STANDARDY_DLA_DRÓG_ROWEROWYCH_–_DOBRE_I_ZŁE_ROZWIĄZANIA_DR_INŻ._TADEUSZ_KOPTA_DEPARTAMENT_STUDIÓW_GDDKIA.pdf

(2586 KB) Pobierz
Slajd 1
“Standardy dla dróg
rowerowych – dobre i złe
rozwiązania”
Dr inż. Tadeusz Kopta
Departament Studiów GDDKiA
271936761.010.png 271936761.011.png
Podstawowe definicje
Droga rowerowa (pieszo-rowerowa) [1] : droga
przeznaczona do ruchu rowerów, oznaczona
odpowiednimi znakami drogowymi, zamiennie: ścieżka
rowerowa [2]
[1] Definicja zgodna z ustawą Prawo o Ruchu Drogowym
[2] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki
Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne
i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43 poz. 430 z
późn. zm.) nie definiuje pojęcia ścieżka rowerowa
natomiast podaje jej podstawowe parametry i sposób
lokalizacji względem jezdni samochodowej.
Departament Studiów - Zespół ds Ścieżek (Dróg) Rowerowych 2
271936761.012.png 271936761.013.png
Zasady projektowania
Program pięciu wymogów CROW:
Spójność (100% źródeł i celów podróży)
Bezpośredniość (brak objazdów)
Wygoda (niski współczynnik opóźnienia, brak
podjazdów itp.)
Bezpieczeństwo (brak kolizji)
Atrakcyjność
Departament Studiów - Zespół ds Ścieżek (Dróg) Rowerowych 3
271936761.001.png 271936761.002.png 271936761.003.png
Parametry głównych tras
rowerowych
Vp=30 km/h
minimalna szerokość drogi jednokierunkowej
(pasa, kontrapasa rowerowego) 1,5 m
minimalna szerokość drogi dwukierunkowej 2 m
współczynnik opóźnienia na 1 km trasy 15 sek
współczynnik wydłużenia 1,3
odległość widoczności 70 m
promień łuku poziomego 20 m
spadek niwelety 5%
Departament Studiów - Zespół ds Ścieżek (Dróg) Rowerowych 4
271936761.004.png 271936761.005.png 271936761.006.png
Korygowanie szerokości trasy
rowerowej jednokierunkowej
<150 R/h – 1,50 m
150 – 750 R/h – 2,5 m
>750 R/h - 3,5 m
Departament Studiów - Zespół ds Ścieżek (Dróg) Rowerowych 5
271936761.007.png 271936761.008.png 271936761.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin