Struktury rynku.doc

(479 KB) Pobierz
Wykład 9 Struktury rynku

Wykład 9 Struktury rynku

Ø     Struktura rynku pozwala opisać zachowania nabywców i sprzedawców na tym rynku.

Ø     Zachowanie firmy i możliwości osiągania przez nią zysku zależą w dużej mierze od struktury rynku, tzn. od ilości i relatywnej siły rynkowej wszystkich podmiotów na nim działających.

 

Przyczyny zróżnicowania struktur rynkowych

o    Minimalna efektywna skala produkcji (MES) w danej branży

o    Przyczyną zróżnicowania rynku są naturalne i sztuczne bariery wejścia, utrudniające rozpoczęcie produkcji w gałęzi (np. duża ilość kapitału niezbędna do uruchomienia produkcji lub ochrona technologii patentem).

o     O strukturze rynku decyduje działanie samych przedsiębiorstw. Firmy mogą sobie zapewnić dominującą pozycję w gałęzi np.: ulepszając produkt czy zmawiając się w celu wyparcia konkurentów z rynku.

 

Konkurencja doskonała, założenia modelu:

o    jednorodny (taki sam) produkt u wszystkich sprzedawców (producentów)

o    duża liczba sprzedawców (producentów) oraz nabywców, przez co ich udział w rynku jest tak mały, że żaden nie może wpłynąć na cenę przez zmianę swojej podaży czy popytu,

o    cena jest wypadkową zachowań wszystkich sprzedawców i nabywców.

o    istnieje swoboda wejścia na i wyjścia z rynku, jak również łatwość przejścia z jednego zastosowania zasobu do innego

o    wszyscy uczestnicy rynku posiadają doskonałą wiedzę o dotyczących go danych ekonomicznych i technologicznych

o    sprzedający (producenci) dążą do maksymalizacji zysku, a kupujący (konsumenci) do maksymalizacji użyteczności.

 

Maksymalizacja zysku w warunkach konkurencji doskonałej



Poziom, w którym przedsiębiorstwo osiągnie najwyższe zyski wyznacza punkt, w którym krańcowe przychody zrównają się z krańcowym kosztem, (dodatkowy przychód osiągnięty przez jedną więcej jednostkę produkcji zrówna się z kosztem wyprodukowania tej dodatkowej jednostki). Cena będzie równa kosztom krańcowym.

 

Na rynku doskonale konkurencyjnym krzywa popytu firmy jest doskonale elastyczna (pozioma).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o    Przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej maksymalizując zysk będzie produkować taką ilość, aby utarg krańcowy równy cenie zrównał się z kosztem krańcowym. 

Dla rynku konkurencji doskonałej

krzywa podaży jest krzywą kosztu

krańcowego.



 

 

Na rynku doskonale konkurencyjnym utarg krańcowy, MR, przedsiębiorstwa jest stały i równy cenie dobra, P.

Przedsiębiorstwo działające na rynku konkurencji doskonałej będzie zwiększać produkcję dopóty, dopóki koszt krańcowy wytworzenia kolejnej jednostki dobra, MC nie zrówna się z jej ceną P. Jest to optymalny poziom produkcji. (MR=MC=P)

 

Monopol

o    jest to „struktura rynkowa" polegająca na występowaniu na rynku określonego produktu (lub grupy produktów) tylko jednego dostawcy, który tym samym kontroluje jego podaż i ceny, przy jednoczesnym   występowaniu   wielu   faktycznych   i   potencjalnych    nabywców.

o    Na rynku środków produkcji występuje niekiedy „odwrócony monopol" - czyli monopson - polegający na tym, że jeden wielki nabywca określonego towaru jest jedynym „twórcą popytu", kupuje go od wielu dostawców i tym samym także może dyktować ceny i poziom produkcji.

 

Przyczyny powstawania monopoli

o    Poziom minimalnej efektywnej skali (MES) - poziom produkcji, który  minimalizuje koszty przeciętne w porównaniu do wielkości popytu. Jeśli MES jest stosunkowo mała w porównaniu do rozmiarów rynku, możemy oczekiwać, że wiele firm „zmieści się” na rynku, jeśli jest duża, to możemy się spodziewać, że rynek będzie zmonopolizowany.

o    MES jest uzależniona przede wszystkim od technologii. Zmiana może nastąpić tylko w przypadku przełomu technologicznego.

o    Innym powodem, dla którego powstają monopole jest zmowa kilku różnych firm w branży o wspólnym działaniu i ograniczeniu produkcji w celu podniesienia zysków. Taką sytuację określamy mianem kartel.

 

Rodzaje monopoli:

o    Monopol naturalny - tworzy się w przypadku gdy jedno przedsiębiorstwo może wytwarzać dane dobro taniej i efektywniej niż kilka konkurencyjnych przedsiębiorstw. Najczęściej wiąże się to z korzyściami skali - gdy wraz ze wzrostem produkcji spada koszt jednostkowy wytworzenia dobra. Zwykle jeden bardzo duży dostawca jest w stanie zaoferować o wiele niższe ceny niż w przypadku kilku konkurujących ze sobą firm.

o    Drugą grupę monopoli tworzą organizacje i firmy - twórcy i posiadacze unikalnych i opatentowanych   rozwiązań  konstrukcyjno - technologicznych. Dopóki konkurencyjne firmy nie „wymyślą czegoś bardziej nowoczesnego lub  mniej  kosztownego, a następnie pokonają bariery wprowadzenia tego na rynek - posiadacze dotychczasowych rozwiązań mogą dyktować ceny i warunki współpracy z nabywcami

o    Monopol państwowy - powstaje z inicjatywy rządu, który może określoną działalność z reguły przynosząca wysokie dochody, istotną z punktu widzenia obronności lub niezależności ekonomicznej - uznać za pozostającą w wyłącznej dyspozycji państwowych lub państwowo - prywatnych organizacji.

 

Oligopol - kilka organizacji o identycznym profilu działalności często występuje na rynku równolegle i dzieli monopolistyczną pozycją. Organizacje te mają wówczas tendencje do łączenia się większe struktury rynkowe. Łączy je wspólnota interesów, wspólna chęć uzyskiwania zwiększonych zysków. Typowym przykładem jest OPEC.

 

Charakterystyka monopolu

o    Jak każde przedsiębiorstwo maksymalizujące zysk, monopolista wybiera taką wielkość produkcji, przy której utarg krańcowy zrównuje się z kosztem krańcowym.

o    Monopolista sam ustala cenę, ale musi się liczyć z tym, że po wyższej cenie sprzeda mniejszą ilość.

o    Miarą siły monopolu jest nadwyżka ceny nad kosztem krańcowym.

o    Monopolista ustala taką cenę, która przewyższa koszt krańcowy
P > MC = MR

Społeczne skutki monopolu

o    monopolista zmniejsza produkcję, a zwiększa cenę,

o    monopolista nie jest zmuszony do wprowadzania innowacji – hamowanie postępu technicznego,

o    narzucanie innym podmiotom gospodarczym niekorzystnych warunków zawierania transakcji,

o    Monopolista wykorzystując swoje możliwości finansowe może stosować lobbing (pozyskiwać wpływowe grupy osób, polityków itp.), np. w celu:

n     zwiększenia barier wejścia

n     ustawowego „wymuszenia” popytu

 

Konkurencja monopolistyczna

Konkurencja monopolistyczna to rynek, na którym działa wielu producentów i konsumentów, nie ma barier wejścia, lecz produkt – inaczej niż w przypadku konkurencji doskonałej nie jest jednorodny.

Aby powstała wystarcza spełnienie 3 warunków:

n     nabywców i sprzedawców jest wielu. Każdy z nich kontroluje małą cześć podaży i popytu, a konkurenci mogą zignorować jego działania.

n     Po drugie nie ma barier wejścia. Wyklucza to porozumienia producentów.

n     Po trzecie produkty są bliskimi, lecz nie doskonałymi substytutami, co sprawia, że rynek rozpada się na segmenty, na których handluje się nieco odmiennymi dobrami.

 

Oligopol z porozumieniem (kartel) i jego skutki

o    członkowie oligopolu mogą się porozumieć aby ich gałąź zachowywała się jak monopol - ograniczyć produkcję, aby cena powędrowała w górę. Porozumienia takie są legalne i jawne (kartele) lub nielegalne i tajne (zmowy).

o    Sytuacja taka nie jest jednak stabilna. Przedsiębiorstwom opłaca się zatem zwiększać sprzedaż ponad uzgodniony poziom, choćby wymagało to pewnej obniżki ceny. Dzięki temu ich zyski w krótkim okresie wzrastają.

o    W długim okresie oszukani partnerzy, którym zabrano klientów też zwiększają produkcję.

o    Podaż gałęzi się zwiększa, cena spada, zyski nadzwyczajne kurczą się lub zupełnie znikają, co stwarza przesłanki zawarcia nowego porozumienia.

 

Mierniki opisujące strukturę rynku

o    Współczynnik koncentracji miernik pokazujący położenie danego rynku między strukturami konkurencji doskonałej i monopolu. Wskaźnik stanowi odsetek sprzedaży kilku największych przedsiębiorstw

n     o monopolu mówi się, gdy dla jednego przedsiębiorstwa wskaźnik koncentracji przekracza 90%

n     rynek uznaje się za konkurencyjny jeśli wskaźnik koncentracji jest mniejszy od 40%

o    Indeks Herfindahla-Hirschmana to suma kwadratów udziałów w sprzedaży wszystkich przedsiębiorstw działających na rynku. Należy on do przedziału od 10 000 dla czystego monopolu (100% udziału w rynku) do 0 dla rynku z nieskończenie wieloma bardzo małymi przedsiębiorstwami (ich udziały dążą do zera).



 

 

 

 

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin