dr Maciej Dombrowski – epistemologia (30 godz.)
e-mail: maciej.dombrowski@uni.wroc.pl
Warunki zaliczenia:
limit 2 nieobecności (wszystkie pozostałe należy zaliczyć przed terminem sprawdzianu poprzez przygotowanie konspektu)
1)Lektura tekstów. Tekst nieprzeczytany=nieobecność, możliwość
niezapowiedzianych ,,wejściówek” z lektur
nieobecność na sprawdzianie=2
2)Aktywność rozliczana w formie ,,plusów” przydzielanych na zakończenie zajęć,
aktywność dodatkowa - referat: jeden na każdych zajęciach (ok. 20 minut)
3)Sprawdzian – 3 pytania otwarte (nieobecność = 2)
UWAGA: zwolnienie z pisania sprawdzianu i zaliczenie dla osób najbardziej aktywnych!
1. Zajęcia organizacyjne
2. G.E. Moore, Z głównych zagadnień filozofii, Warszawa 1967, s. 11-42 [zdrowy rozsądek]
Podejście zdroworozsądkowe (nastawienie naturalne)
3. T. Kotarbiński, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 1990, s. 80-86; J. Woleński, Epistemologia, Warszawa 2005, s. 393-398.
Podstawowe formy realizmu (bezpośredni, krytyczny)
4. J. Searle, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999, s. 26-67.
Współczesne rozwiązania kwestii realizmu – realizm wewnętrzny, semantyczny
5. J. Ayer, Problem poznania, Warszawa 1965, rozdz. III, „Percepcja”, s. 106-143.
Antyrealizm (fenomenalizm, idealizm subiektywny itd.)
6. I. Kant, Prolegomena, Warszawa 1993, s. 43-65 („W jaki sposób jest możliwa czysta matematyka”).
Transcendentalizm (t. a naturalizm, specyfika epistemologii Kanta)
7. K. Lorenz, Odwrotna strona zwierciadła, Warszawa 1977, s. 29-57.
Epistemologia ewolucyjna i okolice
8. T.S. Kuhn, Możliwe światy w historii nauki, w: Droga po strukturze, Warszawa 2003, s. 57-85.
Kulturowe i językowe uwarunkowania poznania
9. T. Nagel, Jak to jest być nietoperzem, w: Pytania ostateczne, Warszawa 1997, s. 201-219].
Relatywizm i absolutyzm poznawczy
10. B. Russell, Problemy filozofii, rozdz. 12, „Prawda i fałsz”.
Korespondencyjna i koherencyjna teoria prawdy
11. K.R. Popper, O źródłach wiedzy i niewiedzy, w: Droga do wiedzy, Warszawa 1999, s. 11-57.
Wiedza, nauka, nienauka, pseudonauka
12. I. Lakatos, Problem oceniania teorii naukowych, w: Pisma z filozofii nauk empirycznych, Warszawa 1995, s. 328-351.
Kwestia uzasadniania: eksternalizm i internalizm
13. L. Nelson, Niemożliwość teorii poznania, w: O sztuce filozofowania, Kraków 1994
Sceptycyzm meta-epistemologiczny
14. Sprawdzian
15. Podsumowanie zajęć, wpisy
Referaty:
2) kategoria zdrowego rozsądku – historia
3) idealizm/realizm – ujęcie historyczne
4) Kartezjusz o wiedzy
5) idealizm Berkeleya
6) naturalizm
7) ewolucjonizm
8) Ludwik Fleck – zarys poglądów
9) konwencjonalizm
10) Arystoteles o prawdzie
11) falsyfikacjonizm
12) ,,programy badawcze” Lakatosa
13) L. Nelson, Niemożliwość teorii poznania – odpowiedzi na uwagi – fragment tekstu
Hel-Mag