Narodowe modele administracji publicznej.doc

(136 KB) Pobierz

Narodowe modele administracji publicznej

 

1.         Administracja publiczna w Wielkiej Brytanii

Pod względem struktury, funkcji władzy wykonawczej i aparatu administracji, ustrój publiczny WB niewiele różni się od ustrojów zachodnich – rządy ograniczone, samorząd lokalny i instytucja rządu parlamentarnego, niezależna władza sądownicza, szczególne procedury administracyjne, itd. Tym co odróżnia go w największym stopniu, jest brak pisanej konstytucji – ustrój oparty jest o konwenanse konstytucyjne, prawo tradycyjne i stanowione, itp.

WB jest państwem unitarnym, lecz jej części składowe(Anglia, Walia, Szkocja, Irlandia Płn.) posiadają pewien zakres autonomii(parlamenty), silny samorząd lokalny, oraz występują różnice w systemach prawnym i administracyjnym.

 

Gabinet rządowy wyewoluował z tzw. Privy Council – tajnej rady przy królu.

Obecnie:

-         premiera mianuje król, jest nim przewodniczący frakcji większościowej w parlamencie,

-         monarcha panuje, ale nie rządzi,

-         premier przewodniczy obradom rządu, powołuje ministrów, może interweniować w sprawy resortowe, reprezentuje stanowisko rządu, odpowiada na interpelacje, ma bardzo silna pozycję,

-         Gabinet to sformalizowane ciało, składające się z ministrów; panuje doktryna kolektywnej odpowiedzialności rządu; dzieli się na komisje,

-         ważna funkcja Urzędu Szefa Rządu – będącego pośrednikiem między Premierem a frakcją,

-         ordynacja wyborcza większościowa,

-         służba cywilna jest zintegrowana strukturą, charakteryzującą się jednakowymi warunkami zatrudnienia, standardami, tradycją i świadczeniami finansowymi,

-         urzędnicy służby cywilnej dzielą się na 3 grupy: osoby podlegające resortom, grupa administracji(niepolityczni urzędnicy podlegający Ministerstwu Skarbu), specjaliści(prawnicy, naukowcy, itd.)

-         istnieje agencja wykonawcza, zajmująca się usprawnianiem administracji,

-         istnieje samorząd lokalny o silnych tradycjach i szerokich kompetencjach(które w innych krajach czasami należą do władzy centralnej) – np. mieszkalnictwo, usługi socjalne, policja, szkolnictwo;

-         przewodniczący SL wybierany jest przez rady lokalne(najczęściej lider zwycięskiego ugrupowania),

-         wybory najczęściej w ordynacji większościowej(wyjątek Irlandii płn.)

-         org. terytorialna nie jest w pełni zunifikowana – przeważają hrabstwa i dystrykty; hrabstwa odpowiadają za planowanie strategiczne, szkolnictwo, policje i straż pożarną, świadczenia społeczne; dystrykty odpowiadają za ochronę środowiska, opiekę zdrowotną, mieszkalnictwo, planowanie i gospodarkę odpadami;

-         część funkcji przerzuca się do sektora prywatnego, w ramach przetargów, kontraktów, itd.

-         pomimo autonomii, często działają w ścisłej współpracy z adm. centralną,

2.         Administracja publiczna we Francji.

Jeszcze za czasów Ludwika XIV ukształtowały się fundamentalne zasady francuskiej administracji:

-         równość wszystkich jednostek administracyjnych wobec prawa,

-         racjonalizacja podziału terytorialnego oraz utworzenie departamentów, utworzenie jednolitych gmin,

-         powołanie korpusu prefektów,

 

Za Napoleona wprowadzono rade ministrów, radę stanu, izbę obrachunkową, urząd prefekta, powstała administracja wieloszczeblowa, ustalił się podział terytorialny – większość z tych elementów pozostało niezmienionych do dzisiaj.

 

We Francji obowiązuje semiprezydencki system rządów – rządy parlamentarne z silną pozycją prezydenta; do najważniejszych zasad tego ustroju należą:

-         bezpośrednie wybory prezydenta,

-         wyposażenie go w stosunkowo szeroki zakres prerogatyw,

-         funkcjonowanie rządu, z premierem cieszącym się poparciem większości parlamentarnej,

-         władzę wykonawczą stanowi prezydent i rząd z premierem na czele – dualizm egzekutywy,

-         w przypadku gdy większość parlamentu popiera prezydenta, jest on rzeczywista głową rządu; jeżeli większość nie popiera prezydenta, głową rządu jest premier, a prezydent ma ograniczone możliwości(tzw. Kohabitacja),

-         prezydent odpowiada za politykę obronną i zagraniczną,

-         rząd składa się z ministrów i sekretarzy stanu(liczbę ustala premier),

-         w praktyce rząd nie podejmuje decyzji bez prezydenta,

-         sekretarz generalny – główny doradca prawny premiera i gwarant ciągłości działania administracji publicznej,

-         na poziomie regionalnym i departamentalnym, kluczową role w administracji rządowej odgrywa prefekt,

-         prefekt jest przedstawicielem państwa i rządu w terenie, kieruje działalnością większości funkcjonariuszy państwowych, stoi na straży legalności działania samorządów, dba o zgodność polityki regionalnej z rządową,

-         administracja zdecentralizowana, Francja podzielona jest na gminy(36,5 tys), departamenty(100) i regiony(26),

-         gminy – są bardzo zróżnicowane demograficznie, urbanistyczne, obszarowym; organem uchwałodawczym  i kontrolnym, wybieranym w wyborach powszechnych, jest rada gminy a organem wykonawczym burmistrz – wpływ państwowy jest ograniczony do kontroli legalności; gminy odpowiadają za świadczenie usług publicznych(komunikacja, nadzór nad drogami gminnymi) i gospodarkę gruntową,

-         w departamentach funkcjonują rada departamentu(władza uchwałodawcza) i przewodniczący(władza wykonawcza); departamenty odpowiadają za tworzenie infrastruktury technicznej na obszarach wiejskich i politykę społeczną,

-         w regionach władzę wykonawczą sprawuje prefekt; odpowiadają one za planowanie rozwoju społeczno-gospodarczego, zarządzanie przestrzenne,

-         zarówno departamenty jak i regiony są jednostkami administracji zarówno centralnej jak samorządowej,

-         finansowanie z państwa: gminy ok.60%, departamenty ok.30%, regiony ok.10%,

-         urzędników zatrudnia się poprzez konkursy otwarte, przydziela się do tzw. korpusów,

-         rozwinięte sądownictwo administracyjne, trybunały administracyjne, administracyjne sądy apelacyjne,

-         spod kontroli sądowo-administracyjnej wyłączone są akty z mocą ustawy,

 

3.         Administracja publiczna w Niemczech.

-         Republika federalna podzielona na 16 landów, które różnią się zarówno obszarem, znaczeniem politycznym, każdy posiada własne organy władzy i konstytucję,

-         administracja traktowana jako stosowanie regulacji prawnych, a nie zarządzanie,

-         obowiązuje ustawa zasadnicza z 1949,

-         ok 75% obowiązujących aktów prawnych to akty federalne,

-         głową państwa jest prezydent, wybierany w drodze głosowania w parlamencie – jego kompetencje są przede wszystkim reprezentacyjne, posiada także formalne uprawnienia powoływania i odwoływania kanclerza i przedterminowego rozwiązanie parlamentu,

-         rząd federalny podejmuje decyzje polityczne, kompetencje landów mają w przeważającej części charakter administracyjny,

-         władza wykonawcza opiera się na trzech zasadach: kanclerskiej(szef rządu), gabinetowej(kolegialne decyzje), ministerialnej(odpowiedzialność ministerstw za departamenty),

-         Niemcy to demokracja kanclerska,

-         kanclerz wybierany jest przez Bundestag, przed którym jest odpowiedzialny,

-         kanclerz koordynuje działania, wyznacza kierunki polityki, określa zakres kompetencji członków rządu,

-         ministrowie są w wysokim stopniu niezależni,

-         urząd kanclerski wspomaga działalność kanclerza,

-         ministerstwa, jako najwyższe organy federalne, zajmują się koordynowaniem polityki państwowej,

-         rząd federalny tworzy także komitety gabinetów do szczególnych zadań,

-         koordynacją międzyministerialną zajmują się rady wyższe, nie podejmują decyzji, ale ich rekomendacje są brane pod uwagę,

-         ciałami doradczymi są komisje niestałe,

-         niemiecka służba cywilna jest zunifikowana(jednolity system kariery), w jej skład wchodzą urzędnicy państwowi i lokalni, występują 4 kategorie urzędników(wyższa, śr.wyż., śr, niż.)

-         każdy land określa własna organizację administracyjną,

-         dominujący jest potrójny podział administracji na szczeble wyższego(land), średniego(powiat) i niższego(gmina) stopnia,

-         instytucje wyższego stopnia podlegają bezpośrednie ministerstwu, sprawują kontrolę nad landem,

-         organy średniego rzędu sprawują administracje w obrębie dystryktu(jednostka adm. landu),

-         władze niższego rzędu to organy wyspecjalizowane,

-         władze landu wykonują też tzw. działania wspólne, z rządem federacji,

-         każda wspólnota może sobą zarządzać,

-         mieszkańców najczęściej reprezentują rady,

-         władze samorządowe są wybierane bezpośrednio,

-         burmistrz gminy najczęściej wybierany przez radę,

-         samorząd odpowiedzialny jest za kwestie ścisłe lokalne,

-         rozbudowany system sądownictwa administracyjnego – sądy administracyjne, apelacyjne sądy administracyjne, FSA,

-         najwyższym sadem w RFN jest Federalny Sąd Konstytucyjny – strażnik ustawy zasadniczej, jego decyzje są powszechnie wiążące,

-         kontrolę nad administracja sprawują także niezależne izby kontroli – Federalna IK i landowe IK,

 

4.         Administracja publiczna w Szwecji

-         Szwecja to monarchia konstytucyjna o parlamentarnej formie rządów,

-         ustawę zasadniczą tworzą 4 dokumenty(Naczelne Zasady Ustroju, Ustawa o Sukcesji, Ustawa o Wolności Prasy, Ustawa o Wolności Słowa) – decyzja o ich uchwaleniu(zmianie) musi być podjęta przez głosowanie w dwóch parlamentach kolejnych kadencji,

-         głową państwa jest król o reprezentacyjnych funkcjach,

-         system sądowniczy tworzą sądy okręgowe, Apelacyjne oraz SN – w postępowaniu administracyjnym wyodrębniono apelacyjne są i możliwość odwołania się do SN,

-         rząd i administracja są rozdzielone(odstępstwo od zachodnich wzorców),

-         premiera wybiera Riksdag(jednoizbowy parlament), kandydata wysuwa Spiker,

-         premier powołuje i odwołuje ministrów tworzących (zazwyczaj 13 osobowy) Gabinet, zawieszają oni mandat parlamentarny na czas pracy w ministerstwie,

-         decyzje (formalnie)ministrowie podejmują kolektywnie, jednak w zależności od wagi sprawy, faktycznie podejmują je także resorty,

-         w ministerstwach pracuje rzadko powyżej 200 osób, które pomagają w pracy ministrowi,

-         ministerstwa podejmują decyzje najwyższej wagi, ich wprowadzenie pozostawiając samorządom i agencjom,

-         przy ministerstwach funkcjonują komisje,

-         przy szefie rządu pracuje Urząd Premiera, podzielony na część polityczna i prawną(która jest apolityczna, specjalistyczna),

-         administracja szwedzka należy do najliczniejszych w Europie, jest przy tym skuteczna i profesjonalna, podlega kontroli,

-         urzędnicy mają dużą swobodę działania, są niezawiśli,

-         służbę cywilna tworzą zatrudnieni w urzędach i agencjach państwowych,

-         wyraźnie zdecentralizowana polityka personalna, około 80 instytucji centralnych,

-         administracja jest silnie kontrolowana,

-         dyrektorów agencji i urzędów mianuje rząd na 6-letnia kadencję,

-         urzędy i agencje są względnie niezależne, mogą kooperować bez udziału ministerstw, przedkładają im jedynie plany działania,

-         agencje są zarówno jednopoziomowe(centralne) jak i wielopoziomowe,

-         specyficznymi instytucjami są agencje i urzędy skupione w korporacji usług publicznych i przedsiębiorstwa państwowe; jest to połączenie pracowników służby cywilnej i przedsiębiorstw państwowych,

-         za kontrolę administracji odpowiada ministerstwo finansów,

-         4 ombudsmanów,

-         szeroki dostęp do dokumentów i informacji, duża transparentność,

-         istnieje administracja rządowa na szczeblu regionalnym – gubernator wybierany przez rząd na 6 letnia kadencję, radę regionalna wybierają członkowie samorządu,

-         samorząd regionalny działa pod nadzorem władz centralnych, składa się z bezpośrednio wybieranych rad regionalnych (opieka zdrowotna, lokalne podatki dochodowe, edukacji i szkolenia zawodowe),

-         najniższy szczebel samorządu tworzą gminy(nakładają podatki i świadczą usługi publiczne)

-         na szczeblu regionalnym i lokalnym występuje wyraźne rozgraniczenie kompetencji samorządu i państwa,

 

5.   &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin