Średniowiecze.doc

(46 KB) Pobierz
T: wprowadzenie do epoki

T: wprowadzenie do epoki

 

Czas trwania epoki:

Europa               IV/V – XV w

Polska                             X- XV w

 

Światopogląd epoki:

Teocentryzm- Bóg w centrum zainteresowania

 

Anonimowość sztuki średniowiecznej:

Wynikała z postawy twórców, którzy uważali, że tworzą na chwałę Pana a nie dla własnej sławy.

 

Łacina:

Dominowała w całej Europie, był to język kościoła, polityki i literatury.

 

Wzorce osobowe epoki:

Literatura wykreowała trzech bohaterów: Asceta, Rycerz, Władca.

 

Podział literatury średniowiecznej:

-literatura religijna – papiestwo- sacrum

-literatura świecka –cesarstwo- profanum

 

Dwa style architektoniczne średniowiecza:

- styl romański – powstał po X w, charakteryzował się grubymi murami wykonanymi z kamienia, o kwadratowym ciosie, małe okna zwężające się do wewnątrz, kolistością budowli (rotundy) przeważały sklepienia kolebkowe. Styl ten dominował w budownictwie obronnym.

- styl gotycki- powstał po XII w charakteryzował się strzelistością budowli, podłużnymi oknami wypełnionymi witrażami, sklepienia były żebrowo- krzyżowe. Podpory, nad głównym wejściem był okrągły witraż ( rozeta). To styl architektury kościelnej- katedry.

 

 

Filozofia średniowiecza:

- Augustynizm- to poglądy św. Augustyna, który umiejscawiał człowieka między aniołami i zwierzętami wskazując na konieczność dokonywania przez niego wyborów między dobrem a złem.

- Frańciszkanizm- od św. Franciszka z Asyżu: głosił wiarę prostą, radosną, afirmował świat, główną ideą było miłosierdzie, braterstwo, i ubóstwo.

- Tomizm- od św. Tomasza z Akwinu: wprowadził zasadę gradualizmu- każdemu bytowi ludzkiemu przypisał odpowiedni szczebel hierarchii.

 

Scholastyka- to nauka, która polegała na rozumowym udawaniu prawd wiary ( dogmaty)

 

 

 

 

 

 

 

 

T: Wzorce osobowe epoki- asceta.

 

Asceta- inaczej święty, to bohater średniowiecznej literatury religijnej.

 

Hagiografia- to dział piśmiennictwa średniowiecznego zajmującego się pismem legend o świętych.

Autorem tekstów hagiograficznych był hagiograf.

 

Legenda o świętym Aleksym jako przykład  hagiografii średniowiecznej:

- budowa utworu:

Bezpośredni zwrot autora do Boga by odpuścił mu grzechy, by był godny pisać historię o świętym.

- przedstawienie świętego:

Opis męczeńskiego życia świętego i cudów, które zdarzyły się za życia

Opis śmierci i cudów, które jej towarzyszyły.

- Informacje o Aleksym;

Urodził się w Rzymie, pochodził z wysokiego rodu, był posłuszny ojcu, pobożny, ożenił się z księżniczką, którą porzucił po nocy poślubnej, wybrał życie żebraka, 16 lat spędził pod schodami rodzinnego domu znosząc upokorzenie, niedostatek, przed śmiercią w liście spisał całe swoje życie, w momencie jego śmierci wszystkie dzwony się rozdzwoniły, jego ciało miało moc uzdrowicielską, list z jego dłoni potrafiła wyciągnąć tylko jego żona, co miało być dowodem wzajemnej czystości małżeńskiej.

 

Cechy ascety na przykładzie historii Aleksa:

- bezgraniczna wiara w Boga

- życie w ubóstwie, świadoma rezygnacja z uciech życia codziennego

-życiu świętego towarzyszą cuda

 

 

T: Średniowieczny motyw śmierci.

 

Popularność motywu śmierci w średniowieczu:

-śmierć była zjawiskiem powszechnym (zarazy, wojny, niedoskonałość medycyny, krótki wiek życia ludzkiego)

 

Terminy łacińskie związane ze śmiercią:

Dance macabre – taniec śmierci

Memento mori – pamiętaj że umrzesz

Ars moriendi - sztuka umierania

Vanitas vanitatis et omnia vanitas  - Marność nad marnościami i wszystko marność

 

Pierwotny wizerunek śmierci na podstawie wiersza

„Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią”

To rozkładające się ciało kobiece z atrybutem władzy (kosą) w ręce.

 

Współczesne wyobrażenie śmierci:

Od 1500 roku śmierć przedstawiano jako ludzki szkielet bądź czaszkę z krzyżującymi się piszczelami. Ten wizerunek pojawił się na drzeworycie H. Holbbin

 

Reakcja Polikarpa na śmierć: przestraszył się, upadł na ziemię, nie miał śmiałości patrzeć na nią, kiedy stała blisko.

 

Cechy śmierci:

-nieprzekupna, sprawiedliwa, przychodzi po każdego bez względu na wiek, profesję, wykształcenie, zdrowie.

- nigdy nie odpoczywa w swej pracy

- dawała poczucie sprawiedliwości, bo nikogo nie wyróżnia

 

Sens przypisania cech materialnych zjawisku psychicznemu:

- by zrozumieć zjawisko abstrakcyjne często nadajemy im jakąś nazwę, wizerunek śmierci zawarty w wierszu może przerażać czytelnika, ale także śmieszyć.

 

T: Średniowieczny motyw Maryjny.

 

 

 

Kult Matki Boskiej zaznaczył się już w wiekach średnich. Postać Matki Chrystusa inspirowała artystów, jest symbolem rodzicielstwa, opieki, miłości, dobrej rady, macierzyństwa.

 

„Posłuchajcie, bracia miła”

„Lament Świętokrzyski”

„Żale Matki Boskiej pod krzyżem”

 

Zwroty Matki Boskiej do:

- do ludzi zgromadzonych pod krzyżem: prosi ich o współczucie

-do Jezusa Chrystusa: by wziąć na siebie jego cierpienia, chciała mu ulżyć w cierpieniu fizycznym, ale wisi za wysoko.

- do Anioła Gabriela: z pretensjami, że obiecywał jej radość, a ona przeżywa „smutek i żałość”

- do innych matek: by prosiły Boga, aby jej cierpienie nie dało się ich udziałem.

 

Obraz Matki Boskiej w wierszu:

- „odarta” jest ze świętości zachowuje się jak każda kobieta- matka, która widzi śmierć własnego dziecka

 

Aluzje biblijne w wierszu:
-„Wielki Piątek”

-„Niewierny Żydowin”

-„Anioł Gabriel”

- Chrystus to jedyny syn Maryi zginął śmiercią męczeńską na krzyżu

 

Różnica między cierpieniem Maryi a Chrystusa:

- Matka Boska dostaje cierpienia psychicznego a Jezus fizycznego.

 

 

 

 

 

 

T: Zabytki piśmiennicze języka polskiego.

 

Wiersz zdaniowy:

To cecha liryki średniowiecznej, wers jest zamkniętą logiczną całością.

 

Nazwa zabytku:

Złota bulla

Czas:

1136r

Charakterystyka:

To tekst łaciński, w którym znalazło się 410 słów polskich, nazwy miejscowości, rzek, imiona własne

 

Nazwa zabytku:

Księga henrykowska

Czas:

1227r

Charakterystyka:

Dokument łaciński, w którym znalazło się 1 zdanie w języku polskim:

„Dać ać ja pobruszę a ty poczywać”

 

Nazwa zabytku:

Bogurodzica

Czas:

X lub XVw

 

Nazwa zabytku:

Kazania Świętokrzyskie

Czas:

XIV w początek

Charakterystyka:

Teksty kazań

 

Nazwa zabytku

Kazania gnieźnieńskie

Czas:

XV w początek

 

Nazwa zabytku:

Traktat o ortografii

Czas:

Ok. 1440r

Charakterystyka:

Autor: Jakub Parkoszowic. Zawierał alfabet w języku polskim, tekst napisany w łacinie był próbą znormalizowania ortografii polskiej.

 

 

 

 

 

Nazwa zabytku:

Ojcze nasz, Zdrowaś Mario, Wierzę w Boga

Czas;

XV w

 

Nazwa zabytku:

Raj duszny

Czas:

1513r

Charakterystyka:

Biernat z Lublina dokonał tłumaczenia. To pierwsza drukowana książka polska.

 

T: Bogurodzica- arcydzieło literatury polskiej.

 

Czas powstania  utworu:

XII lub XV w

Autor tekstu:

Anonimowy, ale najprawdopodobniej był nim mnich, który znał „poetykę” Arystotelesa.

Funkcja utworu w dziejach państwa:

Przez wieki tekst ten funkcjonował jako nieoficjalny hymn narodowy; śpiewało ja rycerstwo pod Grunwaldem i Wartą i do dzisiaj Bogurodzica śpiewana jest na okoliczność wyjątkowych świąt kościelnych i państwowych.

 

Budowa wiersza:

Oryginalny tekst zbudowany jest z 2 zwrotek zakończonych refrenem.

 

I zwrotka                                                                       II zwrotka

Długa apostrofa                                                        Krótka apostrofa

Krótkie prośby                                                        Długie prośby

 

Wiersz ma budowę PARALELNĄ

 

Rymy w wierszu:

- rymy zewnętrzne (rymują się ostatnie wyrazy w wersach)

np. nosimy-prosimy              sławienna -zwolenna

- rymy wewnętrzne (rymują się wyrazy sąsiadujące w wersie)

np. Bogurodzica- dziewica, dziela- krzciciela

 

Archaizmy w utworze:

Archaizm- to słowo dawne, stare nieużywane już w polszczyźnie.

- archaizmy leksykalne; Bogurodzica, bożyc

- archaizmy fonetyczne (dotyczące brzmienia): sławienna

-archaizmy fleksyjne: spuści, zyszczy

-archaizmy składniowe: Twego dziela krzciciela

-archaizmy znaczeniowe: napełń, sławienna

 

 

 

 

 

Bogurodzica jako arcydzieło:

- jest to tekst oryginalny, w całości  napisany po polsku

-paralelna budowa

-występowanie rymów wewnętrznych i zewnętrznych

- występowanie archaizmów leksykalnych

 

Adresat utworu

Jezus Chrystus, Matka Boska pełni funkcję między ludźmi a Chrystusem

 

Matka Boska w utworze:

Podkreślone są jej cechy święte, to matka Chrystusa, chwalona przez samego Boga

Zgłoś jeśli naruszono regulamin