Sześciolatek wymagania.doc

(71 KB) Pobierz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.  Przygotowała Maria Stebel

Wstąpienie dziecka do szkoły powoduje wiele zmian w jego dotychczasowym życiu. W szkole stawiane są przed dzieckiem nowe wymagania i obowiązki wynikające z roli ucznia. Warunkiem spełnienia tych wymagań jest osiągnięcie przez dziecko pełnej gotowości szkolnej.

DOJRZAŁOŚCIĄ SZKOLNĄ nazywa się stan rozwoju, pozwalający na podjęcie nauki w szkole. Najwcześniej dojrzałość szkolną kojarzono ze stopniem rozwoju umysłowego a zwłaszcza z poziomem inteligencji dziecka.

 

DEFINICJE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ mają najczęściej charakter dynamiczny. S. Szuman przez pojęcie gotowości szkolnej rozumie „osiągnięcie przez dzieci takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej”.

 

INNE UJĘCIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ PREZENTUJE A. BRZEZIŃSKA. Uważa ona, że gotowość dziecka do szkoły rozumiana jest współcześnie w kategoriach interakcyjnych, tzn. ujmuje się ją dynamicznie jako efekt współgry właściwości dziecka i właściwości szkoły ( jej oferty edukacyjnej)”.Ta nowa struktura współzależności dziecka bazuje na dwóch obszarach   -

§         wpływie   środowiska,   głównie   społecznego (szeroko rozumianego)

§         aktywnym udziale dziecka w tworzeniu dla siebie optymalnych warunków rozwoju.

 

 

Uzupełnieniem dodatkowych poglądów na gotowość szkolną może być stanowisko D. Golmana. Eksponuje on w problemie gotowości szkolnej właściwości emocjonalno – społeczne, m.in.:

§         łatwość nawiązywania kontaktu z rówieśnikami i osobami dorosłymi,

§         umiejętność współżycia i współdziałania,

§         zdolność wyrażania swoich potrzeb, wiarę w siebie,

§         ciekawość świata,

§         zdolność kontrolowania się na miarę swego wieku.

 

Czynniki te zdaniem Golmana liczą się w gotowości szkolnej bardziej niż np. zdolność analizy i syntezy głoskowej i sylabowej czy umiejętność poznawania i odtwarzania figur lub znaków literowych. Zapewniają one dziecku powodzenie w nauce szkolnej.

 

 

PODSTAWOWYM PRZEJAWEM DOJRZAŁOŚCI FIZYCZNEJ SĄ:

§         zadawalający stan zdrowia i odporność na zmęczenie,

§         nieuszkodzony wzrok i słuch,

§         prawidłowo funkcjonujący układ artykulacyjny,

§         sprawność ogólna ruchowa i manualna,

§         znajomość orientacji kierunkowo – przestrzennej, stron prawa – lewa,

§         preferencja ręki prawej,

§         zrównoważona dynamika procesów nerwowych,

 

O DOJRZAŁOŚCI EMOCJONALNO – SPOŁECZNEJ ŚWIADCZĄ:

§         chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami jak również nauczycielem,

§         samodzielność i zaradność w podstawowych sprawach codziennych,

§         zdolność przystosowania się w nowym środowisku,

§         równowaga uczuciowa – zdyscyplinowanie i podporządkowanie się normom współżycia w grupie,

§         wrażliwość na potrzeby innych

§         obowiązkowość, wytrwałość, sumienność w zalecanych zadaniach,

§         wiara w siebie, niezniechęcanie się trudnościami,

§         samokontrola swego zachowania i wykonywanej pracy.

 

DZIECKO DOJRZAŁE W SFERZE INTELEKTUALNEJ:

§         przejawia aktywność poznawczą, zainteresowane jest tym co je otacza,

§         wykazuje chęć do nauki czytania, pisania, matematyki,

§         posługuje się mową poprawną pod względem gramatycznym, artykulacyjnym, w sposób zrozumiały, logiczny przekazuje swoje myśli,

§         wypowiada się na temat swoich przeżyć oraz formułuje poprawnie własne sądy,

§         koncentruje przez dłuższy czas uwagę na określonym temacie,

§         łatwo przyswaja i utrwala nowe pojęcia, informacje,

§         wykorzystuje posiadaną wiedzę w praktyce,

§         różnicuje, porównuje, odtwarza figury geometryczne,

§         odróżnia kierunki, położenie, a także proporcje odwzorowywanych form graficznych,

§         zapamiętuje proste melodie, rymowanki,

§         przeprowadza analizę i syntezę liter/ głosek, sylab,

§         odwzorowuje, czyta proste wyrazy,

§         zna podstawowe pojęcia matematyczne.

 

W obrębie dojrzałości szkolnej centralne pytanie brzmi:

 

Ø      CZEGO SZKOŁA WYMAGA OD DZIECKA? Ale szkoła to przynajmniej dwa elementy z jednej strony program i nauczyciel z drugiej zespół klasowy – grupa rówieśnicza.

 

Ø      CZEGO WYMAGA OD DZIECKA NAUCZYCIEL ODPOWIEDZIALNY:

  1. opanowania materiału nauczania w określonym czasie i określony sposób.
  2. skupienia uwagi , panowania nad reakcjami emocjonalnymi ograniczenia ruchliwości dziecięcej,
  3. względnej samodzielności, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych sprawności manualnych ( samoobsługa, pisanie, rysowanie, lepienie, wycinanie),

 

W KATEGORIACH LOGOPEDYCZNYCH OZNACZA TO

§         po pierwsze – interioryzację mowy, zahamowanie wypowiedzi spontanicznych. W przedszkolu czy w domu dziecko mogło swobodnie rozmawiać, w szkole musi panować nada sobą, odpowiadać wtedy, kiedy jest pytane przez nauczyciela,

§         Po drugie – oderwanie mowy od działania. Dotąd mowa dziecka była ściśle związana z działaniem, stanowiła element autoekspresji,

§         Po trzecie względny regres w rozwoju mowy spowodowany nauka czytania i pisania.

 

 

 

GRUPA DZIECIĘCA chce widzieć w uczniu przede wszystkim towarzysza wspólnych zabaw. Nie toleruje dzieci niezręcznych, nieśmiałych, płaczliwych, stroniących od gwaru i ruchu.

Przygotowanie dziecka do szkoły nie stanowi w przedszkolu wydzielonej dziedziny działalności nauczyciela, lecz dokonuje się w całokształcie jego czynności zmierzających do wyzwolenia różnorodnej aktywności dzieci, pozwalających każdemu wychowankowi osiągnąć możliwie najwyższy dla niego poziom dojrzałości szkolnej.

 

WEDŁUG  MARII PRZETACZNIKOWEJ DZIECKO WSTĘPUJĄCE DO SZKOŁY POWINNO:

Ø      Być wystarczająco fizycznie rozwinięte na swój wiek,

Ø      Posiadać zasób wiedzy o świecie i orientację w najbliższym otoczeniu,

Ø      Być zdolne do porozumiewania się z dorosłymi i rówieśnikami,

Ø      Przejawiać w zachowaniu właściwy stopień uspołecznienia,

Ø      Umieć opanować swoje emocje,

Ø      Nie uzewnętrzniać gwałtownie swoich stanów uczuciowych,

Ø      Rozumienie symboli graficznych,

Ø      Umiejętność koncentracji uwagi,

Ø      Właściwą koordynacja wzrokowo- ruchowa.

 

Osiągnięcie dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, społecznej i umysłowej to proces długi i powolny, którego realizacja rozpoczyna się z 3 latkami.

Realizacja programu przedszkolnego w sposób indywidualny dostosowanego do potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci pozwoli każdemu wychowankowi osiągnąć optymalny dla niego poziom dojrzałości szkolnej.

 

OSIĄGNIĘCIE DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ jest osiągnięciem przez dzieci 7 letnie takiego szczebla rozwoju, na którym bezboleśnie a skutecznie może się dokonać owa przemiana w życiu i osobowości dziecka, która towarzyszy jego przejściu w zupełnie nowe środowisko, konieczności przystosowania się do warunków i współuczestnictwa w realizacji celów i zadań, jakie środowisko szkolne stawia każdemu dziecku.

 

Jakie kompetencje w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania powinno mieć dziecko podejmujące naukę w pierwszej klasie.(według E. Gruszczyk Kolczyńskiej - Program wychowania i kształcenia sześciolatków, Nowa Era).

 

Dziecko podejmujące naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej powinno:

Ø      Rozumieć sens kodowania oraz dekodowania i orientować się w najczęściej używanych oznaczeniach, rozpoznawać uproszczone obrazki zawierające ważne w codziennym życiu informacje

Ø      Rozpoznawać litery drukowane małe i wielkie, łączyć je w sylaby, a sylaby w wyrazy,

Ø      Ułożyć wyraz z sylab ( dwóch- trzech) pasujący do obrazka,

Ø      Czytać wyrazy o prostej budowie fonetycznej i „podpisywać” nimi obrazki przedstawiające przedmiot, osobę, zwierzę, roślinę,

Ø      Ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej ( trzy – cztery wyrazy), podpis do obrazka,

Ø      Czytać krótkie zdania i równoważniki zdań z właściwą intonacją i dobierać je do obrazków przedstawiających określona sytuację, zdarzenie),

Ø      Rozumieć sens przeczytanego krótkiego tekstu ( trzy – cztery proste zdania) dotyczące ilustracji, pod którą znajduje się zapis,

Ø      W prawidłowy sposób trzymać ołówek, długopis, kredkę, pędzelek itp. I odpowiednio posługiwać się nimi podczas rysowania, malowania lub kreślenia znaków literopodobnych,

