PEDAGOGIKA_EMANCYPACYJNA.doc

(29 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNA

PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNA

 

Pedagogika emancypacyjna = pedagogika uciśnionych.

1.      Paulo Freire

Pojmował on pedagogikę emancypacyjną, jako pedagogikę uciśnionych. Był to ekspert UNESCO, profesor Uniwersytetu w Harvardzie. Stworzył metodę alfabetyczną w krajach Trzeciego Świata. Najsłynniejsze jego dzieła to: „ Edukacja, jako polityka wolności.”; „ Pedagogika uciśnionych.”

Poglądy:

- nie ma żadnej innej pedagogiki „neutralnej”, oprócz pedagogiki uciśnionych, która pomogłaby ludziom w przerwaniu „ kultury ciszy”, by wyrwać się ze stanu zniewolenia ku własnej autonomii;

- nie istnieje neutralne wychowanie;

- tylko ten człowiek jest wolny, który potrafi mówić własnymi słowami;

- troska o humanizację codziennego życia powinna służyć możliwościom rozpoznawania obiektywnych kontekstów dehumanizacji;

- człowiek podlegający zniewoleniu, podejmujący walkę z opresorami nie może odwoływać się do siły, przemocy, chęci zemsty;

- rolą człowieka jest „restaurowanie człowieczeństwa” u samego siebie i u opresorów;

2. Główne idee:

Emancypacja- to wyzwolenie jednostek spod społecznej przemocy poprzez aktywny udział w kreowaniu czy współtworzeniu antyrepresyjnych form wychowania i współżycia;

 

Poprzez emancypację rozumiano wyzwolenie i legalizację przestrzeni do wolnej gry działań korygujących system demokratyczny.

Emancypacja to wyzwolenie od:

- despotyzmu;

- nieuzasadnionych stosunków władzy;

- przymusu i przemocy;

- irracjonalizmu;

- głupoty;

Emancypacja to walka o:

- samostanowienie;

- równouprawnienie;

- współdecydowanie;

- demokrację, samorządność;

- mądrość i racjonalizm;

 

3.Wychowanie:

- postawa autentycznej miłości wobec ludzi, miłości wobec bliźniego, a nie wobec samego siebie;

- z jednej strony jest kolonizacją, narzucaniem wychowankom dominującej kultury, a z drugiej- uwalnia człowieka z alienujących go ograniczeń;

- ma być pozbawione represji, bez autorytetu, bez leku;

- ma być swobodne;

- musi być krytyczne, ale i wychowaniem do konfliktów;

- jest działaniem komunikacyjnym, interaksjonistycznym ( wzajemnie oddziałującym na siebie);

- ma przygotować młodego człowieka do kierowania się w swoim postępowaniu własnymi aspiracjami;

- to proces uczenia się i doświadczania bycia wolnym;

 

4. Dialog pedagogiczny:

- proces międzyludzki, dzięki któremu dialogiczna jedność JA i TY nadaje ludzkiemu życiu wartość humanistyczną;

- wymaga zniesienia społecznego dystansu między wychowawcą, a wychowankiem;

- w relacjach wychowawca- wychowanek, następuje wzajemna wymiana ról;

- możliwy jest dialog pomiędzy różnymi narodami, ale musi odbywać się on na zasadzie równouprawnienia i wzajemnego szacunku;

 

5. Pedagogika emancypacyjna przeciwko:

- importowaniu obcych, kulturowych wzorów edukacji;

- despotyzmowi, represji, przemocy;

- niesprawiedliwości stosunków społecznych;

- przymusowi kształtowania osobowości zewnątrzsterownej, konformistycznej;

- przystosowaniu do panujących w państwie praw, norm, ideologii;

- tradycyjnej pedagogice ( dziecko traktowane jako pojemnik na wiedzę);

- szkole, która uczy podziału na zniewolonych i opresorów;

6. Wychowawca- nauczyciel:

-, „jeśli chcę być nauczycielem narodu, to muszę być jego uczniem” (Freire);

- to nie ten, kto posiada wiedzę, ale ten, który potrafi ją przekazać;

- uczy się, okazuje pokorę i tolerancję wobec uczniów;

- ma odkrywać problemy, formułować je, by osoby zniewolone mogły porównywać je ze swoją sytuacją;

-

ma opowiadać się za biednymi, zniewolonymi, uciśnionymi by odzyskali oni wiarę w siebie, we własną przedsiębiorczość;

- to polityk i artysta jednocześnie;

- powinien być zdolny do osiągania nowego konsensusu i nowych działań poprzez otwieranie struktur komunikacyjnych;

- działanie wychowawcze to intersubiektywne porozumienie między wychowawcą a wychowankiem;

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin