zhp-zasady organizowania splywow kajakowych.doc

(32 KB) Pobierz
Zasady organizacji spływów w ZHP

Zasady organizacji spływów w ZHP

 

1 Postanowienia ogólne

1.1 Podstawę wydania niniejszych instrukcji stanowi § 64 ust. 3 pkt 9 Statutu ZHP.

1.2 Zasady określają procedury wewnątrzorganizacyjne związane z przygotowaniem i przeprowadzaniem harcerskich spływów.

1.3 Pojęcie harcerski spływ odnosi się zorganizowanej aktywności polegającej na przemieszczaniu się po wodzie na przystosowanej do tego jednostce pływającej takiej jak każdy typ kajaka, kanadyjki (canoe turystyczne), pontonu, tratwy

1.4 Organizatorzy harcerskich spływów kajakowych zobowiązani są przestrzegać niniejszych zasad, i odpowiednio - innych instrukcji wewnątrzorganizacyjnych (instrukcji finansowej obozu, organizacyjnej HALiZ), oraz obowiązujących przepisów prawa:

a) Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. (Dz.U z 2001 r. Nr 5, poz. 43),

b) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. (Dz.U. z 1997 r. nr 12, poz. 67),

c) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. z 1997 r. nr 57, poz. 358).

 

2 Organizatorzy

2.1 Organizatorem spływu może być:

a) podstawowa jednostka organizacyjna ZHP w rozumieniu § 30 Statutu ZHP, kluby specjalnościowe

b) szczep lub związek drużyn,

c) hufiec,

d) chorągiew,

e) Główna Kwatera ZHP.

 

2.2 Komendantem harcerskiego spływu może być:

a) osoba pełnoletnia,

b) w przypadku spływu trwającego powyżej 5 dni osoba, która: jest pełnoletnim instruktorem ZHP w stopniu minimum podharcmistrzyni/ podharcmistrza, ukończyła kurs kierowników placówek wypoczynku dzieci i młodzieży.

 

2.3 Do obowiązków komendanta spływu należy:

a) zgodne z obowiązującymi przepisami, terminowe zatwierdzenie, przeprowadzenie i rozliczenie spływu,

b) zapewnienie odpowiedniej ilość sprawnego sprzętu pływającego, ratunkowego, i asekuracyjnego,

c) dbanie o bezpieczeństwo zdrowia i życia uczestników spływu,

d) zapoznanie uczestników przed rozpoczęciem spływu z obowiązującymi regulaminami i zasadami zachowania się na wodzie,

e) przeprowadzenie, w miarę możliwości, sprawdzianu pływackiego wszystkich uczestników spływu,

f) przeprowadzenie, w miarę możliwości, nauki postępowania ratunkowego poprzez zorganizowanie symulowanej wywrotki jednostki pływającej,

g) przestrzeganie zasady pływania w kamizelkach asekuracyjnych, w szczególności przez osoby nieumiejące pływać, oraz w niesprzyjających warunkach pogodowych.

h) wykupienie uczestnikom i kadrze polisy ubezpieczeniowej NNW, oraz zapewnienie polisy ubezpieczeniowej OC dla wszystkich członków kadry spływu,

i) zapewnienie uczestnikom i kadrze spływu dostępu do opieki medycznej.

 

2.4 W skład kadry spływu obowiązkowo muszą wchodzić:

a) pełnoletni opiekunowie – jedna na każdych dziesięciu uczestników niepełnoletnich,

b) oraz osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mogą to być zamiennie:

- Instruktor ZHP po ukończonym Kursie Organizatorów Spływów Harcerskich zatwierdzonym w Głównej Kwaterze ZHP.

- Przodownik Turystyki Kajakowej PTTK.

- Instruktor Polskiego Związku Kajakarskiego (PZKaj).

- Osoba posiadającą srebrną Turystyczną Odznaką Kajakową PTTK oraz ratownik WOPR.

- Osoba posiadającą srebrną Turystyczną Odznaką Kajakową PTTK oraz instruktor rekreacji o specjalności kajakarstwo.

c) W przypadku organizowania spływów na rzekach górskich w kadrze spływu musi być osoba z uprawnieniami Przodownika Turystyki Kajakowej PTTK lub Instruktor kajakarstwa górskiego PZKaj.

 

2.5 Kadra i wszyscy uczestnicy spływu są zobowiązani do przestrzegania zasady jednoosobowego kierownictwa komendanta spływu.

 

3 Uczestnicy

3.1 Uczestnikami spływu harcerskiego mogą być członkowie ZHP oraz osoby niezrzeszone w wieku powyżej 6 lat.

3.2 W przypadku osób niepełnoletnich bezwzględnie wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych.

3.3 Decyzję w sprawie zakwalifikowania uczestnika do udziału w spływie podejmuje komendant spływu.

 

4 Zasady organizacyjne

4.1 Do obowiązkowego wyposażenia spływu należą:

a) sprawny i bezpieczny sprzęt pływający,

b) sprawne i dopasowane kamizelki asekuracyjne dla każdego uczestnika oraz kadry spływu,

c) rzutki ratunkowe dla osób bezpośrednio odpowiadających za bezpieczeństwo na wodzie,

d) odpowiednio wyposażona apteczka pierwszej pomocy.

 

4.2 W przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia uczestników spływu, komendant spływu jest zobowiązany do natychmiastowego podjęcia odpowiednich działań.

4.3 Spływanie od zachodu do wschodu słońca jest zabronione.

4.4 Kadra spływu i uczestnicy powinni przestrzegać w czasie spływu ustalonego wcześniej szyku jednostek pływających, w szczególności:

a) bezpiecznej odległości między jednostkami,

b) prowadzić i zamykać spływ powinni najbardziej doświadczeni członkowie spływu.

 

5 Program pracy spływu

5.1 Program spływu powinien służyć dalszemu rozwijaniu zainteresowań uczestników, zdobywaniu przez nich nowych wiadomości o zwiedzanym regionie, a także podniesieniu poziomu specjalistycznych umiejętności i wiedzy. Powinien on być kontynuacją śródrocznego programu pracy jednostki organizującej.

5.2 Program powinien uwzględniać zdobywanie przez uczestników specjalistycznych odznak

i uprawnień (PTTK, PZKaj), sprawności harcerskich oraz umożliwiać realizację zadań na stopnie harcerskie.

5.3 Program spływu harcerskiego musi być zatwierdzony we właściwej komendzie.

 

6 Dokumentacja

6.1 Do zatwierdzenia spływu i uzyskania zezwolenia organizator zobowiązany jest przedłożyć we właściwej komendzie dokumenty określone przez Instrukcję organizacyjną HALiZ oraz Instrukcję finansową obozu.

 

7 Postanowienia końcowe

7.1 Zasady niniejsze wchodzą w życie z dniem 15.06.2005.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin