STANDARDY_TECHNICZNE_DLA_INFRASTRUKTURY_ROWEROWEJ_ALEKSANDER_BUCZYNSKI_MARCIN_HYLA_WRZESIEN_2005.pdf

(152 KB) Pobierz
271888349 UNPDF
Standardytechnicznedlainfrastrukturyrowerowej
AleksanderBuczy«ski
MarcinHyªa
Wrzesie«2005
Spistre±ci
1.1 Celizasadystosowaniaopracowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
1.2 Informacjeowersji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
2
3.1 Programpi¦ciuwymogów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
3.2 Kategorietrasrowerowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
3.3 Ogólnewymaganiau»ytkoweieksploatacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
4.1 Ruchrowerowywjezdninazasadachogólnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
4.2 Nawierzchniawydzielonychdrógrowerowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
4.3 Przekrojepoprzecznedrógrowerowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
4.4 Promienieªukówdrógrowerowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
4.5 Fizyczneoddzieleniedrogirowerowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
4.6 Pocz¡tekikoniecwydzielonejdrogirowerowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
4.7 Skrzy»owaniatrasrowerowych(przejazdyrowerowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
4.8 Pochylenieniwelety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
4.9 Ruchrowerowyipieszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
5.1 Wymogitechnicznedlatrasgªównych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
5.2 Wymogidlatraszbiorczychiª¡cznikowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
5.3 Wymogidlatraslokalnych(dojazdowych) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
5.4 Wymogidlatrasrekreacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
6.1 Sygnalizacja±wietlna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
6.2 O±wietlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
6.3 Oznakowanietrasrowerowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
6.4 Stojakiiprzechowalnierowerowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
6.5 Robotydrogoweirozwi¡zaniatymczasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
6.6 Utrzymanietrasrowerowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
16
17
1
271888349.001.png
1 Wprowadzenie
1.1 Cel izasady stosowania opracowania
Niniejsze standardy stanowi¡ uzupeªnienie dokumentów planistycznych. W oparciu o Najlepsz¡
Praktyk¦wprowadzaj¡szczegóªoweparametryizasadyprojektowaniaiwykonawstwainfrastruktury
rowerowej.Sªu»¡zapewnieniuwysokiejjako±cirealizowanychdziaªa«,aprzeztopoprawiebezpiecze«-
stwa ruchu drogowego. Standardy obowi¡zuj¡ dla wszystkich inwestycji, remontów i modernizacji,
dotycz¡cychelementówinfrastrukturyrowerowejokre±lonychwodpowiedniejKoncepcjisiecitrasro-
werowychwrazzopracowaniamitowarzysz¡cymi.
Standardyokre±laj¡warunkitechniczne,jakimmusiodpowiada¢miejskainfrastrukturarowerowa.
Stanowi¡ zaª¡cznik do specykacji istotnych warunków zamówie« na opracowanie koncepcji i pro-
jektów technicznych oraz wykonawstwa infrastruktury oraz jej remontów i utrzymania. Wspieraj¡
planowanieprzestrzenneiprogramowanieinwestycji.Planymiejscowepowinnywskazywa¢optymalny
przebiegtrasrowerowych,gwarantuj¡cywynikaj¡c¡zniniejszychStandardówodpowiedni¡dlafunkcji
danejtrasyjako±¢,aje±liwymagategosytuacja-proponowa¢koncepcj¦rozwi¡za«technicznych.
Od Standardów mo»liwe s¡ odst¦pstwa, polegaj¡ce na: rezygnacji z budowy w danym miejscu
wydzielonej drogi rowerowej (w tym przeniesieniu jej przebiegu tak, aby odpowiadaªa parametrom
technicznym zgodnie z niniejszymi Standardami) albo na ±wiadomym pogorszeniu jako±ci projek-
towanego odcinka lub rozwi¡zania technicznego. Odst¦pstwa wymagaj¡ konsultacji z reprezentacj¡
u»ytkownikówrowerów.
NiniejszeStandardyuzupeªniaj¡zapisyprzepisówogólnych,wszczególno±ci:
PrawaoRuchuDrogowym(PORD)z20.06.1997zpó¹niejszymizmianami(DziennikiUstawz
2003r.:Nr58poz.515,nr124poz.1152,nr130poz.1190,nr137poz.1302,nr149poz.1451,
nr149poz.1452,nr162poz.1564,nr200poz.1953,nr210poz.2036,DziennikUstawz2004
r.:nr29poz.257,Nr54poz.535,nr92poz.884)
Ustawyodrogachpublicznychz14.11.2003(Dz.Ust.200,poz.1953z2004)
Rozporz¡dzeniaMinistraTransportuiGospodarkiMorskiejwsprawiewarunkówtechnicznych,
jakim musz¡ odpowiada¢ drogipubliczne i ich usytuowanie z dnia 2 marca 1999r. w sprawie
warunkówtechnicznych,jakimpowinnyodpowiada¢drogipubliczneiichusytuowanie(Dz.U.
nr43z1999r,poz.430)
Rozporz¡dzeniaMinistraInfrastrukturywsprawieznakówisygnaªówdrogowychz31.07.2002
(Dz.Ust.nr170z2002rpoz.1933)
Rozporz¡dzeniaMinistraInfrastrukturyzdnia3lipca2003r.wsprawiewarunkówtechnicznych
dla znaków i sygnaªów drogowychorazurz¡dze« bezpiecze«stwa ruchu drogowegoi warunków
ichumieszczanianadrogach(Dz.U.Nr220,poz.2181).
WprzypadkachnieuregulowanychniniejszymiStandardamianiprzepisamiogólnymizalecanejest
korzystaniez podr¦cznika projektowaniaprzyjaznejdla rowerówinfrastruktury"Postawna Rower"
(C.R.O.W.,Ede,1993-PKE,Kraków,1999),zwªaszczawzakresiewymogówspójno±ci,bezpo±red-
nio±ci,bezpiecze«stwa,wygodyiatrakcyjno±ciwobeckonkretnychrozwi¡za«.
1.2 Informacje owersji
Niniejszawersjastandardówzostaªaopracowanawewrze±niu2005r.napotrzebykoncepcjisieci
trasrowerowychdladzielnicyUrsusmiastastoªecznegoWarszawy.Stanowimodykacj¦standardów
obowi¡zuj¡cychwKrakowie,zuwzgl¦dnieniemspecykiwarszawskiejorazdo±wiadcze«zdotychcza-
sowejeksploatacjiinfrastrukturyrowerowej.
2 Poj¦cia
U»ywanewopracowaniupoj¦ciaoznaczaj¡:
Droga rowerowa (pieszo-rowerowa) : zgodnie z ustaw¡ Prawo o Ruchu Drogowym (zamiennie:
±cie»karowerowa ).
2
Wydzielona droga rowerowa (pieszo-rowerowa) : jedno-lubdwukierunkowadrogadlaruchuro-
werówlubrowerówipieszych,zycznieoddzielonaodjezdni,stanowi¡cacz¦±¢pasadrogowego
lubbiegn¡caniezale»nieodniego.
Pas rowerowy (pas dla rowerów, rowerzystów) : jednokierunkowadrogarowerowaw formie po-
dªu»negopasawjezdni,oznaczonegoznakamipoziomymiisªu»¡cegowyª¡czniedlaruchurowe-
rzystów.
Kontrapas,pasrowerowyÿpodpr¡d" :jednokierunkowadrogarowerowa(pasrowerowy)wjezdni
ulicyjednokierunkowejpolewejstronie,przeznaczonadlaruchurowerówwkierunkuprzeciwnym
doobowi¡zuj¡cegowszystkiepojazdy.
Przejazdrowerowy(przejazd dlarowerzystów) :zgodniezustaw¡PrawooRuchuDrogowym.
Ulica przyjazna dla rowerów (ulica o ruchu uspokojonym) : ulicawktórejpr¦dko±¢miarodajna
nieprzekracza30km/godz.,oznaczonaznakiemB-43zwarto±ci¡30km/godzlubznakiemD-40,
wyposa»onawrozwi¡zaniatechnicznewymuszaj¡ceograniczeniepr¦dko±cisamochodów(progi
zwalniaj¡ce,szykany,maªeronda);wwyj¡tkowychprzypadkachulicazograniczeniempr¦dko±ci
do40km/godz.iniewy»szejpr¦dko±cimiarodajnej,omaªymnat¦»eniuruchu.
¡cznikrowerowy :krótkiodcinekwydzielonejdrogirowerowej,umo»liwiaj¡cyprzejazdrowerem
np.przezkonieculicy±lepejdlasamochodów.
Trasa rowerowa : czytelnyi spójnyci¡gró»nychrozwi¡za«technicznych,funkcjonalnieª¡cz¡cy
poszczególnecz¦±cimiastaiobejmuj¡cy:wydzielonedrogirowerowe,pasyikontrapasyrowerowe,
uliceoruchuuspokojonym,strefyzamieszkania,ª¡cznikirowerowe,droginiepubliczneomaªym
ruchu(wporozumieniuzzarz¡dc¡takiejdrogi)orazinneodcinki,któremog¡by¢bezpieczniei
wygodniewykorzystywaneprzezrowerzystów.Trasarowerowaniemusiby¢drog¡rowerow¡w
rozumieniuPrawaoRuchuDrogowym,mo»enatomiastobejmowa¢odcinkitakichdróg.Wskªad
jednejtrasyrowerowejmog¡wchodzi¢dwie(lubwi¦cej)drogirowerowe,biegn¡cerównolegle(np.
podwóchstronachjezdniczyrzeki)lubuliceoruchuuspokojonym.
W¦zeªrowerowy :przeci¦ciedwóchlubwi¦cejgªównychtrasrowerowychlubtrasygªównejitras
zbiorczych;zespóªskrzy»owa«drógrowerowych,ª¡cznikówiulicprzyjaznychdlarowerówtwo-
rz¡cychtetrasyorazinnychrozwi¡za«umo»liwiaj¡cychskomunikowaniewszystkichelementów
przecinaj¡cychsi¦trasiobszarówprzylegaj¡cychdow¦zªa.
Stojak rowerowy : urz¡dzenietechnicznetrwaleprzytwierdzonedopodªo»a,umo»liwiaj¡cebez-
pieczneiwygodneoparcieiprzymocowanieroweruprzezu»ytkownikaprzypomocyzapi¦cia.
Przechowalnia rowerowa :pomieszczenie,urz¡dzenie,umo»liwiaj¡cebezpieczneiwygodneprze-
chowanierowerunaodpowiedzialno±¢wªa±cicielaluboperatoraprzechowalni.
luzarowerowa : oznakowanyobszarnawlocieskrzy»owaniazsygnalizacj¡±wietln¡przedlini¡
zatrzyma«dlasamochodów,sk¡drowerzy±cimog¡nazielonym±wietleewakuowa¢si¦ztarczy
skrzy»owaniajakopierwsi.
Wspóªczynnikwydªu»enia :stosunekodlegªo±cimi¦dzypunktamitrasyrowerowejwliniiprostej
dodªugo±citoruruchuu»ytkownikami¦dzytymipunktamiwrzeczywisto±ci,wyra»onywuªamku
dziesi¦tnymlubmetrachnakilometr(np.1,3czyli300mwydªu»eniana1000mtrasy).
Wspóªczynnik opó¹nienia : ±rednia ilo±¢ czasu, który u»ytkownik traci oczekuj¡c na sygnaliza-
cji ±wietlnej lub skrzy»owaniach bez pierwsze«stwa na ka»dym kilometrze trasy, wyra»any w
sekundachnakilometr.
3 Ogólne zasadyorganizacji ruchurowerowego
3.1 Program pi¦ciu wymogów
Dobrapraktykatworzeniainfrastrukturyrowerowejiorganizacjiruchurowerowegoopierasi¦na
metodologiitzw. pi¦ciu wymogówholenderskiejorganizacjistandaryzacyjnejCROW(www.crow.nl)
opublikowanejwpodr¦cznikuprojektowaniaprzyjaznejdlaroweruinfrastrukturyÿPostawnarower"
(ÿSignupfortheBike",CROW,Ede,1993,wyd.polskiePKE,Kraków,1999).Tewymogito:
spójno±¢ :100proc.¹ródeªicelówpodró»yobj¦tychsystememrowerowym
3
bezpo±rednio±¢ :minimalizacjaobjazdówiwspóªczynnikawydªu»enia
wygoda : minimalizacja wspóªczynnika opó¹nienia, wysoka pr¦dko±¢ projektowa i ograniczanie
stresurowerzysty,minimalizacjapochyle«niweletyiró»nicypoziomów
bezpiecze«stwo :minimalizacjapunktówkolizjizruchemsamochodowym,ujednoliceniepr¦dko±ci,
eliminacjaprzeplataniatorówruchuorazwzajemnykontaktwzrokowy
atrakcyjno±¢ : system rowerowy jest czytelny dla u»ytkownika, bezpieczny spoªecznie, dobrze
powi¡zanyzfunkcjamimiastaiodpowiadapotrzebomu»ytkowników
Pi¦¢wymogówpowinnoby¢speªnionezawszenapoziomie:
caªejsiecirowerowej(gªówne,zbiorczeilokalnetrasyrowerowe);
poszczególnychtrasiichodcinków;
konkretnychrozwi¡za«technicznych(skrzy»owa«,przejazdów,kontrapasówitp.).
Podr¦cznik ÿPostaw na rower" podaje dla poszczególnych wymogów konkretne wielko±ci para-
metrówiszczegóªoworozwijatematyk¦projektowaniainfrastrukturyrowerowej.NiniejszeStandardy
korzystaj¡ztejmetodologiioraznajistotniejszychparametrów,uwzgl¦dniaj¡cpolskieprzepisy,spe-
cyk¦zachowa«u»ytkownikówiistniej¡cytypowyukªadinfrastrukturydrogowej.
3.2 Kategorie trasrowerowych
Trasygªówne ª¡cz¡wszystkiegªówneobszarymiasta.Funkcj¡trasgªównychjestobsªugami¦dzy-
dzielnicowegoruchurowerowego,najwa»niejszychrelacjiwskalimiasta.
Trasyzbiorczeiª¡cznikowe ª¡cz¡osiedlaiinnewa»nepunktyztrasamigªównymiiw¦zªamioraz
trasygªównezesob¡.Funkcj¡traszbiorczychjestuzupeªnieniesiecitrasgªównychirozprowadzenie
ruchurowerowegowobr¦biedzielnic,aª¡cznikowych-skróceniedrogiiczasuprzejazdunarelacjach
mi¦dzydzielnicowychizwi¦kszeniespójno±cinapoziomiesieci(bezinnychfunkcji).
Trasy lokalne i dojazdowe to wszystkiepozostaªeu»ytkowetrasyrowerowe.Podstawow¡funkcj¡
traslokalnychjestobsªugaruchudocelowo-¹ródªowegoiuzyskanie100proc.¹ródeªi celówpodró»y
obj¦tychsystememrowerowymmiasta.
Oprócztrasocharakterzeu»ytkowymistniej¡równie»trasyrekreacyjneumo»liwiaj¡cerekreacj¦
isportrowerowy,atak»ewniektórychprzypadkachnarciarstwobiegowe,biegiczyjazd¦narolkach.
Trasy rekreacyjne, obsªuguj¡ce du»e potoki ruchu rowerowego lub wyprowadzaj¡ce ruch rowerowy
pozamiastopowinnymie¢parametrytakiesame,jaktrasygªówne.
3.3 Ogólne wymagania u»ytkowei eksploatacyjne
Projektuj¡c trasy rowerowe,trzeba bra¢ pod uwag¦ ró»ne grupy u»ytkowników oraz ró»ne typy
rowerów(w tym: tandemy, rowery z przyczepkami, rowery towarowe,dªu»sze i ni»sze od typowych
rowery poziome, bardzo szybkie i gorzej widoczne). Nale»y równie» bra¢ pod uwag¦ rowerzystów
przewo»¡cychbaga»e(sakwy)oograniczonejzdolno±cimanewrowania.
Trzeba pami¦ta¢, »e rowerzy±ci s¡ zale»ni od pogody: np. w deszczu rowerzysta mo»e mie¢ na
gªowiekaptur,utrudniaj¡cyobserwacj¦dotyªu.Dlategowszystkieskrzy»owaniaipunktyprzeci¦cia
dróg rowerowychz sieci¡ drogow¡ nale»y projektowa¢ tak, aby k¡t widoczno±ci przeszkód i innych
pojazdównieprzekraczaª90stopniwstosunkudotorujazdy.
Kluczowajestminimalizacjawysiªkuzycznegoczyliograniczaniekonieczno±cihamowania,przy-
±pieszania,balansowaniaistromychpodjazdóworazminimalizacjastresurowerzysty,powodowanego
mi¦dzyinnymiutrudnion¡obserwacj¡drogiiinnychuczestnikówruchu.
Wszystkie rozwi¡zaniainfrastrukturalnemusz¡ by¢ spójne z parametrami pojazdówi urz¡dze«,
sªu»¡cychdoczyszczeniaiod±nie»aniaulic,chodnikówi±cie»ekrowerowych.DopuszczalnaprzezPra-
wooRuchuDrogowymdªugo±¢zestawurowerprzyczepkato4,00m.Nale»yprzyj¡¢,»emaksymalna
szeroko±¢rowerówiprzyczepekporuszaj¡cychsi¦nadrogachrowerowychnieprzekracza0,95m.
4
4 Ogólne wymogi technicznedlatrasrowerowych
4.1 Ruch rowerowyw jezdni na zasadach ogólnych
Ruchrowerowywjezdninazasadachogólnychjestmo»liwyizalecanywulicachprzyjaznychdla
rowerzystów.Podaneni»ejparametryniedotycz¡wszystkichulicy,ajedynieuliciskrzy»owa«,które
s¡elementamiinfrastrukturyrowerowej.
Ulicetakiemusz¡mie¢staªyprzekrójnacaªejdªugo±ci(wskazaneniewi¦cej,ni»2,75mdlajednego
pasaruchu,poszerzeniamo»liweprzedskrzy»owaniami)iwydzielonezatokipostojowe.Dopuszczalna
jest rezygnacja z wydzielonych zatok postojowych, je±li w ulicy nie notuje si¦ dobowych lub tygo-
dniowychwaha«popytunamiejscaparkingoweiprzekróju»ytecznyulicyjeststaªy(niezmieniasi¦
np. wskutek ewakuacjisamochodówz miejsc postojowychpo godzinachpracy).Ulice przyjaznedla
rowerówpowinnymie¢skrzy»owaniaopromieniachªukówdowewn¦trznejkraw¦dziniewi¦kszych,ni»
6metrówiomaªejpowierzchni.Wprzypadkuskrzy»owa«,gdystosujesi¦pasdoskr¦tuwprawolub
wlewo,nale»ydodatkowypaswydziela¢przezposzerzeniejezdnizprawejstrony,abyminimalizowa¢
przeplatanietoruruchusamochodówirowerzystów.
Uliceprzyjaznedlaruchurowerowegopowinnyby¢wyposa»onew:
Progizwalniaj¡ce:napotrzebydostosowaniaulicydoruchurowerowegonale»ystosowa¢pªytowe
progizwalniaj¡ce.
Wyspydziel¡ce:jakoelementuspokojeniaruchupowinnymie¢szeroko±¢1,0-1,5m,awuzasad-
nionych przypadkach wi¦cej. Powinnyby¢ stosowanew poª¡czeniu z progami zwalniaj¡cymii
lepszymo±wietleniemjezdnioraz{dlakontrapasówrowerowych{naªukachiwlotachskrzy»o-
wa«.
Zw¦»eniajezdni: je±li w ulicy nie wydzielasi¦zatokpostojowych,co 100-200m wskazanejest
zw¦»enie jezdni do jednego lub dwóch pasów ruchu po 2,75 m lub 2,50 m przez przybli»enie
kraw¦»nikówizw¦»enieoptyczneustawionymiwchodnikachprzyjezdniodblaskowymi»óªtymi
pylonami. Je±li rozwi¡zanie zw¦»a jezdni¦ do jednego pasa ruchu, zalecane jest umo»liwienie
ruchurowerównawprostzpomini¦ciemzw¦»enia.Zw¦»eniemo»eby¢poª¡czonezprogiem.
Kontrapasy:wszystkieprzyjaznedlarowerówulicejednokierunkowepowinnyby¢dost¦pnedla
rowerzystówwobukierunkachprzezwyznaczeniekontrapasówrowerowych.Kontrapasyzapew-
niaj¡ dobry kontakt wzrokowy kierowców i rowerzystów jad¡cych w przeciwnych kierunkach.
Dlategos¡bezpiecznymrozwi¡zaniemruchunawet,je±lis¡wyznaczonewjezdnibezsegregacji
zycznej. Punktami krytycznymi kontrapasówwyznaczonych w jezdni s¡ skrzy»owania (prze-
jazdy rowerowei wjazdy na kontrapas)oraz ªuki, szczególniekiedy kontrapasznajduje si¦ po
ichstroniewewn¦trznej.Wtychmiejscachnale»ystosowa¢punktow¡segregacj¦zyczn¡przy
pomocy wysp dziel¡cych o szeroko±ci co najmniej 1,0 m z odblaskowym »óªtym pylonem. W
rejonie wysp dziel¡cych mo»na punktowo zw¦»a¢ szeroko±¢ nawierzchni kontrapasa do 1,0 m,
abyzniech¦ca¢rowerzystówdowyprzedzania.Wprzypadkuskrzy»owaniaulicyzkontrapasem
z ulic¡ z pierwsze«stwem lub skrzy»owania z sygnalizacj¡ ±wietln¡ wskazane jest poszerzenie
kontrapasa w rejonie wyspy dziel¡cej na wlocie skrzy»owania, aby uªatwi¢ akumulacj¦ rowe-
rzystów. W przypadku, kiedy po lewej stronie jezdni ulicy jednokierunkowej wyst¦puje wielki
popytnamiejscapostojoweinielegalnieparkuj¡cenakontrapasiewjezdnisamochodyutrudni¡
ruchrowerowyipogorsz¡jegobezpiecze«stwo,nale»ystosowa¢kontrapaswformiewydzielonej,
jednokierunkowej drogi rowerowej. Dla krótkich odcinków dopuszcza si¦ zaw¦»enia przekroju,
ale nigdy poni»ej warto±ciminimalnych. Na kontrapasachwskazane jest stosowanieczerwonej
nawierzchni, zwªaszcza dla przejazdów rowerowych. Na pylonach wysp dziel¡cych od strony
gªównegokierunkuruchu nale»y umieszcza¢znak C-9a na kontrapasie- znakP-23zawszeze
strzaªk¡kierunkow¡P-8a,szczególniewrejonieprzejazdówrowerowychoraznapocz¡tkuiko«cu
kontrapasa.
Maªerondaiminironda:ronda,którestanowi¡elementsiecitrasrowerowychmusz¡zachowy-
wa¢ poni»sze parametry: ±rednica wyspy centralnej wraz z pier±cieniem: do 15-20m; ±rednica
zewn¦trzna ronda: 22-26 m (zalecana jak najmniejsza). Maªe ronda mog¡ ª¡czy¢ jezdnie ulic
o ruchu mieszanym,jezdnie jednokierunkowez kontrapasamioraz wydzielone drogirowerowe,
wprowadzanejakokolejnerami¦skrzy»owania.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin