IPN - Kazimierz Krajewski – Ukraińskie miejsca pamięci narodowej na terenie Polski.pdf

(802 KB) Pobierz
343618748 UNPDF
K AZIMIERZ K RAJEWSKI , IPN W ARSZAWA
UKRAIŃSKIE MIEJSCA
PAMIĘCI NARODOWEJ
NA TERENIE POLSKI
Wiedza o ukraińskich miejscach pamięci na terytorium Rzeczypospo-
litej Polskiej jest w szerszych kręgach społeczeństwa polskiego dość
znikoma, w zbyt małym stopniu przyczyniają się do jej poszerzania
środki masowego przekazu i publicyści. W ujęciu mediów zagadnie-
nie to ogranicza się do sytuacji konfl iktowych związanych głównie
z upamiętnianiem poległych członków UPA. Jest to optyka „skrzy-
wiona”, pokazująca to wielowątkowe zagadnienie w bardzo wąski
i niepełny sposób. Do pogłębiania tego stereotypu przyczynia się
również strona ukraińska, kładąc w swych działaniach główny na-
cisk właśnie na obiekty tego rodzaju. Moim zamiarem jest dokona-
nie krótkiego przeglądu i swego rodzaju „klasyfi kacji” ukraińskich
miejsc pamięci na terenie Polski oraz zwrócenie uwagi na stronę for-
malno-prawną współdziałania polsko-ukraińskiego w zakresie pie-
czy nad tymi obiektami oraz tworzenia nowych upamiętnień.
Stary nagrobek w Krzywej
Przez ponad pół wieku działalność w sferze pa-
mięci narodowej – ukraińskiej w Polsce i polskiej
na Ukrainie – była ściśle kontrolowana i skutecz-
nie hamowana przez władze Związku Sowieckiego
i ich „tubylczych” satelitów. W PRL kreowano ne-
gatywny wizerunek Ukraińca (jako „banderowca”
i „rezuna”), a na Ukrainie negatywny obraz Polaka
(jako „białopolaka”, „pana”, „klasowego wyzyski-
wacza” czy „akowskiego bandyty”). Upadek ko-
munizmu w Polsce i rozpad Związku Sowieckiego,
w szczególności zaś uzyskanie niepodległości przez
Ukrainę, stworzyło mniejszości ukraińskiej w Pol-
sce nowe możliwości działalności, także w zakresie
opieki nad miejscami pamięci. Niestety, za moż-
liwościami tymi nie nadążały regulacje prawne.
Sprawa grobów, cmentarzy i miejsc pochówków
cywilnych i wojskowych osób narodowości ukraiń-
skiej została ujęta dopiero w art. 18 Traktatu mię-
dzy Rzecząpospolitą Polską a Ukrainą o dobrym
sąsiedztwie, przyjaznych stosunkach i współpracy
z 18 maja 1992 r., na podstawie którego 18 mar-
ca 1994 r. została zawarta Umowa między Rządem
118
343618748.005.png 343618748.006.png
RP a Rządem Ukrainy o ochronie miejsc
pamięci i spoczynku ofi ar wojen i represji
politycznych . Ze strony polskiej do prowa-
dzenia tego rodzaju spraw desygnowana
została Rada Ochrony Pamięci Walk i Mę-
czeństwa. Strona ukraińska po upływie ko-
lejnych czterech lat, w 1998 r., wyznaczyła
osobę upoważnioną i odpowiedzialną za
realizację umowy dwustronnej „o ochro-
nie miejsc pamięci i spoczynku ofi ar wo-
jen i represji”, kierującą bieżącą polityką
Ukrainy w tej ważnej płaszczyźnie wza-
jemnych stosunków obu państw. Funkcję
tę pełnił minister Wołodymir Husakow,
który przewodniczył Państwowej Mię-
dzyresortowej Komisji ds. Upamiętniania
Ofi ar Wojny i Represji Politycznych dzia-
łającej przy rządzie Ukrainy. Decyzja ta
otworzyła nowy rozdział we wzajemnych
stosunkach w zakresie odnoszącym się do
sfery szeroko rozumianej pamięci narodo-
wej. Efektem współpracy Rady OPWiM
z ukraińską Międzyresortową Komisją był
podpisany w marcu 1999 r. protokół, któ-
ry omawiał kwestie techniczne związane
z porządkowaniem grobów i cmentarzy
wojennych – polskich na Ukrainie i ukra-
ińskich w Polsce.
Trzeba dodać, że w latach 1991–1998, w których rząd Ukrainy nie wyznaczył jeszcze
osoby odpowiedzialnej za swą politykę w zakresie pamięci narodowej na terenie Polski, a na-
stępnie za realizację Umowy z 1994 r., partnerem Rady OPWiM w sprawach dotyczących
ukraińskich grobów i cmentarzy wojennych oraz miejsc pamięci był Zarząd Główny Związku
Ukraińców w Polsce. Rada OPWiM, chcąc uregulować codzienną praktykę działań tej ważnej
sfery wzajemnych stosunków, powołała wraz ze Związkiem Ukraińców w Polsce w czerwcu
1995 r. Komisję Wspólną.
Na terytorium RP większość obiektów związanych z ukraińską pamięcią narodową zloka-
lizowana jest na obszarze Polski południowo-wschodniej, w woj. podkarpackim, małopolskim
i lubelskim (tu m.in. umiejscowionych jest ok. 475 cywilnych cmentarzy greckokatolickich
i prawosławnych – w większości nieczynnych 1 . Mogiły obrządku wschodniego znajdują się
1 A. Saładiak, Pamiątki i zabytki kultury ukraińskiej w Polsce , Warszawa 1993: Autor ma skłon-
ność do „zawłaszczania” do kultury ukraińskiej wszelkich obiektów związanych z obrządkiem
wschodnim, nawet gdy jest to zupełnie błędne (np. obiektem kultury ukraińskiej jest dla niego garni-
zonowa cerkiew w Suwałkach czy cerkwie Białegostoku i Białostocczyzny, związane raczej z dzieja-
mi podlaskich unitów, a także Rosjan zamieszkujących ziemie polskie jako okupanci lub z miejscową
kulturą białoruską).
119
Nagrobki na opuszczonym cmentarzu łemkowskim
343618748.007.png 343618748.008.png
także na współczesnych cmenta-
rzach komunalnych, tak katolickich,
jak dwuwyznaniowych. Ukraińskie
miejsca pamięci występują również,
w mniejszej liczbie, w Polsce cen-
tralnej i na ziemiach północno-za-
chodnich. Sytuacja wspomnianych
cmentarzy jest bardzo zróżnicowana,
wiele pozbawionych opieki obiek-
tów znalazło się w stanie zupełnego
opuszczenia. Trzeba przypomnieć
cenne inicjatywy społeczne różnych
środowisk z lat siedemdziesiątych
i osiemdziesiątych, także polskich,
dzięki którym wiele cmentarzy zo-
stało uratowanych przed niszczącym
wpływem czasu – w tym działania
Studenckiego Koła Przewodników
Beskidzkich z Warszawy (akcja
„Opis” obejmująca Beskid Niski
i Nadsanie) czy działania Stanisława
Krycińskiego prowadzone pod egidą
Towarzystwa Opieki nad Zabytkami
Sztuki Cerkiewnej (organizował on
obozy, podczas których młodzież
kierowana przez pracowników Pań-
stwowej Służby Ochrony Zabytków
odnawiała opuszczone i zniszczo-
ne cmentarze Łemkowszczyzny
i Nadsania).
Ukraińskimi miejscami pamięci są obiekty, takie jak: groby wybitnych osób narodowości
ukraińskiej; cmentarze, na których spoczywają osoby narodowości ukraińskiej, zwłaszcza
cmentarze, kwatery i groby wojenne; upamiętnienia i pomniki związane z ważnymi postacia-
mi oraz wydarzeniami w historii Ukrainy.
Wśród wybitnych osób narodowości ukraińskiej, które pochowane są na terenie Polski,
znajdują się m.in.: biskupi greckokatoliccy Konstantyn Czechowicz, Iwan Mogilnicki (au-
tor pierwszej wydanej w Galicji gramatyki języka ukraińskiego), Tomasz Polański (dyrektor
gimnazjum przemyskiego i poseł do Sejmu Krajowego Galicji) i Juliusz Pełesz (działacz
społeczny, autor prac historycznych o Kościele unickim) spoczywający na Cmentarzu Komu-
nalnym (Głównym) w Przemyślu. Na cmentarzu tym znajduje się także grobowiec Kapituły
obrządku greckokatolickiego (na tablicach umieszczono nazwiska pochowanych tu kanoni-
ków, w centrum znajduje się tablica pamiątkowa bp. Józefa Koczyłowskiego i ks. Grzego-
rza Lakoty ). Spoczywają tu również: poetka Ulana Krawczenko , pisarz Hryhoryj Cehłyń-
ski (pomnik w formie obelisku) i Iwan Zołnir (ukraiński działacz socjalistyczny) 2 . Jednym
Cmentarz petlurowców w Aleksandrowie Kujawskim
2 Ibidem , s. 217.
120
343618748.001.png 343618748.002.png
z najważniejszych ukraińskich
miejsc pamięci na terenie Polski
jest grób ks. Michała Werbi-
ckiego – kompozytora i twórcy
ukraińskiego hymnu narodowe-
go ( Szcze ne wmerła Ukraina )
w Młynach (gm. Hrebenne) ,
gdzie przez trzydzieści lat był on
proboszczem. Piękny kamienny
pomnik nagrobny w kształcie liry
umiejscowiony jest pod starą lipą
obok dawnej cerkwi 3 . Na cmenta-
rzu prawosławnym w Warszawie
pochowany jest zmarły w 1981 r.
Mychajło Balij , profesor fi lozofi i
UW, redaktor „Naszoi Kultury”.
W gmachu szkoły nr 7 w Jarosła-
wiu (woj. podkarpackie) zawie-
szona została w 1992 r. tablica
upamiętniająca postać urodzo-
nego w 1879 r. w tym mieście
wybitnego ukraińskiego kom-
pozytora Stanisława Ludkiewi-
cza . Do upamiętnień tej kategorii
należą też pomniki: poety Alek-
sandra Kozłowskiego w Hre-
bennem (woj. lubelskie), Tarasa
Szewczenki w Warszawie (przy
rogu ul. Goworka i Chocimskiej,
odsłonięty w marcu 2002 r.)
i Białym Borze (woj. zachodniopomorskie) oraz poety łemkowskiego Bohdana Antonowy-
cza w Nowicy (woj. małopolskie). Przez chwilę zawahałam się, czy w szkicu tym wymienić
także grób Epifana Drowniaka vel Nikifora zwanego Krynickim pochowanego na cmen-
tarzu w Krynicy. Ten wybitny łemkowski malarz, należący także w trudnym do określenia
stopniu do kultury polskiej, w zasadzie nigdy nie miał związku ze współcześnie rozumianą
ukraińskością, prócz tego, że tak zaklasyfi kowały go „polskie” władze komunistyczne i wy-
siedliły w ramach akcji „Wisła” 4 . Dość nietypowym, godnym uwagi obiektem, jest kamienny
nagrobek Olgi Krawczyk , dłuta znanego lwowskiego rzeźbiarza Aleksandra Zagórskiego,
przeniesiony kilka lat temu w wyniku decyzji konserwatora zabytków z niszczejącego, nie-
3 G. Rąkowski, Polska egzotyczna. Przewodnik , cz. 2, Warszawa 1996, s. 377.
4 S.A. Wisłocki, Przyczynek do biografi i Nikifora Drowniaka nazwanego „Krynickim” , „Polska
Sztuka Ludowa” 1995, nr 3–4, s. 219–226. Wątpliwość ta odnosi się także do wszelkich innych postaci
i upamiętnień łemkowskich. Łemkowie mieli zawsze silne poczucie własnej, odrębnej tożsamości
i dziś szufl adkowanie poszczególnych osób i spraw automatycznie, niejako na siłę, jest zamierzeniem
z gruntu chybionym.
121
Nagrobek ks. Michała Werbickiego w Młynach
343618748.003.png
czynnego cmentarza w Ose-
redowie k. Chłopiatyna na
cmentarz w Machnówku
(rzeźba nagrobna przedsta-
wia zmarłą w ukraińskim
stroju ludowym) 5 .
Zapomnianym epizo-
dem, z którym wiąże się
pamięć o kilku wybitnych
postaciach, jest udział
Ukraińców (wówczas okre-
ślanych jako Małorusini)
w Powstaniu Styczniowym
1863–1864. Na stosunek
Ukraińców do tego polskie-
go zrywu niepodległościo-
wego rzuca na ogół cień
tragedia Sołowiówki, Buł-
haja i wielu innych miejsc,
w których chłopska tłusz-
cza za podszeptem władz
carskich wyrzynała po-
wstańców, przesłaniając pa-
mięć o tych, którzy z bronią
w ręku dobrze zasłużyli się
wspólnej sprawie wolności.
Ponieważ ludzie ci przecho-
dzili zazwyczaj do oddzia-
łów polskich, porzucając
służbę w wojsku rosyjskim,
historiografi a niesłusznie traktowała ich jako Rosjan. Na przykład Ukraińcem – synem zie-
mianina z guberni połtawskiej – był porucznik armii rosyjskiej Andrzej Potebnia , słynny
konspirator i rewolucyjny demokrata (wykonawca zamachu na rosyjskiego namiestnika Kró-
lestwa Polskiego, gen. Aleksandra Ludersa 27 czerwca 1862 r. w Ogrodzie Saskim), który
poległ 3 marca 1863 r. pod Skałą (i tam został pochowany z polskimi towarzyszami), idąc do
ataku w szeregach kosynierów partii Mariana Langiewicza 6 . Jako zręczny dowódca powstań-
czej kawalerii zapisał się junkier kozacki Mitrofan Podhaluzin „Uragan” , dosługując się
stopnia rotmistrza Wojsk Polskich (wydany Rosjanom przez władze austriackie, został roz-
strzelany 4 grudnia 1866 r. w Warszawie) 7 . Zapewne spoczywa wraz z polskimi skazańcami
na stokach Cytadeli Warszawskiej.
Lata I wojny światowej pozostawiły wiele miejsc, w których spoczywają Ukraińcy – żoł-
nierze armii austro-węgierskiej i rosyjskiej – a także osoby cywilne. Na terenie Polski połu-
5 G. Rąkowski, op. cit ., s. 313 –314.
6 Zob. S. Kieniewicz, Powstanie Styczniowe 1863–1864 , Warszawa 1983, s. 406.
7 Zob. biogram M. Podhaluzina [w:] Prasa tajna 1862–1865 , t. I, Warszawa 1970, s. 342.
122
Bartne, krzyż poświęcony ofi arom obozu w Telerhofi e
343618748.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin