Adler, Rosenfeld, Proctor II - Radzenie sobie z konfliktami.doc

(60 KB) Pobierz

Konflikt wypowiedziana walka pomiędzy co najmniej dwiema wzajemnie zależnymi stronami, które spostrzegają niezgodność celów, brak wspólnych korzyści i uznają, że druga strona stwarza przeszkody w osiągnięciu celu (Hocker i Wilmot).

Konflikty: dysfunkcjonalne i funkcjonalne (Canary i Messman), różnią się:

·         integracją vs polaryzacją: w konflikcie dysfunkcjonalnym uczestnicy nastawieni są obronnie i widzą siebie jako skrajnie różnych od drugiej strony, w konflikcie funkcjonalnym uczestnicy uzyskują najlepsze możliwe rezultaty, a relacja wzmacnia się

·         kooperacją vs opozycją: w konflikcie dysfunkcjonalnym uczestnicy spostrzegają siebie nawzajem jako oponentów i przekonani są, że zysk jednej strony oznacza stratę drugiej, w konflikcie funkcjonalnym uczestnicy współpracują doprowadzając do wyniku, który zadowala obie strony

·         aprobatą vs dezaprobatą: w konflikcie dysfunkcjonalnym uczestnicy atakują siebie nawzajem, w konflikcie funkcjonalnym uczestnicy zachowują się wspierająco

·         zgodą vs przymusem: w konflikcie dysfunkcjonalnym uczestnicy chętnie wykorzystują swoją władzę, w konflikcie funkcjonalnym nie

·         eskalacją vs deeskalacją: w konflikcie dysfunkcjonalnym problemy narastają, w konflikcie funkcjonalnym zachowania uczestników na dłuższą metę rozwiązują więcej problemów, niż wywołują

·         skoncentrowaniem na problemie vs poddaniem się konfliktowi: w konflikcie dysfunkcjonalnym uczestnicy często podnoszą sprawy mające niewiele wspólnego z pierwotnym problemem, w konflikcie funkcjonalnym uczestnicy zajmują się każdym problemem oddzielnie

·         dalekowzrocznością vs krótkowzrocznością: krótkowzroczność oznacza wygranie walki, ale przegranie wojny, a także nie dostrzeganie innego dobrego zadowalającego obie strony rozwiązania

Skutki konfliktu dysfunkcjonalnego: żaden jego uczestnik nie uzyskuje tego, o co konflikt się zaczął, a sam konflikt zagraża przyszłości relacji. Skutki konfliktu funkcjonalnego: pozytywny jest sam fakt sprostania wyzwaniu, relacja staje się rozwojowa, konflikt jest bezpieczną okolicą dla wyrażania uczuć złości i frustracji.

 

Indywidualny styl rozwiązywania konfliktów

Najbardziej skuteczny jest styl dostosowany do sytuacji.

 

 

Brak asertywności

Agresja czynna

Agresja bierna

Komunikat pośredni

Asertywny

Stosunek do innych

Ja nie jestem OK., Ty jesteś OK

Ja jestem OK., Ty nie jesteś OK

Ja jestem OK., Ty nie jesteś OK. (ale pozwolę Ci sądzić, że jesteś)

Ja jestem OK., Ty nie jesteś OK

Ja jestem OK., Ty jesteś OK

Podejmowanie decyzji

Pozwalasz, by wybierali inni

Dokonujesz wyboru za innych, o czym oni wiedzą

Dokonujesz wyboru za innych, o czym oni nie wiedzą

Dokonujesz wyboru za innych, o czym oni nie wiedzą

Dokonujesz własnego wyboru

Samowystarczalność

Niska

Wysoka lub niska

Z pozoru wysoka, ale realnie zazwyczaj niska

Wysoka lub niska

Zazwyczaj wysoka

Zachowania w sytuacjach problemowych

Ucieczka, poddanie się

Bezpośredni atak

Ukryty atak

Strategiczne, niejednoznaczne

Bezpośrednie, konfrontacja

Reakcje wzbudzane u innych

Brak szacunku, poczucie winy, złość, frustracja

Przykrość, reakcje obronne, poniżenie

Zagubienie, frustracja, uczucie, że jest się manipulowanym

Nieświadoma uległość, opór

Wzajemny szacunek

Wizja sukcesu

Kwestia szczęścia lub łaski innych

„Zbijanie” innych

Wygrana poprzez manipulację

Wykorzystanie bezwiednej uległości innych

Poszukiwanie rozwiązania „zwycięzca-zwycięzca”

 

Brak asertywności – niezdolność lub niechęć do wyrażania w konflikcie swoich uczuć i myśli. Formy: unikanie (fizyczne i werbalne) i przystosowanie. Zmniejszają zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa w relacji. Czasem ma rozsądne uzasadnienie, np. w przypadku drobnych słabości i wad drugiej osoby.

Porozumiewanie się upośrednione pozwala drugiej osobie zachować twarz, czasem służy ochronie samego siebie (badanie sytuacji). Ryzyko – druga osoba może nie zrozumieć aluzji.

Agresja bierna – wyrażanie niezadowolenia w sposób zakamuflowany, często niewerbalny, może polegać na „ogłupianiu” kogoś np. poprzez wywoływanie poczucia winy.

Agresja czynnaInfante podaje dziewięć rodzajów: atakowanie czyjegoś charakteru, atak na kompetencje, atak na wygląd, życzenie złego, kpiny, wyśmiewanie, groźby, przekleństwa i symboliczne gesty w rodzaju grożenia pięścią, itp.

Asertywność – jasna ekspresja myśli i uczuć, wiadomość asertywna składa się z pięciu elementów:

1)       bezstronny opis obserwowalnego zachowania, do którego odnosi się wiadomość

2)       Twoja interpretacja zachowania

3)       uczucia, które wywołuje w Tobie taka interpretacja

4)       konsekwencje informacji, jaką się dzielisz, czyli co dzieje się z mówiącym/odbiorcą wiadomości/innymi uczestnikami

5)       wyrażenie intencji

 

Jaki styl wybrać? Prawie 50% ludzi zmienia styl w zależności od okoliczności, o wyborze decyduje: sytuacja, druga osoba i cel (najlepsze podejście asertywne).

 

Konflikty w systemach relacyjnych

Konflikt ma charakter relacyjny – jest zdeterminowany zachowaniami wszystkich osób, które są w niego zaangażowane. Ludzie, których łączy długotrwała relacja, rozwijają własny relacyjny styl rozwiązywania konfliktów, powtarzalny schemat radzenia sobie z niezgodnością.

Style:

ü       komplementarny: partnerzy zachowują się odmiennie, ale ich zachowania wzajemnie się wzmacniają

ü       symetryczny: stosowanie przez dwie osoby tej samej taktyki

ü       równoległy: w zależności od problemu posługuje się podejściem komplementarnym lub symetrycznym

Style oparte na zależności między bliskością emocjonalną a agresją:

ü       nieintymny-agresywny: partnerzy walczą, ale nie spełniają ważnych zadań i celów relacji

ü       nieintymny-nieagresywny: partnerzy unikają konfliktów i siebie nawzajem, zamiast stawić czoło problemom

ü       intymny-agresywny: np. kochankowe, którzy walczą jak pies z kotem, po czym godzą się równie intensywnie

ü       intymny-nieagresywny: prawie nie pojawiają się wzajemne ataki i oskarżenia

Fitzpatrick wyróżniła trzy typy par: rozdzielone (podejście nieintymne-nieagresywne, najmniej satysfakcji), niezależne (podejście intymne-agresywne) i tradycyjne (podejście intymne-nieagresywne).

 

Rytuały w konfliktach są problematyczne, kiedy stanowią jedyne rozwiązanie, istotna jest elastyczność.

 

Zmienne wpływające na styl rozwiązywania konfliktów:

- płeć biologiczna: niewielkie, ale zauważalne różnice, kobiety są bardziej asertywne w wyrażaniu uczuć i myśli, mężczyźni chętniej wycofują się z dyskusji na sporne tematy

- kultura: Ameryka Płn. I Europa Zach. – wypowiedzi bezpośrednie i asertywne, Chiny i Japonia – powściągliwość i unikanie konfrontacji

Akomodacja – zgoda na konkretne rozwiązanie, ponieważ satysfakcjonuje ono drugą osobę.

 

 

 

Metody rozwiązywania konfliktów:

           Kiedy?

Zwyciężca – pokonany: cechą charakterystyczną jest siła, np. fizyczna, także władza i autorytet; jest koniecznością w sytuacjach, kiedy nie ma innych sposobów lub gdy zasoby są ograniczone, a także wtedy, gdy druga strona dąży do tego, żeby pokonać przeciwnika lub przekracza granice prawa

 

Ty pokonany:

Kiedy odkryjesz swoją pomyłkę.

Kiedy sprawa jest ważniejsza dla drugiej osoby niż dla Ciebie.

Kiedy chcesz pozwolić, aby inni uczyli się na własnych błędach.

Kiedy długoterminowe koszty zwycięstwa nie są warte zysku na krótką metę.

Ty zwycięzca:

Kiedy nie ma czasu na szukanie rozwiązania zwycięzca – zwycięzca.

Kiedy sprawa nie jest warta długich negocjacji.

Kiedy druga strona nie chce poszukać rozwiązania zwycięzca – zwycięzca.

Pokonany – pokonany: nie przynosi satysfakcji żadnej ze stron

 

 

Kompromis: daje obu stronom satysfakcję za cenę rezygnacji z części swoich oczekiwań

 

Kiedy sprawa jest ważna, a druga osoba nie wykorzysta Twojego nie rywalizującego podejścia.

Kiedy utrzymanie relacji z drugą osobą nie ma dla Ciebie znaczenia.

Zwycięzca – zwycięzca: partnerzy mają wspólne cele, negocjacje opierają na zaufaniu, charakteryzuje ich wysoki stopień ujawniania siebie i troska o siebie i partnera; schemat Weider-Hatfield: określenie swoich rzeczywistych potrzeb, przedstawienie ich drugiej stronie (odpowiedni czas i miejsce, używanie „ja”), wysłuchanie potrzeb drugiej osoby (umiejętność słuchania i wspierania), znajdowanie możliwych rozwiązań – burza mózgów (wspieranie i aprobata), ocena możliwych rozwiązań i wybór najlepszego (zakaz manipulacji), wprowadzenie w życie rozwiązań, następstwa rozwiązania.

 

Kiedy cel jest zbyt ważny, aby pójść na kompromis.

Kiedy zależy Ci na długotrwałej relacji z drugą osobą.

Kiedy druga osoba chętnie podejmie współpracę.

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin