sytuacje.doc

(141 KB) Pobierz
Matura ustna – poziom podstawowy (materiały ćwiczeniowe)

Elżbieta Prokop

Płoty

Matura ustna z języka angielskiego – rozmowy sterowane

 

I. Zapoznaj się z opisami trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Jesteś na kursie językowym w Wielkiej Brytanii. Zapisujesz się do centrum sportowo-rekreacyjnego.

·         Podaj wszystkie dane potrzebne do wypełnienia karty członkowskiej.

·         Zapytaj o godziny otwarcia i zamknięcia centrum i o możliwość uprawiania różnych sportów.

·         Zapytaj, czy w centrum jest jakaś kawiarnia lub dyskoteka i jak często odbywają się dyskoteki. 

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii złamałeś/aś nogę. Przychodzi do ciebie koleżanka z kursu językowego i pyta o okoliczności wypadku. Opowiedz jej:

·         jak doszło do wypadku,

·         kto ci pomógł i w jaki sposób,

·         jak ten wypadek wpłynął na twój tryb życia.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

C. Twój przyjaciel/Twoja przyjaciółka ze Stanów Zjednoczonych chciałby/chciałaby wyjechać z Tobą na weekendową wycieczkę.

·         Zaproponuj jakieś miejsce, w które moglibyście pojechać.

·         Odrzuć sugestię przenocowania w hotelu i uzasadnij swoją opinię.

·         Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie i powiedz, dlaczego uważasz je za lepsze.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący

 

II. Zapoznaj się z opisami trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Jesteś w zagranicznym biurze podróży. Chcesz zarezerwować wyjazd. Powiedz:

·         gdzie chcesz jechać, kiedy i na jak długo,

·         kto z tobą jedzie i gdzie chcecie się zatrzymać,

·         jak chcecie podróżować.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. Jesteś z rodziną na wczasach w Szkocji. Zginął wam samochód. Zgłaszasz się na policję i opowiadasz o okolicznościach zaginięcia. Powiedz:

·         kiedy i gdzie zostawiliście samochód,

·         co robiliście po zostawieniu samochodu i po powrocie do niego,

·         jaki to samochód (opisz go).

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

C. Jesteś na kursie językowym w Anglii. Chcesz się umówić z koleżanką na tenisa.

·         Proponujesz grę w tenisa w czwartek.

·         Odrzuć propozycję koleżanki, podaj powód.

·         Zaakceptuj kompromisowe rozwiązanie.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

 

III. Zapoznaj się z opisami trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Jesteś koło szkoły w swojej miejscowości. Student obcokrajowiec odbywający praktykę w naszej szkole prosi cię o pomoc. Udzielasz informacji:

·         gdzie może kupić znaczki,

·         gdzie jest poczta,

·         jak tam dojść.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

 

B. Przez tydzień opiekowałaś/opiekowałeś się chorym współlokatorem/współlokatorką. Opowiedz o tym koleżance. Powiedz:

·         na co chorował/a współlokatorka/współlokator;

·         na czym polegała twoja pomoc i opieka;

·         jak ta sytuacja wpłynęła na twoje plany i tryb życia.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

C. Wybierasz się z koleżanką z kursu językowego na kilka dni do Szkocji w góry.

·         Zaproponuj środek lokomocji, którym możecie pojechać i uzasadnij swoją sugestię.

·         Odrzuć propozycję koleżanki i uzasadnij swoją opinię.

·         Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

 

IV. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Znajomy/Znajoma z Australii zamierza kupić jakiś drobiazg na pamiątkę pobytu w Polsce.

·         Powiedz mu/jej, jakie są najczęściej kupowane pamiątki.

·         Poinformuj go/ją, gdzie można je kupić.

·         Spytaj go/ją, czy potrzebuje Twojej dalszej pomocy.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. Właśnie wróciłaś/wróciłeś z zagranicznej wycieczki. Podczas rozmowy telefonicznej z koleżanką z Anglii dzielisz się wrażeniami. Opowiedz jej:

·         co zwiedziłaś/zwiedziłeś i co, poza zwiedzaniem, robiłaś/robiłeś;

·         o warunkach pobytu;

·         o podróży.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

C. Wraz z przyjacielem/przyjaciółką z Kanady postanawiacie posprzątać pobliską plażę.

·         Zaproponuj podział pracy.

·         Odrzuć jego/jej sugestię rozwieszenia plakatów propagujących akcję i podaj przyczynę.

·         Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie i wyjaśnij, dlaczego uważasz, że ono jest lepsze.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

 

V. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Jesteś na kursie językowym. Źle się czujesz i idziesz do lekarza.              

·         Opisz objawy choroby (jest to przeziębienie lub grypa).

·         Upewnij się, jak przyjmować leki.

·         Dowiedz się, jak długo musisz zostać w dom i czy musisz leżeć w łóżku.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B.Ty i twoja rodzina zamieszkaliście w nowym domu. Opowiadasz o nim w rozmowie telefonicznej koleżance, którą poznałaś/poznałeś na kursie językowym. Powiedz:

·         gdzie jest ten dom, ile i jakich ma pomieszczeń, czy jest garaż i ogród;

·         jak wygląda twój pokój;

·         kiedy się wprowadziliście i jak wyglądała przeprowadzka.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

C. Jesteś na kursie językowym w Anglii. Wraz z koleżanką/kolegą wybierasz się do sklepu po prezent dla waszego wspólnego znajomego.

·         Odrzuć jej/jego propozycję, aby kupić jakąś książkę. Uzasadnij swoją opinię.

·         Zaproponuj coś innego.

·         Zgódź się na kolejną propozycję.

(rozmowę rozpoczyna egzamin

ujący)

 

VI. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. W twojej miejscowości zatrzymał się koło ciebie samochód z holenderską rejestracją.  Kierowca prosi o pomoc. Udziel mu informacji:

·         gdzie jest najbliższa stacja benzynowa i jak tam dojechać,

·         gdzie jest bank i czy można w nim wymienić euro na złotówki,

·         gdzie mógłby coś zjeść i ewentualnie przenocować.

  (rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. Wróciłaś/Wróciłeś z weekendu u znajomych. Byłaś/byłeś na wsi. Opowiedz koleżance:

·         o swoich gospodarzach i ich domu,

·         jak tam dojechałaś/dojechałeś i jak spędziłaś/spędziłeś czas,

·         o swoich wrażeniach.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

C. Jesteś razem z kolegą/koleżanką na wycieczce za granicą. W ostatni dzień chciałbyś/chciałabyś zwiedzić muzeum. Twój kolega/koleżanka wolałby/wolałaby inny rodzaj rozrywki. Przekonaj go/ją do własnego pomysłu:

·         Powiedz, jakie są zalety Twojego pomysłu.

·         Nie zgódź się z argumentami kolegi/koleżanki.

·         Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

 

VII. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Zapisujesz się do szkoły językowej.

·         Podaj dane, o które prosi nauczyciel (nazwisko, adres, narodowość, wiek, rodzina, gdzie i jak długo uczyłaś/uczyłeś się języka angielskiego).

·         Powiedz, dlaczego chcesz się uczyć dalej.

·         Powiedz, dlaczego wybrałaś/wybrałeś właśnie tę szkołę.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. Podczas wyjazdu za granicę zgubiłeś/zgubiłaś wszystkie dokumenty. Opowiedz:

·         Jak się to prawdopodobnie stało.

·         Jakie były Twoje uczucia.

·         Jak zakończyła się Twoja historia.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

C. Twój kolega/koleżanka zaprasza Cię na dyskotekę. Ty zaproponuj wyjście do kina.

·         Powiedz o zaletach Twojego pomysłu.

·         Odrzuć argumenty kolegi/koleżanki.

·         Podkreśl, że film jest naprawdę warty zobaczenia.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

 

VIII. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Jesteś na dworcu kolejowym w Brighton.

·         Poproś o bilet do Londynu i zapytaj, ile płacisz.

·         Zapytaj, jak długo trwa podróż i o której godzinie będziesz na miejscu.

·         Dowiedz się, czy możesz zapłacić kartą kredytową.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. Byłaś/Byłeś na koncercie swojego ulubionego zespołu. Opowiadasz o nim w rozmowie telefonicznej kuzynce z Londynu. Powiedz:

·         gdzie i kiedy miał miejsce ten koncert;

·         z kim byłaś/byłeś i jak tam dojechałaś/dojechałeś;

·         o swoich wrażeniach (co ci się podobało na koncercie, a co nie).

(rozmowę rozpoczyna zdający)

C. Z koleżanką/kolegą, z którą/którym dzielisz mieszkanie, próbujecie ustalić plan sprzątania po przyjęciu.

·         Zasugeruj podział czynności.

·         Odrzuć jego/jej propozycję pozmywania naczyń i podaj uzasadnienie.

·         Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie i powiedz, dlaczego uważasz je za lepsze.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

 

IX. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Obcokrajowiec odwiedza Twoją szkołę. Chce zobaczyć ciekawe miejsca w mieście.

·         Zasugeruj, jakie miejsca powinien zwiedzić.

·         Poinformuj go, jak dojść do tych miejsc.

·         Zaproponuj, co jeszcze (oprócz zwiedzania) mógłby robić.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. Byłaś/byłeś na ślubie i weselu swojej kuzynki. Opowiadasz o nim w rozmowie telefonicznej koleżance z Holandii. Powiedz:

·         kiedy i gdzie było to wesele;

·         jak ubrani byli państwo młodzi i goście;

·         co podano do jedzenia i jaka była atmosfera.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

C. .Planujecie z kolegą spędzić weekend wspólnie. Twój przyjaciel chciałby robić coś innego niż Ty. Przekonaj go do własnego pomysłu.

·         Powiedz, jaki masz plan i jakie są zalety Twojego planu.

·         Nie zgódź się z argumentami kolegi.

·         Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

 

X. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Jesteś w sklepie obuwniczym.

·         Poproś o wybrane przez ciebie buty w twoim rozmiarze; przymierz je.

·         Buty są za duże, poproś o mniejszy rozmiar.

·         Zapytaj o cenę i zapłać.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

B. W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii złamałeś/złamałaś nogę. Przychodzi do ciebie koleżanka z kursu językowego i pyta o okoliczności wypadku. Opowiedz jej:

·         jak doszło do wypadku,

·         kto ci pomógł i w jaki sposób,

·         jak ten wypadek wpłynął na twój tryb życia.

(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)

C. Wraz z przyjacielem/przyjaciółką z Walii chcecie wypożyczyć film na kasecie video.

·         Zaproponuj rodzaj filmu, który moglibyście wypożyczyć.

·         Odrzuć sugestię wypożyczenia horroru i uzasadnij swoją opinię.

·         Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie i powiedz, dlaczego uważasz je za bardziej interesujący wybór.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

 

 

XI. Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.

A. Koleżanka, którą poznałeś na kursie językowym właśnie wróciła z zagranicznej wycieczki. W rozmowie telefonicznej zapytaj ją:

·         gdzie i jak długo była, gdzie się zatrzymała, jak tam dojechała i kiedy wróciła;

·         jaka była pogoda;

·         co zwiedziła.

(rozmowę rozpoczyna zdający)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin