Program pracy z dziećmi pięcioletnimi, leworęcznymi :
„Lubię rysować i pisać”.
OPRACOWAŁY:
mgr Grażyna Lenard
mgr Renata Gąsior
Program pracy z dziećmi pięcioletnimi, leworęcznymi,
I. Wstęp:
Dzieci leworęczne potrzebują szczególnej pomocy w przygotowaniu do nauki szkolnej, ponieważ trudno im przystosować się do życia w świecie, w którym prawie wszystkie przedmioty zostały zaprojektowane z myślą o osobach praworęcznych Również pismo (krój liter), sposób ich łączenia, dynamika ruchów podczas pisania są dostosowane do potrzeb tych, którzy posługują się prawą ręką. Aby zapewnić dziecku optymalny rozwój w przyszłości konieczne jest rozpoznanie zagrożenia oraz podjęcie odpowiednich działań już w wieku przedszkolnym.
Ideą programu „ Lubię rysować i pisać” jest wspieranie dzieci pięcioletnich, leworęcznych oraz poprzez wskazane ćwiczenia i zabawy rozpoczęcie przygotowania ich do nauki pisania. Na podstawie obserwacji pedagogicznej dzieci, rozmów z rodzicami, orzeczeń z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, dokonano diagnozy edukacyjnej, stanowiącej podstawę opracowania programu zajęć wyrównawczych. Program jest zgodny Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
II. Cele ogólne:
v - usprawnienie motoryki rąk
v - kształtowanie motywacji do rysowania i zajęć grafomotorycznych
v - rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez
zajęcia grafomotoryczne
v - kształcenie orientacji w lewej i prawej stronie schematu ciała i przestrzeni
-
III. Cele dla nauczyciela:
Ø - Zachęcanie do samodzielnych działań dzieci
Ø - Stwarzanie warunków umożliwiających nabywanie umiejętności przez dziecka
Ø - Wskazywanie sposobów przezwyciężania trudności;
Ø - Wzmacnianie motywacji dzieck
IV. Cele dla dziecka:
Wykształcenie :
Ø - prawidłowego uchwytu kredki, pędzla
Ø - nawyków ruchowych związanych z postawą ciała, ułożeniem kartki, ręki
i kredki podczas rysowania lewą ręką
Ø - nawyków ruchowych związanych z kierunkiem kreślenia linii pionowych,
poziomych i okręgów
Ø - zdolności do kontrolowania i regulowania napięcia mięśniowego podczas
zajęć grafomotorycznych
Ø - osiąganie satysfakcji z odnoszonych sukcesów
V. Treści programowe:
1. Usprawnianie nawyków ruchowych, sprawności manualnej.
2. Zdobywanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
3. Wykorzystanie elementów „metody dobrego startu” ( Bogdanowicz 1985)
VI. Przewidywane osiągnięcia:
v - prawidłowa postawa dziecka właściwie dostosowana do czynności
rysowania,
v - właściwe ułożenie kartki,
v - prawidłowy sposób trzymania kredki, ołówka i innych narzędzi graficznych,
v - prawidłowy układ dłoni, nadgarstka i przedramienia podczas rysowania,
v - motywacja, zadowolenie z podejmowania czynności grafomotorycznych
VII. Uwagi o realizacji:
Odbiorcami programu są dzieci pięcioletnie z grupy VI. W zajęciach uczestniczyć będzie 5-ro dzieci leworęcznych. Program realizowany będzie w okresie luty - czerwiec roku szkolnego 2005/2006r. Czas realizacji programu : 2 zajęcia
w tygodniu przez pięć miesięcy.
Czas trwania ćwiczeń: 15 -30 minut.
Formy realizacji:
- zajęcia ( w ranku, w części popołudniowej ).
Ewaluacja:
1. Ocena zadowolenia dziecka z zajęć ( symbole graficzne ).
2. Ankieta dla rodziców
3. Ocena programu poprzez określenie jego mocnych i słabych stron oraz wniosków do dalszej pracy.
Literatura:
1. Bogdanowicz M., Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
według Hanny Tymichowej, Fokus, Gdańsk 1998.
2. Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa1992.
3. .Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 1999.
4. Bogdanowicz M., Trudności dziecka leworęcznego /w:/ „ Wychowanie
w Przedszkolu” 1989, nr 9, s.515-523.
5. Bogdanowicz M., Zasady postępowania z dzieckiem leworęcznym /w:/
„Wychowanie w Przedszkolu” 1989, nr 10, s. 579-589.
6. Bogdanowicz M., Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka leworęcznego do
pisania / w:/ „Wychowanie w Przedszkolu” 2004, nr 4, s. 11-14.
7. Waszkiewicz E., Pracuję z sześciolatkiem, WSiP, Warszawa 1996.
8. Waszkiewicz E., Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla
dzieci przedszkolnych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1994
Autor:
Grażyna Lenard , Renata Gąsior nauczycielki Przedszkola Samorządowego nr 1 w Warce.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ :
I. ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE MOTORYKĘ RĄK
Zestaw ćwiczeń ruchowych do „metody dobrego startu” ( Bogdanowicz 1985)
( Nauczyciel co tydzień przygotowuje nowy zestaw ćwiczeń ruchowych , w oparciu o poniższe propozycje. Rozpoczyna od aktywizowania ruchowego całego ciała – motoryki dużej, a następnie usprawnia ruchy rąk – motoryka mała. Przechodzimy od ćwiczenia ruchów globalnych: całą kończyną, do coraz bardziej precyzyjnych: dłoni, palców ).
I. Ćwiczenia kończyn górnych
A. Wymachy kończyn:
1.Wymachy w górę, w przód – jedną ręką, dwoma rękami
rzucanie kulki śniegu, siatkówka
2.Wymachy ręką zgiętą w łokciu:
w przód – w tył, w lewo – w prawo,
obu rąk – w przód i na boki, jedną ręką – w dół i w górę
grosik, waga, pływanie
zbieranie owoców do koszyka
3.Wymachy rąk ze skrzyżowaniem przed sobą
rozgrzewka
4. Wymachy wyprostowanych rąk:
- w górze
- w przód
- na przemian w górę - w dół
- opuszczonych w dół
- na przemian do przodu
- złączonych rąk
gałęzie na wietrze
heblowanie
lot ptaka
żniwa, siew, podlewanie
młocka
drwal
5. Podnoszenie wyprostowanych rąk ku górze
- opuszczanie wyprostowanych rąk w dół
- podnoszenie i opuszczanie w górę – w dół
- opuszczanie obu rąk z góry na boki
rosną gałęzie
gałęzie z owocami
semafor
promienie słońca
6. Wymachy rąk lekko ugiętych w łokciu:
- przed sobą
- do przodu
- w dole, do przodu, w bok
- do przodu i krążenie
- w górę z dotknięciem palcami ramion i opuszczenie w dół
dyrygowanie
wymachiwanie ciupagą
pożegnanie, zarzucanie wędki
żniwa sierpem
koła lokomotywy
gimnastyka
B. Krążenie kończyn
1.Krążenie wyprostowanej ręki:
- po bokach tułowia
- z przodu
- dwoma rękami na przemian przed sobą
wielkie koło parowozu
wiatrak
żniwiarka
2. Krążenie przedramienia ( ręka zgięta w łokciu )
- wokół swojej osi
- po bokach ( palce dotykają ramion )
- na przemian obu ramion, skrzyżowanie przed sobą
małe kółko
marionetka
skrzydełka
nawijanie wełny na motki, kłębki
C. Ruchy obu kończyn na przemian :
1.Ruchy obu rąk ugiętych w łokciach i nadgarstkach - przed sobą
Gosiaczekst