Rehabilitacja w SM.doc

(62 KB) Pobierz

Ocena postępu choroby

         Ocena funkcjonalna w skali Kurtzky’ego (EDSS)

         Ocena w skali numerycznej (EGS)

         Wskaźnik aktywności choroby

         Wskaźnik Barthel

         Ocena w skali Rankina

         Ocena spastyczności w skali Ashwortha

         Ocena w logarytmicznej skali bólu

         Ocena pod kątem fizjoterapii

 

Ocena funkcjonalna w skali Kurtzky’ego (EDSS)

0,0- normalny stan neurologiczny

1,0- brak widocznych uszkodzeń układu nerwowego, minimalne objawy niewydolności jednego elementu układu funkcjonalnego

1,5- brak widocznych uszkodzeń układu nerwowego, minimalne objawy niewydolności więcej niż jednego elementu układu funkcjonalnego

2,0- liczne drobne objawy niewydolności jednego elementu układu funkcjonalnego

2,5- liczne drobne objawy niewydolności dwóch elementu układu funkcjonalnego

3,0- umiarkowana niewydolność układu funkcjonalnego, pacjent w pełni mobilny

3,5- umiarkowana niewydolność układu funkcjonalnego i minimalna niewydolność innych układów, pacjent w pełni mobilny

4,0- pełna mobilność bez pomocy, pacjent samowystarczalny, potrafi funkcjonować ponad 12 godzin dziennie pomimo poważnych utrudnień, zdolny do przebycia bez pomocy i odpoczynku około 500 metrów

4,5- pełna mobilność bez pomocy, zdolny do funkcjonowania przez cały dzień, może mieć niektóre ograniczenia w utrzymaniu pełnej aktywności, może wymagać minimalnej pomocy, charakterystyczna jest tu poważna niewydolność układu funkcjonalnego, zdolny do przejścia bez pomocy i odpoczynku około 300 metrów

5,0- zdolny do przejścia bez pomocy i odpoczynku około 200 metrów, ostra niewydolność układu funkcjonalnego, wystarczająca by uniemożliwić pełną aktywność (np.. Pracę przez cały dzień w warunkach nieprzystosowanych)

5,5- zdolny do przejścia bez pomocy i odpoczynku około 100 metrów, ostra niewydolność układu funkcjonalnego, wystarczająca by uniemożliwić pełną aktywność w ciągu dnia

6,0- wymaga nieregularnie jednostronnej pomocy ortopedycznej, aby przejść około 100 metrów

6,5- wymaga stałej obustronnej pomocy ortopedycznej, aby przejść około 20 metrów

7,0- niezdolny do przejścia więcej niż 5 metrów nawet z pomocą, może samodzielnie poruszać się przy pomocy standardowego wózka inwalidzkiego, potrafi funkcjonować około 12 godzin dziennie

7,5- niezdolny zrobić więcej niż kilka kroków, może wymagać pomocy przy poruszaniu się wózkiem inwalidzkim, potrafi samodzielnie obrócić się w łóżku, potrzebuje pomocy przy wchodzeniu i wychodzeniu z wózka, może wymagać wózka elektrycznego

8,0- poważnym ograniczeniem jest przejście z łóżka lub krzesła na wózek, może wymagać przebywania w łóżku przez cały dzień, wymaga stałej pomocy

8,5- podstawowym ograniczeniem jest przebywanie przez cały dzień w łóżku, aby funkcjonować wymaga całodobowej opieki

9,0- Pacjent całkowicie bezradny w łóżku, potrafi komunikować się i samodzielnie jeść

9,5- Pacjent całkowicie bezradny w łóżku, niezdolny aby skutecznie komunikować się i samodzielnie jeść

10,0- zgon

Zmodyfikowana skala Rankina

0- pacjent nie zgłasza skarg

1- pacjent zgłasza niewielkie skargi, które nie wpływają w sposób istotny na jego tryb życia

2- niewielki stopień inwalidztwa, objawy nieznacznie zmieniają dotychczasowy tryb życia, lecz nie ograniczają możliwości samodzielnego funkcjonowania. Nie jest zależny od otoczenia

3- średni stopień inwalidztwa, objawy znacznie zmieniają dotychczasowy tryb życia i  uniemożliwiają całkowicie niezależne samodzielne funkcjonowanie

4- dość ciężki stopień inwalidztwa, objawy zdecydowanie uniemożliwiają samodzielne życie. Nie jest konieczna ciągła opieka i pomoc drugiej osoby.

5- bardzo ciężki stopień inwalidztwa, pacjent całkowicie zależny od otoczenia. Konieczna stała opieka drugiej osoby.

                                          Rokowanie w SM
- Szanse przeżycia 20 lat od rozpoznania choroby w SM są o 20% niższe niż w całej populacji.
- Najczęstszą przyczyną zgonu jest odoskrzelowe zapalenie płuc oraz zakażenie dróg moczowych.
- 30- 40% chorych traci zdolność do pracy zawodowej w ciągu 5 lat trwania choroby.

Rokowanie lepsze, gdy:

- przebieg z okresami rzutów i remisji

-początek choroby- uszkodzenie nerwów czaszkowych lub dróg czuciowych

Rokowanie gorsze, gdy:

- postać pierwotnie i wtórnie przewlekła

- początek choroby- uszkodzenie dróg piramidowych lub móżdżkowych

Leczenie farmakologiczne SM

Leczenie rzutu choroby- Metylprednizolon, Kortykosteroidy doustne, Kortykotrofina (ACTH)

Leczenie immunomodulacyjne- opóźnia postęp choroby, wydłuża okres sprawności pacjenta (Interferon beta)

Immunosupresja- w zaawansowanych fazach postaci rzutowej wtórnie postępującej choroby

Terapia ratunkowa w SM- w ciężkim rzucie lub szybko pogarszającym się stanie zdrowia- leki usuwające przeciwciała skierowane przeciw antygenom mieliny lub hamujące ich produkcję

Leczenie objawowe zaburzeń pierwotnych (np. spastyczność) i wtórnych (np. infekcje układu moczowego

Rehabilitacja w SM

Kompleksowa rehabilitacja zmniejsza szkodliwą aktywność SM, nie zmniejsza jednak częstości rzutów ani nie zatrzymuje progresji choroby. Nie ma też wpływu na rozszerzanie się ognisk w obrazach MRI mózgu.

Rehabilitacja w SM w największym stopniu dotyczy układu ruchu.

Ze względu na mnogość objawów i postaci oraz indywidualną dynamikę rozwoju choroby konieczny jest właściwy dobór metod i środków usprawniania.

cele ogólne:

              - łagodzenie następstw rzutu

              - zapobieganie postępowi choroby

              - likwidowanie niektórych objawów

              - zapewnienie wydolności w zakresie wszystkich czynności codziennych

              - zachowanie wydolności w pracy zawodowej

cele szczegółowe:

- wzmacnianie siły mięśniowej i zapobieganie zanikom masy mięśniowej spowodowanej hypokinezją

- zapobieganie przykurczom i utrzymanie ruchomości stawów na możliwie najlepszym poziomie

- zmniejszanie: - spastyczności

                            - zaburzeń równowagi

                            - niezborności

              jako sposób utrzymania ogólnej sprawności fizycznej

- zapobieganie wtórnym powikłaniom wynikającym z ograniczenia aktywności ruchowej:

                            - odleżynom

                            - osteoporozie

                            - infekcjom układu moczowego

- wypracowanie nowych stereotypów ruchowych poprawiających upośledzoną sprawność

- zachowanie równowagi i koordynacji w niskich i wyższych pozycjach

- trening siły bez włączania oraz z włączaniem w funkcje

- zachowanie zdolności wykonywania ruchów precyzyjnych

- zachowanie zdolności wykonywania ruchów globalnych

Zasady postępowania w okresie zaostrzeń

1.      Odpoczynek i mała aktywność fizyczna

2.      Ograniczenie okresu unieruchomienia w łóżku do niezbędnego minimum

3.      Częste zmiany pozycji, układanie kończyn zapobiegające przykurczom

4.      Ćwiczenia bierne i oddechowe

Zasady postępowania usprawniającego

1.      Najważniejszym regulatorem dopuszczalnego obciążenia i rodzaju wysiłków, jakie wolno podejmować jest samopoczucie chorego. Nie ma żadnych „żelaznych zasad”.

2.      Nie wolno  w czasie ćwiczeń dopuszczać do przegrzania organizmu. Może to prowadzić do wzrostu spastyczności i potęgować zmęczenie.

3.      Unikać ćwiczeń prowadzących do przemęczenia i do bólu

4.      Ćwiczenia rozpoczynać od mięśni najmniej spastycznych, rozwijać siłę mięśni nie objętych spastycznością

5.      Dla bardzo słabych mięśni (2-3 wg skali Lovetta) ćwiczenia w odciążeniu, układać chorego do ćwiczeń w pozycji rozluźniającej, kończyny podwieszać w sposób ułatwiający wykonywanie ruchów czynnych.

6.      Dla mięśni o sile powyżej 3 stosować ćwiczenia z oporem odpowiednim do wydolności wysiłkowej z uwzględnieniem częstych przerw na wypoczynek

Zasady postępowania w ataksji

1.      Ćwiczenia z zamkniętymi i otwartymi oczami

2.      Ćwiczenia równoważne naprzemiennie w pozycji siedzącej i stojącej

3.      Ćwiczenia równoważne z elementami tanecznymi

4.      Jak najszersze wykorzystanie odruchów obronnych i mechanizmów kompensacyjnych

5.      Wykorzystanie kontroli wzrokowej w zaburzeniach czucia proprioceptywnego (ćwiczenia według H.S. Frenkla)

Ćwiczenia Frenkla

         Znajdują zastosowanie w rehabilitacji ataksji różnego pochodzenia.

         Są to ćwiczenia koordynacji zmierzające do jej poprawy poprzez:

              - wykorzystanie rezerw w tym względzie

              - uruchomienie mechanizmów kompensujących ubytki czucia głębokiego (wykorzystanie kontroli wzrokowej i czucia powierzchownego)

         Dążność do precyzji wykonywania ćwiczeń

         Utrudnianie ćwiczeń poprzez zlecanie wykonywania ruchów bardziej złożonych, zamiast wymagających zwiększenia siły ruchu

         Stasowanie przerw dla odpoczynku

         Indywidualne prowadzenie ćwiczeń (m.in. ze względu no konieczną asekurację)

         Wydawanie komend raczej równym, monotonnym głosem

         Od ruchów wykonywanych jedną kończyną do ruchów wykonywanych dwiema (najpierw symetrycznie, później asymetrycznie)

         Od ruchów w pełnym zakresie do ruchów w zakresie niewielkim (wycinek ruchu)

         Od ruchu płynnego do ruchu z zatrzymaniem (najpierw zatrzymanie przez chorego w dowolnym momencie, później na komendę terapeuty)

         Od ruchów szybkich do wolnych

         Od ruchów z otwartymi oczami (także przed lustrem) do ruchów z zamkniętymi

         Od ruchów rozkładanych na tempa do płynnych

         Od ćwiczeń przygotowawczych (np. wstawania czy chodzenia) do pełnych wzorców ruchu

         Ćwiczenia w pozycjach leżącej (na gładkim podłożu), siedzącej i stojącej

         Każde ćwiczenie powtarza się cztery razy

         Istotna rola masażu

         W pozycji siedzącej najważniejsze ćwiczenie umiejętności wstawania i siadania- ruch na trzy tempa: - cofnij stopy,

                                          - pochyl tułów,

                                          - wyprostuj nogi i wstań.

 

W pozycji stojącej ćwiczenia chodu i zwrotów

1.      wszelkie kroki ćwiczy się najpierw jako odstawno- dostawne, później naprzemiennie

2.      Najpierw chód bokiem, później do przodu i do tyłu oraz w górę i w dół po schodach

3.      Stosuje się chodniki z namalowanymi stopami lub znakami oznaczającymi ćwierć-, pół- i cały krok (17, 34 i 69 cm)

4.      Na początku tempo na trzy- odstaw nogę, obciąż, dostaw drugą (podobnie na schodach, podobnie zwroty)

5.      Najpierw kroki o równej długości, później o różnej

6.      Na koniec nauka posługiwania się kończynami górnymi podczas chodu (np. nosić różne rzeczy, usuwać przeszkody)

Zasady zdrowego żywienia

         Urozmaicać potrawy

         Spożywać dużo warzyw, owoców, produktów zbożowych

         Wybierać produkty o niskiej zawartości tłuszczu, chude mięsa, potrawy przygotowywane bez tłuszczu lub z niewielką jego zawartością

         Utrzymać odpowiednią masę ciała poprzez regularne zażywanie ruchu oraz dietę

         Ograniczać spożywanie soli, alkoholu oraz kofeiny

Dieta w SM

Nie ma udokumentowanych naukowo podstaw, aby twierdzić że istnieje wpływ nieprawidłowego odżywiania na prawdopodobieństwo zaostrzeń choroby.

Jednak w magazynach naukowych można spotkać wzmianki na temat wpływu spożywania dużej ilości mięsa zwierzęcego na negatywny przebieg choroby.

Uważa się również, że ryby, jarzyny zielone i czerwone mają działanie ochronne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin