epistemologia 2013.doc

(31 KB) Pobierz

 

dr Maciej Dombrowskiepistemologia (30 godz.)

e-mail: maciej.dombrowski@uni.wroc.pl

 

Warunki zaliczenia:

limit 2 nieobecności (wszystkie pozostałe należy zaliczyć przed terminem sprawdzianu poprzez przygotowanie konspektu)

1)Lektura tekstów. Tekst nieprzeczytany=nieobecność, możliwość

niezapowiedzianych ,,wejściówek” z lektur

nieobecność na sprawdzianie=2

2)Aktywność rozliczana w formie ,,plusów” przydzielanych na zakończenie zajęć,

aktywność dodatkowa - referat: jeden na każdych zajęciach (ok. 20 minut)

3)Sprawdzian – 3 pytania otwarte (nieobecność = 2)

 

UWAGA: zwolnienie z pisania sprawdzianu i zaliczenie dla osób najbardziej aktywnych!

 

1.       Zajęcia organizacyjne

2.       G.E. Moore, Z głównych zagadnień filozofii, Warszawa 1967, s. 11-42 [zdrowy rozsądek]

Podejście zdroworozsądkowe (nastawienie naturalne)

3.       T. Kotarbiński, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 1990, s. 80-86; J. Woleński, Epistemologia, Warszawa 2005, s. 393-398.

Podstawowe formy realizmu (bezpośredni, krytyczny)

4.       J. Searle, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999, s. 26-67.

Współczesne rozwiązania kwestii realizmu – realizm wewnętrzny, semantyczny

5.       J. Ayer, Problem poznania, Warszawa 1965, rozdz. III, „Percepcja”, s. 106-143.

Antyrealizm (fenomenalizm, idealizm subiektywny itd.)

6.       I. Kant, Prolegomena, Warszawa 1993, s. 43-65 („W jaki sposób jest możliwa czysta matematyka”).

Transcendentalizm (t. a naturalizm, specyfika epistemologii Kanta)

7.       K. Lorenz, Odwrotna strona zwierciadła, Warszawa 1977, s. 29-57.

Epistemologia ewolucyjna i okolice

8.       T.S. Kuhn, Możliwe światy w historii nauki, w: Droga po strukturze, Warszawa  2003, s. 57-85.

Kulturowe i językowe uwarunkowania poznania

9.       T. Nagel, Jak to jest być nietoperzem, w: Pytania ostateczne, Warszawa 1997, s. 201-219].

Relatywizm i absolutyzm poznawczy

10.   B. Russell, Problemy filozofii, rozdz. 12, „Prawda i fałsz”.

Korespondencyjna i koherencyjna teoria prawdy

11.   K.R. Popper, O źródłach wiedzy i niewiedzy, w: Droga do wiedzy, Warszawa 1999, s. 11-57.

Wiedza, nauka, nienauka, pseudonauka

12.   I. Lakatos, Problem oceniania teorii naukowych, w: Pisma z filozofii nauk empirycznych, Warszawa 1995, s. 328-351.

Kwestia uzasadniania: eksternalizm i internalizm

13.   L. Nelson, Niemożliwość teorii poznania, w: O sztuce filozofowania, Kraków 1994

Sceptycyzm meta-epistemologiczny

   14. Sprawdzian

   15. Podsumowanie zajęć, wpisy

 

 

 

 

 

 

 

Referaty:

2) kategoria zdrowego rozsądku – historia

3) idealizm/realizm – ujęcie historyczne

4) Kartezjusz o wiedzy

5) idealizm Berkeleya

6) naturalizm

7) ewolucjonizm

8) Ludwik Fleck – zarys poglądów

9) konwencjonalizm

10) Arystoteles o prawdzie

11) falsyfikacjonizm

12) ,,programy badawcze” Lakatosa

13) L. Nelson, Niemożliwość teorii poznania – odpowiedzi na uwagi – fragment tekstu

Zgłoś jeśli naruszono regulamin