spr - 2semestr.docx

(24 KB) Pobierz

1. Usługa – działanie podejmowane w celu zaspokojenia określonej potrzeby (lub potrzeb) klienta i realizowane z udziałem klienta, często - w celach komercyjnych. Klientem może być osoba fizyczna, organizacja i każdy inny podmiot. Usługa w sensie gospodarczym jest użytecznym procesem niematerialnym, który wytwarza praca ludzka w procesie produkcji poprzez oddziaływanie na strukturę określonego obiektu. Usługa może obejmować czynności niematerialne, jak porada techniczna, reprezentowanie kogoś przed urzędem czy sądem lub materialne, jak wykonawstwo konkretnych przedmiotów (na przykład: dokumentacji).

Komunikacja - jest najogólniej rzecz biorąc określana jako proces wymiany informacji, do której dochodzi pomiędzy uczestnikami procesu komunikacyjnego, czyli nadawcy komunikatu zawierającego określone informacje oraz odbiorcy tychże informacji. Komunikacja zawiera w sobie pewien przekaz, który przepływa od jednej osoby do drugiej, od nadawcy do odbiorcy.

Logistyka – proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta. Działania logistyczne mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport i składowanie.

Kabotaż mały- przybrzeżna komunikacja wodna, zwłaszcza handlowa, między portami jednego kraju, leżącymi nad tym samym morzem.

Kabotaż wielki- przybrzeżna komunikacja wodna, zwłaszcza handlowa, między portami jednego kraju, leżącymi nad różnymi morzami.

Rozwój zrównoważony jest to rozwój, którego celem jest wzrost gospodarczy niezbędny do zapewnienia ludziom dobrobytu, ale z uwzględnieniem dobra społecznego, sprawiedliwości i warunków niezbędnych do zachowania zasobów i walorów środowiska naturalnego.

Łączność-(czyli przesyłanie inf.) umożliwia procesy globalizacji, a jednocześnie wpływa na zmniejszenie transportu osobowego. Największe znaczenie ma:

Telekomunikacja komputerowa- ogólnoświatowa sieć komputerowa, Internet, umożliwia m.in przesyłanie danych, dźwięku, obrazi prowadzenie rozmów. Dynamiczny rozwój internetu prowadzi do ciągłego rozszerzenia jego możliwości .Ten rodzaj łączności jest silnie rozwinięty w krajach o wysokim poziomie rozwoju gosp.

Telefonia komórkowa -rozwija się dynamicznie dzięki dużej mobilności oraz ze względu na różnorodność przesyłania informacji, a także liczne datki oferowane wraz z telefoniami. Gwałtowny zrost użytkowania telefonów komórkowych obserwuję się w krajach rozwijających się np. Chiny

Najwięcej użytkowników UE, USA, Japonia

Telefonia przewodowa -powoli traci na znaczeniu na rzecz telefonii komórkowej. Szczególnie rozwijana w krajach Europie Zachodniej- najsłabiej w krajach afrykańskich.

Radiofonia i telewizja są wciąż popularnym systemem przekazywania informacji, ich zaletą jest atrakcyjna forma przekazu.

Poczta. Prasa Ogólne określenie gazet i czasopism. Najstarszy środek masowego przekazu.

Transport- przemieszczanie ludzi, ładunków (przedmiot transportu) w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków (środków transportu). W połączeniu z logistyką oraz spedycją, transport wchodzi w skład branży TSL (transport-spedycja-logistyka).

Państwa taniej bandery- to potoczne określenie państwa, które zapewnia armatorom niskie koszty obsługi statku wodnego. Zjawisko pojawiło się po II wojnie światowej i istnieje do dziś. Państwa taniej bandery to m.in.: Panama, Liberia, Cypr, Bahamy, Malta.

Większość polskich statków jest zarejestrowana w krajach taniej bandery, ponieważ:

- obowiązują tam niższe stawki podatkowe

- wymagane jest tam niższe uposażenie załogi

- przeprowadzane kontrole techniczne przy rejestracji statków są mnie liberalne

Antropopresja – ogół działań człowieka (zarówno planowych i przypadkowych) mających wpływ na środowisko przyrodnicze. Antropopresja może być scharakteryzowana poprzez różną skalę intensywności i zasięgu przestrzennego, co ma najczęściej aspekt negatywny, np.: hałas, zanieczyszczenie powietrza i wód, wyrąb lasów, wypas nadmiernej liczby zwierząt.

Telepraca (praca zdalna), biuro w domu, forma organizacji pracy polegająca na świadczeniu pracy poza siedzibą przedsiębiorstwa, jednak w kontakcie z przełożonymi i współpracownikami za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych.

DWT- symbol tony deadweight czyli nośności statku, równej 1 tonie metrycznej.

TGV- rodzaj francuskich EZT (elektrycznych zespołów trakcyjnych), osiągających w regularnej eksploatacji prędkości do 320 km/h.

2. Komunikacja:  transport –przekaz ludzi i towarów, łączność –przekaz informacji
Transport.
- transport powietrzny (transport lotniczy),
-transport powierzchniowy: Lądowy (drogowy, kolejowy, rurociągowy),           Wodny (śródlądowy, morski)
3.   Smog - zanieczyszczone powietrze zawierające duże stężenia pyłów i toksycznych gazów, których źródłem jest głównie motoryzacja i przemysł. 
Kwaśny deszcz - to opady atmosferyczne, o odczynie kwaśnym; zawierają kwasy wytworzone w reakcji wody z pochłoniętymi z powietrza gazami.
Eutrofizacja - proces wzbogacania zbiorników wodnych w substancje pokarmów skutkujący wzrostem trofii, czyli żyzności wód

4.Zalety i wady każdego z rodzajów transportu

Transport samochodowy:

zalety:

można się nim dostać wszędzie tam, gdzie nie ma dostępu kolej, statek…

szybsze i łatwiejsze życie

korzystny w przewozie osób na małe odległości

coraz tańsze ceny samochodów

łatwiej dostępne (w porównaniu np. z samolotem)

wady:

uzależniony od pogody

w bardzo dużej mierze przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska (m.in. efekt cieplarniany)

bardzo duży współczynnik wypadków

dłuższy czas transportu w porównaniu z samolotem

mała pojemność

czasami wysokie koszty utrzymania pojazdu

Transport lotniczy

zalety:

uważany za najbezpieczniejszy rodzaj transportu (współczynnik wypadków bardzo mały w stosunku do samochodów)

szybki czas przelotu

w niewielkim stopniu wpływa na środowisko

coraz niższe ceny biletów

wady:

jego funkcjonowanie jest uzależnione od pogody

na niewielkie odległości drogi

średnia ładowność

ryzyko ataków terrorystycznych

Transport kolejowy:

zalety:

im większa odległość tym tańszy przejazd

bardzo duża ładowność

między kolejami nie dochodzi do powstawania korków, tak jak w przypadku samochodów

dobrze rozwinięte linie kolejowe, które w porównaniu do dróg stanowią bardzo małą powierzchnię

doskonały środek transportu dla zatłoczonych miast stanowią tzw. metra

mały wpływ mają warunki pogodowe

wady:

wielkie ryzyko kradzieży

budowa linii kolejowych jest bardzo kosztowna

możliwość zniszczenia towaru w wypadku nagłych zatrzymań, wstrząsów

Transport morski:

zalety:

tani

daleki zasięg

bardzo duża ładowność

transportowany może być każdy rodzaj towaru

małe zagrożenie

wady:

powolny

podczas katastrof tankowców dochodzi do zanieczyszczenie wód

obsługuje tylko obszary nadmorskie

uzależniony od pogody

konieczność przeładunków

ryzyko zniszczenia ładunków podatnych na wilgoć

konieczność budowy kosztownych portów

Transport przemysłowy:

zalety:

bardzo tani

warunki pogodowe nie mają wpływu na jego funkcjonowanie (bądź w bardzo małym)

szybki

ekonomiczny

najkorzystniejszy

wady:

trudności w budowie rurociągów, spowodowane niekorzystną rzeźbą terenu i wysoki kosztami

można przesyłać tylko i wyłącznie jeden rodzaj surowca przez jeden rurociąg

Transport śródlądowy (żegluga śródlądowa)

zalety:

duża ładowność

bardzo tani

niewielki wpływ na środowisko

czasami stanowi atrakcję turystyczną (jeśli jest przeznaczony dla ludzi)

wady:

powolny

ryzyko zniszczenia ładunków podatnych na wilgoć

uzależniony od pogody

konieczność budowy kosztownych kanałów

 

5. Rozwój transportu samochodowego nastąpił w latach dwudziestych, dzięki rozbudowie dróg i masowej produkcji samochodów. Obecnie bardzo duży rozwój motoryzacji, modernizacja dróg, która polega na utwardzaniu jej nawierzchni, budowa dróg szybkiego ruchu spowodowało do dalszego wzrostu znaczenia transportu samochodowego. Gęstość sieci dróg jest bardzo zróżnicowana, największe wskaźniki maja kraje niewielkie i słabo zaludnione i wysoko rozwinięte gospodarczo. Najbardziej rozwinięte są sieci dróg kołowych w regionach gdzie przemysł jest bardzo rozwinięty. Bardzo duży rozwój linii kolejowych był do drugiej wojny światowej, ale po tym okresie długość linii kolejowych zaczynała się bardzo skracać. Kraje Europy zachodniej i środkowej wyróżniają się największą gęstością sieci kolejowych. Natomiast zaleta transportu kolejowego jest mniejsze zanieczyszczenie a niżeli transportu samochodowego. Bardzo niskie koszty przewozu, które tanieją na skutek dalszej odległości i tonażu ładunku. Istnieje możliwość zabierania ładunku o bardzo dużym tonażu. Bardzo dobrze dostosowany jest do przewozu kontenerów i ładunków, które mogą być przeładowywane na samochody i statki. 
6.Przyrodnicze : ukształtowanie terenu (np.: góry stanowią barierę), b) charakter obszaru państwa - rzeki, jeziora, pustynie, obszary bagienne c) warunki pogodowe,
Społeczno-ekonomiczne : poziom rozwoju gospodarczego kraju, powierzchnia państwa, udział państwa w handlu zagranicznym, przeszłość historyczna i gospodarcza

7. Zalety:                                                                          Wady:
-komunikacja z innymi                                                        -pornografia
-rozrywka (strony z grami, muzyką itp.)                            -tworzenie stron internetowych w złym celu (przeważnie nielegalnym)
-wyszukiwarki przez które wyszukujemy informacje           -przemoc
-każdy może być anominowy                                            -niektóre strony www wulgarne
-można wykonywać przelewy                                            -reklamy
-można za wszystko płacić                                                 -przesyłanie spamu
-można kupować twoary spożywcze                                 -niebezpieczeństwo
-można zamówić meble,okna,drzwi itp.                            -uzależnienie
-można tworzyć strony html lub inne,                                 -większość pedofili może cię namierzyć
-można ściągać programy,gry,gify,obrazki,tapety              -wirusy
8. Morskie:
- Świat:Shanghai, Chiny;Ningbo-Zhoushan, Chiny;Singapur, Singapur;Rotterdam-Holandia;Tianjin, Chiny;Guangzhou, Chiny;Qingdao, Chiny;Dalian, Chiny
- Polska: Port Gdańsk, Port Gdynia, Port Świnoujście
Lotnicze:
- świat: Atlanta - Hartsfield-JacksonChicago-O'Hare, Londyn-Heathrow,  Tokio-Haneda, port lotniczy Los Angeles, Paryż-Roissy- Charles de Gaulle
- Polska:lotnisko Chopina w Warszawie,Kraków-Balice,Katowice-Pyrzowice,Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy,Wrocław-Strachowice

 

9. Śródlądowa:
- rzeka św. Wawrzyńca – system Wielkich Jezior – kanał łączący jezioro Erie z rzeką Hudson oraz kanał łączący jezioro Michigan przez rzeki Rock i Illinois z Missisipi i portem w Nowym Orleanie.
- Ren połączony kanałami z Łabą, Dunajem, Rodanem i Sekwaną. System łączący drogi wodne Niemiec, Francji, Szwajcarii, Belgii i Holandii
- Dunaj stanowiący oś żeglugi śródlądowej Europy Południowej;
- Wołga – łączy centralną część europejskiej Rosji z Morzem Kaspijskim, a przez kanał Wołga – Don z Morzem Azowskim i Morzem Czarnym;
- Jangcy – główna droga wodna Chin,
- Amazonka – dla statków o dużej wyporności dostępna do portu w Iquitos w Peru – 3 tys. km od ujścia, dla statków morskich dostępna do portu w Manaus – 1800 km od ujścia;
- Nil, Kongo – jako transportowe szlaki wodne mają ograniczone znaczenie ze względu na progi skalne
Morska:
Główne szlaki:
- Ameryka Północna – Europa;
- Europa – Azja;
- Ameryka Południowa – Europa.
Kanały:
Kanał Sueski- dzięki niemu nie trzeba przepływać całej Afryki (jest on własnością Egiptu);
Kanał Panamski- łączy Pacyfik z Atlantykiem, umożliwia przepływ z zachodu na wschód nie opływając całej Ameryki Południowej;
Kanał Kiloński- jest kanałem niemieckim, skraca drogę z Morza Bałtyckiego na Morze Północne.

 

10. Babiogórski Park Narodowy - utworzony w 1954 r., obejmuje masyw Babiej Góry (1725 m n. p. m.) w Beskidach. Na terenie parku występują piętra roślinności górskiej: regiel dolny, regiel górny, kosodrzewina, piętro alpejskie. Występują liczne gatunki ptaków i ssaków, m.in. jelenie, wilki i niedźwiedzie.

Białowieski Park Narodowy - utworzony w 1947 r., leży na Nizinie Podlaskiej. Jako jedyny w Polsce obejmuje fragment lasu pierwotnego, nigdy nie zmienionego przez człowieka. Do chronionych gatunków występujących na obszarze parku należą m.in.: żubr, bóbr i wilk.

Biebrzański Park Narodowy - utworzony w 1993 r., leży na Nizinie podlaskiej, obejmuje duży fragment Doliny Biebrzy. Obszar parku to Biebrza i jej rozlewiska, bagna i torfowiska. Park jest znany przede wszystkim z rozmaitości ptaków wodnych i błotnych, w tym słynnych batalionów, oraz z występowania ssaków takich jak łosie i bobry.

Bieszczadzki Park Narodowy - utworzony w 1973 r., obejmuje część Bieszczadów, jedynego pasma Karpat Wschodnich na obszarze Polski. W parku występują m.in. piękne połoniny - łąki ponad górną granicą lasu. Lasy to pozostałość Puszczy Karpackiej, w której mieszkają drapieżne ptaki, m.in. orzeł przedni oraz ssaki - wilki, niedźwiedzi i rysie.

Drawieński Park Narodowy - utworzony w 1990 r., leży na Pojezierzu Pomorskim, w dorzeczu Drawy. Obejmuje między innymi bory sosnowe i buczyny, jeziora i torfowiska. Występują tam m.in. wydry i bobry.

Gorczański Park Narodowy - utworzony w 1981 r., obejmuje część pasma Gorców w Beskidach, z najwyższym szczytem: Turbaczem (1310 m n. p. m.). Prawie cały obszar parku jest pokryty lasami, w których żyją m.in. dzięcioły, kruki, rysie, wilki i niedźwiedzie.

Kampinoski Park Narodowy - utworzony w 1959 r., leży na Nizinie Mazowieckiej na południe od Wisły. Jest to jedyny w Europie tak duży obszar chroniony położony w bezpośrednim sąsiedztwie stolicy. Charakterystyczny dla tego parku jest kontrast krajobrazowy - z jednej strony śródlądowe wydmy i rosnące na nich bory sosnowe, z drugiej zaś bagna i torfowiska. Spośród zwierząt na szczególną uwagę zasługują: bocian czarny, łoś, bóbr oraz przywrócony do życia w stanie wolnym ryś.

Karkonoski Park Narodowy - utworzony w 1959 r., obejmuje część najwyższego pasma Sudetów - Karkonoszy wraz z najwyższym szczytem: Śnieżką (1602 m.n.p.m.). W parku chroni się m.in. różne rodzaje piętra roślinności z endemicznym dzwonkiem karkonoskim oraz zwierzęta, w tym ptaka płochacza halnego.

Magurski Park Narodowy - Utworzony w 1995 r., obejmuje fragment Beskidu Niskiego. Wśród różnorodności lasów na terenie parku występują m.in. buczyny, jaworzyny i jedliny. Występuje kilkadziesiąt gatunków roślin chronionych, w tym dziewięćsił bezłodygowy. Spośród ssaków spotykane są m.in. wilki, rysie, żbiki i łosie.

Narwiański Park Narodowy - utworzony w 1996 r., leży na Nizinie Podlaskiej i obejmuje fragment doliny Narwi, rzeki wielokorytowej wraz z jej rozlewiskami i bagnami. Spotkać tam można m.in. drapieżnego ptaka błotniaka stawowego oraz łosia i wydrę.

Ojcowski Park Narodowy - utworzony w 1956 r., leży w południowej części Wyżyny Krakowsko-Wieluńskiej, obejmuje malowniczą Dolinę Prądnika. Obszar parku jest zbudowany ze skał wapiennych, tworząc m.in. jaskinie. Lasy to głównie grądy i buczyny. Wśród roślin chronionych wyróżnia się lilia złotogłów. Spośród zwierząt można spotkać m.in. krogulca, nietoperze i popielicę.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin