Przedsiębiorstwo jest w otoczeniu, które nie jest stałe (dynamiczne). Istnieje otoczenie:
· bliższe ( mamy na nie wpływ – konkurencyjne)
· dalsze (nie mamy wpływu, ono dyktuje warunki)
Otoczenie ogólne: demograficzne, ekonomiczne, społeczno – kulturalne, prawne, międzynarodowe, organizacyjne, przyrodniczo – techniczne
Otoczenie konkurencyjne: dostawcy, potencjalni wchodzący, konkurencyjne substytuty, nabywcy
Marketing – czego konsument potrzebuje dopiero potem produkcja,
zaspokojenie potrzeb konsumenta,
nie jest to nauka
klasyczne – oznacza odpowiednie planowanie, koordynację i kontrolę wszystkich działań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na aktualne i potencjalne rynki zbytu
szerokie – wg AMA to proces planowania i urzeczywistniania koncepcji cen, promocji oraz dystrybucji idei dóbr i usług w celu doprowadzenia do wymiany satysfakcjonującej jednostki i organizacje.
· podsystemy informacji rynkowej (badania rynku, segmentacja rynku, odpowiedni wybór)
· podsystem dystrybucji (system sprzedaży, kanały dystrybucji)
· podsystem aktywizacji sprzedaży (współpraca z konsumentami i otoczeniem poprzez sprzedawcę, aktywizacja sprzedaży, usługi sprzedażowe i posprzedażowe, cena – musi być odpowiednio dobrana)
· podsystem planowania produktu ( produkt, opakowanie, znak fabryczny)
Z istoty marketingu wynikają określone zasady postępowania, które ukierunkowują działalność praktyczną w tej dziedzinie, nie przesądzając jednocześnie o kształcie strategii marketingowej, jaką przyjmuje przedsiębiorstwo w konkretnych warunkach.
1. zasada celowego wyboru i kształtowania rynku przedsiębiorstwa
2. zasada badania rynku
3. zasada zintegrowanego oddziaływania na rynek (marketing mix)
4. zasada planowania działań rynkowych
5. zasada kontroli skuteczności działań marketingowych
ad3. marketing mix:
-cena
-promocja
-dystrybucja
-produkt
Są równoważne, nie możemy stosować ich oddzielnie, jednak wszystko uzależnione jest od ceny – nośnik pieniądza
· przygotowawcza
§ gromadzenie informacji rynkowej
§ badanie rynku
§ planowanie produktu i programu asortymentowego
§ kalkulacja i stanowienie cen
§ organizowanie systemu dystrybucji
§ planowanie działań promocyjnych
§ kontrola i analiza wyników marketingowych
· wykonawcza
§ reklama
§ aktywacja sprzedaży
§ bezpośrednia obsługa konsumentów( informacje, negocjacje, zawieranie umów, sprzedaż, wynajem, reklamacja klientów)
§ ekspedycja towarów
§ transport
§ gospodarka zasobami wyrobów gotowych
§ obsługa serwisowa nabywców
§ fakturowanie i kontrola realizacji umów
· wspomagające
§ finansowanie (kredyty, lokaty, leasing)
§ partycypacja w ryzyku, ubezpieczenie jego skutków
Różnice między sprzedażą a marketingiem.
KRYTERIA
SPRZEDAŻ
MARKETING
nacisk w działaniu
produkt
potrzeby klienta
hierarchia działania
wytworzenie produktu, a następnie jak go sprzedać
-potrzeby klienta
-sposób produkcji
-sposób dystrybucji
koncentracja wysiłków
sprzedaż
osiąganie korzyści
charakter planowania
krótkookresowe dotyczące aktualnych produktów i rynków
długookresowe, produkty „na jutro”, przyszłe rynki
rozkład napięcia
zaangażowania potrzebuje sprzedawca
zaangażowania potrzebuje klient
- materialne – można zaangażować, transportować itp.
- niematerialne – usługi
- konsumpcyjne
- przemysłowe
Cechy specyficzne w sektorze dóbr konsumpcyjnych:
- popyt generowany potrzebami konsumentów
- duża ilość podmiotów reprezentujących popyt
- wysoki udział indywidualnych decyzji zakupu
- dystrybucja wieloszczeblowa
- duża anonimowość kontaktów rynkowych
Cechy specyficzne w sektorze dóbr przemysłowych:
- wtórny charakter popytu
- zespołowy i sformalizowany tryb podejmowania decyzji zakupu
- liczba potencjalnych nabywców ograniczona, duża koncentracja popytu
- kanały dystrybucji krótkie lub dystrybucja bezpośrednia
- silne powiązania z rynkiem międzynarodowym
Cechy specyficzne dla rynku usług:
- niematerialny charakter produktu
- brak możliwości magazynowania
- brak możliwości przemieszczania w przestrzeni
- zindywidualizowane, nie podlegają standaryzacji
- świadczenie usług ściśle związane z osobą usługodawcy
17
Produkty powszednie:
-podstawowe
-impulsywne
-nagłej potrzeby
wybieralne:
-homogeniczne
-heterogeniczne
luksusowe
nie postrzegane
nie wiemy, że istnieją nie wzbudzają naszego zainteresowania
Produkt – dobro zaspokajające potrzeby
Produkt rzeczywisty:
- znak handlowy
- cena
- jakość
- opakowanie
- styl
- załoga, wygląd zachowanie
- materiał
- surowce
- kontakt z konsumentem
- model, cecha
- marka
- dostarczanie
- gwarancja
- rękojmia
- części zapasowe
- usługi – gotowość świadczeń
- dostępność punktów usł.
- usł. dodatkowe
- szkolenie załogi
- wycofanie reklamacji
- kredyt
- instrukcje
- konserwacje, naprawy, instalowanie
Marka – to nazwa, pojęcie, znak, symbol lub kombinacja tych elementów stworzona bądź opracowana w celu oznaczenia produktu lub usługi oraz jego odróżnienie od produktu konkurencji.
Wszystkie znaki towarowe są markami, ale nie każda marka jest znakiem towarowym.
Korzyści ze stosowania marek dla konsumentów:
- identyfikacja produktu
- stała dobra jakość
- zapewnienie porównywalnej jakości bez względu na miejsce zakupu produktu
- satysfakcja psychologiczna
- udoskonalenia produktów markowych
- wygoda zakupu
Korzyści ze stosowania marek dla sprzedawcy:
- zróżnicowanie produktu
- promocja danej marki umożliwia kontrolę rynku...
Koteciek