Podstawy Użytkowanie urządzeń_313[01]_o1.03_u(1).pdf

(492 KB) Pobierz
Fototechnik_313[01]_O1.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Piotr Terlecki-Prokopowicz
Użytkowanie urządzeń fototechnicznych
313[01].O1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
264309150.001.png 264309150.002.png 264309150.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Edward Habas
mgr Remigiusz Kutyła
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Piotr Terlecki-Prokopowicz
Konsultacja:
mgr Zdzisław Sawaniewicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 313[01].O1.03
„Użytkowanie urządzeń fototechnicznych”, zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu fototechnik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Aparaty fotograficzne, funkcje podstawowych elementów
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
14
4.2. Urządzenia do ustalania warunków naświetlania
15
4.2.1. Materiał nauczania
15
4.2.2. Pytania sprawdzające
17
4.2.3. Ćwiczenia
18
4.2.4. Sprawdzian postępów
19
4.3. Akcesoria fotograficzne
20
4.3.1. Materiał nauczania
20
4.3.2. Pytania sprawdzające
23
4.3.3. Ćwiczenia
23
4.3.4. Sprawdzian postępów
24
4.4. Urządzenia do oświetlania planów zdjęciowych
25
4.4.1. Materiał nauczania
25
4.4.2. Pytania sprawdzające
27
4.4.3. Ćwiczenia
27
4.4.4. Sprawdzian postępów
28
4.5. Urządzenia do kopiowania obrazów fotograficznych
29
4.5.1. Materiał nauczania
29
4.5.2. Pytania sprawdzające
32
4.5.3. Ćwiczenia
32
4.5.4. Sprawdzian postępów
33
4.6. Procesory i urządzenia stosowane do obróbki chemicznej materiałów
światłoczułych
34
4.6.1. Materiał nauczania
34
4.6.2. Pytania sprawdzające
35
4.6.3. Ćwiczenia
35
4.6.4. Sprawdzian postępów
36
4.7. Urządzenia stosowane w technice wideo
37
4.7.1. Materiał nauczania
37
4.7.2. Pytania sprawdzające
38
4.7.3. Ćwiczenia
38
4.7.4. Sprawdzian postępów
39
5. Sprawdzian osiągnięć
40
6. Literatura
45
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności projektowania oraz
wykonywania złożonych prac związanych z użytkowaniem urządzeń fototechnicznych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś
mieć opanowane, aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej,
- cele kształcenia tej jednostki modułowej,
- materiał nauczania (rozdział 4), który umożliwia samodzielne przygotowanie
się do wykonania ćwiczeń i zaliczenia sprawdzianów.
- ćwiczenia, które zawierają:
§ treść ćwiczeń,
§ sposób ich wykonania,
§ wykaz materiałów i sprzętu potrzebnego do realizacji ćwiczenia.
Przed przystąpieniem do wykonania każdego ćwiczenia powinieneś:
- przeczytać materiał nauczania z poradnika dla ucznia i poszerzyć wiadomości z literatury
zawodowej dotyczącej urządzeń fototechnicznych,
- zapoznać się z instrukcją bezpieczeństwa, regulaminem pracy na stanowisku
laboratoryjnym oraz ze sposobem wykonania ćwiczenia.
Po wykonaniu ćwiczenia powinieneś:
- uporządkować stanowisko pracy po realizacji ćwiczenia,
- dołączyć pracę do teczki z pracami realizowanymi w ramach tej jednostki modułowej,
- sprawdzian postępów, który umożliwi Ci sprawdzenie opanowania zakresu materiału
po zrealizowaniu każdego podrozdziału - wykonując sprawdzian postępów powinieneś
odpowiadać na pytanie tak lub nie, co oznacza, że opanowałeś materiał albo nie,
- sprawdzian osiągnięć, czyli zestaw zadań testowych sprawdzających Twoje opanowanie
wiedzy i umiejętności z zakresu całej jednostki. Zaliczenie tego ćwiczenia jest dowodem
osiągnięcia umiejętności praktycznych określonych w tej jednostce modułowej,
- wykaz literatury oraz inne źródła informacji, z jakich możesz korzystać podczas nauki
do poszerzenia wiedzy.
Jeżeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela
o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną czynność.
Po opracowaniu materiału spróbuj rozwiązać sprawdzian z zakresu jednostki modułowej.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Wykonując ćwiczenia praktyczne na stanowisku roboczym zwróć uwagę
na przestrzeganie regulaminów, zachowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
instrukcji przeciwpożarowych. Jeśli będziesz posługiwać się urządzeniami elektrycznymi stosuj
się do wszystkich zaleceń nauczyciela!
Jednostka modułowa: Użytkowanie urządzeń fototechnicznych, której treści teraz
poznasz, jest jednostką wykorzystującą Twoje wiadomości i umiejętności nabyte na zajęciach
z modułu Podstawy fotografii 313[01].O1. Głównym celem tej jednostki jest zaznajomienie
Ciebie z urządzeniami, jakie są użytkowane na różnych etapach procesu fotograficznego.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
313[01].O1
Podstawy fotografii
313[01].O1.01
Zastosowanie wiedzy
o sztuce w realizacji prac
fotograficznych
313[01].O1.02
Określanie zasad rejestracji
obrazu fotograficznego
313[01].O1.03
Użytkowanie urządzeń
fototechnicznych
313[01].O1.04
Przestrzeganie przepisów
bezpieczeństwa i higieny
pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
264309150.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin