Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 35
TEMAT: W sklepie
ZAGADNIENIE: Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności
matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków.
1.Na dzień dobry!
§ „Cześć! Cześć! – zabawa integracyjna ze wstążką
CEL: imienne przywitanie uczestników zabawy, harmonizowanie życia w grupie
JAK? „Wstążka” łączy dwoje dzieci siedzących w kole naprzeciw siebie- dzieci te mówią sobie „ cześć!” lub witają się w wymyślony przez siebie sposób a następnie przekazują końce wstążki koleżance lub koledze z prawej strony, tworząc w ten sposób następną parę witających się dzieci ( i tak w kółko)
2„Prawa ręka”
§ „Zrośnięte bliźniaki”- zabawa ruchowa
CEL: wyzwolenie energii grupowej, rozwijanie poczucia bezpieczeństwa
JAK? Dzieci dobierają się parami i chodzą po sali „zrośnięte” częściami ciała wskazanymi przez prowadzącego, np. plecami, brzuchami, nosami itp. ( wymienione części ciała stykają się ze sobą). Na sygnał dzieci zmieniają partnerów, zabawa może być z podkładem muzycznym
§ „Drzewo” – zabawa logarytmiczna
CEL: Doskonalenie prawej ręki i orientacji w schemacie ciała
JAK? Dzieci wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki nr 57 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Palce małe /dz. unoszą przed siebie dłonie z rozstawionymi palcami
Ręce duże /kilkakrotnie wysuwają dłonie do przodu
Łokcie w dole /przyciągają łokcie do ciała
Dłonie w górze / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie
Ramię w prawo / poruszają prawym ramieniem
Ramię w lewo / poruszają lewym ramieniem
Tak się w lesie ….Chwieje drzewo / lekko przechylają się na boki nie
odrywając łokci od ciała
Można zabawę powtórzyć kilka razy w różnym tempie
4.„Ile? Tyle?
§ Dobieram przedmioty i potrafię je policzyć – zabawa tematyczna „ W sklep”
CEL: wdrażanie do uważnego słuchania instrukcji, respektowanie jej i współdziałanie w
zespole, symulowanie na zbiorach zastępczych
JAK?
1) Dzielimy dzieci na 4 zespoły , każdy zespół gromadzi przedmioty wg określonej cechy np. sklep z klockami, sklep z meblami, sklep zoologiczny, sklep przyborów szkolnych
2) Wprowadzamy nastrój wesołej zabawy w urządzanie sklepu, dzieci gromadzą odpowiednie przedmioty z „hurtowni i sprowadzają do swojego sklepu”, dajemy dzieciom kilka minut na przygotowanie towaru
3) Kolejno każda grupa prezentuje swój sklep, omawia zgromadzone przedmioty, uzasadnia swój wybór, liczy zgromadzone przedmioty, określa ile ich jest ( aspekt kardynalny)
§ „ Wiem ile to jest?- zabawa logiczna
CEL: wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią przy pomocy figur liczbowych i znaków =,+.-
JAK? Każde dziecko pracuje samodzielnie
1)wybieramy z każdej grupy po 2 przedmioty i wspólnie układamy zadanie np.
Do sklepu wielobranżowego przywieziono 2 talerze, 2 lalki, 2 kubki, 2 łyżeczki. Ile razem przywieziono rzeczy?
2) dzieci posługują się zastępnikami i układają rozwiązanie
xx 00 ^^ ##
3) potem układają rozwiązanie wykorzystując liczby
2+2+2+2=8
Przywieziono 8 rzeczy.
4) Podobnie konstruujemy z dziećmi zadania na odejmowanie np.
W cukierni było 10 ciastek. Pani zakupiła 3 ciastka , a pan 4 ciastka . Ile ciastek zostało?
Najpierw wykorzystujemy zastępniki a potem liczby i znaki.
10 – 3=7
7-4=3
Zostały 3 ciastka .
4.„Ważny wyraz – zabawa ortofoniczno -ruchowa
CEL: usprawnianie narządów artykulacyjnych, zwracanie uwagi na poprawną wymowę
głosek
JAK? Dzielimy dzieci na dwie grupy, umawiamy się, że jedna grupa naśladuje
zamiatanie szczotką – mówią szu, szu i naśladują sprzątanie, druga grupa to odkurzacze-
naśladują pracę odkurzacza – mówią żżżż, potem zmiana ról
5.ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: rozwija koordynację wzrokowo- ruchową, doskonali pracę ręki
JAK? Dziecko otrzymuje kartę nr II-11, uzupełnia wg własnego pomysłu
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE;
1. wstążka lub włóczka
2. piosenka
3. przedmioty z sali np. klocki
4. figury liczbowe i znaki
5. karty pracy
2
ula.f