biznesplan_wzor.doc

(225 KB) Pobierz
Pismo przewodnie biznesplanu

Wersja 1.0

 

Pismo przewodnie biznesplanu

 

 

Prezentuje biznesplan, wyjaśnia jego cel, podaje tytuł planu oraz opisuje główne dziedziny, na których skoncentrował się autor planu.

 

Dodatkowo może zawierać takie elementy jak: geneza projektu (pomysł, historia, badania), zakres opracowania, źródła informacji, zakres odpowiedzialności autorów.

 

 


Strona tytułowa

 

 

Znajduje się tutaj:

-         Tytuł planu

-         Nazwa, adres, numer telefonu firmy oraz twój

-         Data ukończenia planu

 

W nagłówku (który będzie widniał na wszystkich stronach) dobrze jest umieścić wersję biznesplanu, a w stopce nazwę swojej firmy albo nazwę przedsięwzięcia.

 

 


Streszczenie projektu

 

 

Streszczenie powinno skrótowo zapoznać (nie więcej niż na jednej, dwóch stronach) potencjalnych inwestorów z zawartością biznesplanu, zainteresować ich i zachęcić do zapoznania się z całością dokumentu. W streszczeniu powinny być zawarte informacje o bieżącym stanie firmy oraz o jej zamierzeniach na przyszłość.

 

Streszczenie obejmuje:

-         Cel sporządzenia planu i opis spodziewanych korzyści

-         Wysokość środków finansowych potrzebnych do osiągnięcia celu

-         Krótki opis produktu i rynku

-         Najważniejsze dane (projekcje) finansowe na 3-5 lat naprzód

-         Opis kadry menedżerskiej – szczególnie istotny w przypadku firm dopiero rozpoczynających działalność jako czynnik zaufania do kompetencji, doświadczenia i być może etyki osób zarządzających

 

Streszczenie, jako pierwsza informacja o projektowanych zamierzeniach, odgrywa bardzo istotną rolę, dlatego warto je poddać ocenie fachowców.

 


Spis treści

 

 

Lista nagłówków rozdziałów i podrozdziałów planu.

 

Pozwala czytającemu na szybkie zorientowanie się w zakresie i układzie prezentowanego materiału.

 

 

1.      Firma i branża

a.      Historia i obecna sytuacja firmy

b.      Wizja, misja i cele do osiągnięcia

c.      Charakterystyka branży

d.      Analiza strategiczna SWOT

 

2.      Inwestycja

a.      Zakres inwestycji

b.      Źródło finansowania

 

3.      Plan sprzedaży i marketingu

a.      Oferowany produkt lub usługa

b.      Analiza rynku

c.      Strategia marketingowa

-         Cena

-         Promocja

-         Dystrybucja

 

4.      Plan zarządzania i działania

a.      Działalność produkcyjna lub usługowa

b.      Zarządzanie firmą

c.      Harmonogram działań

 

5.      Plan finansowy

a.      Nakłady inwestycyjne i źródła finansowania

b.      Aktualne dane finansowe

c.      Prognozy finansowe

-         Rachunek zysków i strat

-         Przepływy pieniężne - cash flow

-         Bilans

-         Punkt rentowności (BEP)

-         Analiza wskaźnikowa

-         Ocena efektywności

 

6.      Podsumowanie i ocena ryzyka przedsięwzięcia

 

7.      Załączniki

1.     
Firma i branża

 

a.      Historia i obecna sytuacja firmy

 

Zaczynamy od jednostronicowej informacji o firmie, zawierającej następujące dane:

-         Nazwa firmy

-         Adres, telefon

-         Rodzaj prowadzonej działalności

-         Forma prawna (np. indywidualna działalność gospodarcza, spółka cywilna)

-         Główny oferowany produkt lub usługa

-         Posiadane znaki towarowe, patenty

-         Nazwiska założycieli, wspólników

-         Ile lat działa firma w biznesie

-         Obecny i zakładany udział w rynku

-         Wielkość aktualnie zainwestowanych środków i ich źródło

-         Wielkość potrzebnego dodatkowego finansowania

-         Proponowane terminy i sposób zwrotu dodatkowego finansowania

-         Wartość biznesu na pierwszy dzień działalności operacyjnej

-         Nazwiska świadczących usługi prawne, księgowe, doradcze

 

Teraz należy przedstawić historię firmy zamieszczając takie informacje jak:

-         Data i forma założenia firmy

-         Najważniejsze dane finansowe

-         Najbardziej znaczące osiągnięcia firmy (wyroby, nagrody itp.)

