Maj 2011 Tydzień I „Nasza mała ojczyzna”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
(I. 10 ) Tworzenie warunków do porządkowania zdarzeń w czasie: określanie zależności czasowych z użyciem określeń : najpierw , potem, teraz.
( I. 13/ 2) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturowej (…) .
( II. 1) Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
( II. 9) Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń , przeżyć , uczuć w różnych formach działalności (….).
(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.
CELE POŚREDNIE:
-zabawy utrwalające dane osobowe dziecka: imię i nazwisko, nazwę miasta , próby zapamiętywania przez dziecko adresu domowego;
-zapoznanie z nazwą miasta, jego symbolami : herbem i flagą, niektórymi miejscami i budynkami podczas spacerów, zabaw, poprzez obrazki, ilustracje;
- wyrabianie przywiązania do rodzinnego miasta, poczucia przynależności narodowej;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Moje miasto”;
- organizowanie systematycznego kontaktu dzieci z literaturą dziecięcą , podsumowanie wiedzy z zakresu poznanych książek w ramach współpracy z biblioteką;
- rozwijanie sprawności manualnych palców rąk i dłoni. poprzez techniki plastyczne: – malowanie farbą plakatową, rysowanie, cw. graficzne, lepienie z plasteliny i plastopianki, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną i konstrukcyjną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART
- rozwijanie procesów myślowych podczas składania obrazka z części, rozpoznawania miejsc ;
- rozwijanie aktywności twórczej, słownej i ruchowej
- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc czerwiec z obszaru:
JESTEM POLAKIEM:
- utrwalanie nazwy naszego miasta , poznawanie jego wyglądu, poznawanie jego symboliki, zapamiętywanie swojego adresu, udział w obchodach Dni Wąbrzeźna.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE POŚREDNIE
CELE SZCZEGÓŁOWE
UWAGI
1.Nasze miasto - spacer
-Skupienie uwagi na drugiej osobie, jej przekazie werbalnym(…) s. 26
Kulturalne zachowanie się w miejscach publicznych podczas spacerów (…). S. 24
-rozwijanie zdolności spostrzegania oraz zainteresowania rodzinnym miastem
- zna nazwę swojego miasta;
- zna symbole miasta herb i flagę;
- potrafi odnaleźć na różnych obiektach herb miasta,
- zna nazwy wybranych miejsce w mieście: Urząd Miasta, szkoły, rynek, zabytkowe kamienice,
- umie zachować się kulturalnie w miejscach publicznych;
2.Dzień malarstwa nt. „Jeziora mojego miasta”
- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą pędzla, wacików(…) palców. s. 35
-rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;
- rozwijanie aktywności plastycznej
- tworzy pracę plastyczna wg własnej inwencji twórczej na podany temat;
- potrafi przedstawić jezioro w pracy plastycznej;
3. Polska, czyli kto, co i gdzie.- najważniejsze miasta i obiekty na mapie Polski.
-poznanie najważniejszych regionów Polski, znajdujących się tan bogactw naturalnych s.21
-nazywanie największych rzek Polski- Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – tatr oraz większych miast Polski s.21
-rozwijanie procesów myślowych;
-rozwijanie zdolności spostrzegania oraz zainteresowania ojczyzną
- wie co powinno o sobie wiedzie każde dziecko;
- potrafi podać swoje imię i nazwisko oraz adres
- wymienia i wskazuje najważniejsze miejsca i obiekty w Polsce
4.„ Moje miasto- naklejanie z gotowych elementów (pocztówek), rysowanie
-Tworzenie z gotowych elementów (…) s. 35
- Rysowanie kredkami świecowymi , ołówkowymi (…) s. 35
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej
- rozwijanie inwencji twórczej
-zna nazwę swojego miasta;
- potrafi wymienić ważne i ciekawe miejsca znajdujące się w mieście;
- potrafi z gotowych elementów geometrycznych i innych wykonać pracę na podany temat;
- umie wzbogacić prace o własne pomysły;
- dba o estetykę pracy ;
- utrzymuje porządek w miejscu pracy;
5.Hymn Polski – nauka utworu
-Słuchanie utworów śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Znajomość prostych instrumentów perkusyjnych i próby muzykowania. s. 34
- rozwijanie umiejętności słownej interpretacji;
- rozwijanie pamięci odtwórczej;
-wie co to hymn narodowy
-potrafi zaśpiewać hymn Polski
-wie jak się zachować w jego trakcie i kiedy jest odgrywany
Pozostała część dnia
- spacery po mieście w celu poznania wybranych instytucji i miejsc ;
- poznawanie herbu miasta;
- zabawa dydaktyczna : „ Gdzie mieszkasz ?”
