Konspekt edukacji muzycznej w klasie III
Prowadzące : Aneta Popławska, Kinga Jóźwiak, Karolina Machowska,
Maria Kulińska
Data : 30.11.2009
Hasło programowe : Obrazy zwierząt w muzyce.
Temat : Ćwiczenia rytmiki i śpiewu na podstawie piosenki „Była sobie
żabka mała”.
Cele dydaktyczne:
Ogólne:
· Kształtowanie umiejętności poprawnego śpiewu oraz elementarnej gry na instrumentach;
· Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki;
· Kształcenie umiejętności współuczestnictwa w zabawach, wyrażanie muzyki ruchem
Szczegółowe:
· Uczeń zna i stosuje w praktyce zasady prawidłowego oddychania podczas śpiewania piosenki i rytmizowania tekstu.
· Uczeń potrafi twórczo myśleć i wypowiadać się.
· Uczeń potrafi bawić się z rówieśnikami.
· Uczeń potrafi zaśpiewać piosenkę.
· Uczeń potrafi rytmicznie wypowiedzieć tekst.
· Uczeń potrafi odwzorować rytm grając na instrumencie perkusyjnym.
Metody:
· Analityczno-percepcyjna
· Ekspozycji
· Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznych ucznia
Formy muzyczne:
· Śpiew
· Słuchanie muzyki
· Ruch przy muzyce
· Tworzenie muzyki
· Gra na instrumentach
Część lekcji
Ogniwo lekcji
Przebieg lekcji oraz czynności nauczyciela i uczniów
Cel cząstkowy
do danego
ogniwa
Uwagi o realizacji
Czas
1.
Powitanie klasy, sprawy organizacyjne.
Nauczyciel wita się z klasą.
Kontrola gotowości uczniów do zajęć.
2.
Przygotowanie do wysłuchania utworu muzycznego.
Słuchanie muzyki.
Rozwiązanie przez uczniów krzyżówki hasło „zwierzęta”. (załącznik 1)
Przedstawienie dzieciom muzycznej interpretacji zwierząt- odtworzenie dzieciom „Karnawału zwierząt” Camille'a Saint-Saensa.
3.
Wprowadzenie do tematu zajęć.
Rozwiązanie zagadki- hasło „żaba” (załącznik 2); rozwiązanie rebusu- „Była sobie żabka mała”. (załącznik 3)
Zapoznanie z tytułem wprowadzanej piosenki.
4.
Prezentacja piosenki „Była sobie żabka mała”
Analiza treści piosenki.
· Odtworzenia nagrania piosenki pt „Była sobie żabka mała”
· Zaśpiewanie w/w piosenki przez nauczyciela.
Uczniowie po wysłuchaniu piosenki odpowiadają na pytania z nią związane- omówienie budowy piosenki i jej nastroju:
· O czym jest zaśpiewania piosenka?
· Jakie jest metrum piosenki?
· Jaki jest nastrój piosenki?
Wstępne zapoznanie dzieci z przygotowaną na zajęcia piosenką.
5.
Ćwiczenia rozśpiewujące.
Ćwiczenia oddechowe:
· Wdychanie powietrza nosem przy otwartych oczach, wydychanie nosem przy zamkniętych.
· „Wszystkie dzieci śpią i oddychają nosem.”
Ćwiczenia mowy i rytmu:
· Ćwiczenia oddechowo-artykulacyjne (ma me mi mo mu) po dźwiękach gamy C-dur w górę i w dół
· Zaśpiewanie wcześniej poznanej piosenki pt. „Bingo”.
Przygotowanie dzieci do śpiewu.
6.
Nauka piosenki
Nauczyciel przypomina nazwy solmizacyjne, a następnie za pomocą nazw solmizacyjnych śpiewa piosenkę używając fonogestów. Uczniowie śpiewają piosenkę za pomocą nazw solmizacyjnych z pomocą nauczyciela.
Była sobie żabka mała
do do do mi so so so mi
re re kum kum, re re kum kum,
re re fa fa mi mi so so
która mamy nie słuchała
re re kum kum bęc.
so fa mi re do
Na spacery wychodziła
la la la do so so so mi
innym żabkom się dziwiła
la la la do so so so do la
Nauka piosenki frazami (fragmentami ze słuchu po dwa takty) – nauczyciel prezentuje fragment piosenki, uczniowie powtarzają.
Zapoznanie dzieci z melodią piosenki za pomocą solmizacji oraz fonogestów.
Zapoznanie z tekstem piosenki, próba śpiewu.
7.
Tworzenie muzyki
Rytmiczne czytanie słów piosenki, rytmiczne czytanie z wyklaskiwaniem. Układanie własnego rytmu to piosenki.
Wybranie dwóch chętnych uczniów, wręczenie im instrumentów – tamburyna, trójkąta, bębenka, kołatki. Tamburyna grają zgodnie z rytmem 1 i 3 taktu, trójkąt – 2, 4, bębenek – 5, 7, kołatka – 6, 8.
Była sobie żabka mała (tamburyn)
re re kum kum, re re kum kum, (trójkąt)
która mamy nie słuchała (tamburyn)
re re kum kum bęc. (bębenek)
Na spacery wychodziła (kołatka)
re re kum kum, re re kum kum, (bębenek)
re re kum kum bęc.(kołatka)
Rytmizowanie tekstu.
Elementarna gra na instrumentach
coolsister