STRZELNICA SPORTOWA ZE WSKAŻNIKIEM LASEROWYM - by DOMINO178.pdf

(244 KB) Pobierz
23_05.pdf
Strzelnica sportowa ze wskaźnikiem
laserowym
Do czego to służy?
Sport strzelecki, broń palna zawsze
cieszyły się zainteresowaniem brzydszej
połowy ludzkości. Może nawet nie tylko
brzydszej, bo ślicznej Pani Renaty, naszej
uroczej Złotej Medalistki z Atlanty, której
autor jest oddanym wielbicielem, do tej
grupy raczej zaliczyć nie można. Tak czy
inaczej, trudno sobie nawet wyobrazić
mężczyznę, który od czasu do czasu nie
miałby ochoty „sobie postrzelać”.
Zaprojektowane, wykonane i przetesto−
wane w Pracowni Konstrukcyjnej AVT urzą−
dzenie może służyć następującym celom:
1. Zbudowaniu prostej, służącej zabawie
i rekreacji strzelnicy. Do wykonania ta−
kiego urządzenia potrzebny nam bę−
dzie jeden tylko kosztowny element:
dioda laserowa z układem optycznym
lub wskaźnik laserowy. Zadowolimy
się prostą imitacją broni strzeleckiej,
nawet dziecinną zabawką.
2. Zbudowaniu profesjonalnego układu
służącego szkoleniu sportowców czy
nawet pracowników ochrony. Jeżeli raz
zbudujemy naszą strzelnicę, to koszt jej
eksploatacji będzie praktycznie zerowy.
Jeżeli jednak mamy zamiar zbudować
profesjonalną strzelnicę, wykorzystują−
cą oryginalną broń sportową, to nie
obędzie się bez pomocy rusznikarza.
Autor, pomimo że zawsze było to jego
marzeniem, nigdy nie uczęszczał na po−
lowania. Należy jednak sądzić, że nasza
strzelnica może się spotkać z zaintere−
sowaniem myśliwych.
Strzelnica byłą testowana na odległość
maks. 20 m. Należy się jednak spodziewać,
że przy precyzyjnym zgraniu lasera z przy−
rządami celowniczymi możliwe będzie
strzelanie na znacznie większe odległości.
Nie łatwo jest tutaj opędzić się od jed−
nej refleksji: przecież doskonalenie sztuki
strzeleckiej, konstruowanie nowych, co−
raz bardziej doskonałych celowników słu−
ży nie tylko celom sportowym. Służy tak−
że, a może nawet głównie zabijaniu ludzi.
Czy więc nam, nie tylko technikom, ale
przede wszystkim humanistom przystoi
zajmować się takimi sprawami? Przecież
nasza strzelnica tak bardzo przypomina
laserowy celownik umożliwiający zabicie
człowieka z nieosiągalną dotąd precyzją!
Autor z całym przekonaniem twierdzi, że
nie ma nic niestosownego w podjęciu te−
go tematu.
Zostawmy jednak na boku te odległe
od tematu rozważania. Naszym celem
jest skonstruowanie układu służącego
2089
rozrywce i ćwiczeniom sportowym, nic
więcej. Podczas projektowania układu
ogromny nacisk położony został na jego
prostotę i taniość. Diody laserowe z ukła−
dem optycznym są elementami bardzo
kosztownymi, tak więc pozostałe ele−
menty będą tanie i łatwe do zdobycia. Za−
miast diody z układem optycznym może−
my przy budowaniu strzelnicy wykorzys−
tać gotowy wskaźnik laserowy, dostępny
w ofercie handlowej AVT. Przy odrobinie
zręczności wskaźnik taki można adopto−
wać do naszych potrzeb, bez rezygnacji
z jego pierwotnego przeznaczenia.
przez dobór pojemności C2. Jest oczy−
wiste, że ustawiając ten czas kierujemy
się umiejętnościami strzelającego.
2. Stan wysoki z wyjścia Q IC6 zostaje
podany na wejście BI dekodera BCD –
kod wyświetlacza siedmiosegmento−
wego IC1. Spowoduje to wygaszenie
wskaźnika DISP2: niech wyniki ćwi−
czenia pozostaną tajemnicą aż do za−
kończenia strzelania.
3. Stan wysoki podany zostaje także na
wejście 13 bramki IC5D i w konsek−
wencji na jej wyjściu powstaje stan nis−
ki, który po zanegowaniu przez bramkę
IC5A doprowadzony zostaję do drugie−
go bloku funkcjonalnego układu – częś−
ci umieszczonej umownie w pistolecie.
Bramka IC4C była, jak dotąd zamknię−
ta. Podanie na jej wejście 9 stanu wyso−
kiego z wyjścia bramki IC5A spowoduje
jej otworzenie. Jeżeli teraz naciśniemy na
przycisk S2, będący spustem naszej bro−
ni, to przerzutnik R−S zbudowany z bra−
mek IC4A i IC4B zmieni swój stan i na
wejście 8 bramki IC4C przedostanie się
krótki impuls dodatni, powodując po−
wstanie na jej wyjściu impulsu ujemne−
go, który zostanie następnie zanegowany
przez bramkę IC4D. Krótkotrwała obec−
ność stanu wysokiego na wyjściu IC4D
spowoduje następujące zjawiska:
1. Krótkotrwałe spolaryzowanie bazy
tranzystora T1, który zasili przez chwi−
lę diodę laserową D1.
2. Przedostanie się krótkiego impulsu do−
datniego na wejście licznika IC3A spo−
woduje zwiększenie się jego zawartoś−
ci o 1. Licznik ten zlicza oddane strzały
i sprawdza, czy aby nie skończyła nam
się „amunicja”.
Podczas jednego ćwiczenia mamy do
dyspozycji 9 „naboi”. Każde oddanie
Jak to działa?
Schemat elektryczny strzelnicy poka−
zany został na rysunku 1. Omówimy teraz
jego trzy, wyraźnie wyodrębnione na
schemacie bloki funkcjonalne.
Pierwszą, najbardziej rozbudowaną
częścią strzelnicy jest układ zliczający
strzały i rejestrujący trafienia. Omawianie
tego fragmentu rozpoczniemy od mo−
mentu włączenia zasilania. W tym mo−
mencie liczniki IC3A i IC3B mogą znaleźć
się w stanie przypadkowym i niekiedy
może okazać się potrzebne naciśnięcie
przycisku RESET. Zapalają się wtedy oby−
dwa wyświetlacze siedmiosegmentowe,
wyświetlając cyfrę 0. Nasza strzelnica
jest gotowa do przeprowadzenia pierw−
szych strzelań. Naciśnięcie przycisku
START wywoła następujące zjawiska:
1. Monowibrator zbudowany na układzie
IC6 – NE555 rozpocznie generowanie
impulsu, którego czas trwania określo−
ny jest pojemnością C2 i rezystancją
R9 + P1. Jest to czas, jaki ma ćwicząca
osoba na oddanie 9 strzałów. Może on
być zmieniany w szerokich granicach
za pomocą potencjometru P1 oraz
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 11/97
53
136436721.015.png 136436721.016.png
Rys. 1. Schemat ideowy
strzału powoduje zwiększenie stanu licz−
nika IC3A o 1. Dziewiąty impuls na jego we−
jściu powoduje powstanie na jego wyjściach
stanów logicznych 1001(BIN), a w konsek−
wencji stanu niskiego na wyjściu bramki
IC5C. Warunkiem niezbędnym dla dal−
szego strzelania jest stan wysoki na wy−
jściu IC5A, tak więc nasza broń zostanie
zablokowana, nawet w przypadku kiedy
pozostało nam jeszcze trochę czasu na
zakończenie strzelania. Trudno, amunicja
się skończyła!
Ćwiczenie w strzelaniu może zakończyć
się jeszcze w drugi sposób. Jeżeli strzelec
zbyt długo celował i zwlekał z oddawaniem
strzałów, to generowanie impulsu przez
IC6 może zakończyć się nawet przed wy−
czerpaniem „amunicji”. Stan niski na we−
jściu bramki IC5D spowoduje zablokowa−
nie broni, a także zapalenie wyświetlacza
DISP2, rejestrującego trafne strzały.
Przejdźmy teraz do ostatniej części
opisu i dowiedzmy się, skąd układ strzel−
nicy wie, czy trafiliśmy w cel , czy nie.
Dioda laserowa D1 połączona jest nie,
nie z lufą broni, ale z przyrządami celow−
niczymi ( w dalszej części artykułu dowie−
my się, jakie zasady rządzą mocowaniem
diody laserowej do broni). Jeżeli strzelec
nie wypalił „Panu Bogu w okno”, to krót−
kotrwały, bardzo intensywny błysk
oświetlił fototranzystor T3, zamocowany
w centrum celu. Konsekwencją tego fak−
tu było krótkotrwałe przewodzenie tran−
zystora T2 i powstanie dodatniego impul−
su na wyjściu bramki IC5B. Podane tego
impulsu na wejście EN licznika IC3B po−
woduje zliczenie jednego trafienia.
Po zakończeniu ćwiczenia i odczytaniu
wyników resetujemy przyciskiem S1 nasz
układ i przystępujemy do dalszego treningu.
Układ zmontowany ze sprawdzonych
elementów działa natychmiast popra−
wnie, nie wymagając jakiejkolwiek regu−
lacji czy też uruchamiania. Strzelnica mo−
że być zasilana z zasilacza prądu stałego,
najlepiej stabilizowanego o napięciu 6
12V i wydajności prądowej ok. 200mA.
A teraz najstraszniejsze: jak to wszyst−
ko „zebrać do kupy”?
Płytka drukowana głównej części
strzelnicy nie została zwymiarowana pod
żadną konkretną obudowę, niemniej
w ofercie handlowej AVT zajdzie się wie−
le obudów, w których bez trudu możemy
zamocować płytkę, wykonując jedynie
otwory pod wyświetlacze i przyciski ste−
rujące. Malutką płytkę z fototranzystorem
mocujemy w centrum dowolnie wykona−
nej tarczy, pamiętając aby fototranzystor
osłonięty był przed zbyt silnym światłem.
Płytka z układem IC4D musi znaleźć swo−
je miejsce albo wewnątrz makiety broni,
albo musi być jakoś zamocowana do bro−
ni prawdziwej, oczywiście w odpowied−
niej obudowie.
Jak już wspomniano, jako element wy−
konawczy strzelnicy możemy zastosować
diodę laserową zblokowaną z układem
optycznym albo gotowy, kompletny
wskaźnik laserowy. Autor stanowczo od−
radza swoim Czytelnikom dokonywania
eksperymentów z samodzielnym wyko−
naniem układu optycznego, chyba że ktoś
jest znakomitym mechanikiem i ma do−
stęp do dobrze wyposażonego warsztatu.
Diodę laserową z układem optycz−
nym musimy pewnie zamocować w rur−
Montaż i uruchomienie
Na rysunkach 2a, 2b, 2c przedstawio−
ne zostały mozaiki ścieżek płytek druko−
wanych oraz rozmieszczenie na nich ele−
mentów. Największa płytka wykonana
została na laminacie dwustronnym, a po−
zostałe na jednowarstwowym. Montaż
części elektronicznej układu wykonujemy
w sposób typowy, rozpoczynając od ele−
mentów o najmniejszych gabarytach,
a kończąc na wyświetlaczach i kondensa−
torach elektrolitycznych. Pod układy sca−
lone dobrze jest zastosować podstawki.
54
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 11/97
136436721.017.png 136436721.018.png 136436721.001.png 136436721.002.png 136436721.003.png 136436721.004.png
c)
Wykaz elementów
Rezystory
P1: 470k/A
R1: 1k
R2, R9, R11: 100k
a)
R3, R5, R6, R7: 10k
R10, R4: 5,6k
Kondensatory
C1, C5, C7: 100nF
C2: 10...100µF/16 (w kicie 100µF)
C3: 22nF
C4: 100µF/16
C6: 220µF/16
Półprzewodniki
DISP1, DISP2: wyświetlacze 7
segment LED wsp. anoda
D1: dioda laserowa z optyką lub wskaźnik
laserowy (nie wchodzi w skład kitu)
D2, D3, D4, D5: 1N4001 lub odpowiednik
IC2, IC1: 4543
IC3: 4518
IC4, IC5: 4093
IC6: NE555
T1, T2: BC548 lub odpowiednik
T3: fototranzystor
Pozostałe
CON1, CON2: złącze 3 pinowe
CON3,CON4: złącze 4 pinowe
CON5: ARK2
S1, S3: przyciski typu RESET lutowane
w płytkę
S2: przełącznik chwilowy
Uwaga: jako CON1...CON4 należy wykonać
połączenia przewodem 4 żyłowym (3)
b)
Rys. 2. Schemat montażowy
ce, która następnie zostanie przymoco−
wana do przyrządów celowniczych bro−
ni. Solidne wmontowanie tak delikatne−
go elementu jakim jest dioda laserowa
w rurkę z całą pewnością będzie zada−
niem bardzo kłopotliwym, tak więc god−
ne polecenia wydaje się być sprawdzo−
ne przez autora rozwiązanie: wykorzys−
tanie gotowego wskaźnika laserowego,
normalnie znajdującego zastosowanie
podczas wykładów czy prezentacji. Roz−
wiązanie takie warto wziąć pod uwagę
z jednego jeszcze powodu: nie musimy
bynajmniej uszkadzać czy w znaczący
sposób przerabiać wskaźnika. Rysu−
nek 3 najlepiej ilustruje, w jaki sposób
należy dołączyć przewody zasilające dio−
dę laserową, wykorzystując w tym celu
dwie rozładowane (można nawet po−
święcić dobre) bateryjki normalnie zasi−
lające wskaźnik.
Niezależnie jaką wybraliśmy metodę,
leży teraz przed nami rurka, którą musimy
odpowiednio połączyć z bronią. Zamoco−
wanie naszego lasera do lufy lub w samej
lufie byłoby błędem z prostego powodu:
lufa broni palnej nigdy nie jest wycelowa−
na w punkt, w który trafi kula. Pocisk wy−
strzelony z jakiejkolwiek broni palnej po−
rusza się po krzywej, zwanej krzywą ba−
listyczną (patrz rysunek 4), natomiast pro−
mień lasera wyznacza idealną (no, może
pan Einstein miałby tu jakieś drobne za−
strzeżenia) linię prostą. Tak więc laser po−
winien być zamocowany do przyrządów
celowniczych, chyba że użyjemy broni
lub jej makiety, która takich przyrządów
Rys. 3.
nie posiada lub posiada w formie szcząt−
kowej (np. większość rewolwerów).
Układ modelowy został w braku do−
stępu do broni sportowej przetestowa−
ny na zabawce – prymitywnej makiecie
legendarnego Winchestera. Czytelnicy,
którzy posiadają prawdziwą broń sporto−
wą, wyposażoną w dobrej jakości przy−
rządy celownicze, mogą wykonać strzel−
nicę o znakomitej precyzji. Jeżeli jednak
będziemy chcieli posiadać urządzenie
w pełni profesjonalne, to autor radzi sko−
rzystać z pomocy rusznikarza. Zastoso−
wanie kupionej w sklepie zabawki jest
rozwiązaniem najgorszym. Jeżeli więc
nie posiadamy broni sportowej, to warto
odwiedzić sklep z zaopatrzeniem dla
modelarzy. Można tam niekiedy kupić
zestawy do sklejania makiet broni, od−
wzorowujące przyrządy celownicze tej
broni z perfekcyjną jakością. Stosując ta−
ką makietę należy koniecznie pomyśleć
o jej dociążeniu, np. za pomocą kształtek
uformowanych z dużych ciężarków
wędkarskich.
Zamocowanie przełącznika S2 i me−
chaniczne połączenie go ze spustem do−
wolnego rodzaju broni nie powinno chy−
ba sprawić większego kłopotu nawet
niezbyt zaawansowanym w mechanice
konstruktorom. Jako S2 w każdym przy−
padku musimy zastosować chwilowy
przełącznik, o wyraźnie wyczuwalnym (a
jeszcze lepiej słyszalnym) momencie
przełączenia.
Niezależnie od rodzaju zastosowanej
diody laserowej, rodzaju broni i sposobu
ich połączenia musimy dokonać zgrania
przyrządów celowniczych z laserem. Naj−
lepiej jest to zrobić posługując się imad−
łem ślusarskim, w które mocno wkręca−
my broń, wycelowaną w odległy o kilka –
kilkanaście metrów arkusz papieru. Na−
stępnie, patrząc poprzez przyrządy ce−
lownicze zaznaczamy na papierze punkt,
w jaki zostały wycelowane (konieczna po−
moc drugiej osoby). Ostatnią czynnością
będzie takie ustawienie i trwałe zamoco−
wanie lasera, aby plamka świetlna padała
dokładnie na zaznaczony punkt.
Nasz układ, poza licznymi zaletami, po−
siada także jedną, dość istotną wadę. Re−
jestruje wyłącznie „trafienia w dziesiąt−
kę”, całkowicie ignorując strzały trafiają−
ce w jakiekolwiek inne miejsce na tarczy.
Zbudowanie układu, który reagowałby na
trafienia w koncentryczne kręgi tarczy
strzeleckiej jest oczywiście możliwe, ale
jest to zadanie bardzo trudne i skompliko−
wane. A może ktoś z Czytelników jest
odmiennego zdania?
Zbigniew Raabe
Rys. 4.
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT jako
„kit szkolny” AVT−2089.
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 11/97
55
R8: 560
136436721.005.png 136436721.006.png
 
136436721.007.png 136436721.008.png 136436721.009.png
 
136436721.010.png 136436721.011.png 136436721.012.png 136436721.013.png 136436721.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin