sw_wstep2.pdf

(369 KB) Pobierz
Microsoft Word - wstep2.doc
@G.Wieczorkowska . Fragmenty książki + slajdy z wykładu
1
I Pomiar i operacjonalizacja ................................................................................................................... 1
I.1 Przykład pomiaru: ekstrawersja i waga ciała............................................................................................. 2
II Miary tendencji centralnej i zróżnicowania: średnia i wariancja ........................................................... 3
III Zależności większej liczby zmiennych ................................................................................................. 5
IV Kumulacja wiedzy na przykładzie badania Milgrama POSŁUSZEŃSTWO ......................................... 7
IV.1 poszukiwanie alternatywnych wyjaśnień dla uzyskanych wyników........................................................... 8
V Nieuzasadnione zarzuty pod adresem badań eksperymentalnych...................................................... 8
VI Podsumowanie 1. bloku.........................................................................................................................
Dlaczego porównujemy wyniki grup osób a nie pojedynczych osób? .........................................................................
Podejście skoncentrowane na zmiennych vs na osobach .........................................................................................
Co oznaczają sformułowania:.....................................................................................................................................
KANON JEDYNEJ RÓŻNICY, ....................................................................................................................
wariancja .....................................................................................................................................................
interakcja .....................................................................................................................................................
randomizacja ...............................................................................................................................................
Na czym polegają różnice między ...............................................................................................................................
badaniami korelacyjnymi i eksperymentalnymi? .........................................................................................
zmiennymi: teoretycznymi (ukryte, latentne) i empirycznymi (obserwacyjne, wskaźniki). ..........................
zmiennymi kategorialnymi vs ilościowymi ...................................................................................................
zmiennymi niezależnymi i zależnymi...........................................................................................................
realizmem psychologicznym i sytuacyjnym.................................................................................................
trafnością wewnętrzną i zewnętrzną badania..............................................................................................
I Pomiar i operacjonalizacja
Jeżeli chcielibyśmy wykazać, że wzrost motywacji powoduje wzrost poziomu wykonania, to
musimy określić, co rozumiemy przez „poziom motywacji” i „poziom wykonania”. Motywacja to
zmienna teoretyczna (nieobserwowalna, ukryta) , która musi zostać zoperacjonalizowana,
abyśmy mogli testować interesujące nas zależności. Operacjonalizacja motywacji oznacza
określenie zestawu operacji, jakie trzeba wykonać, aby być pewnym, że osoba X ma większą
motywację niż osoba Y. Jest to bardzo trudne zadanie, bo nawet gdy chcemy zmierzyć (opisać)
tak prosty obiekt, jakim wydaje się być jabłko, musimy najpierw odpowiedzieć na pytanie, jakie
aspekty jabłka nas interesują.
MOTYWACJA i inne zmienne teoretyczne stosowane w naukach społecznych, np.
AGRESJA, EMOCJA czy POCZUCIE WINY, występują często także w języku potocznym. Są
pojęciami naturalnymi , które nie mają precyzyjnej definicji (por. rozdz. 2). Jeden badacz może
uważać, że motywacja wiąże się z deklaracją pragnień, inny definiuje ją w kategoriach zachowań
mających na celu osiągnięcie celu, jeszcze inny uwzględnia tylko spadek nastroju w sytuacji
zablokowania możliwości osiągnięcia celu. Dlatego więc porównanie wyników dwóch różnych
badań zaplanowanych w celu zbadania wpływu motywacji może być trudne. Nawet wtedy, gdy
badacze podzielają te same definicje procesów psychologicznych leżących u jej podłoża, mogą w
swoich badaniach dojść do bardzo różnych operacjonalizacji. W naukach społecznych nie ma
standardów tworzenia operacjonalizacji zmiennej teoretycznej. Oznacza to, że mówiąc o
zależnościach między zmiennymi, musimy brać pod uwagę sposób, w jaki były one
operacjonalizowane. Stąd tak ważne jest zapamiętywanie opisów całych badań, a nie tylko
płynących z nich wniosków.
Operacjonalizacja motywacji może być przepisem na jej pomiar. Celem pomiaru jest
umieszczenie osób, np. X i Y, na pewnym wymiarze liczbowym – tak, aby ich odległość na tym
wymiarze (różnica między wartościami zmiennej obserwowalnej) odzwierciedlała ich odległość na
continuum przedstawiającym zmienną teoretyczną.
Jeżeli naszą zmienną teoretyczną (ukrytą) jest motywacja do zdobycia wiedzy na temat
psychologii, możemy ją zmierzyć, pytając o to, ile godzin osoba jest gotowa uczyć się tego
przedmiotu. Motywację do odchudzania się możemy mierzyć, zadając różne pytania o to, jak
schudnięcie jest ważne, możemy też obserwować zachowanie – ile czasu osoba spędza na
@G.Wieczorkowska . Fragmenty książki + slajdy z wykładu
2
siłowni, jak zachowuje się na przyjęciu itp. Możemy więc podać bardzo wiele sposobów pomiaru
zmiennej teoretycznej. Jeżeli zmienną teoretyczną jest poziom wiedzy , to możemy ją mierzyć za
pomocą testu egzaminacyjnego. Wynik testu będzie wskaźnikiem wiedzy . Wynik w teście jest
zmienna empiryczną (obserwowalną), która może być lepszym lub gorszym wskaźnikiem
zmiennej teoretycznej (nieobserwowalnej), ponieważ na jej wartości wpływają także zmienne
zakłócające takie jak: stopień motywacji, poziom koncentracji – błędy w systemie oceniania,
pomyłki itd. Odpowiedzi na zadanych 5 pytań są zazwyczaj gorszym wskaźnikiem zmiennej
teoretycznej, niż odpowiedzi na 100 pytań.
Powinniśmy też pamiętać, że na to, co mierzymy (wskaźniki), składa się wynik prawdziwy
(wartość zmiennej teoretycznej, gdybyśmy ją potrafili zmierzyć) i błąd pomiaru . W naukach
fizycznych przedmiotem pomiaru są byty realne (rzeczywiste wielkości np. długość,
temperatura, ciężar, ciepło). Jest ustalony wzorzec np. metra i możemy obliczyć jak dobrze nasz
pomiar odpowiada wzorcowi. W naukach społecznych przedmiotem pomiaru są byty wirtualne
(konstrukty teoretyczne np. reprezentacje poznawcze, postawy, cechy, stany afektywne).
Istnieje podstawowa różnica między pomiarem wielkości fizycznych a pomiarem
konstruktów teoretycznych. Modele pomiarowe wypracowane w naukach fizycznych nie przystają
w pełni do pomiaru w naukach społecznych. Nie mamy wzorca postawy, inteligencji, motywacji,
współpracy,…, z którym moglibyśmy wyniki naszego pomiaru porównać. Ekonomista jest
zainteresowany ilością pieniędzy dostępnych na rynku – więc będzie starał się mierzyć
obiektywną wielkość zarobków. W badaniach społecznych nawet jeśli prosimy o podanie
wielkości zarobków w złotówkach, to tak naprawdę interesujemy się reprezentacją poznawczą
zarobków w umyśle respondenta. Dlatego nie traktujemy tak poważnie jak w naukach fizycznych
oryginalnej jednostki pomiaru, dokonując często przekształceń powodujących jej zmianę.
I.1 Przykład pomiaru: ekstrawersja i waga ciała
Psychologowie mierzą cechy nieobserwowalne, zadając pytania o zachowania. Jedną z
ważniejszych różnic indywidualnych jest ekstrawersja – różnie definiowana przez różnych
badaczy .
Na ekstrawersję 1 składają się: towarzyskość, żywość, aktywność, asertywność, poszukiwanie
doznań. Ekstrawertycy są przyjacielscy i serdeczni, towarzyscy i rozmowni, skłonni do zabawy
oraz poszukiwania stymulacji. Wykazują tendencje do dominowania w kontaktach społecznych i
są życiowo aktywni oraz pełni wigoru. Wykazują optymizm życiowy i pogodny nastrój.
Introwertycy są ich przeciwieństwem.
Na mocy tej definicji możemy więc zakładać, że ekstrawertycy będą odpowiadali na
poniższe pytanie inaczej niż introwertycy.
Czy w opisanej poniżej sytuacji Twoje zachowanie przypomina zachowanie:
a) osoby A b) raczej osoby A c) osoby B d) raczej osoby B e) trudno powiedzieć
W nowym towarzystwie osoba A natychmiast nawiązuje nowe znajomości.
Musi minąć trochę czasu, nim osoba B poczuje się swobodnie w rozmowie z nieznajomymi.
Na mocy definicji ekstrawersji możemy zakładać, że respondent, który stwierdził, że jest
bardziej podobny do osoby A (w nowym towarzystwie natychmiast nawiązuje nowe znajomości),
lokuje się na wymiarze ekstrawersji „wyżej” niż respondent, który stwierdził, że jest bardziej
podobny do osoby B (potrzebuje czasu, aby poczuć się swobodnie).
Odpowiedź na to pytanie pozwala nam uporządkować respondentów na skali. Jest to
skala porządkowa . Przypisanie poszczególnym odpowiedziom liczb, np. w następujący sposób:
1 Strelau ekstrawersję definiuje jako jeden z czynników tworzących strukturę osobowości.
268987694.004.png
@G.Wieczorkowska . Fragmenty książki + slajdy z wykładu
3
1 = podobny do osoby A
2 = podobny raczej do osoby A
4 = podobny do osoby B
3 = podobny raczej do osoby B
oznacza, że zakładamy równość różnicy m.in. między odpowiedzią 1 i 2 (<podobny do osoby A> i
<podobny raczej do osoby A>) oraz 2 i 3 (<podobny raczej do osoby A> i <podobny raczej do
osoby B>). Czy możemy założenie o równości przedziałów (odległości między kolejnymi punktami
skali) udowodnić? Nie, ale w naukach społecznych tego typu skale są traktowane jako ilościowe
– zakładana jest stałość jednostki, choć nie można jej wykazać.
Nie wiemy też, co zrobić z odpowiedzią <trudno powiedzieć> – czy włączyć ją w środek
skali czy też wyłączyć odpowiedzi z analizy. Różne decyzje podejmują badacze – w przypadku
tej skali dodatkowe badania pokazały, że decyzja o włączeniu tej odpowiedzi w środek skali jest
w pełni uzasadniona.
Podsumowując – założenie, że wyniki odpowiedzi na skalach szacunkowych, takich jak
omawiana powyżej, czy np. przy zgadzaniu się z danym poglądem odpowiedzi typu:
<zdecydowanie tak> <tak> <raczej tak> <raczej nie> <nie> <zdecydowanie nie>
stanowią dane ilościowe, jest akceptowane w najlepszych zagranicznych czasopismach
psychologicznych.
Rygoryści metodologiczni bez problemu zaakceptowaliby pomiar wagi ciała jako skalę
ilościową. Wydawałoby się, że tym przypadku mamy do czynienia z doskonałą skalą ilorazową –
mamy określone zero bezwzględne, waga ciała ma stałą, dobrze określoną jednostkę pomiaru –
1 kg. Różnica w wadze – np. między 67 kg a 68 kg – jest taka sama, jak między 82 i 83 . Mając
do czynienia ze skalą ilorazową, możemy wyliczać średni przyrost czy ubytek wagi ciała, gdy
chcemy sprawdzać skuteczność diety. Jednak zmiana wagi o określoną wielkość wiąże się z
różnymi zmianami w zmiennej teoretycznej. Nawet przy tym samym wzroście 12– kilogramowy
spadek wagi oznacza ubytek 10% dla osoby o masie wyjściowej 120 kg i aż 20% dla osoby
ważącej 60 kg. W badaniach skuteczności różnych diet uśrednia się wyniki – jeśli w tej samej
grupie jedna osoba przytyła 13 kg, a druga tyle samo schudła, średni przyrost wynosi 0. Należy
jedna pamiętać, że spadek wagi o 13 kg jest równoznaczny z utratą 10 kg tkanki tłuszczowej i 3
kg tkanki mięśniowej, tymczasem ponowny wzrost wagi o 13 kg oznacza przyrost 12 kg tkanki
tłuszczowej i tylko 1 kg tkanki mięśniowej. <+13> oznacza coś innego niż <–13> .
Wzorcowa dla rygorystów metodologicznych skala pomiarowa po bliższej analizie też zaczyna
budzić wątpliwości.
Pokazaliśmy dwa przykłady problemów metodologicznych związanych ze skalami
pomiarowymi, aby na koniec stwierdzić, że mimo tych wszystkich wątpliwości, odpowiedzi na
skalach szacunkowych np. <bardzo często,…, bardzo rzadko> uznajemy w badaniach
społecznych za zmienne ilościowe – co pozwala nam na wyliczanie miar tendencji centralnej i
zróżnicowania, opisanych w dalszej części rozdziału.
II Miary tendencji centralnej i zróżnicowania: średnia i
wariancja
Dla zmiennych ilościowych możemy policzyć miary tendencji centralnej i zróżnicowania.
Choć może to wyglądać niezbyt poważnie , najprościej to zrozumieć porównując wysokości
kwiatków w doniczkach. Doświadczenie dydaktyczne nauczyło mnie, że ilustrowanie liczb w ten
sposób bardzo ułatwia zrozumienie.
Porównajmy zatem dwa zbiory wyników (wysokości kwiatków w doniczkach):
268987694.005.png 268987694.006.png
@G.Wieczorkowska . Fragmenty książki + slajdy z wykładu
4
W obu doniczkach średnia wysokość kwiatków wynosi 180 . To, co je różni, to stopień
skupienia wyników wokół średniej . Dla każdego kwiatka możemy obliczyć jego „odległość” od
średniej, odejmując od X (wysokość kwiatka) M (średnią arytmetyczną wysokości wszystkich
kwiatków w danej doniczce). Zsumowanie podniesionych do kwadratu różnic X – M da nam
miarę rozproszenia wyników wokół średniej , oznaczaną jako SS (sum of squares). Suma
kwadratów odchyleń od średniej zazwyczaj 2 rośnie wraz ze wzrostem liczby osób w próbie.
Aby nasza miara nie zależała od wielkości próby, musimy uśrednić SS , dzieląc ją przez
liczbę stopni swobody określoną na podstawie liczebności próby ( n – 1). W naszej doniczce jest 7
kwiatków, zatem n = 7, czyli n – 1=6. Wynikiem tych obliczeń jest podstawowa miara
zróżnicowania dla próby, nazywana wariancją . Pierwiastek kwadratowy z wariancji nazywamy
odchyleniem standardowym .
Wyjaśnianie wariancji (zróżnicowania wyników różnych osób, w różnych sytuacjach, itp.) –
jest podstawowym celem w badaniach społecznych.
Na podstawie Państwa ocen sformułowanych po oglądaniu filmu z badania
WIĘZIENIE można wyliczyć średnie ( M) i odchylenia standardowe (s) osobno w
grupie więźniów i strażników.
2 Wyjątkiem jest sytuacja, gdy dodatkowe wyniki mają wynik równy średniej, ponieważ wtedy ich odchylenia od
średniej równe są zeru.
268987694.007.png 268987694.001.png 268987694.002.png
@G.Wieczorkowska . Fragmenty książki + slajdy z wykładu
5
różnica nieistotna dla pytania 2
tendencja statystyczna dla pytania 3 p=0,06
istotne dla pytania 4 i 5 p=0,001
Z powyższej tabeli można odczytać, że :
Intensywność przeżywanych emocji w grupie strażników jest ===== niż w grupie
więźniów [porównujemy średnie w grupach]
===== zróżnicowanie intensywności emocji zanotowano w grupie więźniów niż
strażników [porównujemy odchylenia standardowe w grupach].
III Zależności większej liczby zmiennych
Rzeczywistość jest bardziej złożona niż to, co badamy, analizując związki dwóch
zmiennych. Często zbieramy dodatkowe informacje, które mogą być wykorzystywane w dalszych
analizach, np. zapisujemy płeć, wiek, mierzymy poziom ciśnienia badanych.
Wpływ zmiennych dodatkowych (towarzyszących, kontrolowanych) na związek
między badanymi zmiennymi możemy kontrolować poprzez:
1. przekształcanie zmiennych w stałe – np. zmienną WYKSZTAŁCENIE możemy
kontrolować, badając wyłącznie studentów – wtedy wykształcenie nie będzie zniekształcać relacji
między X i Y , choć może okazać się, że związek w grupie osób z wykształceniem podstawowym
ma inny kształt, niż w grupie z wykształceniem wyższym;
2. badanie grup podzielonych losowo (zbiorowych klonów);
3. eliminowanie wpływu czynników ważnych, np. wieku, płci, wykształcenia badanych,
lecz nieistotnych z punktu widzenia pytania badawczego, za pomocą procedur statystycznych .
Zmienne, które nie są przedmiotem naszych hipotez,
ale mogą mieć wpływ na badane zależności i z tego powodu zostały w badaniu „zmierzone”,
nazywamy zmiennymi towarzyszącymi / kontrolowanymi .
268987694.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin