ESTRADA I STUDIO - 2007-09.pdf

(30291 KB) Pobierz
untitled
54425872.016.png
2 PâYTY GRATIS
CD+DVD
KONKURS Z NAGRODAMI: ZREMIKSUJ UTWÓR ZESPOâU AISHA I DELFIN!
ZREMIKSUJ UTWÓR ZESPOâU AISHA I DELFIN!
DO WYGRANIA
UNIWERSALNA
LISTWA DIODOWA
Xeos PIXELBAR
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 9/2007(132)
cena 14,70 z
ï
(w tym 0% VAT)
ODSâUCH
SAMODZIELNE
SURROUND
Jak prawidãowo ustawiþ
monitory w trybie 5.1
NAGRYWANIE
MUZYKI
Na co zwracaþ uwagę, by Twoje utwory
zabrzmiaãy jak zawodowe hity
Korg M3
Ekstremalna technologia
w przyjaznej obudowie
RM1 i RM2
Unikalne monitory labiryntowe
fi rm Digidesign i PMC
RM1iRM2
W YWIA D
ENVEE
”Tworzenie muzyki
to niekoľczċca się nauka..."
T EST Y
TASCAM DM-4800 | Bricasti Design M7
Casio Privia PX-800 | Denon DN-HD2500
Wave Idea Bitstream 3x | Digidesign Strike
Sony Sound Forge 9 | Digidesign RM1 i RM2
Tegeler Audio Tube Recording Channel
sE Electronics Instrument Reflexion Filter
KONKURS Z NAGRODAMI:
SURROUND
Korg M3
54425872.017.png 54425872.018.png 54425872.019.png 54425872.001.png 54425872.002.png 54425872.003.png 54425872.004.png 54425872.005.png 54425872.006.png 54425872.007.png 54425872.008.png 54425872.009.png 54425872.010.png 54425872.011.png
 
54425872.012.png
WSTĘP
Instrukcja obsãugi: Reaktywacja
tóregoś lipcowego dnia zadzwoniła do mnie przemiła pani z Holandii, mówiąca świetnie po polsku
z wyraźnym akcentem niederlandzkim, i przedstawiła swój problem. Otóż nabyła ona w Amster-
damie, w którym mieszka już od wielu lat, instrument elektroniczny światowej marki, który miał
jej służyć jako narzędzie do spędzania wolnego czasu na tworzeniu własnej muzyki. Współczesne instru-
menty elektroniczne są skomplikowane, wiadomo, więc moja rozmówczyni musiała często korzystać
z instrukcji obsługi napisanej w kilku językach, ale niestety nie po polsku. Wprawdzie nasza rodaczka
z Niderlandów nie miała problemów z czytaniem po angielsku, niemiecku i francusku, ale gdy przychodzi-
ło do bardziej technicznych sformułowań, wówczas zaczynały się schody. Schody te można
byłoby pokonać znacznie sprawniej, gdyby instrukcja była w języku ojczystym świeżo upie-
czonej właścicielki cyfrowej stacji roboczej. I tu w trakcie naszej rozmowy padło pytanie:
„Czy taką instrukcję, w języku polskim, można otrzymać od polskiego przedstawiciela świa-
towej marki odpowiedzialnej za wyprodukowanie owego instrumentu?”.
Na dobrą sprawę rzecz jest dość oczywista, ale dotykamy tu trudnej materii. Tak
się bowiem składa, że w dobrze pojętym interesie polskiego dystrybutora jest dostar-
czanie polskich instrukcji obsługi wyłącznie z produktem sprzedawanym na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej. Zresztą do dołączenia instrukcji obsługi w języku polskim do
każdego zagranicznego produktu sprzedawanego na terenie naszego kraju zobowiązuje
importerów ustawodawca. Wprawdzie żyjemy na obszarze Unii Europejskiej i każdy może
kupować produkty w dowolnym kraju członkowskim Wspólnoty, ale lokalni dystrybu-
torzy chronią swoje interesy na różne sposoby, co nie jest rzeczą, która powinna dziwić.
Nasi importerzy walczą z zagranicznymi dostawcami wszelkimi dostępnymi im środkami
– atrakcyjnymi cenami, możliwością kupowania na raty, realizowaną w Polsce gwarancją i serwisem
pogwarancyjnym. Ich silną bronią są też polskie instrukcje obsługi: kupujesz w Niemczech lub Holandii
– nie dostaniesz polskiej instrukcji, kupujesz w Polsce, od polskiego dystrybutora – taką instrukcję dosta-
niesz. A jeśli ktoś jest Polakiem mieszkającym na stałe w innym kraju i jest w takiej samej sytuacji jak
moja rozmówczyni? No cóż, ustawodawca zobowiązał dystrybutorów do dostarczania polskich instrukcji
na terenie RP, a nie poza nią. Poza tym nie ma problemu jeśli kupimy sprzęt w jednym z wielu polskich
sklepów internetowych. Płatność kartą kredytową i błyskawiczna wysyłka to już standard oferowany
przez wiodące polskie firmy zajmujące się tego typu działalnością. Można też wsiąść w samolot tanich
linii lotniczych, albo z kilkoma znajomymi w samochód i udać się do Polski na zakupy. Brzmi znajomo?
W końcu przez wiele lat tak właśnie kupowało się sprzęt w Niemczech. Niektórzy do dzisiaj tak robią, ale
opłacalność takiego przedsięwzięcia coraz częściej staje pod znakiem zapytania, wziąwszy pod uwagę
wszelkie aspekty, łącznie z obsługą gwarancyjną i pogwarancyjną czy właśnie posiadaniem instrukcji
obsługi w języku polskim.
Z drugiej jednak strony patrząc, co stoi na przeszkodzie, by producent szykując się do wypuszczenia
na rynek nowego produktu skontaktował się z polskim dystrybutorem prosząc go o przetłumaczenie
instrukcji obsługi, która następnie znajdzie się w oryginalnej książce dostarczanej wraz z produktem?
W dziedzinie sprzętu elektronicznego powszechnego użytku jest to już rzecz normalna, a i wśród produk-
tów kierowanych na rynek pro-audio zdarzają się takie sytuacje. Zdaję sobie sprawę, że język polski nie
jest najbardziej popularnym językiem na świecie, ale skoro w oryginalnej instrukcji znajdziemy tekst po
szwedzku (Szwecja ma 9 mln mieszkańców) czy duńsku (w Danii mieszka 5,5 mln ludzi) to brak w tejże
instrukcji języka polskiego, którym w samej Polsce posługuje się 38 milionów osób (a poza jej granicami
możemy doliczyć się kolejnych 6 milionów, lub nawet 10 milionów, jeśli weźmiemy pod uwagę dawne
Kresy) musi trochę irytować. Oczywiście włączenie języka polskiego do międzynarodowych instrukcji
obsługi wytrąca z ręki polskich dystrybutorów silną broń w walce o polskiego klienta, gdyż ponosząc
nakłady na tłumaczenie nie ma on żadnych gwarancji ich zwrotu przez zwiększenie sprzedaży na tere-
nie kraju. Nie sądzę jednak, by były to kwoty mogące w sposób istotny zaważyć na kondycji finansowej
dystrybutora. Poza tym dlaczego ładnie wydrukowaną, międzynarodową instrukcję zawierającą tekst
w języku polskim otrzymamy z każdym aparatem cyfrowym, odtwarzaczem DVD czy golarką elektryczną,
a w przypadku zaawansowanych mikserów, rejestratorów cyfrowych i stacji roboczych to wciąż jest rzad-
kość? Może po prostu wystarczy bardziej chcieć? W końcu handel to nie tylko branie pieniędzy za przerzu-
canie paczek z magazynu do magazynu.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Ustawa o języku polskim
Ustawa o j Ú zyku polskim, która wesz ï a w ĝ ycie
9 maja 2000 roku w rozdziale 2 art. 7 zawiera
nast Ú puj È cy wpis:
„J Ú zyka polskiego u ĝ ywa si Ú w obrocie prawnym
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pomi Ú dzy
podmiotami polskimi oraz gdy jedn È ze stron jest
podmiot polski. Dotyczy to w szczególno Ă ci nazew-
nictwa towarów i us ï ug, ofert, reklamy, instrukcji
obs ï ugi, informacji o w ï a Ă ciwo Ă ciach towarów
i us ï ug, warunków gwarancji, faktur, rachunków
i pokwitowa ñ .”
Estrada i Studio • wrzesie ñ 2007
3
K
54425872.013.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
98 Samodzielne nagrywanie muzyki
Porady dla homerecordzistów
i nie tylko...
Du ĝ e mo ĝ liwo Ă ci wspó ï czesnych komputerów,
powszechna dost Ú pno ĂÊ tanich, dobrej jako Ă ci
mikrofonów, przedwzmacniaczy i interfejsów audio
sprawia, ĝ e samodzielne nagrywanie muzyki w do-
mowym zaciszu sta ï o si Ú popularnym hobby, a na-
wet ě ród ï em dochodu dla wielu ludzi na ca ï ym
Ă wiecie
ROZMOWY
90 Envee
Envee – muzyk, did ĝ ej i producent. W 2003 roku
nak ï adem wytwórni Kayax ukaza ï si Ú jego debiu-
tancki album „Envee i Niewinni Czarodzieje”
102 Tim Harrison (Solid State Logic)
Tim Harrison od dziesi Ú ciu lat pracuje w firmie
Solid State Logic, gdzie odpowiada za sprzeda ĝ
konsolet w kilku regionach Ă wiata, m.in. w Europie,
Korei i kilku innych krajach azjatyckich
106 D ě wi Ú k wielokana ï owy
Monitoring
Monitoring jest zagadnieniem kluczowym zarówno
w produkcjach stereofonicznych jak i wielokana-
ï owych. Pomimo tego, ĝ e g ï o Ă niki nie nale ĝÈ bez-
po Ă rednio do toru fonicznego, pomi Ú dzy mikrofo-
nami a medium wyj Ă ciowym, ich wp ï yw na jako ĂÊ
d ě wi Ú ku jest niezaprzeczalny
130 Music Media po raz trzeci
W dniach 20-22 wrze Ă nia w Krakowie odb Ú dzie si Ú
trzecia edycja targów Music Media. Na ich temat
rozmawiamy z komisarzem targów Wojciechem
Niewi ñ skim
138 Aisha i Delfin
Zespó ï Aisha i Delfin powsta ï na pocz È tku roku
2007 po odej Ă ciu z zespo ï u Ivan & Delfin woka-
listy Ivana Komarenko. Na do ïÈ czonym do tego
numeru EiS kr Èĝ ku DVD znajdziecie Ă cie ĝ ki z ich
aktualnego przeboju „Czarne Oczy II”, na bazie
których og ï aszamy konkurs na remiks (szczegó ï y
na stronie 137)
TEMATY Z OK ADKI:
Korg M3 ....................................................... 30
Digidesign RM1 i RM2 ................................. 68
Envee .......................................................... 90
Samodzielne nagrywanie muzyki .................. 98
Ods ï uch surround ...................................... 106
Konkurs na remiks ..................................... 137
112 Co trzeba wiedzie Ê o wtyczkach?
W artykule spróbujemy uporz È dkowa Ê temat wty-
czek (plug-inów) i zebra Ê w ca ï o ĂÊ informacje
o tym, w jakich formatach dost Ú pne s È plug-iny,
jakie s È ich rodzaje i na jakich docelowych platfor-
mach mo ĝ na je stosowa Ê
126 Warsztaty Pro Tools M-Powered
Procesory dynamiki
W tym odcinku naszego cyklu przyjrzymy si Ú bli ĝ ej
pracy de-essera oraz ustawieniom kompresorów
symuluj È cych klasyczne urz È dzenia studyjne
RELACJE
110 Pneuma i p ï yta „Jeden”
Zespó ï Pneuma powsta ï ponad dziesi ÚÊ lat temu,
a p ï yta „Jeden” to najnowsza propozycja tej for-
macji. W artykule opisujemy przebieg jej nagry-
wania
132 Miksery audio, cz. 2
Grupy, Auxy i PFL
Artyku ï w poprzednim numerze EiS, odnosz È cy
si Ú do budowy i zasady dzia ï ania mikserów audio,
zako ñ czyli Ă my wyja Ă nieniem poj Ú cia „szyna”.
W tym miesi È cu pod Èĝ ymy za tym w È tkiem
120 Sushi a’la Frutti di Mare
Odwiedzili Ă my jedyn È w Europie fabryk Ú Rolanda
produkuj È c È cyfrowe pianina, aran ĝ ery, organy
Rodgers oraz dum Ú fabryki – seri Ú akordeonów
V-Accordion
138
102
120
4
Estrada i Studio • wrzesie ñ 2007
54425872.014.png 54425872.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin