Lubie_rysowac_i_pisac.doc

(136 KB) Pobierz

  

 

 

 

 

Program  pracy  z  dziećmi  pięcioletnimi,  leworęcznymi : 

 

„Lubię    rysować   i  pisać”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             OPRACOWAŁY:

                                                            mgr  Grażyna   Lenard

                                                         mgr  Renata  Gąsior           

                                                                

 

 

 

 

 

 

   

 

    Program  pracy  z  dziećmi  pięcioletnimi,  leworęcznymi,

 

                       „Lubię    rysować   i  pisać”.

 

I. Wstęp:

 

Dzieci  leworęczne  potrzebują  szczególnej  pomocy  w  przygotowaniu  do  nauki  szkolnej,  ponieważ  trudno  im  przystosować  się  do  życia  w  świecie,  w  którym  prawie  wszystkie  przedmioty  zostały  zaprojektowane  z  myślą  o  osobach  praworęcznych  Również  pismo (krój  liter),  sposób  ich  łączenia,  dynamika  ruchów podczas  pisania  są  dostosowane  do  potrzeb  tych,  którzy  posługują  się  prawą  ręką.  Aby  zapewnić  dziecku  optymalny  rozwój  w  przyszłości  konieczne  jest  rozpoznanie  zagrożenia  oraz  podjęcie  odpowiednich  działań  już  w  wieku  przedszkolnym.

Ideą  programu  „ Lubię  rysować  i  pisać” jest  wspieranie  dzieci pięcioletnich,  leworęcznych  oraz poprzez  wskazane  ćwiczenia  i  zabawy   rozpoczęcie  przygotowania   ich   do  nauki  pisania.  Na podstawie obserwacji pedagogicznej  dzieci, rozmów z  rodzicami, orzeczeń z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, dokonano diagnozy edukacyjnej, stanowiącej podstawę opracowania programu zajęć wyrównawczych. Program jest zgodny Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli    i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.

 

II. Cele  ogólne:

 

v     -   usprawnienie  motoryki  rąk

v     -   kształtowanie    motywacji  do  rysowania  i  zajęć  grafomotorycznych

v     -   rozwijanie  percepcji  wzrokowej i  koordynacji  wzrokowo – ruchowej  poprzez

           zajęcia grafomotoryczne

v     -   kształcenie  orientacji  w  lewej  i  prawej  stronie  schematu  ciała  i  przestrzeni

III. Cele  dla  nauczyciela:

Ø      - Zachęcanie  do  samodzielnych  działań  dzieci

Ø      -  Stwarzanie warunków umożliwiających nabywanie umiejętności przez dziecka

Ø      -  Wskazywanie sposobów przezwyciężania trudności;

Ø      -  Wzmacnianie motywacji dzieck

 

IV. Cele  dla  dziecka:

Wykształcenie :

Ø      -   prawidłowego  uchwytu  kredki,  pędzla

Ø      -   nawyków  ruchowych  związanych  z  postawą  ciała,  ułożeniem  kartki,  ręki 

          i     kredki  podczas  rysowania  lewą  ręką

Ø      -   nawyków  ruchowych  związanych  z  kierunkiem  kreślenia  linii  pionowych,

                poziomych  i  okręgów

Ø      -   zdolności  do  kontrolowania  i  regulowania  napięcia  mięśniowego  podczas

                 zajęć grafomotorycznych

Ø      -   osiąganie  satysfakcji  z  odnoszonych  sukcesów

 

V. Treści  programowe:

1.      Usprawnianie  nawyków  ruchowych, sprawności manualnej.

2.  Zdobywanie  orientacji  w  schemacie  własnego  ciała  i  przestrzeni.

      3.   Wykorzystanie  elementów  „metody  dobrego  startu”   ( Bogdanowicz  1985)

 

VI. Przewidywane  osiągnięcia:

v     - prawidłowa  postawa  dziecka  właściwie  dostosowana  do  czynności

              rysowania,

v     - właściwe  ułożenie  kartki,

v     - prawidłowy  sposób  trzymania  kredki,  ołówka  i  innych  narzędzi  graficznych,

v     - prawidłowy  układ  dłoni,  nadgarstka  i  przedramienia  podczas  rysowania,

v     - motywacja,  zadowolenie  z podejmowania  czynności  grafomotorycznych  

 

VII. Uwagi  o  realizacji:

 

Odbiorcami  programu  są  dzieci    pięcioletnie  z  grupy  VI.  W  zajęciach  uczestniczyć  będzie  5-ro  dzieci    leworęcznych.  Program  realizowany  będzie  w  okresie luty             -  czerwiec roku  szkolnego 2005/2006r.  Czas  realizacji  programu  :  2  zajęcia  

w  tygodniu  przez  pięć  miesięcy.

Czas  trwania  ćwiczeń:  15 -30 minut.

 

 

Formy  realizacji:

-  zajęcia  ( w  ranku,  w  części  popołudniowej ).

 

Ewaluacja:

1.      Ocena  zadowolenia  dziecka  z  zajęć  (  symbole  graficzne ).

2.      Ankieta  dla  rodziców

3.      Ocena  programu  poprzez  określenie  jego  mocnych  i  słabych  stron  oraz  wniosków  do  dalszej  pracy.   

 

Literatura:

1.  Bogdanowicz  M., Ćwiczenia  grafomotoryczne  przygotowujące  do  nauki  pisania

      według  Hanny  Tymichowej,  Fokus,  Gdańsk  1998.

2.  Bogdanowicz  M., Leworęczność  u  dzieci,  WSiP,  Warszawa1992.

3. .Bogdanowicz  M., Metoda  Dobrego  Startu,  WSiP,  Warszawa 1999.

4.  Bogdanowicz  M., Trudności  dziecka  leworęcznego  /w:/  „ Wychowanie

      w  Przedszkolu” 1989, nr 9, s.515-523.

5.  Bogdanowicz  M., Zasady  postępowania  z  dzieckiem  leworęcznym   /w:/

     „Wychowanie  w  Przedszkolu” 1989, nr 10, s. 579-589.

6.      Bogdanowicz  M., Rola  przedszkola  w  przygotowaniu  dziecka  leworęcznego  do

pisania  / w:/  „Wychowanie  w  Przedszkolu” 2004, nr 4, s. 11-14.

7.      Waszkiewicz  E., Pracuję  z  sześciolatkiem,  WSiP,  Warszawa  1996.

8.      Waszkiewicz  E., Zestaw  ćwiczeń  do  zajęć  korekcyjno – kompensacyjnych  dla 

dzieci  przedszkolnych,  Centrum  Metodyczne  Pomocy  Psychologiczno-Pedagogicznej

Ministerstwa  Edukacji  Narodowej,  Warszawa  1994

 

Autor:

 

Grażyna  Lenard  ,  Renata  Gąsior  nauczycielki  Przedszkola  Samorządowego  nr 1  w  Warce. 

 

 

 

PROPOZYCJE    ĆWICZEŃ  :

 

I.  ĆWICZENIA  ROZWIJAJĄCE  MOTORYKĘ  RĄK

Zestaw  ćwiczeń  ruchowych  do  „metody  dobrego  startu”  ( Bogdanowicz  1985)

( Nauczyciel  co  tydzień  przygotowuje  nowy  zestaw  ćwiczeń  ruchowych ,  w  oparciu       o  poniższe  propozycje. Rozpoczyna  od  aktywizowania  ruchowego  całego  ciała                – motoryki  dużej,  a  następnie  usprawnia  ruchy  rąk – motoryka  mała. Przechodzimy  od  ćwiczenia  ruchów  globalnych:  całą  kończyną,  do  coraz  bardziej  precyzyjnych: dłoni,  palców ).

 

I. Ćwiczenia  kończyn  górnych

 

 

A.    Wymachy  kończyn:

1.Wymachy  w  górę,  w  przód – jedną  ręką, dwoma  rękami

rzucanie  kulki  śniegu,  siatkówka

2.Wymachy  ręką  zgiętą  w  łokciu:

   w  przód – w  tył, w  lewo – w  prawo,

   obu  rąk – w  przód  i  na  boki,  jedną  ręką – w  dół  i  w  górę

 

grosik,  waga,  pływanie

zbieranie  owoców  do  koszyka

3.Wymachy  rąk  ze  skrzyżowaniem  przed  sobą

rozgrzewka

4. Wymachy  wyprostowanych  rąk:

-  w  górze

-  w  przód

-  na  przemian  w  górę  -  w dół

-  opuszczonych  w  dół

-  na  przemian  do  przodu

-  złączonych  rąk

 

gałęzie  na  wietrze

heblowanie

lot  ptaka

żniwa, siew,  podlewanie

młocka

drwal

5.  Podnoszenie  wyprostowanych  rąk  ku  górze

-  opuszczanie  wyprostowanych  rąk  w  dół

-  podnoszenie  i  opuszczanie  w  górę – w  dół

-  opuszczanie  obu  rąk  z  góry  na  boki

rosną  gałęzie

gałęzie  z  owocami

semafor

promienie  słońca

6.  Wymachy  rąk  lekko  ugiętych  w  łokciu:

-  przed  sobą

-  w  górze

-  do  przodu

-  w  dole, do  przodu,  w  bok

-  do  przodu  i  krążenie

-  w  górę  z  dotknięciem  palcami  ramion  i  opuszczenie  w  dół

 

dyrygowanie

wymachiwanie  ciupagą

pożegnanie,  zarzucanie  wędki

żniwa  sierpem

koła  lokomotywy

gimnastyka

   B. Krążenie  kończyn

1.Krążenie  wyprostowanej  ręki:

-  po  bokach  tułowia

-  z  przodu

-  dwoma  rękami  na  przemian  przed  sobą 

 

wielkie  koło  parowozu

wiatrak

żniwiarka

2. Krążenie  przedramienia  ( ręka  zgięta  w  łokciu )

-  przed  sobą

-  wokół  swojej  osi

-  po  bokach ( palce  dotykają  ramion )

-  na  przemian  obu  ramion,  skrzyżowanie  przed  sobą

 

małe  kółko

marionetka

skrzydełka

nawijanie  wełny  na  motki,  kłębki

 

  C.  Ruchy  obu  kończyn  na  przemian :

1.Ruchy  obu  rąk  ugiętych  w  łokciach  i  nadgarstkach - przed  sobą

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin