PAZDZIERNIK 2010.docx

(41 KB) Pobierz

PAŻDZIERNIK 2010              I i II TYDZIEŃ „ KOLOROWA JESIEŃ”

PODSTAWA PROGRAMOWA: 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

    3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać , co się może zdarzyć.

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

   4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.

8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.

   1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;

   2) dostrzega zmiany dynamiki tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego , wyraża je pląsając lub tańcząc.

   3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), 

9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.

   2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i   form konstrukcyjnych;

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

    3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku;(…).

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.

   4) (…) ustala położenie obiektów (…) w odniesieniu do innych obiektów;

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

   3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);

   5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

   6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby (…).

CELE POŚREDNIE:

-umożliwianie bezpośredniego i pośredniego kontaktu z przyrodą;

- obserwacja jesiennych zmian w otoczeniu- zapoznanie z oznakami jesieni( zmiana barwy liści, usychanie , opadanie);

- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne i oddechowe;

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Kolorowa jesień”;

- posługiwanie się nazwami drzew rozpoznawanych po charakterystycznych liściach i owocach ( dąb, kasztanowiec, klon, jarzębina, buk);

- dostrzeganie wartości wizualnych , bogactwa kolorystyki i kształtów okazów przyrody;

- nauka piosenki ”Kasztany”;

- rozwijanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy i doznań estetycznych poprzez słuchanie literatury dziecięcej opowiadań , wierszy o tematyce jesiennej;

- rozwijanie aktywności plastycznej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: mokre na mokrym, kolaż malowanie plasteliną, wyklejanie konturów , naklejanie oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny , budowanie z klocków na dowolny temat,   układanie kompozycji i mozaiki geometrycznej z patyczków, ćw. graficzne ,  rysowanie przez kalkę techniczna i ozdabianie rysunku elementami dekoracyjnymi, rysowanie na dowolny temat,  wycinanie .

-  tworzenie zbiorów równolicznych i przeliczanie w zakresie sześć.

- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez  zabawy i ćw.  ruchowe i muzyczno – rytmiczne;

 

 

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

1.Nauka piosenki „Kasztany”

 

 

 

 

Słuchanie i śpiewanie piosenek:

* słuchanie piosenek (…)

* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;

* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą

Wyrażanie muzyki ruchem:

- uczestniczenie w (…) pląsach przy muzyce;

- ćw. prawidłowego oddechu;

- wyrabianie umiejętności swobodnego poruszania się po sali- marsz w wolnym i szybkim tempie

 

 

 

- zna treść i melodię piosenki;

- podejmuje próby  odzwierciadlenia  ruchem rytmu i melodii piosenki

- aktywnie bierze udział w zabawie

 

 

2. Przeczytanie wiersza „Wycieczka do lasu”

 

- Słuchanie literatury dziecięcej (...)

- Wykorzystywanie w zabawach owoców i nasion niektórych drzew (...)

 

- rozwijanie pamięci odtwórczej, uwagi;

- wzbogacanie słownictwa

 

-podejmuje próby określenia charakterystycznych cech jesieni

- rozpoznaje i nazywa jesienne skarby , o których mówi wiersz: liście, kasztany , jarzębina i inne.

 

 

3. „Liście„ – zabawa ortofoniczno - oddechowa

 

Mówimy wyraźnie.

- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

* ćw. narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem (…) spółgłosek, (…).

- ćwiczy prawidłowego oddechu przy wydłużonej fazie wydechowej;

- usprawnienie narządów mowy;

- rozwijanie aktywności ruchowej;

 

- umie wprowadzić liść w ruch;

- potrafi zaśpiewać piosenkę „Kasztany”

- poprawnie wykonuje polecenia ;

- potrafi nakleić liść na wspólnym drzewie

 

4 „.Spacer po ogrodzie– obserwacje przyrodnicze

* Rozpoznawanie (…) roślin (…) za pomocą zmysłów: dotyku, (…), zapachu , wzroku, (…);

* Obserwowanie wybranych środowisk przyrodniczych; zwrócenie uwagi na dominującą kolorystykę , zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.

* Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich ; wyjaśnienie zjawiska usychania liści;

- rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach;

- poznawanie ogólnej budowy drzew;

- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody (…).

- wzbogacanie słownictwa czynnego;

- wzbogacanie wrażeń dotykowych

- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie;

- poznaje charakterystyczne cechy jesieni;

- zbiera kolorowe liście klonu

 

5. „ Co to jest ?”- zagadki 

( pojęcia matematyczne)

 

Rozwijanie spostrzegania wzrokowego poprzez:

*określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń : na, pod, przed, za, wysoko, nisko (…) między

- rozwijanie uwagi oraz  umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem

- potrafi nazwać  przedmiot po jego charakterystycznych cechach;

- potrafi określić położenie przedmiotów za pomocą określeń : pod , za, na, w , obok, przed, między;

 

 

6.” Bawimy się muzyką”

Gra na instrumentach perkusyjnych :

* wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych ( klaskanie, tupanie, klaskanie…), do akompaniamentu słuchanych lub śpiewanych piosenkach;

* zapoznanie z wyglądem instrumentów perkusyjnych : kołatki, grzechotki, bębenka, , trójkąta (…) i sposobem gry na  nich;

* wykonanie akompaniamentu do piosenki

- rozwijanie wrażliwości słuchowej

- rozwijanie prawidłowego oddechu

- rozwijanie ekspresji ruchowej
- pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci

-potrafi  szybko reagować na zmiany rytmu i tempa
- potrafi współdziałać w zespole
- zna instrumenty perkusyjne : kołatkę, grzechotkę, bębenek, , trójkąt;

- potrafi grac na wybranym instrumencie;

- potrafi rozpoznać po dźwięku jaki to instrument;

 

 

7.” Jesienne drzewo””- naklejanie  naturalnych liści

*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:

- zabawy plastyczne : (…),  naklejanie (…),

- poznawanie różnych technik plastycznych (…) poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem,

 

 

 

- rozwijanie sprawności manualnych;

- rozwijanie orientacji w przestrzeni;

- utrwalenie aktualnej pory roku i jej charakterystycznych cech;

- potrafi  nakładać  kleju na liść i naklejać go na kartkę;;

- potrafi określać położenie liścia: wysoko nisko, pod, na, obok;

- określanie wielkości liści: duży , mały;

 

8. „Gazetowe zabawy”- zabawy rytmiczno –  ruchowe i słuchowe

 

Wyrażanie muzyki ruchem

* uczestniczenie w zabawach rytmicznych , ruchowych (…)

Rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez:

* słuchanie dźwięków : z otoczenia , sztucznie otrzymanych(…),

 

 

 

- rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej,

- rozwijanie wrażliwości słuchowej;

-rozwijanie wyobraźni twórczej,

- wyrabianie pamięci słuchowej i wzrokowej:

- zna schemat własnego ciała,
- sprawnie porusza się w przestrzeni (między gazetami),
- pamięta wykonywane ćwiczenia,
- jest twórcze, odwzorowuje pokazane ćwiczenia

 

 

9. „Piosenka o wiewiórce”- słuchanie wiersza

- Słuchanie literatury dziecięcej (...)

- Wykorzystywanie w zabawach owoców i nasion niektórych drzew

 

- rozwijanie pamięci odtwórczej, uwagi;

- wzbogacanie słownictwa

 

-podejmuje próby określenia charakterystycznych cech jesieni

- rozpoznaje i nazywa jesienne skarby , o których mówi wiersz

-wie jak wiewiórka przygotowuje się do zimy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin