BOSCH MonoMotronic i Monojetronic.pdf

(1694 KB) Pobierz
110301250 UNPDF
Zawartość
na podstawie: „Układy wtryskowe benzyny” t.5, Wydawnictwo Auto, Warszawa 1997
- 1 -
BOSCH MONO-JETRONIC
BOSCH MONO-MOTRONIC
Opis ogólny układu Bosch Mono-Jetronic
System Bosch Mono-Jetronic jest jednopunktowym układem wtryskowym paliwa, to znaczy ma
jeden wtryskiwacz dla wszystkich cylindrów ( single-point ). Układ ten jest powszechnie stosowany w sil-
nikach o małej i średniej pojemności skokowej, o niezbyt dużej mocy i liczbie cylindrów nie przekra-
czającej cztery. Podobnie jak w innych układach wtryskowych jednopunktowych paliwo jest wtryskiwane
do komory nad przepustnicą. Wtrysk jest zsynchronizowany z zapłonem, a mieszanka powietrzno-
paliwowa powstaje w kolektorze prowadzącym do cylindra, w którym w danej chwili zachodzi suw ssania.
Ponieważ wtryskiwanie paliwa następuje w komorze nad przepustnicą, układ jest również nazywany TBI
(„wtrysk w korpusie przepustnicy"), w celu odróżnienia go od wtrysku wielopunktowego, gdzie paliwo jest
wtryskiwane bezpośrednio do przewodów doprowadzających paliwo do poszczególnych cylindrów. Ogra-
niczenie emisji substancji zanieczyszczających uzyskano dzięki zastosowaniu katalizatora trójfunkcyjne-
go z sondą lambda (czujnikiem tlenu) w celu kontrolowania emisji gazów spalinowych w fazie wydechu
oraz filtru z węglem aktywnym w celu kontrolowania emisji oparów ze zbiornika paliwa.
Sterowanie układem odbywa się za pomocą centralnego urządzenia sterującego, które odbiera
sygnały od czujników i reguluje pracę silnika. Ilość potrzebnego powietrza jest określana zależnością kąta
otwarcia przepustnicy i prędkości obrotowej silnika. Oba te parametry muszą być znane w celu ustalenia
prawidłowej ilości paliwa do wtryśnięcia. Centralne urządzenie sterujące wykorzystuje te dwie pod-
stawowe informacje w celu obliczenia czasu wtrysku.
Kąt otwarcia przepustnicy jest mierzony za pomocą czujnika położenia przepustnicy sprzężonego
z osią przepustnicy pedału przyspieszenia. Prędkość obrotowa silnika jest mierzona za pomocą sygnałów
pochodzących z układu zapłonowego. Sygnały te umożliwiają obliczanie podstawowego czasu wtrysku;
jest on następnie modyfikowany na podstawie innych informacji uzupełniających (temperatura silnika,
temperatura powietrza, zawartość tlenu w gazach spalinowych
itp.) Centralne urządzenie sterujące jest odpowiedzialne nie tylko
za wtrysk paliwa i kontrolę emisji gazów spalinowych, lecz także
reguluje prędkość obrotową na biegu jałowym oraz decyduje o
włączaniu się lampki diagnostycznej, włączaniu kompresora kli-
matyzacji (jeśli został zamontowany), działaniu pompy paliwa i
elektrozaworu filtra z węglem aktywnym.
W centralnym urządzeniu sterującym są zaprogramowa-
ne procedury autodiagnostyczne wyświetlane za pomocą kodów
przez lampkę na tablicy rozdzielczej w celu zasygnalizowania i
zidentyfikowania ewentualnych usterek w układzie.
Centralne urządzenie sterujące Bosch Mono-Jetronic
Opis ogólny układu Bosch Mono-Motronic
Układ wtryskowy Bosch Mono-Motronic jest zmodernizowaną wersją układu Mono-Jetronic. Jest
to układ zintegrowany, w którym centralne urządzenie sterujące kieruje zarówno wtryskiem, jak i zapło-
nem. Urządzenie wykonuje wszystkie takie same funkcje, jak układ Mono-Jetronic, a ponadto kontroluje
kąt wyprzedzenia zapłonu. Sterowanie zintegrowane silnikiem (wtryskiem i zapłonem) ma następujące
zalety:
daje lepszą charakterystykę momentu obrotowego,
zmniejsza zużycie paliwa,
zmniejsza emisję substancji toksycznych w gazach spalinowych.
Centralne urządzenie sterujące Bosch Mono-Motronic
- 2 -
110301250.005.png 110301250.006.png 110301250.007.png 110301250.008.png 110301250.001.png
Schemat blokowy układu Bosch Mono-Jetronic
Schemat blokowy układu Bosch Mono-Motronic
- 3 -
110301250.002.png
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Cl - zbiornik paliwa, C2 - elektryczna pompa paliwa, C3 - filtr paliwa, C4 - wtryskiwacz, C5 - regulator
ciśnienia paliwa, E1 - centralne urządzenie sterujące, E2 - rozdzielacz zapłonu, E3 - czujnik położenia
przepustnicy, E4 - czujnik temperatury silnika, E5 - czujnik temperatury powietrza, E6 - silniczek krokowy
regulacji biegu jałowego (z wyłącznikiem w fazie zwalniania/bieg jałowy), E7 - przekaźnik zasilania głów-
ny, E8 - przekaźnik pompy paliwa, E9 - sonda lambda (czujnik tlenu), E10 - cewka zapłonowa, E11 -
elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu, E12 - elektrozawór odprowadzania oparów
paliwa, E 1 3 - filtr z węglem aktywnym, E15 - lampka kontrolna sygnalizująca usterki i autodiagnostyczna,
E 1 6 - gniazdo diagnostyczne
- 4 -
110301250.003.png
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
C1 - zbiornik paliwa, C2 - elektryczna pompa paliwa, C3 - filtr paliwa, C4 - wtryskiwacz, C5 - regulator ciśnienia pali-
wa, E1 - centralne urządzenie sterujące, E2 - rozdzielacz zapłonu, E3 - czujnik położenia przepustnicy, E4 - czujnik
temperatury silnika, E5 - czujnik temperatury powietrza, E6 - silniczek krokowy regulacji biegu jałowego (z wyłączni-
kiem w fazie zwalniania/bieg jałowy), E7 - przekaźnik zasilania główny, E8 - przekaźnik pompy paliwa, E9 - sonda
lambda (czujnik tlenu), E10 - cewka zapłonowa, E11 - elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu,
E12 - elektrozawór odprowadzania oparów paliwa, E13 - filtr z węglem aktywnym, E15 - lampka kontrolna sygnalizu-
jąca usterki i autodiagnostyczna, E16- gniazdo diagnostyczne
- 5 -
110301250.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin