PAŻDZIERNIK 2010 I i II TYDZIEŃ „ KOLOROWA JESIEŃ”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać , co się może zdarzyć.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie prze sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega zmiany dynamiki tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego , wyraża je pląsając lub tańcząc.
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów),
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku;(…).
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
4) (…) ustala położenie obiektów (…) w odniesieniu do innych obiektów;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby (…).
CELE POŚREDNIE:
-umożliwianie bezpośredniego i pośredniego kontaktu z przyrodą;
- obserwacja jesiennych zmian w otoczeniu- zapoznanie z oznakami jesieni( zmiana barwy liści, usychanie , opadanie);
- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne i oddechowe;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Kolorowa jesień”;
- posługiwanie się nazwami drzew rozpoznawanych po charakterystycznych liściach i owocach ( dąb, kasztanowiec, klon, jarzębina, buk);
- dostrzeganie wartości wizualnych , bogactwa kolorystyki i kształtów okazów przyrody;
- nauka piosenki ”Kasztany”;
- rozwijanie zainteresowania książką jako źródłem wiedzy i doznań estetycznych poprzez słuchanie literatury dziecięcej opowiadań , wierszy o tematyce jesiennej;
- rozwijanie aktywności plastycznej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej palców rak poprzez wykonywanie prac technikami: mokre na mokrym, kolaż malowanie plasteliną, wyklejanie konturów , naklejanie oraz inną działalność plastyczno – konstrukcyjną jak: - lepienie z plasteliny , budowanie z klocków na dowolny temat, układanie kompozycji i mozaiki geometrycznej z patyczków, ćw. graficzne , rysowanie przez kalkę techniczna i ozdabianie rysunku elementami dekoracyjnymi, rysowanie na dowolny temat, wycinanie .
- tworzenie zbiorów równolicznych i przeliczanie w zakresie sześć.
- usprawnianie małej i dużej motoryki poprzez zabawy i ćw. ruchowe i muzyczno – rytmiczne;
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1.Nauka piosenki „Kasztany”
Słuchanie i śpiewanie piosenek:
* słuchanie piosenek (…)
* nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
* śpiewanie piosenek z osoba dorosłą
Wyrażanie muzyki ruchem:
- uczestniczenie w (…) pląsach przy muzyce;
- ćw. prawidłowego oddechu;
- wyrabianie umiejętności swobodnego poruszania się po sali- marsz w wolnym i szybkim tempie
- zna treść i melodię piosenki;
- podejmuje próby odzwierciadlenia ruchem rytmu i melodii piosenki
- aktywnie bierze udział w zabawie
2. Przeczytanie wiersza „Wycieczka do lasu”
- Słuchanie literatury dziecięcej (...)
- Wykorzystywanie w zabawach owoców i nasion niektórych drzew (...)
- rozwijanie pamięci odtwórczej, uwagi;
- wzbogacanie słownictwa
-podejmuje próby określenia charakterystycznych cech jesieni
- rozpoznaje i nazywa jesienne skarby , o których mówi wiersz: liście, kasztany , jarzębina i inne.
3. „Liście„ – zabawa ortofoniczno - oddechowa
Mówimy wyraźnie.
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
* ćw. narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem (…) spółgłosek, (…).
- ćwiczy prawidłowego oddechu przy wydłużonej fazie wydechowej;
- usprawnienie narządów mowy;
- rozwijanie aktywności ruchowej;
- umie wprowadzić liść w ruch;
- potrafi zaśpiewać piosenkę „Kasztany”
- poprawnie wykonuje polecenia ;
- potrafi nakleić liść na wspólnym drzewie
4 „.Spacer po ogrodzie”– obserwacje przyrodnicze
* Rozpoznawanie (…) roślin (…) za pomocą zmysłów: dotyku, (…), zapachu , wzroku, (…);
* Obserwowanie wybranych środowisk przyrodniczych; zwrócenie uwagi na dominującą kolorystykę , zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
* Oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich ; wyjaśnienie zjawiska usychania liści;
- rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach;
- poznawanie ogólnej budowy drzew;
- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody (…).
- wzbogacanie słownictwa czynnego;
- wzbogacanie wrażeń dotykowych
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie;
- poznaje charakterystyczne cechy jesieni;
- zbiera kolorowe liście klonu
5. „ Co to jest ?”- zagadki
( pojęcia matematyczne)
Rozwijanie spostrzegania wzrokowego poprzez:
*określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń : na, pod, przed, za, wysoko, nisko (…) między
- rozwijanie uwagi oraz umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem
- potrafi nazwać przedmiot po jego charakterystycznych cechach;
- potrafi określić położenie przedmiotów za pomocą określeń : pod , za, na, w , obok, przed, między;
6.” Bawimy się muzyką”
Gra na instrumentach perkusyjnych :
* wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych ( klaskanie, tupanie, klaskanie…), do akompaniamentu słuchanych lub śpiewanych piosenkach;
* zapoznanie z wyglądem instrumentów perkusyjnych : kołatki, grzechotki, bębenka, , trójkąta (…) i sposobem gry na nich;
* wykonanie akompaniamentu do piosenki
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- rozwijanie prawidłowego oddechu
- rozwijanie ekspresji ruchowej- pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci
-potrafi szybko reagować na zmiany rytmu i tempa- potrafi współdziałać w zespole - zna instrumenty perkusyjne : kołatkę, grzechotkę, bębenek, , trójkąt;
- potrafi grac na wybranym instrumencie;
- potrafi rozpoznać po dźwięku jaki to instrument;
7.” Jesienne drzewo””- naklejanie naturalnych liści
*Rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez:
- zabawy plastyczne : (…), naklejanie (…),
- poznawanie różnych technik plastycznych (…) poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem,
- rozwijanie sprawności manualnych;
- rozwijanie orientacji w przestrzeni;
- utrwalenie aktualnej pory roku i jej charakterystycznych cech;
- potrafi nakładać kleju na liść i naklejać go na kartkę;;
- potrafi określać położenie liścia: wysoko nisko, pod, na, obok;
- określanie wielkości liści: duży , mały;
8. „Gazetowe zabawy”- zabawy rytmiczno – ruchowe i słuchowe
Wyrażanie muzyki ruchem
* uczestniczenie w zabawach rytmicznych , ruchowych (…)
Rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez:
* słuchanie dźwięków : z otoczenia , sztucznie otrzymanych(…),
- rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej;
-rozwijanie wyobraźni twórczej,
- wyrabianie pamięci słuchowej i wzrokowej:
- zna schemat własnego ciała,- sprawnie porusza się w przestrzeni (między gazetami),- pamięta wykonywane ćwiczenia,- jest twórcze, odwzorowuje pokazane ćwiczenia
9. „Piosenka o wiewiórce”- słuchanie wiersza
- Wykorzystywanie w zabawach owoców i nasion niektórych drzew
- rozpoznaje i nazywa jesienne skarby , o których mówi wiersz
-wie jak wiewiórka przygotowuje się do zimy
flek