1. „ Co było dalej ?” – opowiadanie dalszej części opowiadania „ Przygoda z małpką” na podstawie historyjki obrazkowej- rozwijanie umiejętności budowania pełnych zdań i dłuższych wypowiedzi, rozwijanie pamięci.
2. Zwiedzanie wystawek zorganizowanych w przedszkolu: „ Moje miasto” i „ Moje hobby”- poszerzanie wiedzy dzieci, rozbudzanie zainteresowania wystawami. / prawo do wiedzy
2. Składanie pocztówki przedstawiającej fragment Wąbrzeźna pociętej na kilka części – utrwalenie adresu zamieszkania ( adres na kopercie), rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, utrwalanie nazwy miasta, próby rozpoznawania miejsc przedstawionych na pocztówce. / prawo do informacji
3. Ćwiczenia graficzne:/ Prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie
a) . „ Herb Wąbrzeźna „ – kolorowanie rysunku- utrwalenie wyglądu i kolorystyki herbu, rozwijanie sprawności manualnej palców rąk, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;,
b) „ Flaga Wąbrzeźna”- wyklejanie konturów flagi drobnymi kawałkami kolorowego papieru”- utrwalenie kolorystyki flagi, rozwijanie sprawności manualnej palców rąk,
4. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym- zaspakajanie potrzeby ruchu, dotlenianie organizmu / / prawo do zabawy
5. Zabawy swobodne- zaspakajanie potrzeby dziecka do zabawy zgodnie z własnymi zainteresowaniami / / prawo do zabawy
5. Zabawy zorganizowane kołowe i w rozsypce – wzmacnianie więzi koleżeńskich, nawiązywanie relacji miedzy dziećmi.
6. Ćw. w przeliczaniu w zakresie sześć- doskonalenie umiejętności przeliczania na liczmanach i palcach. / prawo do nauki
7. Słuchanie literatury dziecięcej - przypomnienie utworów wprowadzanych na zajęciach bibliotecznych.
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, budowania pełnych zdań i dłuższych wypowiedzi, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych. / prawo do korzystania z dóbr kultury
Maj 2011 tydzień II „Przedszkolaki na drodze”
PODSTAWA PROGRAMOWA
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:
1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych ) oraz w świecie dorosłych;
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne , budzenie zainteresowań technicznych.
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów ( np. przyrodniczych ) , ma poczucie sprawstwa( „ potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonywania pracy;
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
2) grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje uogólnienia (…). S. 2
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie , patriotyczne.
3) wie, jakiej jest narodowości , ze mieszka w Polsce, a stolica Polski jest Warszawa.
(I. 4) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
(I.13) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej (…).
( II. 8) Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka (…).
-poznanie pracy POLICJANTA, dostrzeganie użyteczności pracy POLICJANTA; wyrabianie szacunku dla pracy innych, kształtowanie kultury bycia;
- utrwalanie znajomości własnego imienia i nazwiska oraz adresu;
- nauka piosenki
- rozwijanie słownictwa czynnego wokół tematyki tygodnia
- rozwijanie aktywności plastycznej, sprawności manualnych palców rak i dłoni poprzez działalność plastyczna i konstrukcyjną.
- rozwijanie dużej i małej motoryki.
CELE
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1. Wycieczka na komisariat
Nasza miejscowość , nasz region
* (…) poznawanie (…) ważniejszych instytucji, s. 20
* poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola i wykonywanych przez nie zawodów:
- poznanie czynności , jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór; s. 20
- kształtowanie kultury bycia;
- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa: listonosz, poczta, przesyłka, skrzynka pocztowa;
-zna wyposażenie komisariatu i policjanta;
- wie co znajduje się na zewnątrz , przed komisariatem;
- zna pracę policjantów;
- dostrzega użyteczności pracy pracowników komisariatu
2. Słuchanie piosenki „O przechodzeniu prze jezdnie”
( piosenka do nauki na pamięć)
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
* słuchanie piosenek (…)
* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą; s. 43
Wyrażanie muzyki ruchem:
* uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych; s. 43
...
flek