-         Dane o poprzednich i obecnych udziałowcach

-         Obecny stan prawny, organizacyjny i finansowy

 

 

b.     Wizja, misja i cele do osiągnięcia

 

Sformułowanie wizji, misji i celów do osiągnięcia powinno wynikać z zaprezentowanej sytuacji firmy w przeszłości. W przypadku podejmowania zupełnie nowych rodzajów działalności należy taką decyzję uzasadnić. Wizję i misję należy sformułować w kilku zdaniach. Wizja określa jak twój biznes będzie docelowo wyglądał. Wizja powinna określać wyidealizowany obraz twojej firmy przy założeniu, że wszystkie cele zostaną osiągnięte a zadania zrealizowane.

 

Wizja powinna zawierać:

-         Nazwę twojego biznesu

-         Produkt lub usługę, które będziesz oferował

-         Docelowy rynek dla oferowanego produktu lub usługi.

 

Misja określa jak twój biznes będzie docelowo funkcjonował. Jest to jakby „super strategia” działania.

Misja opisuje:

-         Co twój biznes będzie oferował

-         Na jakim rynku będzie działał

-         Planowana lokalizacja biznesu

-         W jaki sposób twój biznes będzie wzrastał, będzie się rozwijał

-         Co odróżnia (będzie odróżniać) twój biznes od konkurencji.

 

Cele działania powinny określać co firma pragnie osiągnąć w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat. Sformułowanie celów jest jakby drogowskazem dla zrealizowania misji. Osiąganie celów jest miarą tego, że twój biznes posuwa się w dobrym kierunku.

Cele zwykle są mierzalne i mogą opisywać np.:

-         Zwrot z inwestycji

-         Pożądany udział (procentowy) w rynku

-         Spełnienie określonych założeń finansowych

-         Osiągnięcie kolejnych etapów procesu technologicznego

 

 

c.      Charakterystyka branży

 

Należy podać ogólną charakterystykę branży, w tym opisać głównych producentów działających na rynku. W miarę możliwości należy podać wyniki ich działalności, wielkość sprzedaży, wysokość zysków i ewentualnie przyczyny opuszczenia rynku przez niektórych producentów.

 

Należy również podać wymagania stawiane produktowi, który zamierzamy wprowadzić na rynek (jest on prawdopodobnie oferowany przez przedsiębiorstwa naszej branży):

-         Jakie potrzeby nabywców są tu zaspakajane

-         Opis zalet i słabych stron tych produktów

-         Cechy produktu lub udogodnienia w sprzedaży, które umożliwiają osiągnięcie na rynku pozycji mocniejszej niż konkurencja

-         Możliwości ekspansji w produkcji i sprzedaży produktu

 

 

d.     Analiza strategiczna SWOT

 

Należy podać silne i słabe strony naszej firmy uwzględniając takie czynniki jak:

-         Majątek trwały

-         Zasoby finansowe

-         Kadra menedżerska

-         Siła robocza

-         Zarządzanie zasobami ludzkimi

-         Cechy produktu

-         Promocja, dystrybucja

 

Następnie należy opisać szanse i zagrożenia płynące z rynku uwzględniając m.in.:

-         Czynniki polityczne

-         Czynniki prawne

-         Czynniki ekonomiczne

-         Czynniki społeczne

-         Czynniki etyczne

-         Czynniki technologiczne

-         Poziom rywalizacji pomiędzy aktualnymi konkurentami

-         Możliwość pojawienia się nowej konkurencji...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin