sprawdzian_badajacy_podstawowe_kompetencje.pdf

(123 KB) Pobierz
Publikacja 02-2005.doc
Studium Doskonalenia Kadr
Radom ul. Traugutta 61,
tel. / fax (048) 340 24 40, 340 22 18
N A U C Z Y C I E L S K I
B I U L E T Y N M E T O D Y C Z N Y
mgr Joanna Łapczyńska
„Sprawdzian badający kluczowe
kompetencje z matematyki na początku
klasy IV”
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
260899082.010.png 260899082.011.png 260899082.012.png 260899082.013.png 260899082.001.png 260899082.002.png 260899082.003.png 260899082.004.png 260899082.005.png
Charakterystyka sprawdzianu
W sprawdzianie dla uczniów rozpoczynających klasę czwartą
uwzględniono następujące kompetencje:
działania arytmetyczne ( dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie )
oraz algorytmy dodawania, odejmowania i dzielenia pisemnego przez
liczbę jednocyfrową.
kolejność wykonywania działań,
nazywanie liczb występujących w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu
i dzieleniu,
mierzenie odcinków,
obliczenia pieniężne,
obliczenia zegarowe,
matematyzowanie sytuacji konkretnych – rozwiązywanie zadań
tekstowych,
obliczanie obwodu prostokąta.
Sprawdzian ten zawiera 11 zadań, spośród których: 5 zadań to zadania
z poziomu wymagań podstawowych, 3 zadania to zadania z poziomu wymagań
rozszerzających, 2 zadania z poziomu zadań dopełniających i 1 zadanie
z poziomu wymagań wykraczających.
Czas pracy 45 minut.
Możliwa ilość punktów do uzyskania: 33
Przeliczenie punktów na oceny:
33 – 32 pkt. – celujący
31 – 28 pkt. – bardzo dobry
27 – 23 pkt. – dobry
22 – 16 pkt. – dostateczny
15 – 10 pkt. – dopuszczający
9 – 0 pkt. – niedostateczny
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
Plan sprawdzianu
Nr
zad.
Badane umiejętności
Poziom
wymagań
Punktacja
1.
- dodaje w pamięci liczby naturalne
w zakresie 100
P
2
2.
- stosuje zasadę kolejności wykonywania
działań
P
3
3.
- posługuje się pojęciami: składniki i suma,
odjemna, odjemnik i różnica, czynniki
i iloczyn, dzielna, dzielnik i iloraz
P
4
4.
- układa i rozwiązuje poprawną formułę
matematyczną do zadania tekstowego
P
3
5.
- rozumie pojęcie sumy i różnicy; stosuje
algorytmy dodawania i odejmowania
pisemnego z przekroczeniem progu
dziesiątkowego
R
4
6.
- układa poprawną formułę matematyczną;
stosuje algorytm dzielenia pisemnego
przez liczbę jednocyfrową
R
4
7.
- wykonuje obliczenia zegarowe
D
2
8.
- mierzy odcinki, porównuje długości
odcinków
P
2
9.
- potrafi obliczyć obwód prostokąta
D
4
10.
- przedstawia kwotę według podanych
warunków
R
1
11.
- rozwiązuje zadania na porównywanie
różnicowe i ilorazowe
W
4
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
260899082.006.png 260899082.007.png
Sprawdzian badający kluczowe kompetencje z matematyki
na początku klasy IV.
Wersja A
Imię ..................................
Nazwisko ..........................
Zad.1. Oblicz korzystając z własności dodawania:
16 + 29 + 4 + 1 = ...........................................................................................
Zad.2. Oblicz uwzględniając kolejność działań:
( 63 : 9 ) + ( 4 · 5 ) = .....................................................................................
Zad.3. Połącz ze sobą części zdań tak, aby otrzymane zdania były prawdziwe.
A) Liczby w mnożeniu to:
a) dzielna, dzielnik i iloraz.
B) Liczby w odejmowaniu to:
b) składniki i suma.
C) Liczby w dodawaniu to:
c) odjemna, odjemnik i różnica.
D) Liczby w dzieleniu to:
d) czynniki i iloczyn
Zad.4. Dziewczynki zbierały kasztany. Ania zebrała 9 kasztanów a Ola zebrała
7 razy więcej. Ile kasztanów zebrała Ola?
Rozwiązanie: ............................................................................................................
Odp. .........................................................................................................................
Zad.5. Oblicz sumę i różnicę długości rzek sposobem pisemnym.
Wisła
Bug
Suma
Różnica
1047 km
772 km
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
260899082.008.png
Zad.6. W segregatorze mieści się 5 teczek. Ile trzeba segregatorów, aby zmieścić
w nich 465 teczek?
Rozwiązanie : ..........................................................................................................
Odp. .........................................................................................................
Zad.7. Tomek spóźnił się na autobus do Krakowa odjeżdżający z Radomia
o godzinie 8.30. Następny autobus w tym kierunku jest o godzinie 10.15.
Ile czasu musi czekać chłopiec?
Rozwiązanie: ...........................................................................................................
Odp. .........................................................................................................................
Zad.8. Zmierz długości narysowanych odcinków, który z nich jest dłuższy i o ile
centymetrów?
A
B
AB = ..............cm
C
D
CD = .............cm
Odp. Odcinek .......... jest dłuższy o ........... cm od odcinka .............. .
Zad.9. Działka szkolna ma kształt prostokąta o wymiarach 60 i 90 metrów.
Oblicz, czy wystarczy 450 metrów siatki na ogrodzenie działki.
Rozwiązanie: ..........................................................................................................
..............................................................................................................
Odp. .........................................................................................................................
Zad.10. Napisz jakimi banknotami i monetami rozmienisz 100 zł. Wykorzystaj
mnożenie.
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
Zad.11. Szyfr do sejfu składa się z 6 cyfr. Czwartą jest cyfra 6. Pierwsza cyfra
jest 2 razy mniejsza od czwartej, a druga o 5 większa od pierwszej. Piąta
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
260899082.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin