zarządzanie strategiczne-sciaga.doc

(114 KB) Pobierz

Fazy rozwoju zarządzania. Główny problem, niedostatki w: i sposób rozwiązania

-gosp.kadrami wykwalifikowanymi 1990 ?

-dostosowanie do otoczenia 1980 zarz strateg.

-orientacjach strategicznych 1970 strategia/planowanie

-popytowej orientacji rynku 1960 marketing/sprzedaż

-stanie obecnym i pożądanym 1955 controlling, planowanie w przeds

-orientacji kosztowej 1950 r-k kosztów/ekonomia przeds

-ujęciu ilościowym    racjonalizacja/organizacja

Ewolucja koncepcji zarządzania; 2000: organizacja inteligentna, reenginering, 1990: organizacja ucząca się,kształtowanie kultury organizacji, zarządzanie kompetencjami, mean menagement, 1980:zarządzanie jakością JIT,Kaizen, TQM, kultura org, 1970: planowanie strategiczne,analiza wartości,budżet o podstawie zerowej, zarządznie partycypacyjne, 1960: zarządzanie przez cele,praca grupowa,wzbogacanie pracy, 1950: teoria X/Y, programowanie.

Rodzaj kooperacji

Zakres kooperacji

 

Pozytywna (współdziałanie)

Negatywna (rywalizacja,konkurencja)

Zewn

Strategia sourcing,outsourcing, holding,alianse stretegiczne,organizacja wirtualna

Koncepcja przewag konkurencyjnych, teorie konkurencji

Wewn

Naukowa org pracy, kierunek adm, stos międzyludzkie, zarządz systemowe

Rozwój org, zarządzanie przez konflikty,koncepcje socjologiczne, koncepcje zachowań org

Koncepcja zarządzania stretegicznego:

-misja firmy – definiuje biznes firmy i formułuje podstawy jej filozofii, -wizja strategiczna – wskazuje sytuację w jakiej firma chce i może znaleźć się w przyszłości, -cele i zadania – co firma chce osiągnąć w przyszłości i w jak odległej, -strategia działania – projekt zawierający główne kierunki reguły i instrumenty działań jako reakcja na sygnały płynące z otoczenia, -strategia – najważniejszy element procesu zarządz.-pochodna misji wizji i celów i zarzadzania

Centralny problem Kategioria wartości ekonomicznej (M.Porter)

-sieci wartości i łańcuchy wartości dodanej jako narzędzia ustalania i badania źródeł przewagi konkurencyjnej

-najważniejszy lub ważny element każdej strategii biznesu lub korporacji

-dzięki nim powstaje nowa wart ekonom.(wart.dodana)

-tworzy ona oeczekiwane wyniki dział ekonom przeds

-porównanie łańcuchów wart kilku przeds umożliwia zidentyfikowanie i ocenienie przewagi jaką ma jedno z nich nad pozostałymi

-takie porównanie ważne jest również dla innych źródeł przewagi konkurencyjnej, zwłaszcza kluczowych kompetencji zasobów materialnych i technologii

-szersze ujęcie problemu

-uczenie się całej organizacji

-w jej ramach uczenie sie konkurentów polegające na umiejętności i możliwości wykorzystywania wiedzy o nich we własnych procesach decyzyjnych a nawet tworzeniu własnej strategii na podstawie wiedzy o strategiach konkurentów

-zastosowanie formy proceduralnej w procesie uczenia się.

Cel przedsiębiorstwa – nie tylko tworzenie wart dodanej ale i dzielenie się nią w sensowny sposób ze środowiskiem, sukces osiąga się nie wtedy kiedy się maksymalizuje zysk ale kiedy daje się maksymalną satysfakcję tym, dzięki którym ten zysk powstaje a to oznacza conajmniej management pracowników i konsumentów, ostatecznym kryterium wart strategii jest więc nie tradycyjny zysk dla akcjonariuszy tylko bardzo trudny do zmierzenia efekt synergii i to dla całej sieci. Chodzi więc o to żeby wszyscy uczestnicy interakcji jakie wytwarza przeds osiągali korzyści których nie mogliby osiągać.

Fazy ewolucji strategii: 1)strategia statyczna -planow finans (zgodność strateg.z rocznym budżetem), -plan oparte na prognozach (predykcja przyszłości), 2)analiza dynamiczna, -plan zorient na otoczenie (myślenie strategiczne), -zarządzanie strategiczne (kreowanie przyszłości)

Scenariusz – projekcja ciągu wydarzeń

Podstawowe wybory strategiczne -wizja strategiczna, -rynki i produkty, -dominujący model działania

Elementy budowy strategii org

1)analiza organizacji – zasoby i umiejętności, powiązania i łańcuch działań tworzących wartość dodaną – siły, słabości, unikalne szanse, umiejętności, 2)analiza otoczenia – środowisko, branża, grupa strategiczna – wyzwania i zagrożenia

= strategiczne wybory, wizja strategiczna, dominujący model działań rynki i produkty.

Model strategii (K.obłój)

Domena działania – określa gdzie i komu firma zamierza sprzedawać wyroby lub usługi

Cele strategiczne – określają co konkretnie org zamierza osiągnąć w kolejnych okresach i pozwalają kontrolować czy firma osiąga sukces

Strategiczna przewaga – polega na pozostawaniu w ramach wybranej domenty bardziej atrakcyjnym partnerem niż inne firmy

Funkcjonalne programy działania – stanowią przełożenie koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy, na codzienne zachowania każdego pracownika

Cechy skutecznej strategii /prymaty/ 1)odwaga myślenia nad poprawnością, 2)przyszłość odległa nad bliższą, 3)problemy zewnętrzne nad własnymi, 4)wyraziste priorytety nad kompleksowością, 5)nieustanny rozwój nad stabilnością

Misja to szczególny powód istnienia organizacji, wyróżniający ją od wszystkich innych. To sposób w jaki przeds opisuje swoją tożsamość i rację bytu. Odp na pytania: po co istniejemy, do czego dążymy, co mamy osiągnąć, czyje i jakie potrzeby zaspakajamy, jakie jest nasze społeczne przeznaczenie?

Biznes określa się przez zidentyfikowanie 1)rodzaju potrzeb klienta zaspakajanych przez wytwarzane produkty, 2)grupy klientów których potrzeby są zaspakajane, 3)funkcji, jakie firma spełnia w swoich działaniach podejmowanych z zamiarem osiągnięcia celów rynkowych.

Rodzaj orientacji 1)statyczne ujęcie rynku – orient na zasoby, na produkcję (zadania) 2)dynamiczne ujęcie rynku – orient na funkcje (potrzeby, najlepsza).

Cechy misji: 1)pojęcie słabo ustrukturyzowane o charakterze jakościowym, 2)ma bardziej trwały charakter w przeciwieństwie do celów, które mogą ulegać częstym zmianom 3)stanowi najbardziej ogólny cel, syntetyzujący całość działań w firmie oraz wyznacza kierunki dział na długi okres czasu 4)jest najbardziej trwałym zestawem przekonań i wartości wyznaczanych przez przeds 5)stanowi identyfikator firmy w otoczeniu 6)stanowi podst identyfikacji wewn przeds.

Funkcje misji: 1)ukierunkowuje-dobrze sformułowana misja stanowi podst do generowania celów strategicznych, a także wyborów rodzajów dział prowadzonych przez firmę, 2)stabilizuje-wynika z postulatu względnej niezmienności misji, stanowi czynnik określający pewność pracowników co do trwałych zasad funkcjonowania w org /firma deklaruje wobec pracowni stabilność wyznaczanych wart i kryteriów powodzenia/, 3)uwiarygodnia-zakłada że publ ogłoszenie treści poparte konsekwentną realizacją może uwiarygodnić firmę w otoczeniu poprzez wypracowaną osobowość firmy i jej społeczny wizerunek, 4)integruje-misja powinna integrować pracowników wokół strategii firmy, winno zatem odwoływać się do takich potrzeb i wartości które mogą być uznane za źródło zbiorowej satysfakcji pracowników z org, 5)inspiruje-oczekuje się od niej otwarcia na permanentne poszukiwanie innowacji, winna zatem inspirować do doskonalenia firmy we wszystkich ważnych sferach jej działania.

Formy misji 1.misja podtrzymująca – odwołuje się tylko do tożsamości ukształtowanej w historycznym procesie rozwoju przeds i jego dotychczasowym sukcesie, sprowadza się do stabilizacji dotychczasowych zasad i kierunków działania które sprawdzały się w przeszłości 2.misja typu wizja rozwojowa – konstruowana zarówno z elementów określających tożsamość jak i wizję przyszłości firmy, deklaruje aktualność ważnych atutów org zapowiadając jednocześnie wprowadzenie zmian modyfikujących dotychczasowe obszary bądź sposoby działania firmy, 3.misja typu wizja przełomu- formułowana wyłącznie w oparciu o przełomową wizję, zakłada rezygnację z istotnych elementów dotychczasowej historii, zerwanie i zdecydowane odcięcie się od dotychczasowej strategii rozwoju.

Postulaty ważne przy formułowaniu misji:

*okazje jakie stwarza otoczenie a zatem ujawniające potrzeby które org byłaby w stanie zaspokoić, *kompetencje a więc sposób i stopień zaspakajania potrzeb przez org ze wzg na stan jej zasobów, *zaangażowanie wynikające z tego na ile potrzeby i wzorce kulturowe członków org są zgodne z istotą jej dział.

Elementy typowe misji – def tożsamości firmy, określenie jej wizji.

Standardy określenia tożsamości firmy 1)konwencjonalny- co i dla kogo się robi, tożsamość określana przez triadę: produkty, rynek, technologia 2)oparty na generalnych zasadach działania- jakich reguł się przestrzega, w opisie T firma odwołuje się do zasad które zamierza respektować 3)oparty na społecznej wrażliwości- za co i przed kim firma odpowiada, T określana poprzez odwołanie się do społ. Odpowiedzialności org wobec grup nacisku w jej otoczeniu i środowiska przyrodniczego, 4)wynikający z osiągnięć i tradycji org- z czego firma jest dumna, T firmy jest określana poprzez odwołanie się do jej historii i osiągnięć tworzących historię przeds.

Cele strategiczne – transponują wizję lub misję w konkretne stany rzeczy które ma osiągnąć cała firma.

Rodzaje CS: 1) kwantyfikowalne – określają wymagane rezultaty fin dział org. Ich osiągnięcie powoduje powstanie: -wartości dodanej, -akceptowalnego poziomu zwrotu z kapitału, -wielk dywidendy, -ceny akcji. 2)o charakterze jakościowym dot.:-uzyskania ważnych kompetencji, -jakości prod,-poziomu obsł klientów, -innowacji prod.

Konsekwencje ustanawiania celów i wynikających z nich zadań. Należy rozpatrzyć: -czy są możliwe do uzyskania w istniejących warunkach, -jakie wyniki osiąga konkurencja, -jakie wyniki będą satysfakcjonowały udziałowców, -jakie wyniki są niezbędne do osiągnięcia sukcesów w dużych przedziałach czasu.

Cechy celów strat: *dot. Org jako całości, *formułowane często w kat jakościowych, *stanowią nośnik zmian strukturalnych, *rezultaty osiągane w długim okresie, *skutki realizacji trudno odwracalne.

Otoczenie firmy – zbiór uwarunkowań określających jej funkcjonowanie i rozwój, zaliczamy tu: uwarunkowania *kulturowe(system norm i wart obowiązujący w danej społ),*społeczno-polityczne(potrzeby społeczne, ich priorytety oraz zasady ich zaspakajania),*system zarządzania-gosp.i państwem określający min instytucjonalne ramy swobody decyzyjnej firm,*rynek-uczestnicy,zasady,reguły gry,technologie.

Koncepcja modelu otoczenia/segmenty/ 1)władza-zawierający instyt państwowe, właścicieli,centrale, 2)natura-obejmujący globalne trendy rynkowe,przyrodę,procesy demograficzne,przemiany kulturowe, świadomościowe w skali masowej, 3)gra-elementami są klienci, dostawcy,banki, firmy usługowe, firmy doradcze, giełdy,firmy bezp., pośrednicy, akcjonariusze, 4)walka-zawierający konkurentów i pracowników.

Warunki otoczenia: 1)ustawowe (wewn i zewn), 2)ekonomiczne (gosp.branże, rynki zaopatrzeniowe i zbytu), 3)technologiczne (produkty,procesy prod.), 4)społeczno-kulturowe (postępowanie, wartości), 5)ekologiczne.

Bariery rynkowe: 1)ograniczenia ze strony państwa, 2)lojalność nabywców, 3)zapotrzebowanie na kapitał, 4)koszty, 5)koszty wynikające ze zmiany produkcji, 6)dostęp do dróg zbytu, 7)minimalizacja wielk zakładu.

Korzyści ratingu dla przeds.

*umożliwia formułowanie i realizację optymalnej Pol zdobywania i dystrybucji kapitału, *sprzyja obiektywnej wycenie kap i dłużnych pw, *umożliwia trafną wycenę ryzyka inwest i kred, *tworzy warunki rozszerzania kręgów inwestorów i klientów przeds, *jest narzędziem promocyjnym, *powoduje uwiarygodnienie info, *zwiększa bazę potencjalnych inwestorów, *umożliwia racjonalną wizję działania przeds w przyszłości i tym samym uwiarygadnia jego misję, *zwiększa zaufanie środowiska fin.

Korzyści dla interesariuszy:

*stanowi ważne dodatkowe źródło info o dział przeds, *pozwala na niezależną i obiektywną analizę emitenta i emisji, *sprzyja optymalizacji alokacji kap fin i społecznego, *zwiększa wiarygodność przeds, *zmniejsza ryzyko zagrożenia społ i ekolog ze strony przeds, *umożliwia bardziej racjonalny przepływ społ i fin kap.

Przykłady bezpośr wpływu rządu i jego agend na sytuację sektorów lub firm w sektorze: *licencje na prowadz dział, *kontyngenty importowe, *wys rez obow tworzonych przez banki w celu obliga tory zabezp udzielanych przez nie kred. *bezpośr ratowanie firm przed bankructwem, *Real zad w dziedzinie infrastruktury.

Konsekwencje oddział bezpośr. – generowanie kosztów (dot.k pracy ponoszonych przez pracodawców, przepisy podatkowe, koszty z tyt zanieczyszczania środowiska) – może to prowadzić  do zwiększenia konkurencyjności przeds, -może zmniejszać konkurencyjność produktów.

Interwencjonizm państwowy – Real jest przy pomocy różnych instr fin objawia się np. w postaci: *ulg podatkowych uwarunkowanych spełnieniem określonych wymogów, *subwencjonowaniem kred udzielanych przez banki na ważne cele społ na preferencyjnych warunkach, *Pol celnej – wywierającej wpływ na fin oper towarowych z zagr. *wpływ na kształtowanie kursów walutowych w sposób odmienny niż wynika z mechanizmów dyktowanych wzg równowagi płatniczej z zagr i zmiany siły nabywczej pieniądza krajowego co może istotnie zmieniać opłacalność oper towarowych i fin z zagr.

Ważne czynn ekonom : -tempo wzrostu gosp, -stopy%, -dynamika zmian bezrobocia. Czynn te powodują zmiany w popycie wewn a przez niego wpływają na naturę konkurowania w sektorze.

Czynn ekonomiczne: skłonność i zdolność konsumentów do nabywania prod danego sektora, zależy od zdolności fin indywidualnych konsumentów i firm do nabywania interesujących ich produktów, im wyższa zamożność gosp dom i lepsza sytuacja firm tym większa skłonność do nabywania prod bardziej zróżnicowanych i o wyższej jakości a więc i cenie.

Czynn Społ i kulturowe – świadomość ekologiczna konsumentów, wzrost sprzeciwu konsumentów wobec niskiej jakości usług, wzrost liczby zatrudnionych w gosp dom, wzrost znaczenia państw mających określone atuty, wzrost znaczenia komp i neta w różnych sferach.

Analiza otoczenia firmy /zalecenia/

-wskazać jakie czynn i z jaką intensywnością wpływają na naturę konkurencji, -odróżnić czynn wpływające na naturę konkurowania w przeszłości, obecnie i w przyszłości, -bazując na czynn oddziałujących obecnie należy próbować zidentyfikować różnice między przeszłością a stanem obecnym i określić jakie zmiany mogą nastąpić w sektorze w przyszłości, -podział na rodzaje czynn nie ma zasadniczego znaczenia bo w większości przypadków występuje ona we wzajemnym silnym powiązaniu.

Typy strategii w ujęciu Portera: 1)odróżnianie się – to dążenie do odróżniania się od konkurencji pod względem jakości swoich produktów i usług, 2)przywództwa pod wzg kosztów – to próba uzyskania przewagi konkurencyjnej poporzez obniżenie kosztów poniżej poziomu kosztów konkurencji (redukować koszty), 3)koncentracja na niszy rynkowej – koncentracja na określonym rynku, asortymencie prod, lub grupie nabywców.

Typologia Miles’a i Snow’a

*poszukiwacz – pobudzanie kreatywności i elastyczności często przyjmuje zdecentralizowaną strukturę, innowacyjny i zorientowany na wzrost, poszukuje nowych rynków i nowych możliwości wzrostu,zachęca do podejmowania ryzyka

*Obrońca- koncentracja na obniżeniu kosztów i poprawie wyników aktualnie wytwarzanych wyrobów, broni już posiadanych rynków, utrzymuje stabilny wzrost, obsługa dotychczasowych klientów

*analityk-próba utrzymania swoich obecnych jedn i wprowadzenia pewnych innowacji w nowych jedn, utrzymanie obecnie posiadane rynki i obecny poziom zadowolenia klienta z umiarkowanym akcentem na innowacje

*bierna postawa- ujawnienie faktu że nie ma spójnego podejścia do strategii, brak jasnej strategii, reaguje na zmiany w otoczeniu, dryfuje zgodnie z biegiem wydarzeń.

Cykl życia produktu – model który przedstawia w jaki sposób zmienia się wielk sprzed w całym cyklu jego życia. Stadia:

1)wprowadzenie – koncentracja wysiłków na wypchnięciu produktu przy zachowaniu wysokiego poziomu jakości, zarządzanie nowymi pracownikami, zapasami i przepływami śr pień, 2)wzrost – zapewnienie jakości i terminowości dostaw, zapoczątkowanie wyróżniania prod danej org, 3)dojrzałość – dbałość o wyróżnienie prod na rynku, utrzymanie niskiego poziomu kosztów, poszukiwanie nowych prod lub usług, 4)spadek – dalsza dbałość o wyr prod na rynku, utrzymanie niskiego poziomu kosztów, opracowywanie nowych prod i usł.

Dywersyfikacja...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin