Czerwiec 2011 tydzień I „Wszystkie dzieci nasze są!”
PODSTAWA PROGRAMOWA :
( I. 4) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
(I.6/) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów:
( II, 9) Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń , przeżyć , uczuć w różnych formach działalności (…). dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
( III. 2) Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ Ja” i zaspakajaniu poczucia bezpieczeństwa.
( Iv. 1/ 2 ) Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak dobro, prawda, miłość poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CELE POŚREDNIE:
- przybliżanie dzieciom problematyki Dnia Dziecka i praw dziecka;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki „ ŚWIETO WSZYSTKICH DZIECI”;
- zapoznanie z życiem dzieci w innych krajach;
- osłuchanie dzieci z nazwą własnego kraju poprzez rozmowy i naukę wiersza : „Co to jest Polska? „-Janczarskiego;
- poznawanie piosenek, wierszy, opowiadań o tematyce: „ dzieci” ;
- grupowanie przedmiotów ze względu na przynależność do osoby, cw. w przeliczaniu, porównywanie liczebności zbiorów: więcej o jeden, mniej o jeden;
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez systematyczny kontakt z literatura dziecięcą.
- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk i dłoni. poprzez techniki plastyczne: –naklejanie, wycinanie, lepienie z plasteliny i plastopianki, wydzieranki, , rysowanie ., zabawy z gazetą , ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE KSZTAŁCACE
CELE OPERACYJNE
UWAGI
1.Słuchanie piosenki „Podajmy sobie ręce”.
- Słuchanie prostych piosenek (…) . 34
- Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni (….) s. 18
- rozwijanie rozumienia takich wartości jak przyjaźń
- stymulowanie mowy dzieci
- Potrafi słuchać ze zrozumieniem ut. H. Bechlerowej Pt. „ Dwaj przyjaciele”
- wie , kto to jest przyjaciel;
- zna słowa i melodie piosenki
-odczuwa nastrój piosenki
2.Rysowanie na temat : „Moje marzenia”
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych: (…) ilustracyjnych (…). s. 34
- rozwijanie poczucia rytmu, wrażliwości słuchowej;
-rozwijanie koordynacji słuchowo ruchowej
- zna melodię i słowa piosenki;
- potrafi ilustrować treść piosenki;
- potrafi śpiewać fragmenty piosenki;
- rysuje słońce zgodnie z treścią wierszyka.
3.Zabawy matematyczna „Co do kogo pasuje? „ – ćw. klasyfikacyjne
Grupowanie przedmiotów ze względu na przynależność do osoby (…). S. 30
- rozwijanie pamięci, logicznego myślenia
- słucha wiersza Kto gdzie mieszka ?-
- posiada wiadomości o życiu dzieci z innych krajów
- potrafi dopasować charakterystyczne przedmioty do dzieci z różnych krajów
4.Co powie nam nasza księga?
Wzbudzanie zainteresowań literaturą
-słuchanie wierzy, opowiadań, (..)
-wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowych wypowiedzi
poszerzanie zasoby słownictwa
- potrafi formułować pytanie
-uważnie słucha odpowiedzi
5.Dzieci z różnych krajów –rysowanie i kolorowanie kredkami ludzików
- rysowanie kredkami świecowymi , ołówkowymi , pastelami (…). S. 35
- (…) próby (..) przedstawienia ludzi (…) s. 34
-rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;
- rozwijanie aktywności plastycznej
-rysuje postać ludzką i koloruje ją
-wie, że ludzie różnią się od siebie, ale wszyscy tak samo załogujemy na to co najlepsze.
Pozostała cześć dnia
POZNAJ SIEBIE
Słuchanie opowiadań :„ Dobra” gosposia- czy potrafię być dobrym kolega , przyjacielem,, Dobry uczynek”- czy małe uczynki są tez dobrymi uczynkami, „ Niebieskie liście”- czy umiem dzielić się swoimi rzeczami
- wie , ze przyjaźń trzeba cenić;
- wie jak zachowuje się dobry kolega , przyjaciel.
- wie , że małe uczynki też są ważne;
- stara się robić dobre uczynki;
- wie , ze należy pomagać koledze, koleżance i dzielić się swoimi rzeczami.
1. Zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości „ Taki sam i inny”- integrowanie grupy , eliminowanie uprzedzeń dzieci do rówieśników; cz. cz 4, s. 99/ prawo do bycia sobą
2. Zabawa „Indiańskie powitania”- - rozwijanie pamięci, uwagi, aktywności słownej i ruchowej ( cz. cz 4 , s. 106
3. Zabawy plastyczno – konstrukcyjne – rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, aktywności twórczej.
4. Ćwiczenia graficzne: „ Rysujemy wspólnie” i „ Zręczna ręka”- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej , wyobraźni ruchowej. Cz.cz 4, s. 112
5 . Zabawy swobodne i zorganizowane w salki i w ogrodzie przedszkolnym- zaspakajanie potrzeby zabawy, ruchu, rozwijanie umiejętności organizacyjnych. / prawo do zabawy
6. Utrwalanie poznany piosenek i wierszy – rozwijanie pamięci odtwórczej, stymulowanie mowy dziecka.
7. Słuchanie literatury dziecięcej: / prawo do korzystania z dóbr kultury, prawo do rozwoju
- opowiadanie Pt” O Sobiepanku i Samolubku” E. Szelburg – Zarembiny- ocena zachowania bohaterów opowiadania, zachęcanie dzieci do zgodnego współżycia w grupie. Cz. cz 4, s. 110
- wiersz Jarosława POLOCZKA Pt. „ Mam prawo do…”- zapoznawanie dzieci z ich prawami, rozwijanie pamięci odtwórczej
- wiersz : „Co to jest Polska? Janczarskiego—określanie siebie i miejsca w świecie: Jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku.
8. Ćw. Artykulacyjne ( języka i warg, podniebienia miękkiego), oddechowe i słuchowe / prawo do rozwoju
Czerwiec 2011 tydzień II „Strażacy”
PODSTAWA PROGRAMOWA
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:
1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych ) oraz w świecie dorosłych;
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych.
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów ( np. przyrodniczych ) , ma poczucie sprawstwa( „ potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonywania pracy;
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
2) grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje uogólnienia (…). S. 2
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie , patriotyczne.
3) wie, jakiej jest narodowości , ze mieszka w Polsce, a stolica Polski jest Warszawa.
(I. 4) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
(I.13) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej (…).
( II. 8) Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka (…).
-poznanie pracy strażaka, dostrzeganie użyteczności pracy strażaka; wyrabianie szacunku dla pracy innych, kształtowanie kultury bycia;
- utrwalanie znajomości własnego imienia i nazwiska oraz adresu;
- nauka piosenki
- rozwijanie słownictwa czynnego wokół tematyki tygodnia
- rozwijanie aktywności plastycznej, sprawności manualnych palców rak i dłoni poprzez działalność plastyczna i konstrukcyjną.
- rozwijanie dużej i małej motoryki
TRESCI PROGRAMOWE
CELE KSZTAŁCĄCE
1.Wycieczka do Straży Pożarnej
Nasza miejscowość , nasz region
* (…) poznawanie (…) ważniejszych instytucji, s. 20
* poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola i wykonywanych przez nie zawodów:
- poznanie czynności , jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór; s. 20
- kształtowanie kultury bycia;
- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa: listonosz, poczta, przesyłka, skrzynka pocztowa;
-zna wyposażenie straży i strażaka;
- wie co znajduje się na zewnątrz , przed strażą;
- zna pracę policjantów;
- dostrzega użyteczności pracy pracowników straży
2. Słuchanie piosenki o strażaku
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
* słuchanie piosenek (…)
* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą; s. 43
Wyrażanie muzyki ruchem:
* uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych; s. 43
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
podczas rozróżniania różnych natężeń dźwięku;
-zna tekst i melodie piosenki
- umie poruszać się w rytmie muzyki;
- potrafi zaśpiewać fragmenty piosenki;
- wyszukiwanie przedmiotów , które kojarzą się z pracą strażaka
3. Doświadczenie z lupą
-rozwijanie myślenia logicznego poprzez zadawanie pytań i analizowanie s.36
-samodzielny przeprowadzanie doświadczeń w celu rozwiązywania aktualnie nurtujących problemów s.46
flek