Ø      Odwzorowywać proste wzory na dużej i małej kartce w układzie poziomym ( od strony lewej do prawej) i pionowym ( z góry na dół),

Ø      Odwzorowywać figury i elementy literopodobne w liniaturze powiększonej i znormalizowanej w układzie poziomym ( od strony lewej do prawej),

Ø      Właściwie ułożyć książkę do czytania, a także kartkę, na której zamierza rysować lub kreślić ornamenty i znaki literopodobne,

Ø      Zachować właściwą postawę przy rysowaniu i kreśleniu oraz przeglądaniu, a także przy czytaniu książek. [1]

 

Kompetencje dziecka sześcioletniego do uczenia się matematyki:

 

Każdy sześciolatek ma wykazać się:

  1. W ZAKRESIE DZIECIĘCEGO LICZENIA:

Ø      Umiejętnością liczenia przedmiotów, umiejętnością rozróżniania błędnego liczenia od poprawnego,

Ø      Stosunkowo wysokimi umiejętnościami wzmacniania wyniku dodawania i odejmowania; w łatwych przypadkach dziecko ma rachować w pamięci, a w trudniejszych może pomagać sobie palcami lub innymi zbiorami zastępczymi,

  1. W ZAKRESIE OPERACYJNEGO ROZUMOWANIA NA POZIOMIE KONKRETNYM:

Ø      zdolnością do wnioskowania o równoliczności mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach ( na przykład po przesunięciach sugerujących, że jest więcej lub mniej, po ułożeniu w komin, włożeniu do pudełka itd.

Ø      Zdolnością do układania przedmiotów w serie rosnące i malejące: ponadto po wybraniu jednego przedmiotu ma określić wszystkie mniejsze lub większe w tej serii ( wskazując liczbę np. pięć, dziecko powinno wiedzieć, że liczby 4,3,2,1 są od niej mniejsze, a liczby 6,7,8, ..  od niej większe).

Ø      Kompetencjami potrzebnymi do orientowania się, w jaki sposób mierzy się długość, pojemność i ciężar. Chodzi o dążenie do precyzji pomiaru, a także zdolność do wnioskowania o stałości wielkości mimo obserwowania zmian sugerujących, że po zmianie jest np. wody więcej lub mniej.

  1. W ZAKRESIE ODPORNOŚCI EMOCJONALNEJ I ROZUMNEGO ZACHOWANIA SIĘ W SYTUACJACH WYMAGAJĄCYCH WYSIŁKU INTELEKTUALNEGO:

Ø      zdolnością do obdarzania nauczycielki ( i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,

Ø      zdolnością do podejmowania zadań na swoją miarę i realizowania ich do końca mimo napięć emocjonalnych – dziecko nie może z byle powodu porzucać zaczętego zadania, ani też zajmować się czymś innym.

Ø      Taką odpornością, aby z błahego powodu nie popadać we frustrację – musi umieć znieść porażkę i skorygować swoje zachowanie.

  1. W ZAKRESIE MOTYWACJI DO NAUKI SZKOLNEJ:

Ø      Ma przejawiać ochotę do podjęcia nauki w szkole,

Ø      Ma umieć cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,

Ø      Ma mieć wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.

WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO - TROSKA O ROZWÓJ MOWY I KSZTAŁTOWANIE KULTURY JĘZYKOWEJ

Dziecko podejmujące naukę w pierwszej klasie powinno:

Ø      Słuchać uważnie i reagować na polecenia nauczycielki, a także umieć je wykonać zgodnie z podana instrukcją,

Ø      Obdarzyć uwagą rówieśników i dorosłych, słuchać ich wypowiedzi: zachowywać kontakt wzrokowy i słuchowy z osobą mówiącą i chcieć zrozumieć, co ona chce przekazać,

Ø      Komunikować rówieśnikom i dorosłym swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia itp.

Ø      Poprawnie i wyraziście artykułować głoski, sylaby, wyrazy i zdania,

Ø      Wyrażać myśli w poprawnie rozwiniętej i uporządkowanej formie,

Ø      Uczestniczyć w rozmowie i przestrzegać elementarnych zasad kultury słuchania i mówienia:

  1. rozmawiać na temat, dostosować ton głosu, i nie mówić zbyt głośno,
  2. nie osaczać współrozmówcy i nie lekceważyć pozostałych uczestników rozmowy,
  3. gestykulować z umiarem, mówić krótko i w sposób interesujący, zwracać się bez pośrednio do osoby, a którą się rozmawia, a także do innych, jeżeli są zainteresowani rozmową,
  4. zadawać pytania w jasny sposób i odpowiadać na pytania innych osób.

 

Literatura:

B. Zakrzewska- „Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole” WSiP Warszawa 2003

 

 

 


[1] E. Gruszczyk Kolczyńska -Program wychowania i kształcenia sześciolatków, Wydawnictwo Nowa Era.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin