2004_jesień.pdf

(1179 KB) Pobierz
ZW jesien 2004.p65
NR 3/04 (367)
jesień 2004
kto to taki...
B A R W N Y Z U C H
14223704.003.png
2
Zuchowe Wieści – Jesień 2004
Zuchowe Wieści
Jesień 2004
Zuchowe Wieści
Terapia odchudzaj¹ca?
Kwartalnik dru¿ynowych
zuchowych i nauczycieli
nauczania pocz¹tkowego.
Z pewnością zauważyliście, że gaze-
ta, którą właśnie czytacie, nieco uszczu-
plała. Czyżby moda na odchudzanie do-
padła także „Zuchowe Wieści”? Mija wła-
śnie pierwszy rok kolejnej, tym razem in-
ternetowej edycji zuchowej gazety. Cie-
kawi was pewnie, czy to jest właśnie po-
wód uszczuplenia gazety. Tak więc po-
staramy się rozwiać wasze wątpliwości.
Rzadko się zdarza, by solenizant roz-
dawał prezenty w swoje urodziny, ale my
przekonamy was, że jest to możliwe. Po
roku działalności postanowiliśmy zebrać
materiały z czterech internetowych nu-
merów i wydać je w wersji drukowanej.
Pismo ukaże się w postaci książkowej
i będzie zawierać stałe pozycje z trzech
poprzednich numerów oraz te, które uka-
załyby się w numerze jesiennym (stąd ta
„odchudzona” wersja). Mimo coraz
łatwiejszego dostępu do Internetu, na-
dal duża liczba instruktorów nie posiada
tego luksusu, a co za tym idzie nie ma
możliwości skorzystania z wirtualnych
„Zuchowych Wieści”. Wychodząc na-
przeciw właśnie ich potrzebom, jak rów-
nież wiedząc, że znaczna część instruk-
torów jest zwolennikiem tradycyjnych,
„papierowych” pomocy, postanowiliśmy
znaleźć środki i wydać „Zuchowe Wie-
ści” drukiem. Niestety ograniczone finan-
se nie pozwalają, by każdy numer gaze-
ty ukazywał się w ten sposób. Postara-
my się jednak, by nasz „rocznik” zaspo-
koił wszystkie wasze oczekiwania.
Jeśli internauci sądzą, że w drukowa-
nych „Zuchowych Wieściach” nie znajdą
już nic nowego dla siebie, to bardzo się
mylą. Gazeta ukaże się w nowej, odświe-
żonej, szacie graficznej, z nowymi rysun-
kami i „ulepszonymi” stronami dla zu-
cha. Ponadto znajdziecie w nich również
dotąd nie publikowane materiały, które
ukazałyby się w internetowym jesiennym
numerze.
W „Zuchowych Wieściach” będziecie
mogli znaleźć między innymi:
– cykle sprawnościowe,
– cykl artykułów z serii Psychika smyka,
– majsterki,
– pomysły na zbiórki pojedyncze,
– karty dla zuchów do sprawności,
– formy pracy od A do Z,
– wkładkę z kalendarzem drużynowego.
Całość stworzy „rocznik” podzielony
na cztery pory roku, tak jak cztery nu-
mery pisma. Nowe materiały, których do
tej pory nigdzie nie publikowaliśmy, to:
Pozytywna moc dotyku – artykuł dr
Aleksandry Piotrowskiej z cyklu „Psychi-
ka smyka”. W obecnych czasach prze-
pełnionych informacjami o „molestowa-
niu” zaczynamy bać się dotyku. Czy po-
winniśmy go unikać?
„JESIENNE CZARY MARY”, czyli kasz-
tany, liście i orzechy trochę inaczej – Tym
razem Magdalena Ciechańska prezentu-
je pomysły na majsterki z jesiennych „da-
rów natury”.
Kalendarz drużynowego – znany już
wam kalendarz przygotowywany od
dwóch numerów przez Małgorzatę Sil-
ny, został uzupełniony o dwie pozostałe
pory roku (jesień i zimę) i będzie stano-
wił wkładkę typu „złóż to sam”. Kalen-
darz zawiera daty świąt, rocznic, cieka-
wych dni itp., które możecie wykorzystać
przygotowując cykle sprawnościowe i,
a raczej przede wszystkim, zbiórki poje-
dyncze.
Co robić z tymi sześciolatkami?
tekst wyjaśniający wszelkie wątpliwości,
dotyczące zmian metodycznych w pio-
nie zuchowym i stawiający kropkę nad
„i” w sprawie zuchów sześciolatków. Zo-
stanie w nim przedstawione stanowisko
konferencji metodycznej, która odbyła się
niedawno w „Funce” i jakie to ma zna-
czenie dla drużynowego. Materiał ten
skierowany będzie zarówno do nowych
drużynowych potrzebujących podpowie-
dzi programowych i wsparcia metodycz-
nego, jak i do instruktorów pracujących
z zuchami kilka lat, potrzebujących no-
wych inspiracji.
Drodzy drużynowi, publikacja powin-
na się ukazać na przełomie listopada
i grudnia. Szukajcie jej w tym czasie
w „Horyzontach” w Warszawie na ul. Ko-
nopnickiej 6 lub w internetowej księgarni
na stronie www.księgarnia.hbw.pl
Życzymy wam w nowym roku pracy
z zuchami wiele satysfakcji i osiągnięć
(głównie wychowawczych) oraz niezapo-
mnianych przeżyć.
Naszym celem jest wsparcie
namiestników pracuj¹cych
w hufcach oraz dostarczanie
warsztatu dla dru¿ynowych
zuchowych.
Adres:
zuchowe.wiesci@zhp.org.pl
ul. Konopnickiej 6,
00-491 Warszawa
www.zuchowewiesci.zhp.org.pl
Zespó³ redakcyjny:
Anna Piekarz,
Ma³gorzata Silny,
Aleksander Gogó³.
Stali wspó³pracownicy:
Magdalena Ciechañska,
Aldona Kasza,
Mariusz Leñczuk,
Aleksandra Piotrowska,
S³awomir Rudziñski.
Korekta: Teresa Muœ.
Rysunki: Jacek Dryk.
Redakcja zastrzega sobie
prawo opracowywania,
skracania i zmiany tytu³ów
nades³anych materia³ów.
Wszystkie teksty pisane s¹
spo³ecznie.
Ok³adka: Zuchenka z 186 WGZ
z Hufca ZHP Warszawa –
Centrum podczas Œwiêta
Kolorowych Baloników. Zdjêcie
wykona³ Aleksander Gogó³.
Redakcja
„Zuchowych Wieści”
14223704.004.png
Zuchowe Wieści – Jesień 2004
3
Zbiórka Wydzia³u Zuchowego GK ZHP
Już po raz drugi w Warszawie spotkał się
Wydział Zuchowy GK ZHP na wyczerpujący
i pełen pracy weekend. Zjechali się prawie
w komplecie instruktorzy Wydziału i współ-
pracownicy z całej Polski. W piątkowy wie-
czór przywitała wszystkich druhna naczel-
niczka Anna Poraj. W swoim krótkim powi-
taniu druhna przedstawiła oficjalnie Wydzia-
łowi decyzję Naczelnika o powołaniu nowe-
go kierownika Wydziału, wytłumaczyła tak-
że okoliczności podjęcia takich decyzji.
Z uwagi na natłok zajęć druhna naczelnicz-
ka musiała opuścić nasze spotkanie i zająć
się najpilniejszymi sprawami Związku.
Głównym tematem spotkania były nowe
sprawności zuchowe, na które poświęciliśmy
całą sobotę. Bazując na naszych poprzednich
ustaleniach i wypracowanych od czasu po-
przedniej zbiórki materiałach oraz na uwa-
gach płynących z chorągwianych referatów
zuchowych, ustaliliśmy ostateczny kształt
programów nowych sprawności zespoło-
wych i indywidualnych. Programy te, po
drobnych poprawkach językowych nieba-
wem trafią do ostatecznych konsultacji, po
czym wraz z drobnymi poprawkami w sta-
rych programach trafią na posiedzenie Głów-
nej Kwatery, która wprowadzi je w „życie”
Związku.
Zmiany w Wydziale nie ograniczyły się je-
dynie do kierownika. Zmienił się też nieco
zakres obowiązków instruktorów i, co waż-
ne, naszą pracę wesprą nowi, wielcy zucho-
wi instruktorzy (chcesz poznać cały skład wy-
działu? Zapraszamy na stronę internetową:
www.zuchy.zhp.org.pl).
W ostatnim dniu tego pracowitego week-
endu obraliśmy strategię pracy z referatami.
Biorąc pod uwagę sygnały i potrzeby płyną-
ce od naszych podopiecznych, ustaliliśmy
główne cele, jakie chcemy osiągnąć w pracy
z chorągwiami. Część z tych celi przełożyli-
śmy już na konkretne zajęcia. Efekty tych
pierwszych można już oceniać po zbiórce
w „Perkozie” (opisanej niżej).
Zbiórka była bardzo owocna, przyniosła
wiele wypracowanych materiałów oraz uka-
zała nam, jak wiele zadań jeszcze przed nami.
Zabieramy się więc do pracy!
phm. Aleksander Gogół
Jak to szefowie referatów zuchowych w „Perkozie” czas spêdzali.. .
Pierwszego października szefowie bądź
inni przedstawiciele referatów większości
chorągwi wyruszyli na spotkanie do har-
cerskiego ośrodka PERKOZ, gdzie miała się
odbyć zbiórka zespołów programowych
i kształceniowych komend chorągwi. I się
odbyła. A działo się, oj działo.
Pierwszą noc spędziliśmy na integracyj-
nych śpiewankach, przy trzaskach ognia
w kominku i gwiździe wiatru za oknem.
Przez harcówkę przesypywali się ludzie,
którzy nie do końca jeszcze się znali, nic
o sobie nie wiedzieli poza tym, że przyjdzie
im spędzić najbliższe dwa dni razem.
Ciężka praca zaczęła się w sobotę już
o 9.00 rano. Kiedy wszyscy (tj. zuchowi
przedstawiciele) spotkaliśmy się na stołów-
ce, by rozpocząć zajęcia, aż trudno było
oczom uwierzyć i radość rozdzierała nasze
serca - było nas aż 20 osób!!!
Rozpoczęliśmy od poznania się i omó-
wienia bieżących spraw referatowo-wydzia-
łowych takich jak prasa („Zuchowe Wieści”,
„Czuwaj”) oraz kilku słów na temat tego,
nad czym obecnie pracuje wydział i co cie-
kawego zuchowego dzieje się w chorą-
gwiach.
Po południu zastanawialiśmy się nad roz-
wojem ruchu zuchowego: sadziliśmy małe
ziarenko (z nadzieją, że wykiełkuje), jak
prawdziwi chemicy napełnialiśmy probówki
dobrymi pomysłami, wkładaliśmy naszemu
drużynowemu do worka wszystko to, co
nam przyszło do głowy, a co mogło uła-
twić jego pracę i może kiedyś nasze ma-
rzenia się spełnią...
Rozmawialiśmy też o „Barwnym zuchu”
oraz „Poradniku komendanta kolonii zu-
chowej” (ale na razie o tym sza :o) ).
Wieczorem przeszliśmy do bardzo po-
ważnego tematu i... jego powaga nas wyci-
szyła. Jak pozyskać finanse??? Trzeba też
było posumować LAS. Wszyscy słuchali
i słuchali, i słuchali... aż oczy zaczęły się
kleić. I tak się kleiły aż do momentu przej-
ścia do wspominanej
już wcześniej sali
z kominkiem, gdzie
trwały śpiewanki,
a po nich wszystkich
pochłonęły gry nie do
końca planszowe.
Noc była bardzo
ciężka, a po niej nad-
szedł jeszcze cięższy
dzień. Znów zajęcia
od rana i znów same
poważne tematy:
Światowe Jamboree
w 2007 roku, Euro-
pejskie Jamboree,
Ogólnopolski Zlot
Drużynowych, pro-
pozycja programowa
2 do 100 i powrót do
finansów.
Przeszkoliliśmy się
z ich pozyskiwania
i mamy ogromną nadzieję, że bez proble-
mu uda nam się je zdobywać na wszystkie
nasze działania.
I tak właśnie minęły 3 dni ciężkiej, ale
owocnej pracy, podczas których panowała
przesympatyczna atmosfera. Udało nam się
poznać i mamy nadzieję, że dalsza współ-
praca będzie równie miła, jak te pierwsze
spędzone wspólnie dni.
hm. Emilia Kulczyk
14223704.005.png
4
Zuchowe Wieści – Jesień 2004
„Barwny zuch” – jak go zdobyæ?
Zdobywanie tytułu „Barwnego zucha” polega
na realizacji przedstawionych poniżej zadań.
Zadania są ściśle powiązane ze ścieżkami pro-
gramu „Barwy przyszłości”. Tytuł można zdo-
być w roku szkolnym 2004/05. Gromada po-
dejmująca wyzwanie nadsyła najpóźniej do
końca listopada 2004 r. do referatu zuchowe-
go (lub referatu programowego) macierzystej
komendy chorągwi zgłoszenie o przystąpieniu
do zdobywania przez zuchy tytułu „Barwnego
zucha”. W zgłoszeniu powinna być zawarta li-
sta zuchów. Aby zdobyć tytuł, zuchy powinny
wykonać po jednym zadaniu z każdej ścieżki
(do wyboru spośród proponowanych) lub pod-
jąć jedno większe zadanie (realizujące cele ze
wszystkich czterech ścieżek programu). Po
wykonaniu zadań lub dużego zadania należy
przesłać meldunek do chorągwi najpóźniej do
30 kwietnia 2005 r. Oznaczeniem „Barwnego
zucha” będzie plakietka składająca się z czte-
rech puzzli ułożonych poziomo z napisem
„Barwny zuch”, noszona nad prawą kieszonką
zuchowego mundurka. Plakietki będą do ku-
pienia w składnicy „4 Źywioły”.
4. Wykonajcie skarbiec (sakiewkę, sejf), gdzie
będziecie wpłacać swoje składki, zarobione
przez gromadę pieniądze itp. Wyznaczcie spo-
śród siebie skarbnika, który będzie dbał o pro-
wadzenie „rachunków” gromady i zuchów.
5. Zastanówcie się na zbiórce, jak należy go-
spodarować swoim kieszonkowym, zaplanuj-
cie miesięczne wydatki.
6. Zapoznajcie się z nominałami monet i bank-
notów polskich, załóżcie własny bank, pocztę
lub kantor, w którym dokonacie wymiany wa-
lut, wpłaty oraz wypłaty pieniężnej.
w czasie którego każdy z was będzie komuś
pomagał, ale tak, aby ta osoba o tym nie wie-
działa.
5. Zorganizujcie przedstawienie teatralne,
w którym kolejne akty to kolejne punkty Pra-
wa Zucha. Na to przedstawienie zaproście np.
rodziców.
6. Załóżcie księgę zuchowych sukcesów, w któ-
rej zaznaczać będziecie swoje osiągnięcia: ko-
lejne sprawności, gwiazdki i obietnice.
7. Spróbujcie sprawdzić, czy inni także mogą
być zuchami, czy to, co robią, jest zgodne
z Prawem Zucha, np. czy strażak mógłby być
zuchem? (Czy jest dzielny, czy mówi prawdę,
czy stara się być coraz lepszy itp.?). Swoje spo-
strzeżenia zilustrujcie (bohaterowie przestrze-
gają Prawa Zucha, mimo że go nie znają – zu-
chy chcą być jak bohaterowie) tworząc album
„Honorowych zuchów”.
8. Stwórzcie listę indywidualnych postanowień
– niech każdy zuch wybierze dziedzinę, w któ-
rej chce się poprawić, zwalczyć słabość, na-
uczyć się czegoś nowego. Porozmawiajcie
o tym w kręgu rady, wyznaczcie sobie termin
realizacji swych planów. A potem listę posta-
nowień przekształćcie w listę sukcesów.
WSPIERANIE HARCERSTWA NA WSI
1. Przygotujcie przedstawienie dla waszych
rówieśników ze szkoły wiejskiej (zadanie dla
gromad z miasta) lub ze szkoły miejskiej (za-
danie dla gromad ze wsi).
2. Nawiążcie współpracę z gromadą działającą
na wsi (dla gromad miejskich) lub miejską (dla
gromad wiejskich), zorganizujcie wspólny bi-
wak lub rajd.
3. Odwiedźcie zagrodę wiejską i tam porozma-
wiajcie o pracy rolnika.
4. Zaproście dzieci wiejskie na wycieczkę do
waszego miasta, zostańcie ich przewod-
nikami.
5. Wybierzcie się na wyprawę „Od ziarenka do
bochenka”, podczas której dowiecie się, do
czego wykorzystywane są zbierane przez rol-
ników plony.
6. Zaproście do siebie miejską gromadę, po-
każcie, jak się bawicie, jak wiele uroków kryje
w sobie polska wieś.
7. Wyruszcie w odwiedziny do miejskiej gro-
mady, poproście, by was oprowadzili, pokaza-
li, jakie niebezpieczeństwa kryją się w miejskich
zakamarkach, ile zagrożeń niesie za sobą nie-
rozważne poruszanie się po mieście.
8. Zorganizujcie dla miejskiej gromady biwak
w swoich okolicach, mieszkajcie w jednym
z gospodarstw, pokażcie „mieszczuchom” pra-
cę w gospodarstwie: wczesne wstawanie i opo-
rządzenie zwierząt, pracę w polu lub w sadzie,
uroki wieczornego odpoczynku.
ZADANIA DO POSZCZEGÓLNYCH ŚCIEŻEK
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE,
OBYWATELSKIE I EUROPEJSKIE
1. Sporządźcie mapę najbliższej okolicy i za-
znaczcie na niej ważne miejsca pamięci.
2. Z okazji Dnia Babci i Dziadka zorganizujcie
spotkanie pokoleń. Porozmawiajcie wspólnie
o zwyczajach regionalnych.
3. Na zbiórce zastanówcie się, w jaki sposób
moglibyście zareklamować Polskę i co w niej
lubicie najbardziej; wykonajcie folder.
4. Zorganizujcie konkurs pt. „Polska moja oj-
czyzna” lub przygotujcie wystawę prac, zdjęć
itp. pod tym samym tytułem.
5. Wybierzcie się na niby lub naprawdę w pod-
róż poza granice naszego kraju, odwiedźcie
wybrane przez siebie państwo Unii Europej-
skiej – poznajcie jego flagę, walutę, kuchnię,
obyczaje itp. To, czego się dowiedzieliście,
przedstawcie w formie folderu zachęcającego
do odwiedzenia tego kraju.
6. Zastanówcie się wspólnie, jakie macie pra-
wa i wolności, przedstawcie je w formie gra-
ficznej.
JEDNO DUŻE ZADANIE
DLA WSZYSTKICH ŚCIEŻEK JEDNOCZEŚNIE
Możecie także zdobyć tytuł „Barwnego zucha”,
wykonując jedno zadanie. Jedno, ale za to ja-
kie! Najlepiej, by jego realizacja trwała przez
kilka zbiórek i dotyczyła wszystkich czterech
kierunków „Barw przyszłości”. Być może ma-
cie własny pomysł na takie zadanie, pomysł,
który będzie dopasowany do waszych zuchów.
Jeśli tak, to zdobądźcie tytuł, realizując wła-
śnie takie zadanie. Pomysł wraz z krótkim opi-
sem realizacji nadeślijcie do Wydziału Zucho-
wego GK.
A oto propozycja „dużego” zadania:
Przygotujcie gazetkę o waszej okolicy, taką,
w której będzie można znaleźć ciekawe arty-
kuły, wiadomości bankowo-walutowe, infor-
macje praktyczne. Ale też wywiady z ciekawy-
mi ludźmi, opis najciekawszych wydarzeń
minionych dni czy tygodni. Wszystko, co jest
dla was ważne. Rozpowszechnijcie swoją ga-
zetkę w waszej okolicy. Po jednym egzempla-
rzu prześlijcie też do hufca, chorągwi i Głów-
nej Kwatery.
WYCHOWANIE EKONOMICZNE
1. Odwiedźcie bank i tam porozmawiajcie
z jednym z jego pracowników o tym, jak wy-
gląda praca w banku.
2. Określcie, co jako gromada chcielibyście
posiadać, przygotujcie swój biznesplan, prze-
prowadźcie akcję zarobkową itp.
3. Zorganizujcie wyprawę do jakiegoś przed-
siębiorstwa produkcyjnego, gdzie będziecie
mogli obserwować przebieg produkcji, zoba-
czyć, w jaki sposób ludzie pracują, by zarobić
na swoje utrzymanie.
WSPIERANIE WYCHOWAWCZEGO CHARAK-
TERU ORGANIZACJI
1. Dowiedzcie się, skąd się wzięły zuchy
w Polsce, kim był Aleksander Kamiński.
2. Poznajcie przygody Antka Cwaniaka i jego
zuchów.
3. Zorganizujcie zwiad, w trakcie którego do-
wiecie się, które miejsca w waszej najbliższej
okolicy wymagają opieki, a następnie zaopie-
kujcie się nimi.
4. Zorganizujcie miesiąc pomocnej dłoni,
Opracowanie programu: Wydział Zuchowy
GK ZHP przy udziale uczestników zbiórki pro-
gramowej „Perkoz 2003”: phm. Anny Piekarz,
phm. Aldony Kaszy, phm. Małgorzaty Silny,
phm. Emilii Kulczyk, phm. Aleksandra Gogó-
ła, phm. Anny Fabińskiej, hm. Baltazara Gło-
wińskiego, phm. Mariusza Leńczuka i phm.
Katarzyny Zimniak. Przy budowie zadań po-
szczególnych ścieżek wykorzystano pomysły
nadesłane z referatu Chorągwi Wielkopolskiej,
za które bardzo dziękujemy.
14223704.006.png 14223704.001.png
Zuchowe Wieści – Jesień 2004
5
„Barwny zuch” – du¿e zadanie
Drogie Druhny i Druhowie także drodzy!
Jeżeli wybraliście to zadanie, wiedzieć mu-
sicie, iż nie jest to zabawa na jedną zbiórkę.
Rubryk do wypełnienia jest wiele, a i ich te-
matyka jest bardzo różnorodna. Część za-
dań możecie powierzyć zuchom do samo-
dzielnego wykonania między zbiórkami,
jednak pamiętajcie – to jest wspólna praca
całej gromady – jedna gazetka – więc albo
podzielcie się pracą w gromadzie – na przy-
kład na szóstki, albo róbcie wszystko razem
(co jest bardziej zalecane). Teraz kilka wska-
zówek dotyczących rubryk i tego, co się
powinno tam znaleźć:
Strona tytułowa , a na niej artykuł tytuło-
wy i stopka redakcyjna. Stopkę można wy-
konać, wpisując imiona i nazwiska wszyst-
kich zuchów, z informacją, kto jest redak-
torem naczelnym, kto technicznym, kto
robi korektę itd. Artykuł tytułowy to wasza
wizytówka, w ciekawy sposób trzeba przed-
stawić waszą gromadę, pamiętajcie też
o tworzeniu małych rysuneczków – grafiki
– np. totemu lub buławki.
Strona druga może zawierać materiał
o ciekawym miejscu. Zadaniem zuchów bę-
dzie wybranie takiego miejsca, które jest naj-
piękniejsze i najciekawsze w waszej okoli-
cy. W zależności od tego, gdzie pracuje gro-
mada, może to być park, lasek, starówka,
rynek itp. Zadbajcie także, by wyjaśnić czy-
telnikom, jak najłatwiej tam trafić. Przy two-
rzeniu takiego materiału warto się w to miej-
sce z zuchami wybrać, może przeprowadzić
mały zwiad, by uzyskać więcej informacji.
Kolejny element to rubryka ekonomiczna.
W tym miejscu zuchy powinny podać (jak
w każdej gazecie) kursy walut z danego dnia;
czemu by się nie wybrać do pobliskiego kan-
toru lub banku, który można przy okazji
obejrzeć. Gdy nie ma takich możliwości, zu-
chy mogą tego poszukać w gazecie, telega-
zecie lub Internecie. Jeśli niedawno działo
się u was w miejscowości coś zasługujące-
go na rozgłos, to także warto to opisać (ja-
kieś przedsiębiorstwo dostało nagrodę, ktoś
przekazał jakąś darowiznę, miejski zakład
komunikacyjny podwyższył ceny za bilety).
Stronę trzecią poświęcamy w całości te-
matowi wychowania europejskiego. Zada-
niem zuchów jest zareklamowanie biura
podróży „Zuch Travel”. Zaplanujcie trasę
wycieczki po Europie, określcie, jakie atrak-
cje turystyczne polecacie do zwiedzania
w każdym odwiedzanym mieście. Postaraj-
cie się tak opisać trasę, by czytelnik też
chciał wyruszyć w tę podróż. Podróżując po
Europie obowiązkowo trzeba zasmakować
specjałów miejscowej kuchni. A więc mistrz
zuchowej kuchni zdradza przepis na wy-
braną (specyficzną dla wybranego przez nas
regionu) potrawę, którą czytelnik łatwo
i szybko przygotuje sam w domu. Zadanie
to może opracować jeden lub kilkoro zu-
chów wspólnie w domu lub też całą gro-
madą, podczas zbiórki dotyczącej zdrowe-
go żywienia lub w trakcie cyklu sprawno-
ściowego. Do całej strony możecie dołączyć
słownik podstawowych wyrazów, mapkę
kraju, fotografie itd.
Strona czwarta to miejsce poświęcone na
wywiad z kimś zasłużonym, ważnym z ja-
kiegoś powodu. W osobnym prostokącie jest
miejsce na opisanie, kim ten człowiek jest
i dlaczego jest ważny. Wywiad musicie
wcześniej przygotować, dobrze, by osoba
była uprzedzona, a całość wyglądała nieco
jak gawęda gościa przerywana pytaniami zu-
chów. Każdy zuch niech przygotuje swoje
pytania. Wcześniej w kręgu rady ustalcie,
kto zadaje jakie pytanie – możecie dla zu-
chów przygotować ściągawki. Zuchy powin-
ny być uzbrojone w notatniki, dyktafony
i inne potrzebne materiały, które mogą być
prawdziwe lub wykonane wcześniej podczas
majsterki. Ważne, by dzieci dobrze wiedzia-
ły, z kim robimy wywiad (np. z najstarszym
mieszkańcem, z uczestnikiem olimpiady).
Strona piąta daje możliwość przypomnie-
nia Prawa Zucha. Zuchy za pomocą tego
artykułu powinny chcieć przedstawić czy-
telnikom, dlaczego bycie zuchem to taka faj-
na sprawa, uwidocznić, że Prawo to nie jest
jakiś niewyobrażalny wymóg, a każdy, bę-
dąc „dobrym” człowiekiem i obywatelem,
przestrzega tych zasad w życiu codziennym.
Poza opisem symboli występujących na
znaczku zucha, dzieci (niekoniecznie każ-
de) przy każdym punkcie powinny opisać,
jak to jest u nich, wskazać jakąś sytuację,
np. Kiedyś, jak bardzo bolał mnie ząb, to
mama zabrała mnie do dentysty zwanego
rzeźnikiem i choć bardzo się bałem, to by-
łem dzielny i usiadłem na fotelu. Później
było borowanie, lecz teraz ząb mnie już nie
boli, bo byłem dzielny. Jaś z szóstki „Lisów”.
Na stronie szóstej wracamy do naszych
przyjaciół. Trzeba pokazać, że są inne gro-
mady, które się bawią podobnie do nas. Gdy
jesteście gromadą miejską, należałoby wy-
brać się do przyjaciół ze wsi, zobaczyć, jak
oni się bawią, poznać uroki tamtejszej rze-
czywistości. Całość można opisać jako do-
niesienia z terenu. Drugi materiał ponow-
nie zahacza o ekonomię. Przy okazji tego
zadania byłoby dobrze, gdyby zuchy dowie-
działy się, jak można oszczędzać, ale nie tyl-
ko pieniądze, również materiały, surowce.
Że przy majsterce wycinając coś małego
możemy nie niszczyć całej kartki, że segre-
gując odpadki można nie tylko przyczynić
się do ochrony środowiska naturalnego, ale
także zaoszczędzić energię, lasy, wodę.
Przykładem niech będzie Ekodomek opisa-
ny w zimowych „Zuchowych Wieściach”
z 2003 r. – artykuł o gwiazdkach.
Strona siódma zawiera reporterskie do-
niesienia. Może to polegać na zebraniu
przez zuchy z gazet i innych możliwych
źródeł wycinków z ciekawymi informacja-
mi o wydarzeniach dotyczącymi ich okoli-
cy, np. otwarcie 300 m obwodnicy wokół
pola sołtysa, koncert „Ich iluś tam” w miej-
scowej remizie, ale także informacje doty-
czące samych zuchów i ich rówieśników,
np. dyskoteka w szkole czy festyn z okazji
powitania wiosny. Nie możemy też zapo-
mnieć o prawach dzieci. Czytelnikami na-
szej gazety będą również dorośli (rodzice,
rodziny, nauczyciele i dyrekcja szkoły – przy
okazji tego pokazujecie swoją pracę i macie
szansę pozyskać nowych sojuszników).
Strona ostatnia to miejsce na waszą re-
klamę. Oczywiście możliwość przekazania
1% podatku nie zniknie w kolejnym roku,
co powoduje, że przy okazji tego zadania
możecie poinformować o tym wszystkich
czytelników, a wasza praca nad tym mate-
riałem wskaże, że te pieniądze nie prze-
padną, tylko trafią do waszej gromady. Mo-
żecie tam napisać, na co dokładnie chcieli-
byście przekazane fundusze wykorzystać.
W przypadku, gdy ktoś nie będzie mógł wam
przekazać pieniędzy, a będzie miał możli-
wość zapewnić na przykład materiały – kred-
ki, papier itp., to także na tym skorzystacie.
Zadbajcie, by efekt waszej pracy dotarł do
jak największej liczby odbiorców. Możecie
rozdawać gazetkę na przerwie w szkole,
wysłać delegację do pani dyrektor, wyjść
poza szkołę – to doskonała promocja har-
cerstwa, a przede wszystkim waszej groma-
dy i ogromnej pracy kadry w środowisku
lokalnym. Odwiedźcie władze gminy czy
miasta, dajcie jeden egzemplarz gazety wój-
towi, burmistrzowi lub innej ważnej osobie
w okolicy (uważajcie jednak na swoje za-
chowanie – by was nie uznali za roznosi-
cieli ulotek – w urzędach to niepożądane).
Możecie to zadanie realizować w czasie
pojedynczych zbiórek lub cyklu sprawno-
ściowego np. „dziennikarza”. Pamiętajcie
także o sprawnościach indywidualnych – tu
wiele zadań możecie powierzać zuchom, by
sprawdzały, dowiadywały się o różnych zda-
rzeniach itd.
14223704.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin