DZIENNIKARSTWO_RADIOWE.doc

(135 KB) Pobierz
DZIENNIKARSTWO RADIOWE

DZIENNIKARSTWO RADIOWE

PAWEŁ SZOT – LAUREAT „GRASZ O STAŻ” 2004

PRAKTYKANT W RADIOWEJ ‘TRÓJCE’

 

 

PROJEKT AUDYCJI RADIOWEJ

 

 

I. ZAŁOŻENIA AUDYCJI

 

Audycja ma mieć charakter lekkiej intelektualnej zabawy, dotyczącej bieżących wydarzeń.

Podstawowym elementem każdego dobrego scenariusza filmowego jest konflikt racji. Również niniejszą koncepcję obudowano wokół konfliktu. Program ma być utrzymany w konwencji rozprawy sądowej, w której role oskarżonego odgrywać będzie za każdym razem inne zjawisko społeczne, względnie grupa społeczna. (W zależności od potrzeb, poprzez odpowiedni dobór tematu program może przybierać formy od groteskowej po poważną) Prowadzącym redaktorom przypisano rolę obrońcy i oskarżyciela. Trzecią postacią będzie wirtualny sąd, zaznaczający swoją obecność poprzez sztandarowe wypowiedzi (np. proszę o wprowadzenie świadka obrony, proszę o spokój, świadek jest wolny, itd...) nagrane wcześniej w formie elektronicznej. Słuchacze kontaktujący się ze studiem za pomocą telefonów, e-maili i sms-ów mają występować w roli świadków, którzy będą się opowiadać za, lub przeciw roztrząsanemu problemowi. W programie zostanie wykorzystany „materiał dowodowy” w postaci sond ulicznych, wypowiedzi znanych postaci, felietonów radiowych itd... Całość zilustruje muzyka związana z omawianym problemem (raczej nieszowa, ale ze względu na porę audycji nie przekraczająca sensownych ram) i jingle zaczerpnięte z rozpraw sądowych. Prowadzący mogą posiłkować się cytatami ze słynnych filmów o tematyce sądowej, fragmentami wyroków, pism prawnych itd... Po przytoczeniu przez „strony” argumentów, w ostatnim kwadransie audycji sąd przygotuje werdykt. Pierwszych 12 słuchaczy (analogicznie do 12 ławników w sądzie), którzy zadzwonią do studia, lub wyślą sms-y wyda wyrok większością głosów (z przyczyn technicznych już nie analogicznie jak w sądzie). W wypadku remisu, o wyroku zadecyduje los. „Ławnicy” otrzymają nagrody.

 

II. TYTUŁ:

-          „Dwunastu gniewnych słuchaczy”

 

III. GŁÓWNI ADRESACI AUDYCJI

Słuchacze w wieku od 25 do 40 lat (kobiety i mężczyźni) z wyższym wykształceniem. Przede wszystkim mieszkańcy miast. Wykazujący się ciekawością świata i dużą wiedzą na temat bieżących wydarzeń.

 

IV. PORA EMISJI

Niedziela, godz. 13:00 do 15:00

 

V. WYKORZYSTYWANE FORMY:

-          radiowe sondy uliczne

-          wywiady z osobami publicznymi

-          telefony od słuchaczy

-          sms-y od słuchaczy

-          e-maile od słuchaczy

-          utwory muzyczne

-          jingle i zajawki

 

VI. PROWADZĄCY

Dwóch redaktorów, którzy odgrywając rolę oskarżyciela i obrońcy będą prowadzić intelektualny dyskurs na wysokim poziomie.

 

VII. PROPOZYCJE TEMATÓW:

-          polski hip hop

-          snowboarding

-          miękkie narkotyki

-          sporty ekstremalne

-          disco polo

-          blokersi

-          młodzieżówki partyjne

-          powszechna służba wojskowa

-          backpakersi

 

VIII. ATUTY AUDYCJI

-          Sprawdzony i niestety zapomniany pomysł dwóch spierających się ze sobą redaktorów (patrz. Kurek i Kaminski w „Sondzie”)

-          Interaktywność

-          Możliwość dostosowania formatu do wielu sytuacji (może być programem kulturalnym, politycznym, społecznym, muzycznym, lub każdym po trochu)

 

IX. ZARYS  SCENARIUSZA

 

CZAS

ŻRÓDŁO

TREŚĆ

13:00 – 13:01

Bank dźwięków

Jingiel zapowiadający audycję

13:01 – 13:04

Studio

Przywitanie prowadzących i krótkie przedstawienie problemu w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń

13:04 – 13:04

Bank dźwięków

Jingiel: Wstać, sąd idzie, stukot młotka. Wprowadzić oskarżonego

13:05 – 13:08

Nagranie

Felieton - wprowadzenie problemu

13:08 – 13:10

Studio

Zapowiedź utworu muzycznego

13:10 – 13:16

płytoteka

Utwór muzyczny

13:16 – 13:16

Bank dźwięków

Jingiel: Stukot młotka. Proszę o ciszę

13:17 – 13:19

Studio

„Oskarżenie” wzywa na świadka...

13:19 – 13:22

Nagranie

Wypowiedź świadka oskarżenia... (postać publiczna o poglądach anty wobec tematu audycji)

13: 22 – 13:23

Studio

„Obrona” wzywa na świadka ...

13: 23 – 13:28

nagranie

Wypowiedź świadka ... (postać publiczna pro wobec tematu audycji)

13: 28 – 13:29

Studio

Zapowiedź utworu muzycznego

13:29 – 13:33

płytoteka

Utwór muzyczny

13:33 – 13:33

Bank dźwięków

Jingiel: Wprowadzić świadka

13:34 – 13:35

Studio

„Oskarżyciel” przedstawia świadka i zadaje mu pytanie

13:35 – 13:37

Telefon

Odpowiedź słuchacza

13:37 – 13:38

Studio

„Obrońca” zadaje pytanie słuchaczowi

13:38 – 13:40

Telefon

Odpowiedź słuchacza

13:40 – 13:40

Bank dźwięków

Jingiel: Świadek jest wolny, wprowadzić świadka obrony

13:41 – 13:43

Studio

„Obrońca” omawia problem, wita świadka i zadaje mu pytanie

13:43 – 13:45

Telefon

Odpowiedź słuchacza

13:45 – 13:46

Studio

„Oskarżenie” zadaje pytanie

13:46 – 13:48

Telefon

Słuchacz odpowiada

13:48 – 13:48

Bank dźwięków

Jingiel: świadek jest wolny

13:49 – 13:52

Studio

„Obrońca” i „oskarżyciel” dyskutują i zapowiadają kolejny utwór

13:52 – 13:56

Płytoteka

Utwór muzyczny

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin