi ustne były krótkie, ograniczone do stereotypowych informacji.
Pierwsza praca domowa została napisana poprawnie, co wzbudziło mój podziw. Lekcje
historycznoliterackie dotycz Ģ ce czasu trwania epoki, nazwy warunków historycznych,
ekonomicznych, realizowałam metod Ģ wykładu i nagrywałam na ta Ļ m ħ magnetofonow Ģ .
Ucze ı nie miał trudno Ļ ci ze zrozumieniem problematyki programowych wierszy, natomiast
z wiadomych wzgl ħ dów nie mógł dokona ę analizy utworu. Uznałam, Ň e na maturze w cz ħĻ ci
1
Autor: Jadwiga Jankowska, XI LO Kielce
pisemnej nie mo Ň e chłopiec wybra ę czwartego tematu: analizy i interpretacji wiersza –
wi ħ c skoncentrowałam si ħ na przygotowaniu go do realizacji rozprawki b Ģ d Ņ eseju.
Pierwsze zaniepokojenie wzbudził fakt, Ň e chłopiec ci Ģ gle potwierdza moje informacje,
mówi Ģ c „tak” i potakuj Ģ c ruchem głowy. Sprawiało to wra Ň enie, Ň e prezentowane przeze
mnie wiadomo Ļ ci s Ģ mu znane. Gdy poprosiłam o doko ı czenie my Ļ li, odpowiadał: „ nie
wiem”. ņ eby zrozumie ę zachowanie chłopca i wypracowa ę mo Ň liwie najlepsze metody pracy
przeczytałam dwie publikacje: „Jak pomóc dzieciom słabo widz Ģ cym. Poradnik dla rodziców,
nauczycieli i studentów” 1 i „Psychologia niewidomych i niedowidz Ģ cych”. 2
Wprawdzie w Ň adnej nie znalazłam informacji odno Ļ nie metod nauczania dziecka
niewidomego, ale zdobyłam wiedz ħ dotycz Ģ c Ģ mo Ň liwo Ļ ci intelektualnych chłopca.
Niepotrzebne i nieuzasadnione ruchy głow Ģ z jednoczesnym mówieniem „tak” to tak zwane
blindyzmy – nieprawidłowo Ļ ci w sferze motorycznej. Wykonywanie stereotypowych ruchów
jest spowodowane konieczno Ļ ci Ģ wyładowania nagromadzonej energii psychomotorycznej
na skutek ograniczenia aktywno Ļ ci. Musiałam zaakceptowa ę odruchy chłopca i nie tłumaczy ę
ich jako reakcji zwrotnej na moje informacje.
Dowiedziałam si ħ tak Ň e, Ň e dzieci, które utraciły wzrok posiadaj Ģ wyobra Ň enia wzrokowe,
gdy Ň w ich Ň yciu istniał okres, kiedy widziały i dzi ħ ki plastyczno Ļ ci kory mózgowej
spostrze Ň enia zostaj Ģ w niej zakodowane. Ten typ pami ħ ci umo Ň liwia wizualizacj ħ zdarze ı .
Uznałam zatem, Ň e w procesie lekcyjnym mog ħ wykorzysta ę w okre Ļ lonym zakresie tak Ň e
fragmenty utworów, w których wyst ħ puj Ģ tre Ļ ci wizualne. Była to dla mnie cenna
wskazówka, zwłaszcza przy omówieniu wierszy młodopolskich.
Dzieci, które utraciły wzrok posiadaj Ģ dwa rodzaje wyobra Ņ ni: odtwórcz Ģ i wytwórcz Ģ .
Wyobra Ň enia odtwórcze polegaj Ģ na odtworzeniu obrazów dawniej spostrzeganych
przedmiotów i zjawisk. W przypadku mojego ucznia były to wyobra Ň enia z wczesnego
dzieci ı stwa, zupełnie nieprzydatne podczas omawiania utworów pozytywistycznych
umieszczonych w realiach XIX w.. Wyobra Ņ ni nie mogłam pobudzi ę równie Ň za pomoc Ģ
filmów: „Lalki” czy „Nad Niemnem”. Nie miałam zatem prawa wymaga ę od chłopca
informacji dotycz Ģ cych ubioru bohatera, opisu warunków mieszkaniowych XIX-wiecznego
miasta, dzielnicy itp.. Mogłam jedynie bazowa ę na wyobra Ň eniach surogatowych i rozwija ę
je. U niewidomych mamy do czynienia ze specjalnego rodzaju strukturami psychicznymi,
1 Majewski T., Psychologia niewidomych i niedowidz Ģ cych, 1983 Warszawa, PWN.
2 Utnik W., Lisowska A., S ħ kowska E., Jak pomóc dzieciom słabowidz Ģ cym? Poradnik dla rodzicow, nauczycieli, studentów, 1995
Lublin.
2
Autor: Jadwiga Jankowska, XI LO Kielce
umo Ň liwiaj Ģ cymi im przystosowanie si ħ do Ļ wiata widz Ģ cych. Oznacza to, Ň e nast ħ puje
rozwój coraz to bardziej prawidłowych i typowych skojarze ı mi ħ dzy przedmiotami a ich
cechami (np. ucze ı kojarzy niebo z bł ħ kitem, las z zieleni Ģ , zim ħ z biel Ģ Ļ niegu itp.).
W trakcie omawiania wierszy Kasprowicza mogłam wymaga ę zatem opisu górskiego
krajobrazu, zmieniaj Ģ cego si ħ w zale Ň no Ļ ci od pory dnia.
Drugi typ wyobra Ň e ı : wytwórcze (fantazyjne) stanowi Ģ , moim zdaniem, pewien rodzaj
niebezpiecze ı stwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Wyobra Ň enia wytwórcze
to nowe obrazy przedmiotów i zjawisk dotychczas nie spostrzeganych, powstałych w wyniku
nało Ň enia si ħ ł Ģ czenia i przekształcenia dawnych spostrze Ň e ı . Mog Ģ powodowa ę mylne
wyobra Ň enia otaczaj Ģ cej rzeczywisto Ļ ci, utrudni ę funkcjonowanie niewidomego dziecka w
okre Ļ lonych warunkach.
Po rozpoznaniu mo Ň liwo Ļ ci percepcyjnych ucznia mogłam dopiero ustali ę zakres wymaga ı
i sposób realizacji programu. Uznałam, Ň e uwag ħ ucznia powinnam koncentrowa ę na
relacjach mi ħ dzyludzkich, analizowa ę postawy bohaterów w kontek Ļ cie etyki, filozofii,
historii i w ten sposób przygotowa ę do realizacji tematu pierwszego lub drugiego na maturze.
Do najcz ħĻ ciej stosowanych metod pracy nale Ň ała dyskusja. Przygotowanie ka Ň dej lekcji z
dzieckiem niewidz Ģ cym wymagało olbrzymiej ilo Ļ ci czasu.
Mimo i Ň chłopiec znał tre Ļę utworu musiałam wybra ę stosowne do tematu fragmenty, podczas
lekcji wielokrotnie je dziecku odczyta ę , wspólnie zinterpretowa ę . Wnioski dotycz Ģ ce
analizowanych problemów rejestrowałam najcz ħĻ ciej na ta Ļ mie magnetofonowej. W ten
sposób z zapisów lekcyjnych ucze ı skompletował ta Ļ motek ħ .
Z wypowiedzi Ģ ustn Ģ ucze ı nie miał wi ħ kszych trudno Ļ ci, natomiast pojawił si ħ problem
w momencie pisania wypracowania w mojej obecno Ļ ci. Temat został zrealizowany w kilku
zdaniach. Mi ħ dzy tre Ļ ci Ģ pisemnej pracy domowej a prac Ģ „klasow Ģ ” była olbrzymia
przepa Ļę . Pocz Ģ tkowo ucze ı tłumaczył, ze potrzebuje wi ħ kszej ilo Ļ ci czasu do realizacji
wypowiedzi na pi Ļ mie, co było zrozumiałe. Po Ļ wi ħ ciłam wi ħ c chłopcu tyle czasu, ile sobie
Ň yczył, ale efekt był identyczny jak za pierwszym razem. Chłopiec nie potrafił napisa ę
wypracowania. Nie zdołałam wymy Ļ li ę sposobu prowadzenia ę wicze ı stylistycznych
z dzieckiem niewidz Ģ cym, wi ħ c uznałam, Ň e b ħ d ħ ę wiczy ę umiej ħ tno Ļę redagowania dłu Ň szej
wypowiedzi pisemnej w dwóch etapach:
1. Analiza słuchowa wypowiedzi wzorcowych.
2. Redagowanie wypowiedzi na okre Ļ lony temat w wersji ustnej, zapis na ta Ļ mie
magnetofonowej, odtwarzanie, pogł ħ bianie informacji i ewentualne ich korekta.
3
Autor: Jadwiga Jankowska, XI LO Kielce
S Ģ dziłam, Ň e je Ļ li ucze ı potrafi zorganizowa ę ustnie dłu Ň sz Ģ wypowied Ņ , to nie powinien
mie ę problemu z jej zapisem. Taki system wymagał dodatkowego nakładu pracy, musiałam
sama pisa ę wypracowania, które analizowałam potem z dzieckiem. Czasami
wykorzystywałam bardzo dobre prace uczniów.
Zrezygnowałam z zadawania pisemnych prac domowych, bo wykonywała je najcz ħĻ ciej
starsza siostra chłopca. Zamiast pisemnie – referował temat ustnie i rejestrował go na ta Ļ mie
magnetofonowej. Kiedy opanował sztuk ħ „mówienia wypracowania” zacz Ģ ł pisa ę w mojej
obecno Ļ ci. Komputer został wyposa Ň ony w urz Ģ dzenie odczytuj Ģ ce zapisywane litery. Bez
tego mechanizmu zapisywanie czegokolwiek byłoby dla chłopca niemo Ň liwe. (Z powodu
braku odpowiednio przystosowanego komputera we wcze Ļ niejszych klasach chłopiec
opanowywał wiedz ħ pami ħ ciowo bez mo Ň liwo Ļ ci jej zapisu).
Niewidomemu chłopcu musiałam okaza ę du Ň o cierpliwo Ļ ci, zrozumienia, gdy Ň wszystkie
czynno Ļ ci wykonywał znacznie wolniej. Ucze ı przyst Ģ pił do matury, pisał j Ģ na komputerze
(swoim przystosowanym) i o ile mi wiadomo, studiuje informatyk ħ na wydziale dla
niewidz Ģ cych.
To był mój wyj Ģ tkowy ucze ı : pełen optymizmu, przekonany, Ň e wkrótce medycyna znajdzie
sposób, Ň eby przywróci ę mu wzrok. Nie opanował metody czytania brajlem. Uznał, Ň e musi
funkcjonowa ę w Ļ ród ludzi pełnosprawnych.
***
Nie wiem, czy niewidz Ģ ce dziecko b ħ dzie w stanie sprosta ę wymaganiom „nowej matury”.
Obawiam si ħ , Ň e nie. Z przyczyn czysto technicznych nie rozwi ĢŇ e testu. Samodzielnie nie
przygotuje tematu do prezentacji (na matur ħ wewn ħ trzn Ģ ), bo naukowych ksi ĢŇ ek nie znajdzie
w wersji słuchowej.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin