Leksykon spedytora
Jeżeli szukasz odpowiedzi na konkretne pytanie to łatwiej znajdziesz je tutaj. Skróty przyporządkowane są określonym rodzajom pojęć. Jeżeli pojęcie występuje w kilku rodzajach spedycji, to podane są wszystkie z nich.
b - bankowość
c-cło
l - logistyka
m - magazynowanie
pk - przewozy kombinowane
ps - przewozy specjalne
s - spedycja - pojęcie występujące przy każdym rodzaju spedycji
sd - spedycja drogowa
sk - spedycja kolejowa
sl - spedycja lotnicza
sm - spedycja morska
wt -wystawy i targi
1PL - First Party Logistics - określenie stopnia outsourcingu logistyki oraz zaangażowania inwestycyjnego w obsługę logistyczną; 1PL oznacza, że usługi logistyczne dostarcza producent sam sobie (1);
2PL - Second Party Logistics - określenie stopnia outsourcingu logistyki oraz zaangażowania inwestycyjnego w obsługę logistyczną; 2PL oznacza, że producent lub firma dokonują bardzo dużych inwestycji dla zapewnienia sprawnej obsługi logistycznej (1);
3PL - Third Party Logistics - określenie stopnia outsourcingu logistyki oraz zaangażowania inwestycyjnego w obsługę logistyczną; 3PLjest typowym spedytorem (operatorem logistycznym), który świadczy usługi zarówno ogólne (shared, multiuser logistics), jak i kontraktowe - contract logistics (l);
4PL - Fourth Party Logistics - określenie stopnia outsourcingu logistyki oraz zaangażowania inwestycyjnego w obsługę logistyczną; firma 4PL miałaby zgodnie z modelem 1-5PL zarządzać kompleksowym łańcuchem dostaw dla różnych klientów; niestety do chwili obecnej żadna firma nie osiągnęła tego stopnia (1);
5PL - Fifth Party Logistics - określenie stopnia outsourcingu logistyki oraz zaangażowania inwestycyjnego w obsługę logistyczną; oznacza to, że całkowita funkcjonalność działu logistyki jest przekazana w zarząd firmie obcej (1);
ABC-costing - Activity Based Costing - rachunek kosztów działań - jest to podejście metodologiczne do alokacji kosztów do tych produktów i (lub) komórek przedsiębiorstwa, które rzeczywiście generują ich powstawanie (s);
about - w przypadku akredytywy oznacza tolerancję rzędu +/-10% w stosunku do wartości akredytywy lub ceny jednostkowej towaru albo ilości towaru w zależności od kontekstu w jakim tolerancja jest wpisana (b);
Abruf - patrz: odwołanie towaru (s);
accessorial charges - należności za dodatkowe usługi, nie objęte stawką liniową (sm);
accessorial servicies - usługi dodatkowe świadczone przez linię lotniczą lub żeglugową w stosunku do standardowej usługi transportowej; typowym przykładem takich usług są: podjęcie towaru, dostawa, COD, składowanie (sl, sm);
actual total loss - patrz: strata całkowita rzeczywista (sm);
added value - patrz: wartość dodana (l, s);
ADN - European Agreement concerning the international Carriage of Dangerous Goods by Inland Waterways - umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu materiałów niebezpiecznych w żegludze śródlądowej;
ADNR - umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu materiałów niebezpiecznych w żegludze śródlądowej na Renie;
ADR - PAccoreuropen relatif au transport in-termodal des marchandises Dangereuses par Route - konwencja europejska dotycząca drogowych przewozów materiałów niebezpiecznych (sd);
ADSp. - Allgemeine Deutsche Speditionsbe-dingingen - niemieckie ogólne warunki spedycyjne, stosowane przez spedytorów niemieckich (s);
ad yalorem - łac. dosłownie: od wartości - oznacza naliczanie stawek celnych lub podatkowych od wartości towaru (c);
advance freight - zaliczka na zapłatę frachtu (sm);
Advance Manifest Regulations (1/2-, 1-, 2-, 24-HourRules) - zaawansowane regulacje dotyczące wystawiania manifestów ładunkowych, odpowiednio na 1/2, l, 2,24 godziny przed ich wysyłką;
AEO - ang. Authorised Economical Operator - autoryzowany operator ekonomiczny - podmiot gospodarczy uznany przez władze celne Unii Europejskiej (a ściślej rzecz biorąc jednego z państw-członków), mający prawo działać na terenie całej UE (c);
AES - ang. Automatem Eksport System - zautomatyzowany system eksportu - element koncepcji e-cła Unii Europejskiej (c);
AETR - konwencja europejska regulująca czas pracy kierowców (sd);
agent portowy - firma brokerska handlująca usługami portów morskich (sm);
AGTC - European Agrement on Important Combined Transport Lines and Related Installa-tions - europejskie porozumienie o podstawowych międzynarodowych połączeniach inter-modalnych i punktach transportowych (pk);
AIS - ang. Automated Import System - zautomatyzowany system importowy - element koncepcji e-cła Unii Europejskiej (TA-XUD/461/2004Rev. 3);
akceptant - staje się nim trasat z chwilą przyjęcia przez niego, czyli zaakceptowania weksla; zwyczajowo akceptacja polega na napisaniu na wekslu „przyjmuję" lub „accepted" i złożeniu podpisu przez trasata; sam podpis trasata jest także uważany za akceptację (b);
akcept bankowy - oznacza, że akceptantem jest bank (b);
akcept kupiecki - oznacza, że akceptantem jest kupujący (b);
akredytywa - ang. letter of credit (L/C) - inaczej przewóz „na akredytywie"; oznacza, że płatność (beneficjentowi) za towar i (lub) przewoźne następuje po przedstawieniu właściwych, opisanych bardzo szczegółowo w dokumencie akredytywy bankowej, dokumentów przewozowych; wszelkie pomyłki spedytora w wypełnianiu dokumentów są niedopuszczalne, a ich skutki obciążają spedytora (b);
akredytywa awizowana - oznacza, że do zadań banku pośredniczącego należy sprawdzenie autentyczności akredytywy oraz przekażąnie jej treści (awizowanie) eksporterowi, jak też awizowanie wszelkich zmian akredytywy (b);
akredytywa dokumentowa - ang. documentary letter of credit - jest zobowiązaniem banku podjętym na zlecenie importera do wypłacenia eksporterowi (beneficjentowi akredytywy) określonej sumy w zamian za przedłożenie dokumentów, w przewidzianym w akredytywie terminie (b);
akredytywa negocjacyjna - oznacza, że bank pośredniczący jest upoważniony do tzw. negocjacji dokumentów, czyli ich sprawdzenia pod kątem zgodności z wymogami akredytywy i wypłaty kwoty należnej eksporterowi (rozliczenia z eksporterem dokonywane są w imieniu i na rachunek banku otwierającego akredytywę) (b);
akredytywa nieodwołalna - ang. irrevocable letter of credit - akredytywa, której warunki nie mogą być zmienione bez zgody wszystkich zainteresowanych stron; w praktyce tylko ten typ akredytywy zabezpiecza interesy wszystkich stron (b);
akredytywa nieprzenośna - oznacza, że do jej realizacji jest upoważniony tylko jeden, określony w niej beneficjent (b);
akredytywa odwołalna - ang. revocable letter of credit - akredytywa, która może być odwołana lub zmieniona bez powiadamiania benefi-cjenta; ponieważ taka akredytywa nie daje żadnej rękojmi otrzymania płatności przez benefi-cjenta, w praktyce, nie jest stosowana (b);
akredytywa potwierdzona - oznacza, że bank eksportera daje do akredytywy otwartej przez bank importera swoje potwierdzenie; stając się bankiem potwierdzającym, podejmuje wobec eksportera samodzielne zobowiązanie do zapłaty lub zabezpieczenia zapłaty (b);
akredytywa przenośna - oznacza, że bank pośredniczący może ją postawić w całości lub w części do dyspozycji jednej lub kilku stron, zwanych wtórnymi beneficjentami; takie rozwiązanie pozwala eksporterowi przenieść akredytywę w całości lub w części na producenta towaru lub usługi (b);
akredytywa standby - ang. standby letter of credit - nazywana także akredytywą zabezpieczającą - oznacza zobowiązanie banku otwierającego do zapłaty kwoty akredytywy na pierwsze żądanie beneficjenta, jeżeli zapłaty nie dokonał dłużnik, np. importer nie zapłacił za towar w umówionym terminie (b);
akredytywa zabezpieczająca - patrz: akredytywa standby (b);
all cargo aircraft - ang. samolot do przewozu tylko frachtu, frachtowiec (sl);
all-in - patrz: cena all-in (s);
allotment - stała liczba miejsc na promie lub statku ro-ro dla przewoźnika drogowego lub kolejowego; także gwarancja dostępności określonej umową przestrzeni ładunkowej w samolocie wożącym fracht dla danego spedytora (s);
apron - płyta portu lotniczego, na której następuje za- i wyładunek pasażerów oraz towarów (sl);
armator - właściciel lub zarządca statków morskich; na rynku obecne są również firmy armatorskie nie posiadające własnych statków, tzw. NYOCC (Non Yessel Operating Common Carrier), które aktywnie operują na rynku przewoźników morskich (sm);
articulated lorry - ang. brytyjski - samochód ciężarowy z przyczepą lub ciągnik siodłowy z naczepą (sd);
ASN - ang. Anti-smuggling Net - działania i organizacja zmierzające do ograniczenia nielegalnego importu do Unii Europejskiej; element budowanego w ramach koncepcji e-cła UE systemu zarządzania ryzykiem wynikającym z przemieszczania towarów do (z) różnych obszarów celnych (c);
assured - ang. ubezpieczony; assurer - ang. ubezpieczycie!;
ATA - Admission Temporaire (Carnet) - zwany karnetem ATA, stosowany przy czasowym dopuszczeniu towaru na obszar celny wskazanego w nim kraju, członka konwencji ATA; maksymalna ważność karnetu ATA to 12 miesięcy (c);
ATP - europejska konwencja o drogowym przewozie materiałów łatwo psujących się, podpisana w Genewie w 1970 r.; Polska jest stroną konwencji ATP od 1984 r. (sd);
Auflieger - patrz: naczepa płaska (sd);
Automated Manifest System - zautomatyzowany system wystawiania manifestów ładunkowych (s);
awalista - zwany także poręczycielem weksla; to osoba, która poręczyła za zapłatę całości lub części weksla (b);
awaria poszczególna - ang. particular average - powstaje przypadkowo i jest przyczyną powstania straty częściowej (partial loss) lub całkowitej (total loss); skutki awarii poszczególnej są ponoszone przez właściciela danego przedmiotu; awaria poszczególna może być przedmiotem ubezpieczenia (sm);
awaria wspólna - ang. generał average - jest wyrządzana rozmyślnie i rozsądnie celem uchronienia od niebezpieczeństwa mienia zaangażowanego we wspólnej wyprawie morskiej (art. 250 par. l kodeksu morskiego); jest przyczyną powstania straty częściowej (partial loss) lub całkowitej (total loss); skutki awarii wspólnej są ponoszone przez wszystkich właścicieli uratowanego mienia, w tym statku (art. 252 par. l kodeksu morskiego); awaria wspólna ma miejsce niezależnie od tego, czy poszczególne składniki mienia w niej uczestniczące są ubezpieczone (sm);
AWB - ang. Air Way Bili - lotniczy list przewozowy (sl);
B2B - ang. business to business - oznacza obsługę spedycyjną wyłącznie przedsiębiorstw, z pominięciem osób fizycznych (s);
B2C - ang. business to customer - oznacza obsługę dostaw od przedsiębiorstw do osób fizycznych, np. klientów sklepów internetowych;
back-to-back - wystawienie dokumentu przewozowego typu „master" (np. MAWB) dla tylko jednego dokumentu przewozowego typu „house" (np. HAWB), praktykowane, aby ukryć przed osobami niepowołanymi prawdziwe warunki przewozu (sl, sm);
BAF - ang. Bunker Adjustment Factor - tzw. dodatek bunkrowy, wyrównujący zmiany cen paliw statków morskich (sm);
bagged cargo - ang. - towar załadowany na statek w workach (sm);
bailey - samolot pasażersko-towarowy, przewożący w górnej połowie kadłuba pasażerów, a w dolnej ładunki, typ samolotu najczęściej wykorzystywany przez regularne linie lotnicze (sl);
bank holiday - ang. - dni, w których banki nie pracują (b);
barkowiec - ang. lighter aboard ship vessel - LASY - statek przystosowany do przewozu barek z ładunkiem umieszczonym wewnątrz kadłuba (sm);
barter - patrz: transakcja kompensacyjna;
baza dostawy - jest to podział obowiązków pomiędzy eksportera oraz importera; najczęściej do określenia bazy dostawy używane są formuły handlowe Incoterms 2000 lub Combi-terms albo RAFDT;
beneficjent akredytywy - strona, która ma otrzymać zapłatę za pośrednictwem akredytywy (b);
beneficjent wtórny akredytywy - strona, na którą może być przeniesiona zapłata w całości lub w części z akredytywy przenośnej (b);
BC Code - ang. Code for Safe Practice for Solid Bulk Cargoes - kodeks bezpiecznego przewozu stałych ładunków masowych (sm);
Bili of Exchange - patrz: weksel trasowany;
BIMCO - ang. Baltic and International Maritime Council - Bałtycka i Międzynarodowa Rada Morska (sm);
Binding TariffInformation BIT-ang. patrz: wiążąca informacja taryfowa (c);
B/L - ang. Bili of Lading - morski list przewozowy, zwany konosamentem (sm);
BDŻ - koleje bułgarskie (sk);
block train - patrz: pociąg zblokowany (sk);
Blockzug - patrz: pociąg zblokowany (sk);
...
shani152