Maria SzczepańskaIława
Temat kompleksowy : W świecie ciszy .
Temat szczegółowy : Składanka papierowa „Parasol”.
Uczestnicy : dzieci 6 – letnie
Obserwatorzy : z – ca dyrektora, nauczyciel stażystaCele ogólne :- Dostrzeganie i opisywanie zmian pogody - stopniowe obniżanie się temperatury , krótszy dzień , szybszy zmrok , szary , smutny krajobraz, spowodowany brakiem liści i kwiatów , szaruga jesienna ; - Kształcenie wszechstronnych funkcji psychomotorycznych ;- Rozwijanie percepcji wzrokowej , koordynacji wzrokowo – ruchowej ;- Wspomaganie precyzji i koordynacji ruchów .Cele operacyjne : ( dziecko... )- rysuje w rytm muzyki deszcz ;- potrafi na dużym arkuszu papieru odwzorować z pamięci ( po uprzednim obejrzeniu planszy ) wzór ; - samodzielnie wycina po linii koło i robi z niego parasol Metody :- pedagogika zabawy- Metoda Dobrego Startu m . Bogdanowicz- Kinezjologia Edukacyjna- słowna-oglądowaFormy :- indywidualna , grupowa , zbiorowaŚrodki wspomagające działanie :- płyta z muzyką i piosenką ; - napisy do czytania : pogoda , jesienna szaruga , listopad , deszcz , wiatr ;- plansza z wzorem piosenki ;- ilustracje przedstawiające listopadowy krajobraz ;- narysowane na kolorowym papierze koła ;- kredki świecowe , nożyczki, klej , szary papier pakowy
Przebieg zajęcia :Wprowadzenie :1 . Powitanie w kręgu : Witam swoje dłonie . Witam lewą rękę . Witam prawą rękę .Witam prawą dłoń sąsiada siedzącego z prawej strony itd.2 . Słuchanie piosenki „Szara piosenka ” oraz oglądanie ilustracji -rozmowa o aktualnej pogodzie z uwzględnieniem istotnych jej cech .Rozwinięcie :1 . Opracowanie piosenki wg Metody Dobrego Startu : - słuchanie a capella śpiewu nauczycielki refrenu piosenki ,- ćwiczenia słuchu fonematycznego – wyodrębnianie z tekstu piosenki : - zdania ( Co robił szary deszczyk? – odpowiedzcie słowami piosenki );- wyrazów ( Kto pochyla główkę ? )- głosek ( Jaką głoską zaczynają się słowa kap, kapu? Jakim dźwiękiem kończą się słowa szuka, puka ? )-ćwiczenia ruchowo – słuchowe – dzieci siedząc skulnie na dywanie wystukują lewą dłonią dłonią ( pięścią , brzegiem , wewnętrzną stroną, zewnętrzną stroną ) rytm śpiewanej piosenki .- ćwiczenia ruchowo – słuchowo wzrokowe - nauczycielka demonstruje wzór – znak opracowanej piosenki oraz prezentuje sposób wykonywania ćwiczenia. - dwoje dzieci śpiewając piosenkę wodzi palcem po wzorze .- wszystkie dzieci śpiewając rysują wzór w powietrzu .- wszystkie dzieci śpiewając rysują go palcem na blacie stolika .- wszystkie dzieci śpiewając rysują go kredką świecową na dużym arkuszu papieru .2 . Zabawa rytmiczna – Jesienny masażyk z elementami kinezjologii edukacyjnejGdy szedłem sobie na spacerek – dwoma palcami prawej ręki„idziemy ”po kręgosłupie od pasa do szyi - Przejechał obok mały rowerek – całą dłonią ze sztywnymi palcami przejeżdżamy w dół po kręgosłupie - Przebiegła sfora psów - palcami obu rąk bardzo lekko przebiegamy po plecach- I duże stado krów - piąstkami stukając lekko w plecy, przesuwamy je lekko w kierunku od pasa w kierunku szyi- Na niebie było słońce - dwoma otwartymi dłońmi zataczamy na plecach koło - Złociste i gorące - palcami rysujemy promyki- Pokropił jesienny deszczyk – palcami obu rąk przebiegamy po całych plecach - I miałem lekki dreszczyk – dotykamy lekko szyi partnera . 3 . Wykonanie parasoli i doklejenie ich na arkusze z narysowanym deszczem .- wycięcie koła po linii - złożenie go na połowę - naklejenie go na arkusz z narysowanym deszczem - dorysowanie mu brakujących elementów .Zakończenie :Zawieszenie wykonanych prac , oglądanie – dzieci wyrażają swoje opinie na temat prac i zajęcia .
2
maryla20