2_psychologia.pdf

(471 KB) Pobierz
II
Psychologia zdrowia — przedmiot i obszar zainteresowań
Psychologia zdrowia — przedmiot i obszar zainteresowań
Wstęp
1. Paradygmatwpsychologii.Biomedyczny a holistyczny paradygmat zdrowia
2. Przyczyny powstania psychologii zdrowia: rewolucje zdrowotne, choroby cywilizacyjne
3. Przekonania zdrowotne i zachowania zdrowotne
4. Orientacja salutogeniczna w psychologii zdrowia. Poczucie koherencji
5. Psychologia zdrowia a inne działy psychologii i medycyna. Perspektywy rozwoju psychologii zdrowia
1
Psychologia zdrowia — przedmiot i obszar zainteresowań
Wstęp
Współcześnie zmienia się sposób podejścia do człowieka, jego zdrowia i choroby. Widoczne
jest to zarówno na gruncie medycyny, jak i psychologii. Miejsce modelu biomedycznego,
ujmującego chorobę jedynie w kategoriach dysfunkcji somatycznej, zajmuje model
całościowy, zgodnie z którym na nasze zdrowie (i chorobę) wpływ mają powiązane
wzajemnie czynniki biologiczne, psychologiczne i społeczne. Model ten pozwala lepiej
rozumieć funkcjonowanie człowieka i skuteczniej mu pomagać. Istotną rolę w tej zmianie
odgrywają odkrycia psychologii zdrowia. Jest ona stosunkowo nową dziedziną psychologii.
Powstała, ponieważ zmieniły się podstawowe problemy zdrowotne, z którymi boryka się
człowiek. Choroby współcześnie najbardziej rozpowszechnione — choroby układu krążenia
i nowotwory, uwarunkowane są wieloma przyczynami, wśród których istotną rolę odgrywa
styl życia. Na styl życia i możliwości jego zmiany wpływają z kolei w dużym stopniu czynniki
psychologiczne.
W module tym zastanowimy się nad sposobami uprawiania nauki, przyczynami zmian
w podejściu do problemu zdrowia człowieka, źródłami psychologii zdrowia, obszarami,
którymi się zajmuje i perspektywami rozwoju. Istotne miejsce w rozważaniach psychologii
zdrowia zajmuje tzw. orientacja salutogeniczna, wprowadzona przez Aarona Antonowskiego.
Jej znajomość pozwoli lepiej zrozumieć istotę psychologii zdrowia i jej odrębność w stosunku
do innych, pokrewnych dziedzin wiedzy.
2
Psychologia zdrowia — przedmiot i obszar zainteresowań
1. Paradygmat w psychologii.
Biomedyczny a holistyczny paradygmat zdrowia
Pojęcie paradygmat , kluczowe dla naszych dalszych rozważań, wprowadził do nauki
amerykański fizyk Thomas Kuhn w książce Struktura rewolucji naukowych (13). Analizując
rozwój nauki, doszedł do wniosku, że nie postępuje on ewolucyjnie, lecz skokowo. Uczeni
przyjmują zawsze pewien paradygmat — sposób, w jaki uprawiają naukę i założenia
związane z metodami jej uprawiania. Paradygmat jest więc swoistym zbiorem przesłanek
myślenia naukowego, przesłanek dotyczących tego co „naukowe” i co „nienaukowe”.
Wszystko, co jest niezgodne z paradygmatem nie wchodzi w zakres badań naukowych,
a osoby, które uprawiają naukę „inaczej” nie są uważane za naukowców, lecz oszustów lub
szarlatanów. Gdy paradygmat jest „płodny”, dostarcza pola do działania wielu pokoleniom
naukowców. Jednakże w trakcie prowadzenia badań zaczynają pojawiać się w obrębie
paradygmatu odkrycia, które do niego nie pasują. „Stary” paradygmat po prostu ich nie
tłumaczy. Następuje wówczas „rewolucja naukowa” i zmiana paradygmatu. Przykładem
wprowadzenia nowych paradygmatów było odkrycie Kopernika, teoria ewolucji Darwina czy
teoria względności Einsteina. Wszystkie te odkrycia zachwiały podstawami dotychczasowej
nauki, zmieniając ją całkowicie. Wprowadziły kryzys, zamęt w świecie naukowym, w którym
jedni uczeni trwali uparcie „przy swoim”, inni próbowali działać zgodnie z nowym
paradygmatem.
Teoria Kuhna spotkała się z krytyką ze względu na jednoznaczność opisu procesu
dokonywania rewolucji naukowych (por. 9). Wielu uczonych podkreślało, że paradygmaty
mogą zmieniać się nie tylko rewolucyjnie, ale i ewolucyjnie, przez drobne zmiany
i ulepszenia. Mimo tych kontrowersji pojęcie paradygmatu na stałe weszło do kanonu pojęć
naukowych.
Pozostawiając dalsze dyskusje filozofom i teoretykom nauki, warto się zastanowić nad
implikacjami wynikającymi z koncepcji paradygmatu:
1. Pojęcie paradygmatu może być niezwykle przydatne dla zrozumienia sposobu
uprawiania psychologii. Jest ona wiedzą ciągle „stającą się”, w obrębie której funkcjonuje
szereg paradygmatów. Paradygmatem jest ujecie psychoanalityczne, behawioralne,
poznawcze i wiele innych. Każdy z paradygmatów odmiennie tłumaczy funkcjonowanie
3
318965347.001.png
Psychologia zdrowia — przedmiot i obszar zainteresowań
człowieka, genezę występujących zaburzeń, proponuje inne sposoby leczenia. Powstaje
pytanie — który z nich jest właściwy? Ponadto wiele zachowań ludzkich, które kiedyś
zadawalająco tłumaczono z pozycji określonego paradygmatu, w miarę rozwoju
psychologii i pokrewnych dziedzin udaje się poprawniej wytłumaczyć z pozycji innego.
Pozostałe zachowania tłumaczymy „po staremu”, co nie znaczy, że tak będzie przez cały
czas. Tak wiec — wiedza psychologiczna, którą przyswajamy także w trakcie naszego
kursu jest wiedzą n a d an y mo me nt roz woj u n a uk i . Jest ona oparta na pewnym
paradygmacie; nie jest zestawem ostatecznych i bezdyskusyjnych prawd. Zrozumienie
tego zapobiega zbędnemu „zadzieraniu nosa”, daje odrobinę pokory, jest też
pochyleniem się nad tajemnicą człowieka, która pewnie nigdy nie zostanie rozwikłana
ostatecznie.
2. Jedno i to samo zaburzenie czy chorobę (nie dotyczy to oczywiście wszystkich chorób)
można różnie leczyć w zależności od paradygmatu, który przyjmuje osoba pomagająca.
Uwidacznia się to wyraźnie w psychiatrii. Jakubik (9) wymienia cztery funkcjonujące
obecnie podstawowe paradygmaty psychiatrii w odniesieniu do genezy i leczenia chorób
psychicznych:
— mechaniczny model choroby psychicznej jako nieprawidłowej funkcji biologicznej,
— behawioralny model choroby psychicznej jako zaburzonego zachowania się,
— społeczny model choroby psychicznej jako problemu środowiskowego,
— eklektyczny model choroby psychicznej, łączący założenia poprzednich trzech
koncepcji.
Tak więc pacjent, u którego (przykładowo) występują określone zaburzenia depresyjne
może być zupełnie inaczej leczony przez różnych specjalistów od zdrowia psychicznego.
Lekarz psychiatra, wyznający paradygmat biologiczny (mechaniczny), skupi się na
leczeniu farmakologicznym, inny może zaproponować terapię behawioralną jako
podstawową metodę leczniczą, uważając, że u pacjenta doszło do wykształcenia
nieprawidłowych nawyków zachowania. Jeszcze inny terapeuta przyczyn obecnych
zaburzeń będzie doszukiwał się w dzieciństwie.
Czy więc oznacza to całkowity chaos? Nie — dziś bowiem wiemy (choć ta wiedza też
cały czas się zmienia), które z zaburzeń najlepiej leczy się w oparciu o konkretne
paradygmaty. Dzięki temu można coraz skuteczniej pomagać. Wiadomo jednak, że w tak
delikatnej materii, jak psychika człowieka, żaden z paradygmatów nie wyjaśnia
wszystkiego i nie odpowiada na wszystkie pytania.
4
318965347.002.png
Psychologia zdrowia — przedmiot i obszar zainteresowań
3. Z dyskusji o pojęciu paradygmatu można wyciągnąć jeszcze jeden wniosek. Otóż
podobnie jak w nauce, tak i w życiu przyjmuje się paradygmaty! Prawdopodobnie każdy
z nas ma jakiś paradygmat, zbiór naszych własnych prawd dotyczących świata, życia,
rzeczywistości (także relacji w pracy i w domu). Paradygmatu tego nie musimy być
świadomi, jednak wpływa on na nasze funkcjonowanie. Postawy, stereotypy, które
wyznajemy, uprzedzenia, którym ulegamy są swoistymi paradygmatami. Osoby
pomagające innym mają również zbiór prawd dotyczących własnej osoby, pomagania,
pacjentów. Paradygmaty te powodują przykładowo, że jednych ludzi bardziej lubimy,
innych mniej. Jednym chorym skłonni jesteśmy bardziej współczuć, co do innych
możemy uważać, że jakoś „zasłużyli sobie na chorobę”. Być może warto zdać sobie
sprawę, że jest to paradygmat, a nie ostateczna prawda? Może warto się nad własnym
„paradygmatem pomagania” zastanowić? Refleksje dalsze pozostawiam studentom.
W psychologii zdrowia wyznajemy holistyczny paradygmat człowieka , jego zdrowia
i choroby. Paradygmat ten jest częściowo opozycyjny w stosunku do paradygmatu
(modelu) biomedycznego . Aby dokładniej zrozumieć różnice, należy cofnąć się aż do
osoby wybitnego filozofa francuskiego Kartezjusza. Żyjący w XVII wieku Rene Descartes
(Kartezjusz, 1596–1650) był zafascynowany istniejącymi wówczas mechanicznymi lalkami
naturalnej wielkości, które naśladowały ludzkie ruchy. Wynalazki te nie potrafiły oczywiście
naśladować psychicznych czynności ludzkich, ale były w stanie odtworzyć czynności
elementarne. Kartezjusz doszedł do wniosku, że ciało ludzkie w dużym stopniu przypomina
maszynę, zaś umysł stanowi jakość zupełnie odmienną. W ten sposób doszło na całe
stulecia do rozdziału funkcji ciała i duszy (tak zwany dualizm kartezjański). Jakie miało to
następstwa dla tworzenia się paradygmatu? Otóż rozdział ten zaczęto powszechnie
przyjmować w medycynie, tworząc zaczątki modelu biomedycznego. David McClelland,
jeden z głównych badaczy w dziedzinie psychologii zdrowia, opisuje ten model następująco:
„ciało traktowane jest jak maszyna, naprawiana za pomocą usuwania lub wymiany
wadliwych części, albo niszczenia ciał obcych, stanowiących przyczynę problemu”
(Sheridan, Radmacher, 1998: 4).
W aspekcie praktycznym przyjęcie paradygmatu biomedycznego oznaczało wyrzucenie poza
nawias nauki znaczenia i roli całej sfery psychicznej, społecznej i duchowej człowieka. Było
to istotne novum — lekarze z epoki przed Kartezjuszem wierzyli, że wyobrażenia i emocje są
ważnymi czynnikami wpływającymi na proces choroby. Po Kartezjuszu zaczęto zwracać
uwagę jedynie na czynniki stricte biologiczne, pozostałe uważając za nienaukowe, magiczne,
niesprawdzalne. Postępy medycyny, wielkie odkrycia naukowe (odkrycie wirusów, bakterii,
5
318965347.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin