szablon misji.rtf

(159 KB) Pobierz

 

Przed rozpoczęciem tworzenia misji, warto sobie ustalić pewien szablon. Proponowany przeze mnie poniżej został użyty w każdej misji z oryginalnego GTA San Andreas. Do dzieła.

 

Kod:

{$CLEO .cm}

thread 'MISSION'

$ONMISSION = 1

 

:Mission

0050: gosub @Mission_Start

if

  0112: wasted_or_busted // mission only

then

  0050: gosub @Mission_Failed

end

0050: gosub @Mission_Cleanup

 

$ONMISSION = 0

end_thread

 

 

:Mission_Start

// kod całej misji

return

 

:Mission_Cleanup

// procedura kończenia misji

return

 

:Mission_Failed

// procedura w przypadku porażki

return

 

:Mission_Passed

// procedura w przypadku powodzenia

return

 

 

 

Cały skrypt działa w procedurze "Mission", a do pozostałych: "Mission_Cleanup", "Mission_Failed", "Mission_Passed" tylko się odwołujemy poprzez instrukcję gosub.

 

 

Teraz podstawowe pytanie: jak to działa? Otóż, kiedy zmienna globalna $ONMISSION ma wartość 1, silnik skryptowy GTA San Andreas automatycznie wykonuje sprawdzenie "w tle", czy gracz zginął lub został złapany przez policję. Jeśli którakolwiek z tych sytuacji będzie miała miejsce, to zostanie wywołana instrukcja return. To wszystko dzieje się poza naszą kontrolą, dlatego trzeba stworzyć szablon dostosowując się do podanego zachowania.

 

 

Takie automatyczne działanie silnika skryptowego zwalnia nas z ciągłego sprawdzania, czy gracz zginął bądź został aresztowany, gdyż jeśli to nastąpi, skrypt od razu przejdzie do naszego warunku if. Jeśli skrypt wyjdzie z procedury "Mission Start" bez naszej wiedzy (opisane wcześniej zachowanie), będzie to oznaczało tylko jedno - gracz zginął lub został złapany przez policję. Właśnie dlatego warunek wasted_or_busted możemy sprawdzać tylko raz.

 

 

Możemy jeszcze sami wyjść z procedury "Mission_Start" instrukcją "return", co będzie jednoznaczne z zakończeniem misji. W takim przypadku, warunek if będzie fałszywy (jeśli gracz by zginął, to procedura zostałaby opuszczana już wcześniej) i skrypt przejdzie do kolejnej procedury - "Mission_Cleanup", w której wykonujemy wszystkie niezbędne czynności przed wyjściem z całej misji (usuwanie obiektów itd.).

 

 

Do procedur "Mission_Failed" i "Mission_Passed" odwołujemy się tylko w kodzie "Mission_Start". Wiadomo kiedy - w przypadku nieudanej misji - do Mission_Failed, a gdy gracz ukończy misję - do Mission_Passed.

 

 

Mam nadzieję, że objaśniłem to w przejrzysty sposób. Jeśli nie rozumiesz jakiejkolwiek części, zapytaj na naszym forum. Poniżej znajduje się pełny przykład, razem z mini-misją, aby lepiej przybliżyć Wam takie działanie:

 

 

Kod:

{$CLEO .cm}

thread 'szablon'

$ONMISSION = 1

 

:Mission

0050: gosub @Mission_Start

if

  0112: wasted_or_busted

then

  0050: gosub @Mission_Failed

end

0050: gosub @Mission_Cleanup

 

$ONMISSION = 0

end_thread

 

 

:Mission_Start

Model.Load(124)  // Mafia #1

Model.Load(356)  // M4

 

:LoadModels

wait 0

if and

  Model.Available(124)

  Model.Available(356)

jf @LoadModels

 

04BB: select_interior 0

0860: link_actor $PLAYER_ACTOR to_interior 0

 

00A1: put_actor $PLAYER_ACTOR at 2515.0403 -1718.5321 18.5821

 

009A: 1@ = create_actor_pedtype 4 model 124 at 2497.625 -1718.5383 18.5821

  01B2: give_actor 1@ weapon 31 ammo 300

  01B9: set_actor 1@ armed_weapon_to 31

  0350: set_actor 1@ maintain_position_when_attacked 1

 

05E2: AS_actor 1@ kill_actor $PLAYER_ACTOR

0187: 2@ = create_marker_above_actor 1@

 

:check

wait 0

if

  0118:   actor 1@ dead

jf @check

 

gosub @Mission_Passed

return

 

 

return

 

 

:Mission_Cleanup

009B: destroy_actor 1@

0164: disable_marker 2@

00D8: mission_cleanup

return

 

:Mission_Failed

00BA: show_text_styled GXT 'M_FAIL' time 5000 style 1

return

 

:Mission_Passed

01E3: show_text_1number_styled GXT 'M_PASS' number 5000 time 5000 style 1

0109: player $PLAYER_CHAR money += 5000

0394: play_music 1

return

 

 

 

Skrypt *.cm nie wczyta się automatycznie, w przeciwieństwie do *.cs, dlatego trzeba go uruchomić za pomocą skryptu *.cs:

 

 

Kod:

{$CLEO .cs}

0A94: start_custom_mission "mission"

 

 

 

Zakładając, że nazwa pliku misji to "mission.cm", który znajduje się w katalogu CLEO.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin