BOSCH MonoMotronic i Monojetronic.pdf
(
1694 KB
)
Pobierz
110301250 UNPDF
Zawartość
Opis ogólny układu Bosch Mono-Jetronic .....................................................................................................2
Opis ogólny układu Bosch Mono-Motronic....................................................................................................2
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic .........................................................................................4
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic .........................................................................................5
Obwód zasilania w paliwo .............................................................................................................................6
Elektryczna pompa paliwa.............................................................................................................................6
Przekaźnik pompy paliwa ..............................................................................................................................7
Kontrola obwodu zasilania w paliwo..............................................................................................................7
Wyłącznik bezwładnościowy (jeżeli został zamontowany)............................................................................8
Filtr paliwa......................................................................................................................................................9
Zespół przepustnicy.......................................................................................................................................9
Regulator ciśnienia paliwa...........................................................................................................................10
Dodatkowy rezystor szeregowy...................................................................................................................11
Wtryskiwacz.................................................................................................................................................11
Elektroniczny obwód regulacji .....................................................................................................................12
Sygnały wejściowe ......................................................................................................................................12
Czujnik prędkości obrotowej i położenia wału korbowego (Mono-Jetronic)................................................12
Czujnik prędkości obrotowej i położenia wału korbowego (Mono-Motronic)...............................................13
Czujnik położenia przepustnicy ...................................................................................................................14
Czujnik temperatury powietrza ....................................................................................................................15
Sonda lambda (czujnik tlenu) ......................................................................................................................15
Czujnik temperatury silnika..........................................................................................................................17
Sygnał włączenia urządzenia klimatyzacji...................................................................................................18
Napięcie akumulatora..................................................................................................................................18
Czujnik prędkości samochodu (dotyczy jedynie układu Mono-Motronic)....................................................18
Sterowanie urządzeniami wykonawczymi ...................................................................................................18
Sygnały wyjściowe.......................................................................................................................................19
Sterowanie przekaźnikiem pompy paliwa ...................................................................................................19
Sterowanie wtryskiem paliwa ......................................................................................................................19
Regulator biegu jałowego (silniczek krokowy).............................................................................................19
Regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu (tylko w układach Mono-Motronic).................................................21
Elektrozawór odprowadzania oparów paliwa ..............................................................................................21
Elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu (dotyczy jedynie układu Mono-Jetronic) ..22
Sygnał obrotomierza (dotyczy jedynie układu typu Mono-Motronic)...........................................................22
Sygnał dla urządzenia diagnostycznego .....................................................................................................22
Sygnał autodiagnostyki................................................................................................................................22
Oznaczenia na schematach elektrycznych .................................................................................................24
na podstawie: „Układy wtryskowe benzyny” t.5, Wydawnictwo Auto, Warszawa 1997
- 1 -
BOSCH MONO-JETRONIC
BOSCH MONO-MOTRONIC
Opis ogólny układu Bosch Mono-Jetronic
System Bosch Mono-Jetronic jest jednopunktowym układem wtryskowym paliwa, to znaczy ma
jeden wtryskiwacz dla wszystkich cylindrów (
single-point
). Układ ten jest powszechnie stosowany w sil-
nikach o małej i średniej pojemności skokowej, o niezbyt dużej mocy i liczbie cylindrów nie przekra-
czającej cztery. Podobnie jak w innych układach wtryskowych jednopunktowych paliwo jest wtryskiwane
do komory nad przepustnicą. Wtrysk jest zsynchronizowany z zapłonem, a mieszanka powietrzno-
paliwowa powstaje w kolektorze prowadzącym do cylindra, w którym w danej chwili zachodzi suw ssania.
Ponieważ wtryskiwanie paliwa następuje w komorze nad przepustnicą, układ jest również nazywany TBI
(„wtrysk w korpusie przepustnicy"), w celu odróżnienia go od wtrysku wielopunktowego, gdzie paliwo jest
wtryskiwane bezpośrednio do przewodów doprowadzających paliwo do poszczególnych cylindrów. Ogra-
niczenie emisji substancji zanieczyszczających uzyskano dzięki zastosowaniu katalizatora trójfunkcyjne-
go z sondą lambda (czujnikiem tlenu) w celu kontrolowania emisji gazów spalinowych w fazie wydechu
oraz filtru z węglem aktywnym w celu kontrolowania emisji oparów ze zbiornika paliwa.
Sterowanie układem odbywa się za pomocą centralnego urządzenia sterującego, które odbiera
sygnały od czujników i reguluje pracę silnika. Ilość potrzebnego powietrza jest określana zależnością kąta
otwarcia przepustnicy i prędkości obrotowej silnika. Oba te parametry muszą być znane w celu ustalenia
prawidłowej ilości paliwa do wtryśnięcia. Centralne urządzenie sterujące wykorzystuje te dwie pod-
stawowe informacje w celu obliczenia czasu wtrysku.
Kąt otwarcia przepustnicy jest mierzony za pomocą czujnika położenia przepustnicy sprzężonego
z osią przepustnicy pedału przyspieszenia. Prędkość obrotowa silnika jest mierzona za pomocą sygnałów
pochodzących z układu zapłonowego. Sygnały te umożliwiają obliczanie podstawowego czasu wtrysku;
jest on następnie modyfikowany na podstawie innych informacji uzupełniających (temperatura silnika,
temperatura powietrza, zawartość tlenu w gazach spalinowych
itp.) Centralne urządzenie sterujące jest odpowiedzialne nie tylko
za wtrysk paliwa i kontrolę emisji gazów spalinowych, lecz także
reguluje prędkość obrotową na biegu jałowym oraz decyduje o
włączaniu się lampki diagnostycznej, włączaniu kompresora kli-
matyzacji (jeśli został zamontowany), działaniu pompy paliwa i
elektrozaworu filtra z węglem aktywnym.
W centralnym urządzeniu sterującym są zaprogramowa-
ne procedury autodiagnostyczne wyświetlane za pomocą kodów
przez lampkę na tablicy rozdzielczej w celu zasygnalizowania i
zidentyfikowania ewentualnych usterek w układzie.
Centralne urządzenie sterujące Bosch Mono-Jetronic
Opis ogólny układu Bosch Mono-Motronic
Układ wtryskowy Bosch Mono-Motronic jest zmodernizowaną wersją układu Mono-Jetronic. Jest
to układ zintegrowany, w którym centralne urządzenie sterujące kieruje zarówno wtryskiem, jak i zapło-
nem. Urządzenie wykonuje wszystkie takie same funkcje, jak układ Mono-Jetronic, a ponadto kontroluje
kąt wyprzedzenia zapłonu. Sterowanie zintegrowane silnikiem (wtryskiem i zapłonem) ma następujące
zalety:
daje lepszą charakterystykę momentu obrotowego,
zmniejsza zużycie paliwa,
zmniejsza emisję substancji toksycznych w gazach spalinowych.
Centralne urządzenie sterujące Bosch Mono-Motronic
- 2 -
Schemat blokowy układu Bosch Mono-Jetronic
Schemat blokowy układu Bosch Mono-Motronic
- 3 -
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Cl - zbiornik paliwa, C2 - elektryczna pompa paliwa, C3 - filtr paliwa, C4 - wtryskiwacz, C5 - regulator
ciśnienia paliwa, E1 - centralne urządzenie sterujące, E2 - rozdzielacz zapłonu, E3 - czujnik położenia
przepustnicy, E4 - czujnik temperatury silnika, E5 - czujnik temperatury powietrza, E6 - silniczek krokowy
regulacji biegu jałowego (z wyłącznikiem w fazie zwalniania/bieg jałowy), E7 - przekaźnik zasilania głów-
ny, E8 - przekaźnik pompy paliwa, E9 - sonda lambda (czujnik tlenu), E10 - cewka zapłonowa, E11 -
elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu, E12 - elektrozawór odprowadzania oparów
paliwa, E 1 3 - filtr z węglem aktywnym, E15 - lampka kontrolna sygnalizująca usterki i autodiagnostyczna,
E 1 6 - gniazdo diagnostyczne
- 4 -
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
C1 -
zbiornik paliwa, C2 - elektryczna pompa paliwa, C3 - filtr paliwa, C4 - wtryskiwacz, C5 -
regulator ciśnienia pali-
wa, E1 - centralne urządzenie sterujące, E2 - rozdzielacz zapłonu, E3 -
czujnik położenia przepustnicy, E4 - czujnik
temperatury silnika, E5 - czujnik temperatury powietrza, E6 -
silniczek krokowy regulacji biegu jałowego (z wyłączni-
kiem w fazie zwalniania/bieg jałowy), E7 -
przekaźnik zasilania główny, E8 - przekaźnik pompy paliwa, E9 - sonda
lambda (czujnik tlenu), E10 -
cewka zapłonowa, E11 - elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu,
E12 -
elektrozawór odprowadzania oparów paliwa, E13 - filtr z węglem aktywnym, E15 -
lampka kontrolna sygnalizu-
jąca usterki i autodiagnostyczna, E16- gniazdo diagnostyczne
- 5 -
Plik z chomika:
mondziolek
Inne pliki z tego folderu:
Układy wtryskowe benzyny t2.pdf
(92703 KB)
Układy wtryskowe benzyny t1.pdf
(86010 KB)
Układy wtryskowe benzyny t3.pdf
(81886 KB)
Układy wtryskowe benzyny t6.pdf
(83184 KB)
Układy wtryskowe benzyny t4.pdf
(1061 KB)
Inne foldery tego chomika:
aerobik
audiobooks
AutoMapa PL
filmy
filmy dobra jakość
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin