Zestaw ćwiczeń słuchu fonematycznego dla dzieci 5, 6 letnich„Wędrówka po świecie dźwięków” opracowany przez mgr Dorotę Kliś nauczycielkę z Przedszkola Miejskiego Nr 2 – Integracyjnego w DębicyZapraszam Was do Krainy Dźwięków. Wiemy, że dźwięki, melodie zapisujemy za pomocą nut. Dzisiaj w Krainie Dźwięków będziemy poruszać się tylko po uliczkach z nut. Kraina Dźwięków jest bardzo ciekawa. Można się w niej świetnie bawić. Zaczynamy!Dzieci idą po nutach wyciętych z folii samoprzylepnej, przyklejonych na dywanie. Liczą kolejne nuty. Co pięć nut – przystanek i zadanie do wykonania.Zadania:1. „Jaki instrument gra?” - rozpoznawanie odgłosów instrumentów za parawanem – bębenek, tamburyno, trójkąt, grzechotka. Dzieci chętne zadają zagadki. 2. Zabawa „Echo” – Chusta: Dzieci na 2 grupy. Dziecko z jednej strony wydaje jakiś odgłos, a drugiej strony dziecko naśladuje ten odgłos.3. Dzieci dostają kartoniki z kropkami (1-5). Nauczycielka gwizda na gwizdku. Dzieci pokazują na kartoniku ile razy. 4. „Kto mówi?”- Wcześniej przygotowane wypowiedzi dzieci nagrane na taśmie magnetofonowej.5. „Głuche dźwięki” – Dzieci śpiewają piosenkę „Owieczka”. Gdy nauczycielka nakrywa usta palcem, dzieci śpiewają bez dźwięku.6. Dziecko podrzuca piłkę i mówi imię kolegi. Kolega stara się złapać piłkę.7. Sylaby: Daję Ci piłkę mówię pół słowa. A ty mi powiedz jaka jest druga połowa.8. Słuchanie odgłosów. Dzieci otrzymują obrazki, które układają w kolejności słyszanych dźwięków. Nie mówią!9. Rysowanie pod dyktando:Dzieci otrzymują karteczki, kredki. Nauczycielka zaznacza kropkę, od której dzieci będą rozpoczynały rysowanie kresek w kolorach według polecenia nauczycielki. Dzieci otrzymują wzory i same sprawdzają. Jeśli dobrze- rysują sobie serduszko.10. Figury- Gdy usłyszą bębenek- pokazują koła.Gdy usłyszą trójkąt – pokazują trójkąt.Gdy usłyszą klocki- pokazują kwadrat.11. Relaks „Słuchanie samego siebie” – Dzieci leżą i porównują swoje odgłosy ( mlaskanie, szczękanie zębami, kaszel) ze zasłoniętymi uszami i odkrytymi.12. Pudełko metalowe z prezentem w środku. Nauczycielka wraz z dziećmi porusza pudełkiem, a dzieci odgadują - „Co tam może być?”
basia1234