PLAN PRACY
do przeprowadzenia zajęć z ogniowego
ZAGADNIENIE: Nauka celowania przy użyciu trójkąta jednolitego celowania oraz szkla kontrolnego i muszki uniwersalnej.
CZAS: regulowany zmianą grup.
MIEJSCE: PCO.
ZABEZPIECZENIE MATWERIAŁOWO – TECHNICZNE:
1. Broń kbk AK na stan szkolonych
2. Oporządzenie
3. Ekran do „Trójkąta jednolitego celowania”
4. Stojak na broń TS 64
5. Szkło kontrolne
6. Muszka uniwersalna
7. Linijka z podziałką milimetrową
8. Długopis
9. Metodyka szkolenia ogniowego
10. Plan pracy
WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
1. Przejrzeć broń przed zajęciami
2. Zabrania się kierowania broni w kierunku ludzi zwierząt choć nie jest załadowana
3. Zabraniam oddalania się z miejsca prowadzenia zajęć bez wiedzy instruktora.
4. O wszelkiego rodzaju obrażeniach meldować bez zwłocznie instruktorowi lub kierownikowi zajęć.
5. Przejrzeć broń po zajęciach
PRZEBIEG ZAJĘĆ
l.p.
Czynności
CZAS
Instruktora
Szkolonych
1.
2.
BACZNOŚĆ - uczyć Was będę celowania z zastosowaniem trójkąta jednolitego celowania SPOCZNIJ.
Ma to na celu nauczenie Was prawidłowego prowadzenia celnego ognia podczas walki oraz strzelań.
Stoją na zbiórce i słuchają
5sek
3.
4.
Wykonuje się to na komendy:
„PADNIJ” – przyjęcie postawy strzeleckiej leżąc;
„ZAZNACZ” zaznaczenie przez żołnierza przy tarczy punktu celowania.
„POWSTAN”
Przed rozpoczęciem ćwiczeń zapoznaje szkolonych z urządzeniami potrzebnymi do ćwiczeń związanych z nauką celowania przy użyciu trójkąta jednolitego celowania.
STOJAK TS-64
Stojak uniwersalny TS-64 służy do unieruchomienia broni podczas nauki celowania w postawie leżącej i stojącej. Składa się on z:
- osady;
- uchwytu;
- wspornika ruchomego;
- śruby ustawczej;
- śruby podniesieniowej;
- śruby kierunkowej;
- śruby zaciskowej;
- płytki przyciskowej;
- podstawy;
- nóżki trójnogu;
- zacisków nóżki.
Ekran do „trójkąta jednolitego celowania omówię już podczas ćwiczeń praktycznych
15sek
10min
5.
Przechodzę do ćwiczeń praktycznych (podaje wyniki każdemu z osobna po zakończeniu przez niego ćwiczenia pokazując na kartce papieru jego punkty celowania):
EKRAN DO „TRÓJKĄTA JEDNOLITEGO CELOWANIA”
Ekran jest przyrządem niezbędnym do nauczania i sprawdzania jednolitości celowania. Podczas szkolenia jest używany wraz ze wskaźnikami oraz stojakiem.
Do nauczania jednolitego celowania przystępuję, gdy szkoleni opanują zasady celowania z użyciem diafragmy. Ekran ustawia się w odległości 10m., 15m., 20m., od stojaka z bronią, do którego przypina się czysty arkusz papieru. Ekran umocowany jest na ruchomej płytce, co ułatwia ustawienie go na wymaganej wysokości. Szkolony obsługujący ekran ustawia wskaźnik z celem w środku kartki. Następnie broń wycelowuje się w cel nieruchomy i zaciska mechanizm stojaka. Szkolony zaznacza na arkuszu punkt kontrolny „K". Celując trzykrotnie naprowadza wskaźnik. Po każdym wycelowaniu zaznacza się punkt, po podaniu komendy „ZAZNACZ”. Na podstawie tych trzech punktów ustalonych z odległości celowania, a równych 100 mm, wykreśla się ŚREDNI PUNKT CELOWANIA „Spc”, który ocenia się na:
- 5 - jeśli „Spc” jest odchylony od punktu „K” nie więcej niż 5 mm, a uzyskane przez szkolonego trzy punkty znajdują się wewnątrz okręgu o średnicy 3 mm;
- 4 - wewnątrz okręgu o średnicy 5 mm;
- 3 - wewnątrz okręgu o średnicy 10 mm.
Przy odległości celowania równej 15 m., podane wartości mnoży się przez 1,5 (4,5; 7,5; 15 mm).
Przy odległości celowania równej 20 m., podane wartości mnoży się przez 2 (6; 10; 20 mm).
W celu prawidłowego odczytania wyniku należy arkusz papieru zdjąć i obrócić o 180o.
Wykonują komendy instruktora ćwiczą kolejno praktycznie
25min
6.
Po skończeniu ćwiczenia podaję komendę: BACZNOŚĆ - W SZEREGU ZBIÓRKA.
Wskazuję najlepiej i najgorzej ćwiczących, oceniam drużynę jako całość.
Stoją na zbiórce słuchają omówienia zajęć
5 min
...................................
Kristof66