W_MARCU_JAK_W_GARNCU.doc

(124 KB) Pobierz
MARZEC – 5-latki

MARZEC – 5-latki

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

 

1.     Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wczesnej i późnej wiosny: odwilż, roztopy, coraz dłuższe dni, coraz cieplejsze ranki, a wieczory jeszcze chłodne, słońce grzeje coraz mocniej, często wieje ciepły wiatr itp.

2.     Prowadzenie obserwacji roślin w ogrodzie przedszkolnym lub kąciku przyrody w czasie kiełkowania, pojawiania się paków, rozwijania liści.

3.     Bogacenie słownictwa poprzez wyjaśnianie znaczenia nowo poznanych słów.

4.     Rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez różne instrumenty, np. pianino, skrzypce, trąbka itp. Wdrożenia do cichego słuchania muzyki.

5.     Łączenie ćwiczeń oddechowych z ruchami rąk (unoszenie rak do góry – wdech, opuszczanie rąk – wydech)

 

Sporządziła: Regina Szczepańska                                                                                             Odpowiedzialne za realizację:

 

 

 

 

 

I. Temat kompleksowy: W MARCU JAK W GARNCU

-  dziecko zna i potrafi wyjaśnić  przysłowie” W marcu jak w garncu”

- dziecko potrafi przedstawić treść wysłuchanego wcześniej tekstu literackiego -  „O wiośnie w lesie i .....”

 

Treści programowe

Temat, działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne,           literatura

  1. Dostrzeganie zależności temperatury od pory roku. Okresowe prowadzenie kalendarza pogody.
  2. Poznawanie przysłów związanych z wiosną „W marcu jak w garncu”
  3. Słuchanie utworów literackich, gdzie występują postacie prezentujące postawy właściwe i naganne. Próby uzasadniania swoich sądów moralnych.

 

Zestaw ćwiczeń porannych nr 26

 

Zabawy ruchowe

 

 

 

 

 

 

 

  1. „O marcu, pannie Juliannie i ptaszku ” –inscenizacja utworu L. Krzemienieckiej za pomocą sylwet; wypowiedzi dzieci na temat zmian atmosferycznych charakterystycznych  dla wczesnej wiosny, dziecko poznaje przysłowie „w marcu jak w garncu”, wzbogaca słownik przez przyswojenie i utrwalenie zwrotów użytych przez pisarza w utworze literackim.

 

  1. „Słonko słoneczko” – wykonanie papierowego słonka, dziecko wycina po liniach koła i trójkąty równoramienne; potrafi wykonać zadanie wg wzoru, samodzielnie dorysowuje mazakami buzie, oczy i nos; potrafi je rozmieścić.

Sylwety na patykach,

opowiadanie L. Krzemienieckiej „Plany miesięczne 5-latki „s.52

Dla każdego dziecka narysowane 2 koła o średnicy 15 cm i 9 trójkątów o bokach 3cm* 7cm, nożyczki, kleje, mazaki, ilustracja ABC cz. 3 s. 13

  1. „W marcu” – osłuchanie z wierszem H.Suchorzewskiej; wypowiedzi na temat treści wiersza; ćwiczenia ruchowo-graficzne, artykulacyjne; dziecko rozwija pamięć, prawidłowo oddycha podczas recytacji; koloruje obrazek nawiązujący do wiersza.
  2. Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu  nr 18 metodą twórczą  (W. Sherborne)– kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi dziećmi itp.

Wiersz i ilustracja do wiersza,”5-latek” cz. 4 s. 3, wiersz – bibliografia,

„5-latek” scenariusze cz. 4 s. 20

  1. Kalendarz pogody” - poznanie kalendarza pogody; dziecko potrafi określić pogodę w danym dniu; potrafi rozwiązać zagadki obrazkowe i słuchowe o różnych elementach pogody
  2. „Marzec” – osłuchanie z piosenką; improwizacja rytmiczna przy piosence; dziecko tańczy w parach przy piosence; potrafi omówić treść, budowę i nastrój piosenki; śpiewa w grupie fragment piosenki.

„5-latek” scenariusze cz. 4 s. 19, „5-latek” cz. 4 s. 4

 

„5-latek” scenariusze cz. 4 s. 17

  1. Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu nr 18 metodą w. Sherborne -  kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi dziećmi itp. -
  2. „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie”” –  słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej; wypowiedzi na temat usłyszanego opowiadania; dziecko potrafi ocenić postępowanie bohaterów; prawidłowo stosuje równoważniki zdań i krótkie teksty.

„5-latek” scenariusze cz. 4 s. 20

 



Plany miesięczne G. Sabalska s.50, ilustracje do treści

  1. Rytmika
  2. „Marcowa pogoda” – malowanie farbami techniką „mokre w mokrym”; ćwiczenia graficzno- ruchowe; dziecko potrafi rytmicznie wypowiedzieć tekst połączony z klaskaniem .

 

Farby, pędzle, woda, gąbki do zmiany koloru, kartki „5-latek” scenariusze cz. 4 s. 20

 

 

II. Temat kompleksowy: TWORZYMY ZIELONY KĄCIK W NASZEJ SALI

 

- dziecko potrafi porównywać ciężar przedmiotów; stosuje określenia; tu jest mniej, tu jest więcej, tu za dużo – trzeba odsypać, tu za mało - trzeba dosypać,

-dziecko potrafi dziecko potrafi nazwać poszczególne części rośliny

Treści programowe

Temat, działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne,           literatura

 

  1. Poznawanie i nazywanie podstawowych części roślin: łodyga, liść, kwiat, owoc, korzeń.
  2. Eksperymentowanie:

-   Wysiewanie nasion do skrzynek, pielęgnowanie roślin w sali

- Obserwacja gałęzi w wazonach w sali i na dworze, porównywanie ich rozwoju: forsycja, kasztanowiec, klon

-   Dostrzeganie różnic w rozwoju roślin w zależności od warunków, jakie im zapewnimy.

-   -wpływ wody na stan gleby

 

Zestaw ćwiczeń   porannych nr 27

 

Zabawy ruchowe

 

  1. „Skąd się bierze gleba?” - historyjka obrazkowa – rozmowa z dziećmi na w/w temat;  dziecko potrafi odpowiedzieć na postawione wyżej pytanie;  rozpoznaje gatunki ziemi: piasek, glina, czarnoziem, torf;.

 

2.      „Mój ogródeczek” - wycinanie z kolorowych gazet elementów potrzebnych do stworzenia obrazka – dz. potrafi wyciąć potrzebne mu elementy, projektuje swój ogródek na kartce, estetycznie wykonuje prace.

Encyklopedia dziecka” cz. I, „O ziemi” s. 10,  historyjka, różne gatunki ziemi

 

Gazety, klej, wycinanka, nożyczki

  1. „Zielony ogródek” – założenie w sali, sianie z dziećmi nasion - rzeżucha, owies, fasola itp., sadzenie warzyw – pietruszka, cebula, ziemniak – dziecko zna sposoby sadzenia roślin, rozróżnia nasiona, wsianie w różne rodzaje gleb, dziecko próbuje wskazać warunki potrzebne do wzrostu roślin.

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu nr 19-  kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi dziećmi itp.

 

Nasiona – fasola, groch, rzeżucha, owies, łubin, korzenie: pietruszka , cebula, ziemia, skrzynki, doniczki

 

„5-latek” scenariusze cz. 4 s. 48

  1. „Waga” - różnicowanie i porównywanie ciężaru przedmiotów za pomocą wagi szalkowej bez odważników – dziecko potrafi porównywać ciężar przedmiotów; stosuje określenia; tu jest mniej, tu jest więcej, tu za dużo – trzeba odsypać, tu za mało- trzeba dosypać, .
  2. „Echo rytmiczne” – dziecko. uwzględnia zmiany dynamiczne, chętnie śpiewa poznane piosenki roku, śpiewa indywidualnie lub w grupkach

Waga szalkowa, przedmioty do ważenia karta pracy

 

 

magnetofon,

  1. „Pelargonia” -  historyjka obrazkowa – dziecko potrafi nazwać poszczególne części rośliny, zauważa różnice w wyglądzie rośliny w różnych fazach jej rozwoju.

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu nr 19-  kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi dziećmi itp.

 

Ilustracje ukazujące fazy rozwoju rośliny, z jakich części zbudowana jest roślina, sadzonka pelargonii

 

      10.  Rytmika

  1. „Obrazek ze stempli”  - wykonanie pracy na temat dowolny za pomocą stempli – dz. potrafi wykonać obrazek za pomocą stempli, estetycznie wykonuje swoją pracę, potrafi opisać co namalował.

 

Gotowe stemple, farba w różnych kolorach

 

III. Temat kompleksowy: SZUKAMY WIOSNY

 

- dziecko potrafi nazwać charakterystyczne  oznaki wiosny

-dziecko potrafi estetycznie wykonać pracę plastyczną na określony temat

Treści programowe

Temat, działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne,           literatura

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin