maj 2011.docx

(36 KB) Pobierz

Maj 2011               Tydzień I     „Nasza mała ojczyzna”

PODSTAWA PROGRAMOWA:

(I. 10 ) Tworzenie warunków do porządkowania zdarzeń w czasie: określanie zależności czasowych z użyciem określeń : najpierw , potem, teraz.

( I. 13/ 2) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturowej (…) .

( II. 1) Wspieranie samodzielnych działań dziecka.

( II. 9) Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń , przeżyć , uczuć w różnych formach działalności  (….).

(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.

CELE POŚREDNIE:

-zabawy utrwalające dane osobowe dziecka: imię i nazwisko, nazwę miasta , próby zapamiętywania przez dziecko adresu domowego;

-zapoznanie z nazwą miasta, jego symbolami : herbem i flagą, niektórymi  miejscami i budynkami podczas spacerów, zabaw, poprzez  obrazki, ilustracje;

- wyrabianie przywiązania do rodzinnego miasta, poczucia przynależności narodowej;

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Moje miasto”;

- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z  literaturą dziecięcą , podsumowanie wiedzy z zakresu poznanych książek w ramach współpracy z biblioteką;

- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk  i dłoni. poprzez  techniki plastyczne:  – malowanie farbą plakatową, rysowanie, cw. graficzne, lepienie z plasteliny i  plastopianki,  zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną i konstrukcyjną;

- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.

- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART

- rozwijanie procesów myślowych podczas składania obrazka z części, rozpoznawania miejsc ;

- rozwijanie aktywności twórczej, słownej i ruchowej

- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc czerwiec z obszaru:

JESTEM POLAKIEM:

- utrwalanie  nazwy naszego  miasta , poznawanie jego wyglądu, poznawanie jego symboliki,  zapamiętywanie swojego adresu, udział w obchodach Dni Wąbrzeźna.

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE POŚREDNIE

CELE SZCZEGÓŁOWE

UWAGI

1.Nasze miasto - spacer

 

-Skupienie uwagi na drugiej osobie, jej przekazie werbalnym(…) s. 26

Kulturalne zachowanie się w miejscach publicznych podczas spacerów (…). S. 24

 

-rozwijanie zdolności spostrzegania oraz zainteresowania rodzinnym miastem

 

- zna nazwę swojego miasta;

- zna symbole miasta  herb  i flagę;

-  potrafi odnaleźć na różnych obiektach   herb miasta,

- zna nazwy wybranych miejsce w mieście: Urząd Miasta, szkoły, rynek, zabytkowe kamienice, 

- umie zachować się kulturalnie w miejscach publicznych;

 

2.Dzień malarstwa  nt. „Jeziora mojego miasta” 

-  Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla, wacików(…) palców. s. 35

 

-rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;

- rozwijanie aktywności plastycznej

 

- tworzy pracę plastyczna wg własnej inwencji twórczej  na podany temat;

- potrafi przedstawić jezioro w pracy plastycznej;

 

3. Polska, czyli kto, co i gdzie.- najważniejsze miasta i obiekty na mapie Polski.

-poznanie najważniejszych regionów Polski, znajdujących się tan bogactw naturalnych s.21

-nazywanie największych rzek Polski- Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – tatr oraz większych miast Polski s.21

-rozwijanie procesów myślowych;

-rozwijanie zdolności spostrzegania oraz zainteresowania ojczyzną

 

- wie co powinno o sobie wiedzie każde dziecko;

- potrafi podać swoje imię i nazwisko oraz adres

- wymienia i wskazuje najważniejsze miejsca  i obiekty w Polsce

 

4.„ Moje miasto- naklejanie z gotowych elementów (pocztówek), rysowanie

-Tworzenie z gotowych elementów (…) s. 35

- Rysowanie kredkami świecowymi , ołówkowymi (…) s. 35

 

- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;

- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej

- rozwijanie inwencji twórczej

 

-zna nazwę swojego  miasta;

- potrafi wymienić ważne i ciekawe miejsca znajdujące się w mieście;

- potrafi z gotowych elementów geometrycznych i innych wykonać pracę na podany temat;

- umie wzbogacić prace o własne pomysły;

- dba o estetykę pracy ;

-  utrzymuje porządek w miejscu pracy;

 

5.Hymn Polski – nauka utworu

-Słuchanie utworów śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34

-  Znajomość prostych instrumentów perkusyjnych i próby muzykowania. s. 34

- rozwijanie umiejętności słownej interpretacji;

- rozwijanie pamięci odtwórczej;

 

-wie co to hymn narodowy

-potrafi zaśpiewać hymn Polski

-wie jak się zachować w jego trakcie i kiedy jest odgrywany

 

Pozostała część dnia

JESTEM POLAKIEM:

- spacery  po mieście w celu poznania wybranych instytucji i miejsc ;

- poznawanie herbu miasta;

- zabawa dydaktyczna : „ Gdzie mieszkasz ?”

1.  „ Co było dalej ?” – opowiadanie dalszej części opowiadania „ Przygoda z małpką” na podstawie historyjki obrazkowej- rozwijanie umiejętności budowania pełnych zdań i dłuższych wypowiedzi, rozwijanie pamięci.

2. Zwiedzanie wystawek zorganizowanych w przedszkolu: „ Moje miasto” i „ Moje hobby”- poszerzanie wiedzy dzieci, rozbudzanie zainteresowania wystawami. / prawo do wiedzy

2. Składanie  pocztówki przedstawiającej fragment Wąbrzeźna pociętej na kilka części – utrwalenie adresu zamieszkania ( adres na kopercie), rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, utrwalanie nazwy miasta, próby rozpoznawania miejsc przedstawionych na pocztówce. / prawo do informacji

3. Ćwiczenia graficzne:/ Prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie

a) . „ Herb Wąbrzeźna „ – kolorowanie rysunku- utrwalenie wyglądu i kolorystyki herbu, rozwijanie sprawności manualnej palców rąk, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;,

b) „ Flaga Wąbrzeźna”- wyklejanie konturów flagi drobnymi kawałkami kolorowego papieru”- utrwalenie kolorystyki flagi, rozwijanie sprawności manualnej palców rąk,

4. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym- zaspakajanie potrzeby ruchu, dotlenianie organizmu / / prawo do zabawy

5. Zabawy swobodne- zaspakajanie potrzeby dziecka  do zabawy zgodnie z własnymi zainteresowaniami / / prawo do zabawy

5. Zabawy zorganizowane kołowe i w rozsypce – wzmacnianie więzi koleżeńskich,  nawiązywanie relacji miedzy dziećmi.

6. Ćw. w przeliczaniu w zakresie sześć- doskonalenie umiejętności przeliczania na liczmanach i palcach. / prawo do nauki

7. Słuchanie literatury dziecięcej  - przypomnienie utworów wprowadzanych  na zajęciach bibliotecznych.

- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,  budowania pełnych zdań i dłuższych wypowiedzi, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych. / prawo do korzystania z dóbr kultury

 

Maj 2011 tydzień II „Przedszkolaki na drodze”

PODSTAWA PROGRAMOWA

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:

   1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych ) oraz w świecie dorosłych;

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

   4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.

8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.

   1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;

   3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów),  a także  improwizuje ją ruchem;

9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.

   2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych.

   1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów ( np. przyrodniczych ) , ma poczucie sprawstwa( „ potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonywania pracy;

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.

      2) grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje uogólnienia  (…). S. 2

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

   3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);

   5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

   6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie , patriotyczne.

   3) wie, jakiej jest narodowości , ze mieszka w Polsce, a stolica Polski jest Warszawa.

(I. 4)  Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. 

(I.13) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej (…).

( II. 8) Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka (…).

CELE POŚREDNIE:

-poznanie pracy POLICJANTA, dostrzeganie  użyteczności pracy POLICJANTA; wyrabianie szacunku dla pracy innych, kształtowanie kultury bycia;

- utrwalanie  znajomości własnego imienia i nazwiska oraz adresu;

- nauka piosenki

- rozwijanie słownictwa czynnego wokół tematyki tygodnia

- rozwijanie aktywności plastycznej, sprawności manualnych palców rak i dłoni poprzez działalność plastyczna i konstrukcyjną.

- rozwijanie dużej i małej motoryki.

 

 

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1. Wycieczka na komisariat

Nasza miejscowość , nasz region

* (…) poznawanie (…) ważniejszych instytucji, s. 20

* poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola i wykonywanych przez nie zawodów:

- poznanie czynności , jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór; s. 20

- kształtowanie kultury bycia;

- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa: listonosz, poczta, przesyłka, skrzynka pocztowa;

 

-zna wyposażenie komisariatu i policjanta;

- wie co znajduje się na zewnątrz , przed komisariatem;

- zna pracę policjantów;

- dostrzega użyteczności pracy pracowników komisariatu

 

 

 

2. Słuchanie piosenki „O przechodzeniu prze jezdnie

( piosenka do nauki na pamięć)

Słuchanie i śpiewanie piosenek:

* słuchanie piosenek (…)

* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;

* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą; s. 43

Wyrażanie muzyki ruchem:

* uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych; s. 43

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin