Jak zorganizowac prezentacje.pdf

(287 KB) Pobierz
Jak zorganizować prezentację
Jak zorganizowaě
Autor: Andrew Bradbury
TĀumaczenie: Tomasz Rzychoĺ
ISBN: 83-7361-612-8
Format: 121
Efektywnoľě przekazywania informacji jest kluczem do sukcesu w biznesie.
Zarwno w szkoleniu nowych pracownikw, jak i nawiĴzywaniu kontaktw
z potencjalnymi klientami umiejķtnoľě wywierania wpĀywu na sĀuchacza jest sztukĴ,
ktrĴ powinien poznaě kaŃdy, kto pracuje z ludłmi. Dla wielu jest to sztuka trudna.
Bez wzglķdu na to, czy jesteľ jeszcze poczĴtkujĴcym lektorem, czy teŃ zamierzasz
rozwijaě juŃ zdobyte umiejķtnoľci, ten wszechstronny i aktualny przewodnik peĀen jest
praktycznych porad, jakich szukasz. OdnoszĴc siķ do powszechnych problemw, przed
ktrymi staje wiķkszoľě z nas, ksiĴŃka pomoŃe Ci:
¤ przezwyciķŃyě tremķ;
¤ mwiě do rzeczy i na temat;
¤ zrozumieě jķzyk ciaĀa;
¤ efektywnie korzystaě z pomocy wizualnych.
âJak zorganizowaě prezentacjķÒ sprawi, Ńe zyskasz pewnoľě siebie w procesie
komunikacji. KsiĴŃka jest niezastĴpiona do uŃytku prywatnego, a takŃe jako baza
warsztatw i seminariw.
O autorze:
Andrew Bradbury jest wykwalifikowanym psychologiem spoĀecznym z ponad
dwudziestoletnim doľwiadczeniem w przygotowywaniu i prowadzeniu szkoleĺ
w zakresie praktycznego wykorzystania technik psychologicznych. Jest takŃe
autorem ksiĴŃki NLP. WpĀyw na siebie i innych, opublikowanej w niniejszej serii.
prezentacjķ
194, stron: 144
×
40228946.003.png 40228946.004.png 40228946.005.png 40228946.006.png 40228946.001.png 40228946.002.png
Spis treci
1. Do czego zmierzasz? 7
Czy ta ksika jest Ci potrzebna? ................................................... 7
Cały wiat jest estrad.......................................................................8
Siedem zasadniczych etapów.......................................................... 8
Prezentacja to forma komunikacji................................................10
2. W jaki sposób si komunikujemy? 11
Nie o to chodzi.................................................................................11
Chodzi o sposób mówienia............................................................12
Witam wszystkich serdecznie — by) moe..................................13
3. Gdy czujesz strach… 17
Obawiaj si,, lecz nie działaj pochopnie......................................17
Dobra strona tremy.........................................................................21
Jak wygrywa)?...................................................................................21
Wyobraenia staj si, rzeczywistoci.............................................24
Zdj,cia i obrazy............................................................................... 25
4. Znaczenie pewno%ci siebie
27
Podczas prezentacji nigdy nie jeste sam
— tak si, tylko wydaje.................................................................27
Ta twarz, to spojrzenie...................................................................29
Zwarty i gotowy............................................................................... 30
Perspektywa sukcesu....................................................................... 30
Widoki, uczucia, odgłosy ...............................................................31
Patrz na r,ce......................................................................................31
Zastosowanie teorii w praktyce..................................................... 32
4
J AK ZORGANIZOWA PREZENTACJ
5. Cel nadrzdny 35
Czy to naprawd, konieczne?..........................................................35
Chodzi o….......................................................................................36
Zbieraj pogldy............................................................................... 37
Prezentuj swoje pomysły................................................................ 38
Przekonuj i sprzedawaj .................................................................. 38
Nawietlaj problemy ...................................................................... 39
Przekazuj informacje......................................................................40
Dostosuj odpowiedni schemat......................................................41
6. Poznaj swoj+ widowni 43
Potrzeby uczestników s na pierwszym miejscu ........................ 43
Czy odgadn, co masz na myli? ..................................................44
J,zyk niejasny i precyzyjny............................................................ 46
Cztery style uczenia si, ..................................................................48
Widownia take ma uczucia ..........................................................51
7. Słowa, słowa i jeszcze raz słowa 53
Wi,cej ni słowa...............................................................................53
Słodki SMAK sukcesu....................................................................54
Pusta kartka papieru....................................................................... 55
Argumenty „za” i „przeciw”......................................................... 57
Myl i planuj z wyprzedzeniem....................................................58
Pełny tekst wystpienia, hasłowe notatki
czy małe karteczki z podpowiedziami?................................... 58
8. Gdy dotrzesz do ko0ca — zatrzymaj si 63
Wprowadzenie i podsumowanie...................................................63
O czym to było? ...............................................................................63
Wnioski podsumowujce..............................................................64
Zorientuj si,, kiedy sko>czy)........................................................ 66
Strze si, czerwonego wiatła........................................................68
9. Kurtyna w gór 71
Magiczna minuta.............................................................................71
Mapa i przewodnik......................................................................... 75
Wprowadzanie w nastrój............................................................... 76
Motywowanie..................................................................................77
Zyskiwanie wiarygodnoci ............................................................78
S PIS TRECI
5
Wskazywanie uczestnikom przyszłych działa>........................78
Spełnianie wzajemnych oczekiwa>..............................................78
Powtarzanie .....................................................................................79
Program prezentacji .......................................................................79
Nigdy nie mów „nie”.....................................................................79
10. Selekcjonowanie i korzystanie z pomocy wizualnych81
Grochem o cian,?...........................................................................81
Tablica i kreda.................................................................................82
Biała tablica i flamaster..................................................................82
Tablica z papierowymi kartkami.................................................. 83
Rzutnik folii.................................................................................... 83
Slajdy ................................................................................................ 86
Prezentacje opracowywane na komputerze ................................87
Prezentacje na wideo ......................................................................89
11. Projektowanie efektywnych pomocy wizualnych 91
Jak rozplanowa) ekran lub tablic,?...............................................91
Wzbogacanie tekstu ilustracjami..................................................92
Wykresy i diagramy — zawsze i wsz,dzie..................................... 93
Uywanie kolorów..........................................................................97
Jeszcze par, słów o grafice ........................................................... 100
Broszury......................................................................................... 100
Kiedy zganie wiatło ................................................................... 102
12. Aran7acja miejsca prezentacji 103
Kto gra w tenisa? ............................................................................103
Prosz, zaj) miejsca...................................................................... 104
Za duo przełczników — za mało rk........................................ 108
Wane drobiazgi............................................................................110
13. Pytania i odpowiedzi 113
Dlaczego? ........................................................................................113
Kiedy?..............................................................................................113
Przejmowanie kontroli nad pytaniami uczestników ...............114
Trzy sekrety udzielania odpowiedzi............................................114
Co zrobi), gdy nie znasz odpowiedzi na pytanie? ....................116
Usprawiedliwianie si, to niebezpieczny manewr......................116
Prowokacje......................................................................................116
6
J AK ZORGANIZOWA PREZENTACJ
Pytania-pułapki..............................................................................117
Uwaaj na „kpanych w gorcej wodzie”...................................118
Ko) niezgody................................................................................118
Dobrzy, Dli i niebezpieczni.......................................................... 120
W fotelach władzy......................................................................... 122
14. Zaprezentuj si w dobrym stylu 125
Stój prosto.......................................................................................125
Co robi) z r,kami?.........................................................................126
Jedno spojrzenie............................................................................ 128
Cztery kluczowe czynniki sukcesu............................................. 129
Styl mówienia.................................................................................130
Dbaj o swój głos .............................................................................130
Ewicz tekst wystpienia................................................................131
Ranny ptaszek czy nocny marek?................................................132
Nie bierz tego do siebie.................................................................133
Jak si, rozluDni)?............................................................................134
Sucho) w gardle............................................................................135
Przygody ołdkowe......................................................................135
Bibliografia
137
Zgłoś jeśli naruszono regulamin