ESTRADA I STUDIO - 2007-09.pdf
(
30291 KB
)
Pobierz
untitled
2 PâYTY GRATIS
CD+DVD
KONKURS Z NAGRODAMI:
ZREMIKSUJ UTWÓR ZESPOâU AISHA I DELFIN!
ZREMIKSUJ UTWÓR ZESPOâU AISHA I DELFIN!
DO WYGRANIA
UNIWERSALNA
LISTWA DIODOWA
Xeos PIXELBAR
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 9/2007(132)
cena 14,70 z
ï
(w tym 0% VAT)
ODSâUCH
SAMODZIELNE
SURROUND
Jak prawidãowo ustawiþ
monitory w trybie 5.1
NAGRYWANIE
MUZYKI
Na co zwracaþ uwagę, by Twoje utwory
zabrzmiaãy jak zawodowe hity
Korg M3
Ekstremalna technologia
w przyjaznej obudowie
RM1 i RM2
Unikalne monitory labiryntowe
fi rm Digidesign i PMC
RM1iRM2
W
YWIA
D
ENVEE
”Tworzenie muzyki
to niekoľczċca się nauka..."
T
EST Y
TASCAM DM-4800
|
Bricasti Design M7
Casio Privia PX-800
|
Denon DN-HD2500
Wave Idea Bitstream 3x
|
Digidesign Strike
Sony Sound Forge 9
|
Digidesign RM1 i RM2
Tegeler Audio Tube Recording Channel
sE Electronics Instrument Reflexion Filter
KONKURS Z NAGRODAMI:
SURROUND
Korg M3
WSTĘP
Instrukcja obsãugi:
Reaktywacja
tóregoś lipcowego dnia zadzwoniła do mnie przemiła pani z Holandii, mówiąca świetnie po polsku
z wyraźnym akcentem niederlandzkim, i przedstawiła swój problem. Otóż nabyła ona w Amster-
damie, w którym mieszka już od wielu lat, instrument elektroniczny światowej marki, który miał
jej służyć jako narzędzie do spędzania wolnego czasu na tworzeniu własnej muzyki. Współczesne instru-
menty elektroniczne są skomplikowane, wiadomo, więc moja rozmówczyni musiała często korzystać
z instrukcji obsługi napisanej w kilku językach, ale niestety nie po polsku. Wprawdzie nasza rodaczka
z Niderlandów nie miała problemów z czytaniem po angielsku, niemiecku i francusku, ale gdy przychodzi-
ło do bardziej technicznych sformułowań, wówczas zaczynały się schody. Schody te można
byłoby pokonać znacznie sprawniej, gdyby instrukcja była w języku ojczystym świeżo upie-
czonej właścicielki cyfrowej stacji roboczej. I tu w trakcie naszej rozmowy padło pytanie:
„Czy taką instrukcję, w języku polskim, można otrzymać od polskiego przedstawiciela świa-
towej marki odpowiedzialnej za wyprodukowanie owego instrumentu?”.
Na dobrą sprawę rzecz jest dość oczywista, ale dotykamy tu trudnej materii. Tak
się bowiem składa, że w dobrze pojętym interesie polskiego dystrybutora jest dostar-
czanie polskich instrukcji obsługi wyłącznie z produktem sprzedawanym na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej. Zresztą do dołączenia instrukcji obsługi w języku polskim do
każdego zagranicznego produktu sprzedawanego na terenie naszego kraju zobowiązuje
importerów ustawodawca. Wprawdzie żyjemy na obszarze Unii Europejskiej i każdy może
kupować produkty w dowolnym kraju członkowskim Wspólnoty, ale lokalni dystrybu-
torzy chronią swoje interesy na różne sposoby, co nie jest rzeczą, która powinna dziwić.
Nasi importerzy walczą z zagranicznymi dostawcami wszelkimi dostępnymi im środkami
– atrakcyjnymi cenami, możliwością kupowania na raty, realizowaną w Polsce gwarancją i serwisem
pogwarancyjnym. Ich silną bronią są też polskie instrukcje obsługi: kupujesz w Niemczech lub Holandii
– nie dostaniesz polskiej instrukcji, kupujesz w Polsce, od polskiego dystrybutora – taką instrukcję dosta-
niesz. A jeśli ktoś jest Polakiem mieszkającym na stałe w innym kraju i jest w takiej samej sytuacji jak
moja rozmówczyni? No cóż, ustawodawca zobowiązał dystrybutorów do dostarczania polskich instrukcji
na terenie RP, a nie poza nią. Poza tym nie ma problemu jeśli kupimy sprzęt w jednym z wielu polskich
sklepów internetowych. Płatność kartą kredytową i błyskawiczna wysyłka to już standard oferowany
przez wiodące polskie firmy zajmujące się tego typu działalnością. Można też wsiąść w samolot tanich
linii lotniczych, albo z kilkoma znajomymi w samochód i udać się do Polski na zakupy. Brzmi znajomo?
W końcu przez wiele lat tak właśnie kupowało się sprzęt w Niemczech. Niektórzy do dzisiaj tak robią, ale
opłacalność takiego przedsięwzięcia coraz częściej staje pod znakiem zapytania, wziąwszy pod uwagę
wszelkie aspekty, łącznie z obsługą gwarancyjną i pogwarancyjną czy właśnie posiadaniem instrukcji
obsługi w języku polskim.
Z drugiej jednak strony patrząc, co stoi na przeszkodzie, by producent szykując się do wypuszczenia
na rynek nowego produktu skontaktował się z polskim dystrybutorem prosząc go o przetłumaczenie
instrukcji obsługi, która następnie znajdzie się w oryginalnej książce dostarczanej wraz z produktem?
W dziedzinie sprzętu elektronicznego powszechnego użytku jest to już rzecz normalna, a i wśród produk-
tów kierowanych na rynek pro-audio zdarzają się takie sytuacje. Zdaję sobie sprawę, że język polski nie
jest najbardziej popularnym językiem na świecie, ale skoro w oryginalnej instrukcji znajdziemy tekst po
szwedzku (Szwecja ma 9 mln mieszkańców) czy duńsku (w Danii mieszka 5,5 mln ludzi) to brak w tejże
instrukcji języka polskiego, którym w samej Polsce posługuje się 38 milionów osób (a poza jej granicami
możemy doliczyć się kolejnych 6 milionów, lub nawet 10 milionów, jeśli weźmiemy pod uwagę dawne
Kresy) musi trochę irytować. Oczywiście włączenie języka polskiego do międzynarodowych instrukcji
obsługi wytrąca z ręki polskich dystrybutorów silną broń w walce o polskiego klienta, gdyż ponosząc
nakłady na tłumaczenie nie ma on żadnych gwarancji ich zwrotu przez zwiększenie sprzedaży na tere-
nie kraju. Nie sądzę jednak, by były to kwoty mogące w sposób istotny zaważyć na kondycji finansowej
dystrybutora. Poza tym dlaczego ładnie wydrukowaną, międzynarodową instrukcję zawierającą tekst
w języku polskim otrzymamy z każdym aparatem cyfrowym, odtwarzaczem DVD czy golarką elektryczną,
a w przypadku zaawansowanych mikserów, rejestratorów cyfrowych i stacji roboczych to wciąż jest rzad-
kość? Może po prostu wystarczy bardziej chcieć? W końcu handel to nie tylko branie pieniędzy za przerzu-
canie paczek z magazynu do magazynu.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Ustawa o języku polskim
Ustawa o j
Ú
zyku polskim, która wesz
ï
a w
ĝ
ycie
9 maja 2000 roku w rozdziale 2 art. 7 zawiera
nast
Ú
puj
È
cy wpis:
„J
Ú
zyka polskiego u
ĝ
ywa si
Ú
w obrocie prawnym
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pomi
Ú
dzy
podmiotami polskimi oraz gdy jedn
È
ze stron jest
podmiot polski. Dotyczy to w szczególno
Ă
ci nazew-
nictwa towarów i us
ï
ug, ofert, reklamy, instrukcji
obs
ï
ugi, informacji o w
ï
a
Ă
ciwo
Ă
ciach towarów
i us
ï
ug, warunków gwarancji, faktur, rachunków
i pokwitowa
ñ
.”
Estrada i Studio • wrzesie
ñ
2007
3
K
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
98
Samodzielne nagrywanie muzyki
Porady dla homerecordzistów
i nie tylko...
Du
ĝ
e mo
ĝ
liwo
Ă
ci wspó
ï
czesnych komputerów,
powszechna dost
Ú
pno
ĂÊ
tanich, dobrej jako
Ă
ci
mikrofonów, przedwzmacniaczy i interfejsów audio
sprawia,
ĝ
e samodzielne nagrywanie muzyki w do-
mowym zaciszu sta
ï
o si
Ú
popularnym hobby, a na-
wet
ě
ród
ï
em dochodu dla wielu ludzi na ca
ï
ym
Ă
wiecie
ROZMOWY
90
Envee
Envee – muzyk, did
ĝ
ej i producent. W 2003 roku
nak
ï
adem wytwórni Kayax ukaza
ï
si
Ú
jego debiu-
tancki album „Envee i Niewinni Czarodzieje”
102
Tim Harrison (Solid State Logic)
Tim Harrison od dziesi
Ú
ciu lat pracuje w firmie
Solid State Logic, gdzie odpowiada za sprzeda
ĝ
konsolet w kilku regionach
Ă
wiata, m.in. w Europie,
Korei i kilku innych krajach azjatyckich
106
D
ě
wi
Ú
k wielokana
ï
owy
Monitoring
Monitoring jest zagadnieniem kluczowym zarówno
w produkcjach stereofonicznych jak i wielokana-
ï
owych. Pomimo tego,
ĝ
e g
ï
o
Ă
niki nie nale
ĝÈ
bez-
po
Ă
rednio do toru fonicznego, pomi
Ú
dzy mikrofo-
nami a medium wyj
Ă
ciowym, ich wp
ï
yw na jako
ĂÊ
d
ě
wi
Ú
ku jest niezaprzeczalny
130
Music Media po raz trzeci
W dniach 20-22 wrze
Ă
nia w Krakowie odb
Ú
dzie si
Ú
trzecia edycja targów Music Media. Na ich temat
rozmawiamy z komisarzem targów Wojciechem
Niewi
ñ
skim
138
Aisha i Delfin
Zespó
ï
Aisha i Delfin powsta
ï
na pocz
È
tku roku
2007 po odej
Ă
ciu z zespo
ï
u Ivan & Delfin woka-
listy Ivana Komarenko. Na do
ïÈ
czonym do tego
numeru
EiS
kr
Èĝ
ku DVD znajdziecie
Ă
cie
ĝ
ki z ich
aktualnego przeboju „Czarne Oczy II”, na bazie
których og
ï
aszamy konkurs na remiks (szczegó
ï
y
na stronie 137)
TEMATY Z OK
ADKI:
Korg M3 ....................................................... 30
Digidesign RM1 i RM2 ................................. 68
Envee .......................................................... 90
Samodzielne nagrywanie muzyki .................. 98
Ods
ï
uch surround ...................................... 106
Konkurs na remiks ..................................... 137
112
Co trzeba wiedzie
Ê
o wtyczkach?
W artykule spróbujemy uporz
È
dkowa
Ê
temat wty-
czek (plug-inów) i zebra
Ê
w ca
ï
o
ĂÊ
informacje
o tym, w jakich formatach dost
Ú
pne s
È
plug-iny,
jakie s
È
ich rodzaje i na jakich docelowych platfor-
mach mo
ĝ
na je stosowa
Ê
126
Warsztaty Pro Tools M-Powered
Procesory dynamiki
W tym odcinku naszego cyklu przyjrzymy si
Ú
bli
ĝ
ej
pracy de-essera oraz ustawieniom kompresorów
symuluj
È
cych klasyczne urz
È
dzenia studyjne
RELACJE
110
Pneuma i p
ï
yta „Jeden”
Zespó
ï
Pneuma powsta
ï
ponad dziesi
ÚÊ
lat temu,
a p
ï
yta „Jeden” to najnowsza propozycja tej for-
macji. W artykule opisujemy przebieg jej nagry-
wania
132
Miksery audio, cz. 2
Grupy, Auxy i PFL
Artyku
ï
w poprzednim numerze EiS, odnosz
È
cy
si
Ú
do budowy i zasady dzia
ï
ania mikserów audio,
zako
ñ
czyli
Ă
my wyja
Ă
nieniem poj
Ú
cia „szyna”.
W tym miesi
È
cu pod
Èĝ
ymy za tym w
È
tkiem
120
Sushi a’la Frutti di Mare
Odwiedzili
Ă
my jedyn
È
w Europie fabryk
Ú
Rolanda
produkuj
È
c
È
cyfrowe pianina, aran
ĝ
ery, organy
Rodgers oraz dum
Ú
fabryki – seri
Ú
akordeonów
V-Accordion
138
102
120
4
Estrada i Studio • wrzesie
ñ
2007
Plik z chomika:
bellia99
Inne pliki z tego folderu:
ESTRADA I STUDIO - 2007-04.pdf
(18817 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2007-05.pdf
(18169 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2007-06.pdf
(15861 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2007-07.pdf
(31362 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2007-09.pdf
(30291 KB)
Inne foldery tego chomika:
rocznik 2000
rocznik 2001
rocznik 2002
rocznik 2003
rocznik 2004
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin