o_trojkatach.pdf

(44 KB) Pobierz
260899071 UNPDF
OTRÓJKÑTACH NA OKRÑG¸O
Temat zaj´ç: O TRÓJKÑTACH NA OKRÑG¸O
Joanna Tomaszewska
Edukacja: polonistyczna, matematyczna, pla-
styczna,ruchowa.
l Ile patyczków potrzeba, aby u∏o˝yç jeden
trójkàt?
l Ile patyczków potrzeba, aby u∏o˝yç dwa
trójkàty?
l Ile trójkàtów u∏o˝ymy z dziewi´ciu patycz-
ków?
l Czy zka˝dych trzech patyczków mo˝na u∏o-
˝yç trójkàt?
l Kiedy nie da u∏o˝yç si´ trójkàta?
l Jak zbudowaç trójkàt z jednego d∏ugiego
patyczka?
Cele:
– doskonalenie umiej´tnoÊci dostrzegania cha-
rakterystycznych cech trójkàtów,
– poznanie wiersza „Trójkàtna bajka”,
– doskonalenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´
na dany temat,
– wzbogacenie s∏ownictwa onowe poj´cia iwyra-
˝enia,
– rozwijanie wyobraêni, spostrzegawczoÊci oraz
twórczego myÊlenia,
– doskonalenie umiej´tnoÊci obliczeƒ matema-
tycznych.
Uczniowie ∏àczà patyczki za pomocà plaste-
liny, a otrzymane w ten sposób trójkàty odry-
sowujà na kartkach i zamalowujà na ró˝ne ko-
lory.
Metody pracy: rozmowa,pokaz,praca ztekstem,
problemowa.
Formy pracy: indywidualna,grupowa,zbiorowa.
2. Nauczyciel czyta poznany ju˝ wdomu wiersz
Danuty Wawi∏ow „Trójkàtna bajka”,„Domowni-
czek”,cz.I,str.14.
Nast´pnie prowadzi zuczniami rozmow´ na te-
mat treÊci wiersza,zadajàc pytania:
Ârodki dydaktyczne: zestaw patyczków równej
d∏ugoÊci, patyczki ró˝nej d∏ugoÊci, plastelina,
kredki, zestawy „cegie∏ek” (figury geometrycz-
ne: ko∏a, prostokàty, kwadraty, trójkàty), tekst
wiersza Danuty Wawi∏ow „Trójkàtna bajka”,„Ja
imoja szko∏a”,„Domowniczek”,kl.I,cz.I,str.14,
Karty pracy.
l Co w bajkowym królestwie mia∏o kszta∏t
trójkàta? (tron,ska∏a,pa∏ac,korona,wie˝a,
rycerze).
l Dlaczego król zdziwi∏ si´, kiedy zobaczy∏
jajko?
l Co zmieni∏o si´ w królestwie po zmianie
kszta∏tów na ko∏o?
Czas: 2,5godziny.
Klasa: I.
Uwagi
Nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie z ro-
dzicami przeczytali wiersz „Trójkàtna bajka”,
„Domowniczek”,kl.I,cz.I,str.14.
Uczniowie próbujà ustaliç point´ wiersza.
Z powodu zwyk∏ego jajka, z trójkàtnej
okràg∏a zrobi∏a si´ bajka.
Przebieg zaj´ç
1. Wprowadzenie do zaj´ç – uk∏adanie trójkà-
tów.
Uczniowie uk∏adajà trójkàty zpatyczków otej
samej i ró˝nej d∏ugoÊci.åwiczenia poprzedzone
sà pytaniami nauczyciela:
3. Praca plastyczna – rycerze z „Trójkàtnej
bajki”.
Uczniowie rysujà trójkàtnego lub okràg∏ego
rycerza. Po zakoƒczeniu pracy opowiadajà, jak
wyglàdajà ich rycerze.
Nauczanie Zintegrowane 7/2005
21
21
260899071.014.png 260899071.015.png
OTRÓJKÑTACH NA OKRÑG¸O
Mój trójkàtny rycerz ma trójkàtnà g∏ow´
itrójkàtnà zbroj´.
Na jego g∏owie narysowa∏em trójkàtny he∏m.
Rycerz w r´ku trzyma trójkàtnà tarcz´
itrójkàtny miecz.
Jego buty majà tak˝e kszta∏t trójkàtów.
swoje zamki na kartki (przyk∏ad budowy i obli-
czeƒ – Karta pracy 1).
5. Obliczanie „matematycznych trójkàtów”.
Ka˝dy uczeƒ otrzymuje Kart´ pracy 2 (str.22)
z narysowanymi matematycznymi trójkàtami
i uzupe∏nia luki w trójkàtach, stosujàc odpo-
wiednie dzia∏ania matematyczne.
4. Budowanie zamków.
Uczniowie pracujà w parach. Zadanie polega
na zbudowaniu zamku. Ka˝da para mo˝e wydaç
30 z∏otych na wykonanie tej pracy.Zamek budu-
jà z przygotowanych cegie∏ek – figury geome-
tryczne.Cena poszczególnych cegie∏ek zale˝y od
kszta∏tu.
6. Podsumowanie zaj´ç.
Poszczególne grupy prezentujà zaprojektowa-
ne zamki i dzielà si´ swoimi wra˝eniami z budo-
wania przy ograniczonych kosztach. Nauczyciel
sprawdza poprawnoÊç uzupe∏nienia trójkàtów
matematycznych ikoryguje ewentualne b∏´dy.
l ko∏o kosztuje 4z∏
l trójkàt – 3z∏
l prostokàt – 2z∏
l kwadrat –1z∏
7. Praca domowa.
Nauczyciel w ramach pracy domowej poleca,
aby uczniowie opowiedzieli rodzicom o króle-
stwie opisanym w wierszu „Trójkàtna bajka”.
Uczniowie pokazujà rodzicom swoje prace pla-
styczne i opowiadajà, dlaczego narysowali ryce-
rza trójkàtnego lub okràg∏ego.
Nast´pnie wspólnie czytajà wiersz iwykonujà
ilustracj´ do wiersza wed∏ug wzoru zamieszczo-
nego w„Domowniczku”,str.15.
Uczniowie wybierajà figury, projektujà wy-
glàd zamku (odpowiednio uk∏adajà figury),
sprawdzajà koszt budowy, wykonujàc potrzebne
dzia∏ania matematyczne. Nast´pnie naklejajà
KARTA PRACY 1
Obliczenia:
2
4z∏ + 4z∏ = 8z∏
2
3 z∏ + 3 z∏ = 6 z∏
2
2 z∏ + 2 z∏ = 4 z∏
12
= 12z∏
Ca∏kowity koszt budowy zamku:
4z∏ 3z∏
2z∏ 1z∏
8z∏ + 6z∏ + 4z∏ + 12z∏ = 30z∏
22
Nauczanie Zintegrowane 7/2005
260899071.016.png 260899071.017.png 260899071.001.png 260899071.002.png 260899071.003.png 260899071.004.png 260899071.005.png 260899071.006.png
OTRÓJKÑTACH NA OKRÑG¸O
KARTA PRACY 2
9
17
3
2
11
16
5
Nauczanie Zintegrowane 7/2005
23
260899071.007.png 260899071.008.png 260899071.009.png
OTRÓJKÑTACH NA OKRÑG¸O
20
1
20
20
7
20
4
24
Nauczanie Zintegrowane 7/2005
260899071.010.png 260899071.011.png 260899071.012.png 260899071.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin